We gaan een stap verder: draf! Hulpteugels???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: We gaan een stap verder: draf! Hulpteugels???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 22:43

Ik zou hem aan de longe doen, bijgezet. Er zelf vlak bij blijven lopen en oefenen dat het paard reageert op jouw stemgeluid. Bij paniek worden dan zowel paard als ruiter rustiger door jouw stem. Wellicht is in het begin kleine stukjes draf waarbij jij echt naast het paard loopt fijn om mee te beginnen om in de loop van de tijd die afstand steeds groter te maken tot hij in een volte om je heen kan rijden. Kan je zoon ondertussen het remmen goed oefenen.
Wat bij mij helpt met bangere kinderen zijn een soort van schijnovergangen. Ik laat ze de hulp geven voor aandraven en op het moment dat de pony vertrekt laat ik ze al de hulp geven voor de stap. En dan uitgebreid belonen natuurlijk :-) Dan hebben de kinderen meer het gevoel dat ze controle hebben.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:00

Leuk dat je zoon zo verknocht is aan je paard. Maar als het mijn kind was, kwam hij toch echt op een brave pony terecht. Natuurlijk wil hij graag op z'n grote zwarte vriend zitten. Ik wilde vroeger ook het liefst op een groot wild paard rijden. :+
Hoewel pony's niet persé braver zijn, is sowieso het formaat en de beweging beter afgestemd op het 'formaat en de moteriek' van het kind. (stel jezelf eens voor op een paard van bijv. 2,20 schofthoogte)
Dan kan hij vast eerder wat zelfstandiger rijden dan met zo'n uit de kluiten gewassen paard.
Ik denk dat het rijden voor je zoon er leuker door wordt; niet op een GVR maar op een KVR... ;)
Maar goed....

Wat betreft hulpteugels. Bijzet is prima. Je kunt ook de martigaal vastmaken aan de neusriem. Dan kan hij in ieder geval niet z'n hoofd omhoog doen.
Succes.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:01

Hoi Zilf, heb je niet een atletische stalgenote die effe met Stefan/Jippe mee kan rennen in de draf? Zodat Stefan iets minder 'alleen' is als ie weer de draf gaat doen waarbij hij de vorige keer niet bleef zitten? Het terugnemen in combinatie met het doorzitten of lichtrijden in draf zijn natuurlijk 2 dingen die zowiezo lastig zijn, dus het draven zal denk ik toch eerst vertrouwd moeten zijn, balansoefeningen etc voordat hij de teugels kan gebruiken. Cato draaft nu ook aan de longe maar zonder teugels, daar steunt ze nog teveel op en dat is niet fijn voor Molly. Ze moeten eerst afzonderlijk leren lichtrijden/doorzitten in draf voordat ze dat gaan leren met teugels in de hand. Als Jippe toch wat nerveus wordt van het gehobbel in het begin wordt het toch wel lastig lijkt me om dit in de goede volgorde te doen zonder dat Jippe weer een keertje een sprongetje maakt. Bij ons op de boerderij zetten ze een elastiekje erbij voor een meiske van 4 op een pony.... maar ken helemaal niet de effecten hiervan.

Linda1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:04

Vaak gaan paarden rustiger draven, als je langzamer gaat lichtrijden. Zoals sliert typte is het misschien een idee dat hij in de stap leert lichtrijden (ook verschillende tempo's). Je kan dan misschien je zoon onder steunen door hardop te zeggen:"staan, zit" (eventueel ook tijdens de draf). Bij het lichtrijden kan je zoon eventueel aan de pompel van het zadel vasthouden, mocht hij zijn handen onrustig houden.

Ik meende dat ik in het topic las dat je fries goed op stemhulpen luisterd. Om samen de commando's van draf naar stap of ooh voor langzamer, hard op te zeggen. Zo werk je zoon ook mee aan het terug rijden van de draf na stap.

