Kun je met een haflinger endurance rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:06

quantana schreef:
@ Flew; ik ga ook gewoon beginnen, ik zie wel hoe ver ik kom. Maar ik vind het leuk om in de sport hoger te komen dan de laagste klasses. Ik vind het prima als mensen in de B of L dressuur willen blijven hangen, maar ik ga voor de M of Z. Ik wist niet goed of ik met een haflinger wel een kans maakte om boven de klasse 1 te komen, want uiteindelijk wil ik gewoon niet in de klasse 1 blijven hangen, daar haal ik mijn lol nu eenmaal niet uit. Ik hoef niet snel, maar ik langere afstanden zou ik wel heel leuk vinden.

Misschien moet je juist daar de drive uit halen om een startkaart aan te gaan vragen en het gewoon te proberen. Ik ben van mening dat ieder ras met de juiste training, begeleiding en inzicht een klasse 3 kan lopen. Je moet geen wonderen verwachten in je snelheid maar to finish is to win. De kunst om dit met een ander ras te doen als anders is al een hele prestatie op zich.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 19:58

Ik rijdt in de klasse III met een haflinger :D.

Het kan wel, maar je moet langer de tijd nemen voor de basisconditie dan bij een paard met arabisch bloed. Je moet voor lief nemen dat je met een lage gemiddelde snelheid rond gaat.

Ik heb 2x53 km gereden met 10.77 km/uur gemiddeld.

quantana

Re: Kun je met een haflinger endurance rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 20:09

@ weslyjune: wat goed zeg, dat je al in de klasse 3 rijd met je haffie.. heb je er lang over gedaan om zover te komen?
en zou je evt wat tips hebben voor trainen?

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 05:51

Voor ik ging rijden ben ik al heel veel met hem wezen wandelen en fietsen. Toen als 3 jarige een jaar alleen maar buiten gestapt (;) omdat ik van een enduranceruiter had gehoord dat dat goed was voor zijn benen, dus dat heb ik gedaan. Ik was blij dat hij 4 was, mocht ik eindelijk draven), toen 2 jaar basis training en daarna begonnen met wedstrijden en trainen.

Waar staat je haflinger? Als het niet te ver weg is kom ik wel een keer langs.

quantana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 08:29

@ weslyjune: ik zal je een pb'tje sturen.. thnx voor je reactie :D

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 12:50

Endurance met een haflinger kan heel prima lijkt mij! En knappe prestatie wesleyjune(sowieso klasse 3 starten vind ik al een hele prestatie!)
En wat al eerder gezegd werd, met een arabier/draver gaat het wat makkelijker, maar als je eenmaal een haf in conditie hebt, en je hem daar houdt kan het heel goed!

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:48

ik ben groom geweest op de kar met een haflinger.. hij heeft klasse III gelopen voor de wagen!

als je goed traint zal het zeker lukken + je paard moet het leuk vinden

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:42

Zeker lukken lijkt een beetje te positieve uitdrukking aangezien minder dan de helft van de paarden ooit uit klasse 1 of 2 komen, en groot aandeel van de paarden na 1 of enkele seizoenen niet rad de sport verlaten. Desalniettemin kun je alleen maar uitvinden of je paard de belasting aankan door het te doen.

:) It's the speed that kills the horse, not the distance. En daar ligt dan weer een mooi pluspuntje voor de koudbloeden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:20

quantana schreef:
Ik ben na enig speurwerk 1 haflinger tegen gekomen in de klasse 3, en geen in de klasse 4. Blijkbaar is het toch niet heel makkelijk om in de hogere klasses te komen met een haflinger.

Klasse 4 is maar voor een enkeling weggelegd ongeacht het ras.
Dat moet je kunnen en vooral willen.

Stormy is een haf die mendurance klase 3 loopt en volgens mij inmiddels kl4 startgerechtigd is.
Angelo is ook een haf die Kl3 gelopen heeft (of iig startgerechtigd was).

Vergeet niet dat haflingermensen (evenals fjordenmensen en dat soort rassen) doorgaans niet de ambitie hebben voor Kl3/4 of belangrijker nog hun grooms :D. Uitzonderingen daargelaten :D
Dus dat wil niet zeggen dat de hafjes het niet kunnen maar het wordt dan gewoonweg niet met ze gedaan.

