[WN] Draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:11

Sugarmiss schreef:
VoorWaartsNeerWaarts

ja precies

als ik dat nou ook meteen zei is ff een stuk duidelijker he,
had me veel regels gescheeld van uitleg ,van wat ik bedoel *LOL*

groetjes

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:17

Hoi Vrolijk, gelukkig dat het nog te volgen is... Haha!
Ik heb dus precies hetzelfde gezien als jij. Ik rijd nu zo'n 10 jaar western en na al die jaren ben ik van mening dat sommige belangrijke dingen, zoals voorwaarts en neerwaarts (vwnw Knipoog ) in de western eigenlijk vergeten worden. Zonde van het paard, want ook jij hebt wel gemerkt wat daar het gevolg van kan zijn. Naar mijn idee is dat toch een erg belangrijke basis die zowel in western als in engels gelijk is/zou moeten zijn. Een jog is leuk, maar je paard moet er wel aan toe zijn. Net als alle andere oefeningen. En een jog mag nooit een middel zijn om het "vervelende" lichtrijden maar te vergeten.. Haha! En dit is dus precies wat ik zo jammer vind van het westernrijden zoals dat nu vaak wordt beoefend. Maar, dit is maar mijn bescheiden mening.... Knipoog Ben benieuwd of er mensen zijn met een andere mening hierover. En die zullen er vast wel zijn.... *LOL*

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 16:20

vwnw moet inderdaad niet vergeten worden met losrijden. Je verhaal is nu een stuk duidelijker geworden Lachen
Ik kan prima lichtrijden, dus daar geen probleem. Ik rij ook wel licht als ik buiten rij en mijn paard erg vlot wil draven. Maar als ik hem na het stappen laat draven en lekker laat lopen neemt hij een tempo aan waarin ik ook prima door kan zitten. Dat tempo ligt wel veel hoger dan de jog. Een echte jog krijg ik er nog niet zo vaak uit. Bij mij is de jog dus ook een doel, geen middel.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 17:28

Romkabouter schreef:
vwnw moet inderdaad niet vergeten worden met losrijden. Je verhaal is nu een stuk duidelijker geworden Lachen
Ik kan prima lichtrijden, dus daar geen probleem. Ik rij ook wel licht als ik buiten rij en mijn paard erg vlot wil draven. Maar als ik hem na het stappen laat draven en lekker laat lopen neemt hij een tempo aan waarin ik ook prima door kan zitten. Dat tempo ligt wel veel hoger dan de jog. Een echte jog krijg ik er nog niet zo vaak uit. Bij mij is de jog dus ook een doel, geen middel.

Precies, dat is wat ik bedoel! De jog moet een doel zijn en geen middel. En ik ben het ermee eens dat je ook in een hoger tempo door moet kunnen zitten. Zit soms nog wel eens beter.... Knipoog
Ik denk ook dat het alleen joggen voortkomt uit het feit dat het moeilijker is om licht te rijden met een westernzadel. Het vergt even wat tijd om het door te krijgen, maar als je het eenmaal door hebt gaat het net zo makkelijk. En je doet er je paard een groot plezier mee! Gebruik het vaak als beloning na een moeilijke oefening... lekker hoog tempo, lekker strekken, geen gewicht op de rug.. Mijn paard vindt dat heerlijk! Scheelt een hoop suikerklontjes... Cool

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:10

Finnie schreef:
Ik geloof dat ik mijn woordkeuze wat verkeerd heb gekozen. Met ontspannen bedoel ik eigenlijk te zeggen dat de spieren losser worden. Bloos

Ik ben naar andere (niet-western) paarden gaan kijken. Wat mij toen opviel was dat deze paarden veel meer hun schouder naar voren brachten dan mijn paard deed. Mijn paard "krabbelde" zo'n beetje.
Dit werd nog eens bevestigd na een clinic voor paarden met hoefkatrol.

Het afgelopen jaar ben ik bezig geweest met meer schoudervrijheid en langere passen en dus lossere spieren in vnl. de voorhand. Een lijdensweg voor mijn paard, want ze was echt bang om haar schouders te gebruiken. Mijn paard "krabbelt" nu niet meer en het joggen gaat nu super.

hier herken ik wel m'n eigen paardje in, tenminste, in het bovenste deeltje 'quote'. hij gebruikt zijn schouder ook maar krap, en geeft om die reden zelfs de voorkeur aan een slofdrafje. dat doet hij dan wel met een ontspannen rug, waar je heel rustig op door kan zitten zonder hem echt te belasten. maar hij vindt nu net dat snellere tempo (met lichtrijden) een zware oefening, en je moet hem dan echt aan het gevraagde tempo herinneren. als hem bij het losrijden even wil laten ontspannen moet ik (naar zijn gevoel althans) niet met een tempo-draf aankomen!
hoe heb jij dan jouw paard losser in de schouder gekregen? Verward bepaalde oefeningen die je kan aanraden?

