[WN] Te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:15

Afbeelding

Epigram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 23:17

Ik rijd western met mijn arab en dat gaat prima. Het gaat erom wat jij wilt. Zelf zie ik springen als een leuke afwisseling voor mijn paard :P.

Je kan ook met je springspullen western (basis) rijden. Hij zal het nooit zo doen als een quarter, maar zolang jij en je paard het leuk vinden, who cares??

Miss moet je een keer een les nemen (met of zonder je eigen paard) zodat je de basis leert kennen en die dan door kan geven aan je eigen paard.

Charisma

Re: Te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 07:26

Bedankt voor alle reacties, positief of negatief! :)
Ik wil het toch proberen, ga een keer wat praten met mensen die op dat gebied verstand van zaken hebben en we zien wel.
Het moet idd ook leuk blijven voor men paard, missch vindt hij het wel helemaal niks :)
Dat we goed materiaal moeten aanschaffen ben ik van bewust, wil hem niet met een verkeerd zadel rijden en hem pijn doen, dan desnoods int begin maar met men springzadel. Missch dat we idd wel een zadel kunnen lenen van een kennis ofzo int begin.
Ik ben me er ten volle van bewust dat hij het niet zo goed gaat doen als de paarden die er voor gefokt en gemaakt zijn, maar daar ligt men ambitie niet. Ik wil gewoon eens iets anders proberen en voor men paard en mezelf een nieuwe uitdaging zoeken.
Ik ga het allemaal eens rustig bekijken en uitdokteren en ik hou jullie op de hoogte van onze vorderingen! :)

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:12

gewoon doen !!!! je ziet vanzelf wel waar het schip strand en dan is het nog geen ramp zolang jullie er samen maar plezier in hebben

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 12:44

THx Piggeljay! Gaan we ook doen!

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 15:32

...is toch al leuk om eens op een andere manier te trainen. Trailoefeningen te doen..horsemanship met pionnen...pik je automatisch ook de vaardigheden op...
Houdt jou en je paard lekker scherp.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:41

Laatst bijgewerkt door Ods op 20-10-10 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote ingekort

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:00

relax, is humor. ze zette in openingspost 'is hij geschikt of ongeschikt' en ik moest toen aan die t shirts denken...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:19

Hallo, hierbij een positieve reactie!

Jahaaaa, gewoon gaan doen!!! *\o/*
Westernrijden (vind ik) de allerleukste en meest veelzijdige tak van paardrijden.
Na jaren dressuur en springen is echt een WERELD voor me open gegaan!

Met ieder paard kun je westernrijden; gewoon gaan beginnen dus!
Trek je alsjeblieft niks aan van ruiters die westernrijden verwarren met wedstrijden op hoog niveau rijden :D
Ook met jouw kasteel kun je gewoon aan deze discipline gaan beginnen.
En ook ik ben realistisch: sommige onderdelen zullen voor jouw paard lastiger zijn, zo niet onmogelijk (op hoog niveau).

Zelf rij ik met veel plezier nu 4 jaar een KWPN-er in de westernsport.
Nee, we zijn geen Kampioenen, maar we trainen veel en hebben veel lol.
Voor foto's: zie profiel en http://www.lonestar-westernstable.nl

Ga dus vooral lekker lessen; westernrijden is NIET hetzelfde als aan een lange teugel rondhobbelen....
Het is moeilijk en het zal je vast een beetje tegenvallen in het begin :D
Maar een goede trainer heeft je daar zo doorheen.

Welkom bij de leukste discipline! ;)

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:43

Anya schreef:
als jij niet van plan ben binnenkort uit te komen op de worldshow, en er tegen kunt dat er altijd mensen zullen zijn die commentaar leveren op de maat van je paard en de mate van geschiktheid, dan kun je ook met een kasteel prima western rijden.

De rijstijl is prachtig en dat kan ook met een groot paard. Ook mijn grote paard van 1.80 kan een stopje maken (zie profiel). Ook een groot paard kan op één hand gereden worden.