Gewoon beginnen en eerst maar eens KL1 door zien te komen :D

quantana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 13:43

@ Vippie: Je hebt helemaal gelijk hoor.. eerst maar eens de klasse 1.. maar ben wel echt super enthousiast en zou wel graag willen kijken tot hoever ik kan komen :)

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:57

Inderdaad eert maar lekker een klasse I gaan rijden en kijken hoe het gaat. Maar met je Haflinger kan je best endurance rijden. Rij lekker rond op je eigen tempo en bij warm weer zal je wat meer aandacht aan het koelen moeten geven. Daarintegen bij koud weer en slechtere bodesm zijn dit soort robuuste rassen juist weer super in hun element. Zo heeft elk paard zijn voor en nadelen.
(Ik heb zelf met een fjord endurance gereden, zie profiel)

Bonnieknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:49

ik rijd ook endurance met mijn haf en zelfs afgelopen zaterdag 1e geworden in de klasse 3 (85 km Sallandse Heuvelrug). Dus het is zeker mogelijk! Elke haf is ook weer verschillend, mijne heeft een hele goede basisconditie en een flink tempo. Het verschil met een arabier of ander sportpaard is dat de basis hartslag in actie gewoon hoger ligt. Zo kan ik nooit gelijk aanbieden maar heeft ze 5-10 min nodig in rust onder de 60 te komen. Maar ik vind het de ultieme uitdaging om met mn haf klasse 3 te rijden!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:54

Afgelopen weekend mendurance Onstwedde: haflinger heeft keurig een klasse 3 gelopen met 11 km/u en is nu klasse 4 startgerechtigd.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:01

Vorig jaar heb ik met een Haflinger hengst samen gereden (hengst van 5 jaar). Het paard reed in de top 3 bij de 30 km.
Volgend jaar gaat onze Haflinger Stella van 15 ook mee naar de wedstrijden :D
Met een slechte conditie duurt het wel gerust een half jaar voordat ze er klaar voor zijn, maar ik heb geduld ;) Ik ken zat tuttebellen die het direct al opgeven met een paard.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 05:47

Met haflingers ben je idd wel een lange adem nodig :) ach, houdt ons van de straat.

De afstanden zijn toch korter in de mendurance? kl 3 is 60-90 km als ik me niet vergis. Niet dat het daardoor een minder knappe prestatie is.

@Napie; weet jij waarom ze de afstanden van de endurance niet hebben overgenomen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:57

Dat snap ik ook niet. Schijnbaar heeft iemand bepaald dat aangespannen paarden niet zo ver kunnen lopen. zal misschien ook iets te maken hebben dat aanspanningen een langere vetgate hebben (45 minuten) Qua snelheid kan een aanspanning net zo snel als een ruiter mits er voldoende gelegenheid is om te galopperen. Daar heeft een aanspanning namelijk andere ruimte voor nodig.
Ik ga het op de eerst volgende vergadering in ieder geval eens over hebben. Als de afstanden meer gelijk worden getrokken kunnen er ook meer mendurancewedstrijden worden georganiseerd.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 06:33

Was denk ik om het instapniveau wat aantrekkelijker te maken. Die 16km van KWB was een uitermate geschikt ritje voor jonge paarden (of kleine pony's) om eens te proberen of het was is.
Lagere tijd in de vergate is ook omdat in/uitspannen meer tijd kost en langere aanbiedtijd omdat ook in stap de kar getrokken moet worden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 06:43

de vetgatetijd is ook prima ivm in en uitspannen en aftuigen en optuigen.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:54

Vetgate tijd lijkt me geen enkel probleem. Maar ik de lagere afstanden komt op mij over alsof iemand vind dat het al lang knap is dat je het gaat redden :oo. Ik denk dat je afstanden best gelijk kunnen worden getrokken met de endurance, je hoeft toch niet te promoveren? Het geeft de mendurance wat meer prestige de afstanden langer zijn (dan dat ze nu zijn) in hogere klasses ...

Maar om terug te komen op het onderwerp; Endurance en Mendurance kan met een haflinger. :P