Hoe opnieuw moeten beginnen met paardrijden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Re: Hoe opnieuw moeten beginnen met paardrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:15

lieve Eshaa, je bent bang dat je niet meer weet hoe alles gaat, maar al heb je in jaren niet meer gereden, zodra je weer op een paard gaat zitten, zal alles weer op zijn plaats vallen. net als fietsen, paardrijden verleer je nooit en te nimmer. het zal in het begin wat stroever gaan dan vroeger, vooral omdat je lichaam het niet meer gewend is. maar neem maar van mij aan, na een paar x flinke zadelpijn komt het allemaal wel goed. en zodra je weer in het ritme bent van verzorgen en rijden, gaat alles weer vanzelf, heb vertrouwen in je eigen kunnen.
ik ga weer in mei op mijn paard rijden, dit na een dik jaar. heb eerst een rugblessure gehad en ik ben op dit moment zwanger. voor mij zal het de eerste x na de bevalling ook wel weer spannend zijn, maar dit is logisch. en voornamelijk zal ik het spannend gaan vinden om op mijn nieuwe paardje te gaan, die hebben we net een paar maanden geleden gekocht en heb er totaal nog niet op gereden.
dus in feite zit ik een beetje in hetzelfde schuitje als jou, ik weet niet hoe het nieuwe paardje op mij gaat reageren. dat zou jij dan ook hebben, en dat is helemaal niet erg. je moet net als mij dan gewoon proberen, he duurt altijd wel even voordat je een echte goede band krijgt met je paard. ik heb alleen het voordeel dat ik haar nu al verzorg en grondwerk met haar doe.
dat is waarschijnlijk voor jou ook de beste aanpak, verzorgen en grondwerk met het paard doen. en zodra het goed voelt erop gaan.
en net wat al meerdere mensen gezegd hebben, vaak zijn paardeneigenaren blijer met een persoon die goed met de dieren om kunnen gaan en betrouwbaar zijn in hun doen en laten. dan dat ze een verzorger/ster hebben die alleen maar goed kan rijden.
heb helaas dat al een paar x helaas meegemaakt. meiden die alleen maar willen rijden met mooi weer, en de rest niet willen doen, dat soort mensen wil je niet bij je paarden hebben. mensen met een hart voor de dieren, die wil je hebben.
dus blijf proberen en geef nooit en te nimmer op.

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 20:39

Ik moet zeggen dat je bericht veel met mij doet, maar ik weet even niet hoe ik moet zoeken meer.
Ik probeer via via bij een verzorgpaard uit te komen, maar niemand weet op het moment iets.
Een advertentie op bokt plaatsen heeft helaas ook geen zin gehad, en ik heb tot nu toe ook geen advertenties gevonden voor mensen die een verzorger in mijn omgeving nodig hebben.Op de manege hier doen ze niet echt aan verzorgpaarden omdat iedereen daar fanatiek in de sport rijd en eigenlijk zelf alles doet.Ik vind het heel jammer, omdat ik echt graag weer zou willen beginnen, en mijn ouders mij op dit moment er weer in kunnen steunen.Het gevoel als ik op een paard zit, is alsof er niks is wat mij tegenhoud, en dat ik vrij ben van pdd-nos of wat voor problemen dan ook,en ik mis dat gevoel heel erg.Ik mag van mijn ouders een eigen paard als ik een deel zelf betaal, maar ik weet van mijzelf dat ik dat niet kan veroorloven, en mijn ouders ook niet.Ik zou het wel kunnen, maar tegenwoordig kost alles geld, en ik koop een paard en er gebeurd iets daarmee waardoor die geopereerd moet worden, dan zou ik dat niet kunnen betalen, en dat doe ik een paard liever niet aan.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:51

hey eshaa,

jammer dat alles in het verleden zo naar gelopen is! :(:)

hoe lang is het geleden dat je zelf die advertenties gezet hebt?
misschien kun je ze opnieuw plaatsen? en je reikweidte (indien mogelijk) wat vergrooten, zodat je misschien ergens met de bus kunt geraken of met de fiets?

is er geen andere manege bij je in de buurt die minder wedstrijd gericht is en waar je miscchien om de week een prive lesje zou kunnen krijgen, om weer te beginnen enzo alles weer rustig aan op te bouwen?
zodat je tegen de tijd dat je toch een verzorgpony gevonden hebt weer wat meer ervaring en zelf vertrouwen hebt?

alvast heel veel sterkte en houd ons op de hoogte !