Ik vind het mooi om te lezen hoeveel vetrouwen jouw zoon heeft bij Jippe. Ik denk dat dit een van de belangrijkste basis is van paardrijden, vertrouwen in elkaar hebben. En dat Jippe zo snel reageerd op hulpen zoals aandraven is alleen maar fijn voor jou zoon, omdat hij dan ook meteen resultaat ziet van de hulpen die hij aan Jippe geeft. Jippe en jou zoon moeten nog de communicatie op elkaar afstemmen bij de volgende stap die ze gaan maken. Dit kunnen ze samen alleen leren door te oefenen.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:16

Ik zou een dubbele longeerlijn ook zeker achterwege laten.
Het belemmert je enorm als je in paniek situatie moet ingrijpen. Je hebt gewoon teveel in handen. Verder vinden ook lang niet alle paarden het tof, zo'n lijn achter hun kont.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:27

Wat is precies het probleem van je zoontje Zilfstar? Ik lees zijn spierspanning... Maar hoe uit zich dat? Het is nl een ander verhaal als hij geen controle over zijn spieren heeft en zijn armen ineens ver weg vliegen als hij probeert in de teugels te knijpen dan wanneer hij bv een releaseprobleem heeft (dus hij wel in de teugels kan knijpen maar dan 5 min blijft knijpen).

Dat hij niet op een ander paard wil; prima. Het is al super dat hij Jippe zo vertrouwt en als hij het plezier zou verliezen zou dat doodzonde zijn. Is "droog"-oefenen een optie? Dus teugels aan een hoofdstel en dat hoofdstel achter een stoel hangen (ziet hij meteen dat een omvallende stoel teveel druk is ;) ) En hoe is zijn gevoel? Kun je zelf het andere eind van de teugel pakken en zo oefenen hoeveel druk goed is of voelt hij dit niet goed?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 00:15

Ik zou er ook voor gaan het draven eerst te oefenen zonder teugels, en je paard op jouw stem weer terug naar stap te laten gaan. Ik weet niet of het je bedoeling is dat je zoon gaat lichtrijden of doorzitten, lichtrijden is vaak toch iets makkelijker te leren, zeker als het paard niet helemaal nageeflijk loopt. Hij zou dan óf de pommel vast kunnen houden, óf je moet een riempje maken voor aan het zadel dat nog iets dichterbij hem is dan de pommel als hij daarmee teveel voorover gaat. Pas als dan zijn balans goed is kan je weer een stap verder en hem de teugels vast laten houden, wat dan later weer kan uitmonden in hem zelf weer in stap krijgen, alles tegelijk is gewoonweg teveel en ook voor je paard niet helemaal eerlijk lijkt me. Al overigens het draven met riempje goed gaat, kan je dat met 1 hand laten vasthouden, vervolgens 1 hand, andere op zijn bovenbeen, dan beide handen op zijn bovenbeen en als hij dan goed zit, zou ik pas overgaan tot teugels in zijn handen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 10:24

delerium schreef:
Wat is precies het probleem van je zoontje Zilfstar? Ik lees zijn spierspanning... Maar hoe uit zich dat? Het is nl een ander verhaal als hij geen controle over zijn spieren heeft en zijn armen ineens ver weg vliegen als hij probeert in de teugels te knijpen dan wanneer hij bv een releaseprobleem heeft (dus hij wel in de teugels kan knijpen maar dan 5 min blijft knijpen).

Dat hij niet op een ander paard wil; prima. Het is al super dat hij Jippe zo vertrouwt en als hij het plezier zou verliezen zou dat doodzonde zijn. Is "droog"-oefenen een optie? Dus teugels aan een hoofdstel en dat hoofdstel achter een stoel hangen (ziet hij meteen dat een omvallende stoel teveel druk is ;) ) En hoe is zijn gevoel? Kun je zelf het andere eind van de teugel pakken en zo oefenen hoeveel druk goed is of voelt hij dit niet goed?

Stefan heeft een Cerebrale Parese, waardoor in de linkerhersenhelft het motorische gedeelte (dus wat rechts aan zou moeten sturen) er niet meer is. Zijn rechterhersenhelft heeft dit wel overgenomen dus hij kan wel al zijn ledematen bewegen.

