Kennismaken en begeleiding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:56

Jet schreef:
Nou, als je op max. 365 dagen mag enten zou dat dus in theorie wel altijd in december kunnen zijn. Maar ik doe dat dus niet, als er gezegd wordt dat een enting 8-9 maanden goed werkzaam is, ent ik wel binnen die 8-9 maanden.

let op, ik leg het nog 1x uit:

je moet binnen 365 dagen enten en niet op 365 dagen.

dus als je op 15 dec 2008 ent, moet je op uiterlijk 14 dec 2009 en uiterlijk 13 dec 2010 en uiterlijk op 12 dec 2011 enz enz enz enten.... dit houd dus in dat je ooit in een eerdere maand terrecht komt ;)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:30

Maar Donna, dat ligt er dan ook aan hoe oud je paard wordt :+

Jet ik ent wel altijd zo laat mogelijk (als mijn wedstrijd planning en entdatum combinatie toelaat natuurlijk)
Dit omdat die van mij altijd zo heftig reageert op entingen, tetanus doe ik daaroom maar eens in de 5 jaar (ze hebben nog niet bewezen dat hij langer goed werkt al denken ze van wel).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 22:39

Donna, fout fout fout!!! Op de site van de KNHS staat in het algemeen wedstrijd reglement ( dat je toch echt zou moeten kennen op dit punt!) dat het op maximum 365 dagen is! Zelfs met een voorbeeld erbij met dezelfde data, de tweede alleen een jaar later dan de eerste! Dus je legt het helaas verkeerd uit, hoewel ik het een stomme regel vind, omdat entingen geen 365 dagen werken.

Stuk gekopieerd uit het reglement:
Citaat:
3. In het paardenpaspoort dient een geldig overzicht te zijn geregistreerd van de aan
het paard toegediende vaccinaties, inclusief de verplicht gestelde vaccinaties tegen
influenza.
a. De basisvaccinatie tegen influenza bestaat uit twee inentingen, die minimaal 21
en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend. In de periode tussen
deze twee entingen mag het paard niet op wedstrijden worden uitgebracht.
b. Vervolgens dient jaarlijks (niet later dan maximaal 12 maanden) de vervolgenting
te zijn gegeven (voorbeeld: wanneer een paard op 1 maart 2006 is geënt,
dan dient de vervolgenting op uiterlijk 1 maart 2007 te zijn gegeven).
c. Een vaccinatie dient minimaal zes dagen voor de (eerste) wedstrijd(dag) te zijn
toegediend.
d. Vermeldingen van vaccinaties zijn uitsluitend geldig wanneer deze zijn voorzien
van de sticker met het batchnummer van de entstof, de datum van de
enting en de handtekening en het (praktijk)stempel van de dierenarts, die de
vaccinatie heeft toegediend.
e. Wanneer de basisenting en de vervolgentingen voorheen in een afzonderlijk
vaccinatieboekje zijn vastgelegd, dient de dierenarts de volgende tekst in het
paardenpaspoort op te nemen: “the vaccination history of this horse/pony is
correct. Last vaccination on: [datum]”. Deze Engelse regel dient te zijn opgenomen
in een FEI-paspoort. Voor paarden met een ander paspoort dan een FEIpaspoort,
volstaat de regel in het Nederlands. Deze regel moet zijn afgetekend
en afgestempeld door de dierenarts, ongeacht de taal waarin de regel is opgenomen.

Fannetje, als je paard heftig reageert op entingen is het heel begrijpelijk dat je zo laat mogelijk ent. Lou heeft er eigenlijk nooit last van, dus die laat ik wel eerder enten.

kim345

Re: Kennismaken en begeleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 07:56

Ja had dat ook net gelezen!
Is dus 365 dagen!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:49

Liek krijgt altijd een stijve van de entingen... O:) :=

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:51

Dat is dan wel een erg apparte reactie :) :)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:27

Wat Donna zegt klopt inderdaad niet, je mag gewoon ieder jaar op dezelfde datum enten en dan zit er precies 1 jaar tussen (zoals er ook precies 24 uur zitten tussen 12 uur de ene middag en 12 uur de volgende middag ;) ).
Maar wij enten altijd 2 keer per jaar, enerzijds zodat ze beter beschermd zijn (de enting is zoals Jet al zei niet een heel jaar maximaal werkzaam) en anderzijds om nooit per ongeluk in de knoei te komen door een dag te laat zijn ofzo.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:24

dan ben ik al die jaren verkeerd voorgelicht en mijn DA weet nog steeds niet beter of het moet binnen 365 dagen, hij was gisteren nog op stal en bevestigde dit.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:28