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 21:03

Ik heb die advertentie ongeveer 2 weekjes geleden geplaatst , ik ben wel in bezit van een buskaart inderdaad.En verder wil ik liever niet meer naar de manege-lessen, omdat ik toen ook al het gevoel had steeds hetzelfde te doen, en ik niks meer leerde.Ook vond ik het contact met die lesgever totaal niet fijn, er was weinig gevoel voor de paarden zelf zeg maar.De paarden waren ''maar lespaarden'', en als ze moe waren omdat ze al 1 of 2 lessen of meer gereden hadden , dan moest je ze maar dwingen om te doen wat er gedaan moest worden, en daar hou ik zelf niet zo van.Ik heb soms andere ideetjes van paardrijden als anderen denk ik.Ik wil mijzelf graag aanpassen op het paard, en rijden op gevoel (Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen)*probeert het uit te leggen*:
Bijv. wanneer mijn lievelingspaardje toen bang was voor een bepaalde plek bij in de bak, dan merkte ik dat vlug op, en dan liet ik hem zelf er aan wennen, en niet te dwingen om bij die plek te komen, zodat hij vanzelf er niet meer schuw voor was.

groetjes xxx

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 23:11

ik vroeg me af, zijn er nog meer manieren om te zoeken naar een lekkere knollie om te verzorgen ?:D

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:16

hey,
dat gevoel begrijp ik heel goed, ik ben zelf ook een ruiter die veel heeft meegemaakt op verschillende manieren en uiteindelijk achter gekomen dat op gevoel rijden meestal het beste werkt tov dwingend rijden( al is dit in sommige gevallen helaas nodig),
zijn er misschien meerdere maneges of privestallen waar je "vrij" makkelijk naartoe kunt gaan waar de lessen om jou en het paard gaan ipv het paard alleen maar geld laten verdienen?

de reden waarom ik dit nogmaals vraag is omdat het voor jezelf goed zou zijn alles even op te frissen zodat je gevoel en je lichaam weer gewend is aan het rijden en het gevoel van een paard onder je.

al is het maar een paar keer, dan kun je ook aan je eventuele toekomstige verzorg baas uitleggen dat je echt serieus wilt gaan voor de paardjes, en je je wilt blijven ontwikkelen en leren,

edit; je kan misschien ook briefjes ophangen in privestallen en maneges( waar toch vaak ook prive paarden staan gestald) met de mededeling dat je op zoek bent naar een verzorg pownie :D

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:20

Wat je kan doen is eens goed rondkijken naar pensionstallen bij je in de buurt. Daar langs gaan en eens informeren bij de eigenaar of de klanten of zij nog iets weten. Op veel pensionstallen weet iemand wel een paardje dat eigenlijk staat te verpieteren wegens te drukke baas....
Op het moment is het zo winters dat veel mensen niets met hun paard (kunnen) doen en dan denken ze ook niet meteen aan een verzorgster. Komt wel weer van het voorjaar.
Succes hoor!

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 00:02

Het vervelende is dat je dat hier nou niet zo 1,2,3 kan vinden zo'n privestal.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:09

Ik woon in het noorden van Limburg, je mag wel een keer langskomen om met mijn paard te oefenen van wat je niet meer weer!

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 00:15

fjordjes schreef:
Ik woon in het noorden van Limburg, je mag wel een keer langskomen om met mijn paard te oefenen van wat je niet meer weer!

Omijngod
meen je dat?:|
Wauw , ik weet eventjes neit wat mij overkomt
echt heel heel heel erg bedankt <3 |(

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 14:28

Ja natuurlijk meen ik dat! Anders stuur je maar een pb'tje! Je bent van harte welkom hoor :)

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 18:40

Heel lief van u !(L)

Marije_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:10

Wat een verhaal..
Ik zit hier serieus bijna te janken (en dat terwijl ik toch niet zo van de emotionele toestanden ben).
Maar goed, daar ging het niet over.