Echter zijn rechterhand/ arm heeft neiging tot verkramping (vooral elleboog gebogen en een slappe hand) en hij voelt niet goed hoe hard hij met die hand knijpt. Links gaat dus veel beter. Vroeger op zijn verzorgshet (waar hij nu veel te groot voor is) draaide het beessie dan ook braaf rondjes rechtsom. Zo heeft Stefan moeten leren rechts te ontspannen. Dat gaat dus al veel beter. Zijn coordinatie is dus nog wat rommelig. Verder is zijn gevoel rechts ook anders dan links. Hij wordt bijv gek van een pleister (op de huid) maar voelt het niet als hij in brandnetels gezeten heeft (IN de huid...) Ik zeg altijd maar dat zijn bedrading wat anders loopt :D Hij voelt dus eigenlijk zijn rechterhand minder, is zich er minder van bewust (eet bijv als we niet opletten uitsluitend met links)

Hij heeft dus geen spastische bewegingen, het uit zich meer in een niet-gevoel waardoor hij niet door heeft hoe hard of zacht hij iets vast houdt

Verder heeft hij dit natuurlijk ook in zijn rechterbeen, maar dat is minder heftig dan in zijn arm. En ook zijn romp is soms te slap. Moet echt erop letten dat ie overeind blijft zitten en geen zoutzak wordt. (je begint wrs te snappen waarom paardrijden door het rev.centrum aanbevolen werd :D ) En als dingen eng en spannend zijn, krult zijn hele lijf zich op: verhoogde spierspaning dus. (Zo slaapt hij ook vaak, op zijn buik met zijn benen gebogen, hielen op zijn billen)

Droog oefenen is zeker een idee! Gelukkig is Jippe met hem het geduld zelf (al blijft het een paard ook met goede en te frisse dagen :+ maar dat moet Stefan ook leren. Hij zit neit op een robotje!) en laat hij ook zeker niet na om het hem soms wat moeilijker te maken. Hoe meer Stefan leert, hoe meer uitdaging Jippe hem geeft. Gedoseerd! En daarom vind ik het dus ook prima dat hij op dit paard wil en geen ander. Fijn dat jij dat wel snapt als 1 van de weinigen hier...

Jet: het is vooral de bedoeling dat Stefan Jippe leert remmen. Dus eigenlijk wil hij nog niet helemaal draven, maar als Jippe hem dat aanbiedt dat hij hem zelf dus terug kan nemen. We weten nog niet wat het handigst is. Met Stefan zijn motoriek lijkt mij lichtrijden voor hem juist moeilijk (coordinatie van bewegingen). Eigenlijk willen we (wat we met zoveel dingen hebben gedaan met een kind met extra uitdagingen) buiten de normale dingen om denken en denk ik erover hem eerst maar eens in zijn beugels (zie zijn lang) te laten staan. Dan hoeft hij het niet met zijn zit te doen, maar met zijn benen en kan hij zo goed de balans gaan zoeken. Bijkomend voordeel is dan dat hij zijn benen niet kan optrekken (wat bij hem dus automatisch gebeurd vanwege een wat hogere spierspanning, ZEKER bij spannende situaties) en dus meer kans heeft in het zadel te blijven :Y) Een soort verlichte zit zeg maar. En als hij dat goed onder de knie heeft van daaruit dus andersom het lichtrijden te gaan leren. Dus niet het Sta-zit-sta-zit zoals iedereen het leert... maar ZIT-staan-zit-staan...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 10:25

supersambo schreef:
Ik zou een dubbele longeerlijn ook zeker achterwege laten.
Het belemmert je enorm als je in paniek situatie moet ingrijpen. Je hebt gewoon teveel in handen. Verder vinden ook lang niet alle paarden het tof, zo'n lijn achter hun kont.

Jippe vind Dubbele longe ook niet fijn. Snapt er geen hout van. Gaat hem zeker neit worden met kind op zijn rug.

Wel heel fijn dat iedereen meedenkt hoor! Maar veel dingen kunnen in deze situatie gewoon niet.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:36

Hm, het beter leren controleren van zijn motoriek op rechts...
Hoe heb je hem kunnen helpen met het leren van de drijfhulpen?
Qua lichtrijden zou ik ook proberen het zadel eens ergens op te leggen en hem "droog" te leren lichtrijden. Dan kan hij de beweging eerst onder de knie krijgen, het lijkt me dat hij wellicht veel steun in de beugels zal zoeken, maar aangezien die niet vast zitten kan dat best balansproblemen opleveren. Als hij daar eerst mee leert omgaan denk ik dat hij al een voordeel heeft. Daarnaast is het misschien een tip om een constructie te bedenken om de beugels stabieler te maken, dus met een sperriempje en elastiekje de beugels aan de singel te maken? Of beugels met zo'n kooitje, worden nogal eens in de endurance gebruikt meen ik. Heb er eens mee gereden bij Maya; zij had voor Amanda echt superfijne beugels, gaven erg veel stabiliteit!