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 15:52

Hoi Ingeo,
Wat ik heb gedaan is een paar weken alleen maar met een hoog tempo gedraafd. Ben wel begonnen aan de longeerlijn. Ook omdat ik wilde zien of er verbetering zou optreden en hoeveel moeite ze ermee zou hebben.
Omdat mijn paard dit vreselijk moeilijk vond heb ik haar in het begin echt wel moeten dwingen. Maar door veel te belonen als ze het goed deed kreeg ze algauw de smaak te pakken.
Begin steeds met kleine stukjes en bouw dat verder uit totdat hij eraan gewend is. Als je het onder het zadel doet, let er dan op dat je je teugels lekker lang laat. Het gaat alleen om het tempo. Ze gaan het dan ook associeren met strekken van nek en rug. Daarna kun je beginnen met in hetzelfde tempo je teugels wat op te pakken enz.
Bij mij duurde het een paar weken voordat ik echt verbetering zag. Daar staat tegenover dat ze nu beter loopt dan ooit. Haha!
Succes!! OK dan!
Enne.. let op spierpijn bij je paard, want dat gaat hij echt wel krijgen. Daarom ook voorzichtig opbouwen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 16:00

Ik wou ook nog wat neerzetten, maar dat heeft Finnie al gedaan Haha!

We zijn volgens mij ook bi dezelfe clinic/les geweest Knipoog

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 16:46

bedankt finnie! op het ogenblik heeft hij een soort 'dazen-vrijaf' (moet kunnen Haha! ), maar over een paar weken gaan we er weer tegenaan, en ga ik daar speciaal aandacht aan besteden! ik heb zelfs een apart bevel gegeven voor die snellere draf, en die laat ik hem ook kleine stukjes aan de longe doen, maar als ik merk dat hij iets niet leuk vindt geef ik denk ik toch wat te snel toe! 't doet dus wel plezier te horen dat de jouwe daar na verloop van tijd plezier in kreeg, dus werk ik daar maar naar toe Knipoog !

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:05

Cowgirl schreef:

Welke??? Ben heel nieuwsgierig!! *LOL* Toch niet die bij ons op stal??? Verward

Citaat:
bedankt finnie! op het ogenblik heeft hij een soort 'dazen-vrijaf' (moet kunnen ), maar over een paar weken gaan we er weer tegenaan, en ga ik daar speciaal aandacht aan besteden! ik heb zelfs een apart bevel gegeven voor die snellere draf, en die laat ik hem ook kleine stukjes aan de longe doen, maar als ik merk dat hij iets niet leuk vindt geef ik denk ik toch wat te snel toe! 't doet dus wel plezier te horen dat de jouwe daar na verloop van tijd plezier in kreeg, dus werk ik daar maar naar toe !

Die van mij heeft tropen-rooster... Cool Oftewel, vrijaf op warme dagen! Moet kunnen hoor! Knipoog
En inderdaad, je moet niet te snel toegeven als je paard iets niet leuk vindt of moeilijk. Op die manier komen jullie natuurlijk nooit vooruit.
Maarre... ik was ook zo hoor. Het heeft me een paar jaar gekost voor ik er ook achter was. En nu merk ik heel duidelijk dat mijn paard het juist leuk begint te vinden als ik meer ga vragen. Aangezien ik een merrie heb gaat ze er eerst tegenin, maar daarna vindt ze het hartstikke leuk! *LOL*
Dus...niet te snel toegeven. Je merkt gauw genoeg of iets echt te moeilijk is.
O ja, nog even over het oefenen met dat hoge tempo.... quarters kunnen ook uitgestrekte draf hoor! Niet zo goed als KWPN-ers, maar het lukt toch aardig. Gooi je paard maar eens los en jaag hem dan wat op in de draf. Gelijk een mooie check tot hoever je het hoge tempo kunt vragen. Knipoog

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:05

Cowgirl schreef:

ik niet hoor
maar ik doe ook het zelfde
maar ik weet zeker dat ik niet bij de zelfde clin. ben gewwest want heb ik nog nooit gehad
en les kan ook niet *LOL*

groetjes

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 18:28

Finnie"]
[quote="Cowgirl schreef:

Citaat:
O ja, nog even over het oefenen met dat hoge tempo.... quarters kunnen ook uitgestrekte draf hoor! Niet zo goed als KWPN-ers, maar het lukt toch aardig
.

het is geen quarter, maar een connemara, en van wat me daarover verteld werd is de ruime draf idd niet hun sterkste punt... wordt dus aan gewerkt! OK dan!

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 21:39

ingeo schreef:

Citaat:
O ja, nog even over het oefenen met dat hoge tempo.... quarters kunnen ook uitgestrekte draf hoor! Niet zo goed als KWPN-ers, maar het lukt toch aardig
.

het is geen quarter, maar een connemara, en van wat me daarover verteld werd is de ruime draf idd niet hun sterkste punt... wordt dus aan gewerkt! OK dan!

Oeps!! Sorry!! Had ook helemaal niet in je profiel gekeken. Was er automatisch vanuit gegaan dat iemand een quarter heeft als diegene op Western komt.. Zucht.. Hoe bedoel je vooroordelen!
Maar, als ruime draf niet het sterkste punt is van de Connemara hebben ze misschien toch wel wat gemeen met quarters! Knipoog
Laat je me weten hoe het gaat als je ermee gaat oefenen? *LOL*

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:02

Ik rij alleen bij het warmrijden licht en daarna ga ik doorzitten. Verder rij ik meer licht op een jong paard om de rug te ontlasten. Dat is op dit moment bij mij dus niet aan de orde (paardjes zijn al 10jr), maar dadelijk als Holly zadelmak gemaakt is weer wel.