Het is pas sinds het reglement van 2009 dat het zo expliciet genoemd wordt met voorbeeld erbij, omdat er altijd verwarring over was. Dus dat jij en je DA het niet exact wisten vind ik niet gek hoor! Daarvoor stond er inderdaad iets van binnen het jaar, maar wat is binnen het jaar? 364 dagen of 364 dagen, 23 uur en 59 minuten om het maar gek te noemen... Dus vandaar toen de uitbreiding erbij.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:07

het is zo'n gezeur geweest met de invoer van de paspoorten en de entingen daarbij, ben uiteindelijk geloof ik wel 4x bij de DA geweest voordat alles in orde was en dan veranderen ze de regels weer.

we (de DA) hadden er eerst bij gezet: alle voorgaande entingen zijn in orde -> dit mocht niet dus weer terug
toen alles overgeschreven (iets van 12 jaar, entingen 2x per jaar), per ongeluk 1 jaar overgeslagen met overschrijven ivm dat we op een nieuwe pagina verder moesten gaan omdat de eerste al vol was -> dus weer terug
nou... voordat alles over was geschreven bij alle paarden }>

vervolgens werd de regel toegestaan van dat alle voorgaande entingen juist zijn, aaaahhhh :(

enfin: de regels worden elk jaar veranderd, dit geldt met alles dus ook de FEI regels, de dopinglijst enz enz enz... soms is het einde echt zoek en zie ik door de bomen het bos niet meer :o

dus: weer wat geleerd, het mag dus op het jaar :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:34

Nou Karrimh, dat ben ik ook niet met je eens. Het paspoort van Lou dateert van 29 februari 2000, ik was een van de eersten met het chippen. De eerste twee jaar zijn de vaccinaties nog in haar vaccinatieboekje gezet. Vanaf 2002 dus in het paardenpaspoort met de engelstalige regel erin, datum laatste vaccinatie erbij en de handtekening van de DA. Het enige dat daar ontbreekt is het stempel, maar dat is wel weer te zien bij de entingen waarvoor deze DA ook heeft getekend. Dus in elk geval was het in 2002 bij mijn DA wel bekend hoe het moest.
Nu kan het natuurlijk zo zijn dat jij in 2000 de entingen al in het paspoort bent gaan zetten en toen in de problemen bent gekomen en dat het toen misschien nog onduidelijk was. En het is ook wel zo dat mijn DA zelf wedstrijden reed, dus misschien van daaruit goed wist hoe en wat. Nou ja, gelukkig is het nu bij weer meer mensen duidelijk hoe en wat, ik heb "dit" nu op Bokt denk ik zo'n drie keer per jaar de afgelopen 6 jaar verteld, steeds zijn er weer mensen die dit niet precies weten. Die dus overigens wel dressuurrijden of springen, maar dan endurance willen rijden, die ik dan op de entingsregels wijs, waarbij steeds gezegd wordt: Maar we starten al, dus dat is in orde. Leg je het dan uit, kijken ze, klopt het toch lang niet altijd.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:53

mensen mensen het is nu wel duidelijk toch... daar gaat dit topic niet over, laten we ontopic blijven ;)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:15

griebels schreef:
mensen mensen het is nu wel duidelijk toch... daar gaat dit topic niet over, laten we ontopic blijven ;)

~~}> := +:)+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:35

Grieb, je hebt helemaal gelijk, maar de info moet wel juist gegeven worden lijkt me, zeker als het nog al nadrukkelijk gebracht wordt ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:45

Zijn de proeven van 20km ook niet de proeven die gezien worden voor mensen die met endurance kennis willen maken?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:02

Karrimh schreef:
griebels schreef:

~~}> := +:)+

ga je schamen jij!!

Jet schreef:
Grieb, je hebt helemaal gelijk, maar de info moet wel juist gegeven worden lijkt me, zeker als het nog al nadrukkelijk gebracht wordt ;) .

Die ene dag verschil in de discussie ligt echt niemand wakker van :+
Laatst bijgewerkt door griebels op 17-12-10 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:02

Varekaj schreef:
Zijn de proeven van 20km ook niet de proeven die gezien worden voor mensen die met endurance kennis willen maken?