Maar dat was verder je vraag niet :+
De tip van oefenen met een computermuis lijkt me een goede, bijvoorbeeld met rechts een tekening in paint laten maken/inkleuren. Heeft als voordeel dat de moeilijkheidsgraad goed aanpasbaar is :j
Eigenlijk zou het ook oké zijn als je voor hem zichtbaar kunt maken hoe veel/weinig kracht hij zet. Bijvoorbeeld met een stressballetje/ballon? Met zacht vasthouden verandert het ding niet, maar met hard knijpen komt de lucht boven en onder zijn hand als aparte bolletjes zeg maar. Goede oefening ook om met 2 handen tegelijk te doen?

Misschien een sh*tvraag, alle begrip ook als je er liever niet op antwoordt, maar hoe is hij verstandelijk? Vergelijkbaar met de meeste kinderen van zijn leeftijd of heeft hij meer baat bij dingen die net iets meer spelenderwijs zijn opgezet?

Qua hulpteugel kun je eventueel ook een thiedeman overwegen. Een teugel die niets doet tenzij Jippe zijn hoofd in de lucht gooit. Als je bang bent dat Stefan wellicht iets te hard trekt kun je zelfs overwegen een elastiek te zetten tussen bitring en teugel, er bestaan zelfs teugels overigens waar al een elastiek in zit.
Of een deltariempje aan het bit en de neusriem? Dan rijdt hij deels aan de neusriem, deels aan het bit, tot hij het wat meer onder de knie heeft.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 14:45

delerium schreef:
Hm, het beter leren controleren van zijn motoriek op rechts...
Hoe heb je hem kunnen helpen met het leren van de drijfhulpen?
Qua lichtrijden zou ik ook proberen het zadel eens ergens op te leggen en hem "droog" te leren lichtrijden. Dan kan hij de beweging eerst onder de knie krijgen, het lijkt me dat hij wellicht veel steun in de beugels zal zoeken, maar aangezien die niet vast zitten kan dat best balansproblemen opleveren. Als hij daar eerst mee leert omgaan denk ik dat hij al een voordeel heeft. Daarnaast is het misschien een tip om een constructie te bedenken om de beugels stabieler te maken, dus met een sperriempje en elastiekje de beugels aan de singel te maken? Of beugels met zo'n kooitje, worden nogal eens in de endurance gebruikt meen ik. Heb er eens mee gereden bij Maya; zij had voor Amanda echt superfijne beugels, gaven erg veel stabiliteit!

Maar dat was verder je vraag niet :+
De tip van oefenen met een computermuis lijkt me een goede, bijvoorbeeld met rechts een tekening in paint laten maken/inkleuren. Heeft als voordeel dat de moeilijkheidsgraad goed aanpasbaar is :j
Eigenlijk zou het ook oké zijn als je voor hem zichtbaar kunt maken hoe veel/weinig kracht hij zet. Bijvoorbeeld met een stressballetje/ballon? Met zacht vasthouden verandert het ding niet, maar met hard knijpen komt de lucht boven en onder zijn hand als aparte bolletjes zeg maar. Goede oefening ook om met 2 handen tegelijk te doen?

Misschien een sh*tvraag, alle begrip ook als je er liever niet op antwoordt, maar hoe is hij verstandelijk? Vergelijkbaar met de meeste kinderen van zijn leeftijd of heeft hij meer baat bij dingen die net iets meer spelenderwijs zijn opgezet?

Qua hulpteugel kun je eventueel ook een thiedeman overwegen. Een teugel die niets doet tenzij Jippe zijn hoofd in de lucht gooit. Als je bang bent dat Stefan wellicht iets te hard trekt kun je zelfs overwegen een elastiek te zetten tussen bitring en teugel, er bestaan zelfs teugels overigens waar al een elastiek in zit.
Of een deltariempje aan het bit en de neusriem? Dan rijdt hij deels aan de neusriem, deels aan het bit, tot hij het wat meer onder de knie heeft.

* Drijfhulpen (benen dus) zijn we nog mee bezig. Heb het hem gewoon laten voelen wat ik bedoel. En mijn vingers er tussen gedaan (in stilstand :D ) en laten knijpen (kuiten) Gaat steeds beter en volgens Jippe die ene dag dus wel erg goed. Ging echt prachtig in draf...