Horsemanship kun je prima starten. En trouwens bij de Wran ook wel reining. Je zult alleen moeten focussen op heel precies rijden. Een snelle spin, gaat er niet inzitten. Een lange stop ook niet. Maar ieder paard kan een spin of een stop, ze zullen er alleen niet heel erg in uitblinken. Dus moet je gaan voor de keurige cirkels, perfecte speedcontrol en precies op x wisselen e.d. En bij horsemanship voor heel precies rijden. Dat loont echt.

En het is gewoon leuk om te doen een prachtige rijstijl ook. Ook met een groter paard.

Wil je meer... dan moet je op enig moment van paardenras wisselen. Want je kunt niet meer vragen dan ze kunnen... Wanneer dat moment aanbreekt merk je vanzelf.

Maar als je het wilt.. Neem goede lessen. En van iemand die bij je past. Er zijn veel western stijlen. Wat de één goed vindt, vindt de ander te hard of juist te zacht, of te.. whatever.

Ga kijken bij een paar trainers, praat ermee, vertel ook met wat voor paard je wilt western rijden.

Alternatief: wil je echt alleen recreatief. Koop een western zadel en ga in het bos hobbelen. Maar dan rij je geen western, dan heb je alleen zo'n zadel.

Western rijden kun je desnoods eerst op een dressuurzadel (of spring in jouw geval) ook wel.

Succes!

Dat is precies wat ik dacht.

You go girl! Yeehaa!! *\o/* Lekker aan de western 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:55

je kunt altijd kijken hoe ver je komt en hoeveel lol je er in hebt. Ik rijd western met mijn haf en ik vind het heerlijk (maar niet relaxed, ik denk dat dat een beetje een vertekend beeld is, we werken harder dan toen ik dressuur reed) en het gaat ook super. Maarrrrr.... Ik wil graag hogerop komen en als mijn haf er op een gegeven moment geen zin of kracht meer voor heeft, dan is het ook klaar. En daarom kopen we er dus een quarter bij. Mijn punt is: doe wat jij en je paard leuk vinden en trek je van de rest niks aan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 22:22

Waarom is westernrijden hier toch altijd (bij een aantal) gelijk gelinkt aan spins, stops, pleasure op top nivo?
Waarom kan men niet recreatief (aka: geen wedstrijden) western rijden, evenals men recreatief dressuur kan rijden?

Western is volgens mij nog steeds verzameling aan een lange teugel (kort samen gevat) en ja, dat kan elk paard :j

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 07:24

Bedankt weer voor alle leuke reacties! Ik snap de niet zo leuke ook wel, maar wil echt benadrukken dat ik geen topnivo wil halen en zall kunnen halen, maar daar ligt men ambitie ook niet (nog maar eens)
Dus ik ben volop aant kijken voor een goede lesgever in de buurt hier en dan begin ik er aan! :)
We zijn wel waar men vliegdekschip strandt! :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:03

Heel goed! Go for it!

Enne, deze mafkees is begonnen met reiningtraining met haar kwpn x arabier. Tsja, een topper zal het niet worden in die discipline, maar leuk is het wel. Voor zowel paard als ruiter... en daar gaat het toch om?

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:11

XxNadiehxX schreef:
Jaycee_ schreef:
Heel kort: nee (mijn mening ;))
Je kan wel gewoon voor je plezier met een westernzadel rijden, maar dat is imo niet westernrijden.
Een springpaard van 1m80 kan gewoon niet de korte bewegingen uitvoeren die vereist zijn in het westernrijden.
Misschien dat een pleasureproef nog wel zou lukken, maar dan ben je ook weer benadeeld omdat je paard grotere passen maakt. Hetzelfde met een trailparcours.

Pleasure kan juist echt niet met een paard van 1.80 die er niet op gefokt is....

Ik denk dat je heel veel plezier kan beleven door een beetje basis te doen met je paard, maar echt western rijden zit er denk ik niet in...

Onze ECHTE quarter is ook 1.72 en heeft heel goed gepresteerd in de Showmanship. Hunter en Pleasure (meerdere onderdelen NL kampioen) Maar onze quarter is wel te groot voor een nette trail-proef (past gewoon niet in de vierkantjes) en ook voor cutting en reinig vinden we hem gewoon te groot....

Het ligt er dus erg aan WAT je wilt gaan doen....je kan het altijd proberen...