Het lijkt wel heel toevallig, maar ik ben een boek aan het lezen en daarin staat een klein stukje over een jongetje. En jij doet me aan hem denken.
Dat jongetje is de Paardenjongen. Dat is een film/documentaire over een autistisch jongetje. Om een lang verhaal kort te maken:
Hij kan zich socialer opstellen enz. door de paarden. De paarden hebben hem iets gegeven waardoor hij zichzelf kan zijn.
Grote kans dat dit bij jou net zo werkt. Paarden geven jou kracht. Dat is zeker wel te merken aan jouw verhaal.
Zoek het maar eens op, over die jongen, misschien heb je er wat aan.

En wees niet bang. Iedereen maakt fouten. Je bent een mens ;)
Volgens mij ben jij een hele bijzondere meid en dat moet je blijven.
Probeer niet anders te zijn dan wie je bent.

Ik hoop dat je wat aan mijn adviezen hebt en dat je met veel plezier weer met rijden begint. Volgens mij kun jij het gewoon niet missen.

Marije_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:13

Ohja:
Weet je of je lieveling nog leeft? Je kunt natuurlijk ook een oproepje plaatsen op Bokt, of iemand hem/haar kent?
Je weet maar nooit..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:25

Eshaa, je bent 16! Ga er van uit dat je niet alles weet. Ik wist dat met mijn 16e met een eigen paard thuis ook niet. Gelukkig had ik ouders die me daarmee hielpen. Sta open voor mensen die je willen helpen. Dan kom je al een heel eind. Wees je bewust dat je het niet weet, want dat maakt het makkelijker om hulp te accepteren.

Je kan bij een rijvereniging gaan kijken in de buurt? Bied vrijwillig hulp aan en ga regelmatig kijken op clubavonden, wedstrijden enz.. Ruiters gaan je dan kennen en wie weet, zit er wel één verlegen om een bijrijder/groom die je het één en ander wil leren. Ze zullen in elk geval je inzet al waarderen. En als je zo twijfelt kun je vast weer gaan rijden op een manege? Dat was voor mij een fijne overstap van paard thuis, naar eigen paard aan huis. Ik heb ook een jaartje zo gereden. Ik had op die manier een manegepaard die regelmatig alleen door mij gereden werd, omdat ie anders de andere ruiters er af bokte. Toen ik voor de tigste keer het paard weer kon opbouwen, omdat de beginners het weer hadden afgebroken, heb ik Sam gekocht. Anderhalf was ie en we hebben elkaar geleerd hoe je voor een paard moet zorgen. Nu 10 jaar verder kan ik zeggen: Ik leer nog elke dag bij!

Kirstennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:33

Hoi Eshaa.

Weet je wat ook een idee is? Een advertentie maken en die bij de Albertheijn of andere supermarkten hangen. Er zijn vast mensen die misschien wel een oude pony hebben die alleen geborsteld mag worden. Als je daar mee begint, dan worden de connectie's groter.
Misschien weet diegene wel weer dat de buurvrouw nog iemand zoekt die eens een rondje rijd op haar 16-jarige E-pony. Van het een kom je weer op het ander.
Succes!

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 00:32

Aww jullie hebben echt lieve woorden!(L)
Ik ben nu een beetje aan het heen en weer bellen met een manege voor mensen met een lichamelijke en verstandelijke handicap, zodat ik die mensen begeleid met paardrijden onder hun lessen.
Ook dat doet mij goed.
Ik heb mijn lievelingspaardje niet meer gezien, en krijg hem ook niet meer te zien, hij is permanent kreupel, en staat als hij nog leeft op een wei bij een oude man, niemand die haar kende weten waar ze precies is en of ze nog leeft, ook niet diegene vn wie ze was.
Op die fotos , dat was mijn knollie-booboo.Ze heette Tuperware en zal nu 9/10 jaartjes zijn.
Ik wou haar kopen, alleen haar, toen was ze 7 en ik vond dat zo'n mooie leeftijd voor haar om bij mij te komen.Toen wist ik dat ik het kon, alleen het geld zat zo erg tegen, ik mocht het, maar moest een groot gedeelte zelf betalen.Toen kreeg ik t idee naderhand om haar te leasen, dat geld kon ik met mama en papa wel voor elkaar krijgen, maar helaas, voor ik iets van dit plan heb waar kunnen maken , kon het al niet meer.En begrijp me niet verkeerd, al had ik haar en was ze nog zo kreupel, ik zou echt wel voor haar zorgen, het ging niet om het rijden, maar omdat ze mijn beste vriendin was, en een beste vriendin laat je ook neit weggaan wanneer deze niet meer alles kan.
Ik mis mijn Tuppie nogsteeds:(