* We hebben idd kunststof beugels met kooitjes aan zijn zadel hangen. Juist voor de extra steun en het niet door kunnen schieten.

* Die ballontip is zo gek nog niet! Ik laat hem te paard vooral kijken naar zijn arm als hij hem weer verkrampt heeft. En het paard dat rechts af gaat wat hij niet wil is ook een goede les. Hij moet momenteel het paard dan ook OP de hoefslag houden, rechts en links om... Ga wrs eerdaags door balkjes heen laten sturen etc.

* Is geen sh*tvraag hoor, maar begrijpelijk haha. Stefans IQ is goed (2 jaar geleden) en vergelijkbaar met zijn leeftijd. Gedragsmatig is hij alleen wat anders. Heeft zelf moeite met remmen (in gedrag en emotie dus), heeft duidelijke structuur nodig en heeft last van concentratieverlies. Al lijken al deze dingen te paard veel makkelijker te gaan :D Natuurlijk blijft hij 8, dus instructie die spelenderwijs wordt aangeleverd pikt ie leuker op. Succesfactor is belangrijk (snel succes/ resultaat opleveren dus)

* Elastiek geprobeerd, maar dan komt de rem bij Jippe wat laat door :P Hij trekt er gewoon doorheen.

We gaan voorlopig lekker in stap verder en gaan lichtrijden etc droog oefenen. Ook pakken we het grodnwerk weer op zodat Jippe ook luistert naar het HOO van Stefan

Stefan heeft gisteren voor het eerst een voetje op commando gekregen (achter) met poetsen :D Dus die 2 gaan er echt wel samen komen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 21:04

Update van vandaag:

Ik ben vandaag met zoon weer naar stal geweest. Hij was toch wat huiverig om te rijden (logisch... heb ik ook gezegd), dus even wat stapjes terug genomen. Had zowiezo de bijzets eraan gedaan om Jippe aan het gevoel te laten wennen (weer, want hij kent het al, maar lange tijd niet gebruikt). Dus die lekker lang gelaten... was geen enkel probleem. Hielp misschien zelfs al voor het gevoel van Jippe.

Jippe verder aan de longe en zoon erop in de longeerbak. Hij was heel duidelijk: NIET los, GEEN draf en dat heeft hij ook even duidelijk tegen Jippe gezegd. :Y) Nou die heeft zich keurig eraan gehouden :D

We hebben wel het stoppen geoefend dus vanuit stap stil gaan staan en dat ging best goed. Stefan moet nog wat duidelijker worden (logisch) en zichzelf echt zwaar maken, maar
de laatste 2 keer (van de totaal 6 keer) gingen al beter. Zowiezo stond Jippe vrij keurig en vrij snel stil (tweede keer bijna niet, andere keren met een stap of 6, 7) Hij heeft zo'n 20 minuten te paard gezeten en ach wat liep Jippertje toch weer mooi te swingen onder hem. Lekker knabbelen op het bit, koppie laag en een tikkie te veel in de krul af en toe maar dat beest had er echt plezier in. En was weer heeeel voorzichtig met me mannetje.

Jippe reageert inmiddels op de kleinste aansporing van Stefan. Als ik zeg dat hij iets moet aandrijven zie ik bijna niks gebeuren en toch zie je aan Jippe dat hij druk op de flanken voelt (zo'n rilling zeg maar) en versnelt hij iets. Heel keurig dus. Ook vanuit stil staan, mooie communicatie. Stefan zat ontspannen, ik zei: stap maar weer aan als jij wilt. Stefan wachtte nog even (dus het was niet op mijn commando) en ineens zie ik Jippe reageren (je kent het wel, net even dat aanknijpen van de bilspieren van heeeee ik moet wat doen!) en daarna de aansporing van Stefan en het wegstappen. Heb Stefan er ook op gewezen dat Jippe al reageerde op Stefans voornemen hem weg te laten stappen. Erg mooi!

En met het uitstappen, lange teugel en ik meelopen. Dan merk je dat Jippe zelfs van 20 minuten stappen en halt houden moe wordt, geestelijk denk ik... briesen en knabbelen... <3 Ging echt super vandaag