Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Paintless schreef:ik zelf zou het ook niet willen, maar er zijn kennelijk genoeg gekken op de wereld die het wel willen. anders waren ze niet gemaakt. ofzoiets..
Cassidy schreef:Paintless schreef:ik zelf zou het ook niet willen, maar er zijn kennelijk genoeg gekken op de wereld die het wel willen. anders waren ze niet gemaakt. ofzoiets..
Soms wordt iets gedaan omdat het gedaan kan worden, net niet omdat er vraag naar is, of omdat het economisch verantwoord is. De vraag is: hoe ver moeten wij mensen gaan, en wat moeten we toestaan, en waar zeggen we: tot zover en niet verder? Moeten we echt alles doen wat mogelijk is?

Cassidy schreef:Nu ben ik niet helemaal bekend in de barrelrace wereld, maar in de reining (NRHA) maakt een papier helemaal niets uit. Met wedstrijden valt veel geld te verdienen, het is maar een enkeling binnen de Quarterfokkerij waar de LTE over de Miljoenengrens gaat, en dan met name door de fokkerij....
Tel daar nog bij op dat de Quarterfokkerij zeer modegevoelig is, dus garanties op een langdurige en succesvolle dekdienst heb je niet.
Als sportpaard zijn dergelijke dieren veel geld waard. Anders zou je in de Reining geen ruinen hebben rondlopen.
Toegegeven, hormonen kunnen een paard danig in de weg gaan zitten, zo erg zelfs dat hij niet meer presteren kan. Als hengst had hij het idd misschien niet zo ver gebracht. Maar als je een dergelijk dier hebt, hem laat ruinen en er later toch veulentjes van had willen hebben, kan ik me voorstellen dat men over klonen nadenkt.
Bij een barrel racer maakt de papieren niet zo veel uit als je een winnaar hebt. Als ik het dekgeld zou kunnen missen (maar dat is veel te hoog natuurlijk) zou ik mn merrie laten dekken door deze hengst Clayton. Dan maar geen papieren, het veulen zou ik toch zelf willen houden voor de sport

Jeddah schreef:Ik blijf me bij klonen, en bij embryo transfer overigens, toch afvragen of men al weet écht met zekerheid weet hoeveel invloed het ontwikkelen van het dier in de baarmoeder van de merrie heeft. We weten al dat de aftekeningen niet gelijk zijn met klonen en ook niet met het delen van een éénei-ige tweeling en die in twee verschillende merries laten ontwikkelen.
Dat wil zeggen dat de "environment" in de merrie invloed heeft op het genetisch materiaal. Aftekeningen kunnen we duidelijk zien en vergelijken, maar wat is nog meer anders? Wat we níet kunnen zien en vergelijken?
Alleen om die reden al ben ik tegen beide, embryo transfer en klonen. Hoe kunnen we straks verder fokken, een ras verbeteren (of zelfs behouden!) als we al náást het genetische, waar we nog maar zo weinig van weten, en de opvoeding, vóeding, training enz, óók nog rekening moeten houden met de draagmerrie van een of andere Kampioenshengst![]()
Just my two cents
Cassidy schreef:Nu ben ik niet helemaal bekend in de barrelrace wereld, maar in de reining (NRHA) maakt een papier helemaal niets uit.

YouthReiner schreef:Cassidy schreef:Nu ben ik niet helemaal bekend in de barrelrace wereld, maar in de reining (NRHA) maakt een papier helemaal niets uit.
volgens mij moet je paard ergens geregistreerd staan (en dus papieren hebben) wil je een competition license aan vragen?
zonder competition license bij je paard kun je geen nrha wedstrijden starten..
of heb ik het nou fout?
Cassidy schreef:Maar waarom zou je willen klonen? Fokken is ontwikkeling, is het verbeteren van het product, klonen is stilstand, en stilstand is achteruitgang.
Zo mooi als ik alle Foundation QH vindt (en ik vind dat de Foundations wel degelijk een plek hebben binnen de fokkerij, al is het maar om ergens op terug te vallen als het met de fokkerij de verkeerde kant uit gaat) een King, of een Leo of een Wimpy over te hevelen naar de tegenwoordige tijd (als er daar al materiaal van ingevroren was geweest) zou ik dan weer niet doen...
vind dat klonen ook maar niks...
). Klonen is het fokproduct van jaren geleden nog eens inzetten in de fokkerij van vandaag. Dat is geen vooruitgang, dat is stilstand of zelfs achteruitgang. Als het nou om genen gaat die niet/amper in de fokkerij voorkomen. Dan zou het een verrijking kunnen zijn. Maar 5 hengsten die nog eens dezelfde genen gaan verspreiden als die een beroemde dekhengst heeft verspreid (en daar dus al vele afstammelingen mee heeft)... Dan vraag je gewoon om inteelt... Dat wil niet zeggen dat de nakomelingen van deze hengsten minder zijn dan die van het orrigineel (want ze hebben dezelfde genen om door te geven, onafhankelijk van hoe succesvol ze zelf zijn), maar wie wil er nou nog meer van hetzelfde... Straks valt er geen paard meer te ontdekken die geen genen heeft van SLL en daar krijg je pas problemen van... (zie de inteelt in de friezen populatie.)
Lijnen met 7x dezelfde voorouder is niet ongewoon.