Marije_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:20

Het is echt verschrikkelijk dat je je beste vriendin moet verliezen. Maar je moet ook weten: het leven gaat verder. Ik klink misschien nogal spiriwiri (spiritueel), maar: Blijf niet hangen in het verleden, droom niet van de toekomst, maar concentreer je geest op het huidige moment. Een Boeddhistisch gezegde. En dat is denk ik ook wat jij zou moeten doen. Je kunt niet om haar blijven huilen. Hoe hard het ook klinkt..
Sterkte (l)

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 22:33

Dat zei oma ook al , die is zelf boedhistisch.
Ik probeer er ook niet in blijven te hangen, maar tis moeilijk afscheid te nemen van een vriendin die je niet kwijt had horen te raken.Ook jij bedankt voor je lieve woorden x

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 22:40

Ik heb 2x de dood bijna goeiendag gezegd en leef ook met de gedachte: Niet dromen van wat als, maar proberen je droom te bereiken. Pluk de dag. Waar een wil is is een weg. En wie weet, kom je op een moment dat je even niet aan haar denkt, haar weer tegen. Dat ze niet bij jou kwam, heeft zo moeten zijn, alleen weet je nog niet waarom. Dat weet je altijd pas achteraf.

Ergens staat nu een paardje op jou te wachten, die je nodig heeft. Meer nog dan Tuperware

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 22:42

Ik hoop het heel erg, want dat paardje heb ik ook heel hard nodig.
Ik had nooit van paarden weggehouden moeten worden, want sindsdien zijn de problemen zoveel erger geworden, en ik wist nooit wat te doen, omdat ik niet bij een paard kon knuffelen of kon vertellen wat is gebeurd.:'(

Marije_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 09:49

Lieve Eshaa,
gebeurt is gebeurt, het enige wat je daar nu mee kunt is gewoon proberen opnieuw te beginnen. Hoe moeilijk het ook lijkt. Het is heel goed dat je op die manege helpt, volgens mij krikt dat je zelfvertrouwen best een eindje op. En wat heb je te verliezen? Er zullen hooguit wat mensen zijn die vervelend kunnen gaan doen omdat je misschien wat typische beginnersfoutjes maakt, maar ook daar heb ik weer zo'n leuk verhaal over(waar boeken al niet goed voor zijn):
Er was een oude man en een jongen. Deze jongen schold de man uit (wat hij zei doet er niet toe). Maar tot zijn verbazing kreeg hij er later spijt van. Hij ging terug naar de man om zijn excuses aan te bieden. Dit is wat er gebeurde: 'Ik heb je helemaal niet horen schelden.' had de man gezegd, de jongen begreep hem niet. 'Als iemand jou wat geeft wat je niet wilt hebben, neem je het dan aan?' vroeg de man toen, 'Nee, dan mag die persoon het zelf houden.' antwoordde de jongen. 'Precies, ik wilde jouw woorden niet, daarom konden ze mij niet raken. Ze raakten alleen jou.'
Om het kort te maken: Het gaat er niet om wat je meemaakt, maar hoe je ermee omgaat.
En misschien maak je wel een heleboel nieuwe vrienden en is er zelfs wel een ander paard waar je je verhalen bij kwijt kunt. Natuurlijk kan geen paard Tupperware vervangen, maar hij of zij kan toch in ieder geval een klein stukje van dat gat dat is achtergelaten vullen.

xxx

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 17:51

Ja, ik ga het wel proberen hoor!
En trouwens een leuk verhaal hihi

Marije_Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:12

:)
Vond ik ook, enne, nog zoiets leuks:
Niet geschoten is altijd mis

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 23:31

Marije_Paard schreef:
:)
Vond ik ook, enne, nog zoiets leuks:
Niet geschoten is altijd mis

Klopt. Dankuwel voor weer een steundende reactie! <3