Hm, het beter leren controleren van zijn motoriek op rechts...
Hoe heb je hem kunnen helpen met het leren van de drijfhulpen?
Qua lichtrijden zou ik ook proberen het zadel eens ergens op te leggen en hem "droog" te leren lichtrijden. Dan kan hij de beweging eerst onder de knie krijgen, het lijkt me dat hij wellicht veel steun in de beugels zal zoeken, maar aangezien die niet vast zitten kan dat best balansproblemen opleveren. Als hij daar eerst mee leert omgaan denk ik dat hij al een voordeel heeft. Daarnaast is het misschien een tip om een constructie te bedenken om de beugels stabieler te maken, dus met een sperriempje en elastiekje de beugels aan de singel te maken? Of beugels met zo'n kooitje, worden nogal eens in de endurance gebruikt meen ik. Heb er eens mee gereden bij Maya; zij had voor Amanda echt superfijne beugels, gaven erg veel stabiliteit!
Maar dat was verder je vraag niet

De tip van oefenen met een computermuis lijkt me een goede, bijvoorbeeld met rechts een tekening in paint laten maken/inkleuren. Heeft als voordeel dat de moeilijkheidsgraad goed aanpasbaar is

Eigenlijk zou het ook oké zijn als je voor hem zichtbaar kunt maken hoe veel/weinig kracht hij zet. Bijvoorbeeld met een stressballetje/ballon? Met zacht vasthouden verandert het ding niet, maar met hard knijpen komt de lucht boven en onder zijn hand als aparte bolletjes zeg maar. Goede oefening ook om met 2 handen tegelijk te doen?
Misschien een sh*tvraag, alle begrip ook als je er liever niet op antwoordt, maar hoe is hij verstandelijk? Vergelijkbaar met de meeste kinderen van zijn leeftijd of heeft hij meer baat bij dingen die net iets meer spelenderwijs zijn opgezet?
Qua hulpteugel kun je eventueel ook een thiedeman overwegen. Een teugel die niets doet tenzij Jippe zijn hoofd in de lucht gooit. Als je bang bent dat Stefan wellicht iets te hard trekt kun je zelfs overwegen een elastiek te zetten tussen bitring en teugel, er bestaan zelfs teugels overigens waar al een elastiek in zit.
Of een deltariempje aan het bit en de neusriem? Dan rijdt hij deels aan de neusriem, deels aan het bit, tot hij het wat meer onder de knie heeft.