In NL heb je geen 20km proeven, in BE wel maar die tellen niet mee voor je punten in NL...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:07

Of ze hier meetellen weet ik ook niet :) Ik weet enkel dat je daaraan kan meedoen als Initiatie, om kennis te maken met endurance. moet je wel ook in orde zijn met je entingen en zo. Best handig, zo ler je rustig aan het hele gebeuren ook kennen, kan je kijken of het je past.

Heb met meisje op school gezeten die 80 of 100km start, jammer dat ik haar niet zo vaak meer zie.Vind het ook jammer dat er hier zo weinig trainingsmogelijkheid is, en de meeste wedstrijden zitten de andere kant van het land.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:10

Waar zit je dan?

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:10

voordeel van in België rijden/starten is dat je op de dag zelf nog kunt kiezen/beslissen of je wilt gaan rijden/starten of niet. het gaat er allemaal wat relaxter aan toe dan in NL, mooie omgeving en goed georganiseerd. ik heb echter alleen Helchteren CEN (80km) en Tessenderlo CEI (120) gereden.

Bierbeek schijnt erg leuk te zijn (CEN) dus die staat op de planning en Mont le Soie CEI

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:11

griebels schreef:
Varekaj schreef:

In NL heb je geen 20km proeven, in BE wel maar die tellen niet mee voor je punten in NL...

de punten niet nee, maar dacht de km-ers wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:14

Ik zit in Oost-Vlaanderen. De meeste wedstrijden zijn in de Kempen, Limburg of Wallonië. Ook cross wordt hier bijvoorbeeld heel erg weinig gedaan.

@Karim: ken je dan per toeval mensen van Team Elite?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 22:16

dat weet ik niet. Heb een keer 20km gereden en gewoon niet opgegeven. Was ook te langzaam, met 9km/h maar was try out na Liek's leverbot.

Lommel, Oud-Turnhout, Tessenderlo, Bailleux (80km heel zwaar) gereden, volgens mij vergeet ik er een maar ik weet het niet meer, is al een paar jaar geleden dat ik BE startte. Volgend seizoen weer ;)

Ik zit overigens bij de Nederlandse Kempen...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 12:54

Het ent-verhaal heb ik pas nog bij ons trio gecheckt. Alleen onze dartmoor was niet goed toen. Dat hebben we meteen aangepakt. Sam heb ik al 10 jaar en die is altijd naar behoren geënt. Maar ik merk wel dat ik een nuttig topic heb gestart. :+ Het is absoluut belangrijk om het goed voor elkaar te hebben. Zelf ben ik van mening dat je altijd gewoon kwa enten enzo de verantwoordelijkheid moet nemen naar je paard om dat naar behoren te doen. Je neemt de verantwoordelijkheid voor zo'n dier, dus moet je er naar behoren voor zorgen. Jammergenoeg moet daar nu volgens de dierenbescherming een wet voor komen. Jammer, want dat betekent dan weer dat niet iedereen er zo over denkt. Bij Sam was het een hele tijd om de 9 maanden zelfs!

Kennismaking in NL is toch iets van 30 km? Daarin mag je 3 keer meedoen toch? Ik ben ontzettend benieuwd en ga me zeker aanmelden als vrijwilliger. Alleen al om eens te zien wat het allemaal inhoudt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:11

Kennismaking was dit jaar inderdaad drie keer, de afstand is gelijk aan de klasse 1 die gehouden wordt. Het ligt tussen de 25 en 40 km.
Komend jaar gaat er wel iets veranderen heb ik begrepen, je moet dan lid zijn/worden van de KNHS om "kennismakings"-klasse te kunnen starten. Als je al een gewone startkaart hebt voor dressuur bv. of lid bent via de recreatieafdeling, hoeft dat niet opnieuw. Anders kost dat je een kleine Eur 15,--. Hoe vaak je dan mag starten weet ik niet, maar als je het goed uitrijdt tellen er geen winstpunten en er wordt geen klassement opgemaakt.
Als je meerdere keren wil starten lijkt het me beter om wel lid te worden, je bent wel meer geld kwijt ( lidmaatschap is rond de Eur 50,--), maar daar staat tegenover dat je van de winter wel al deel kunt nemen aan diverse clinics ( zonder paard). Verder is er twee keer per jaar een speciaal endurance-blad voor leden en er is een uitgebreid forum, waar je in principe alleen op mag als je lid bent.
Dan tellen je winstpunten natuurlijk wel mee en er wordt wel een klassement opgemaakt.