[WN] dit moet ik gewoon ff zggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 21:13

Veulen overal aan laten wennen is oke. Maar geen imprint. Met mijn eigen paard heb ik ondervonden wat daar de nadelen van zijn en na wat onderzoek ben ik er achter gekomen dat het inderdaad ook weer niet zo goed is zo'n imprint training.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: cornelie op 2001-08-02 21:13 ]</font>

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 21:33

Wat zou ik precies moeten verstaan onder imprint training Cornelie? Ik wil wel dat het veulen mij meteen "leert kennen" (weet wie ik ben) maar Escala mag hem gewoon opvoeden hoor... Schijnheilig Maar ik denk wel dat ik het veulen snel een beetje wil laten wennen aan mee lopen aan een touwtje, hoefjes krabben, poetsen en dat soort kleine dingetjes...denk je dat dat allemaal kan? Ik wil er zeker niet de hele dag mee gaan "tutten"...snap je wat ik bedoel??? We gaan trouwens wel gezellie off topic...hoewel...dit moest ik gewoon ff zeggen... Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 21:49

Bij een imprinttraining wordt er eigenlijk volgens een soort 'schema' met een veulen gewerkt. Direkt na de geboorte wordt het al overal vastgehouden, geborsteld etc etc. Dus het gaat wat verder dan je diertje lekker mak maken. Vaak wordt een veulentje ook geleerd om 'op te geven' Dus als het wat druk wordt dan blijft men rustig en het dier vasthouden totdat het opgeeft en ook rustig wordt enzo. Het voordeel is dat je een dier krijgt wat vrijwel nergens bang voor is, wel schrikt (hou je toch niet tegen) maar er niks mee doet. Inderdaad, mijn paard is supermak en je kan er alles mee doen. MAAR, het is inmiddels bekend dat deze dieren over het algemeen weinig respect kennen/hebben voor mensen. Dus laat je veulen lekker aan alles wat je maar kunt bedenken wennen, maar overdrijf het niet. Het blijft toch een paard Cool

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 21:51

Ik zal het artikel nog wel even opzoeken voor je, staat het wat duidelijk in dan dat ik het probeer te vertellen.

BlazeBars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-01 22:23

Citaat:
Op 2001-08-02 14:23, schreef Sugarmiss:
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Het inrijden van een jong paard heeft niets te maken met al dan niet stevige spieren, waar dan ook. Het gaat om de botten/kapsels, die zich bij ELK paard pas van het 3e tot het 6e jaar sluiten(afhankelijk waar ze zitten in benen of rug).

Kun je nagaan hoe een jong paard er aan toe is als het wordt ingereden door een volwassen ruiter van rond de 80 (of meer kg) Huilen

sugarmiss en cowgirl
sorry maar wat je zegt klopt wel ,maar heeft niet de uitwerking die jullie zeggen,niet zeuren en gewoon aannemen dat door de massievere bespiering een quarter er beter tegen kan om op jonge leeftijd te worden ingereden.zeg niet dat het goed is maar laat je eens goed voorlichten.
en ja cowgirl HIJ weet het wel Haha!
maar jullie niet Pling

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: BlazeBars op 2001-08-02 22:25 ]</font>

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 08:49

"een quarter heeft lagere en dikkere bespiering op zijn achterhand daardoor kan hij het hebben om vrij vroeg ingereden te worden(ik doe dat niet) "

Waar heb je die informatie vandaan gehaald? Sorry maar hier ben ik het totaal niet mee eens. Wat hebben lagere en dikke spieren op een achterhand nou met vroeg inrijden te maken Verward Ik had ergens een artikel gevonden waar haarfijn wordt uitgelegd waarom een paard niet te jong belast moet worden. (oa wat Sugarmiss zegt) En een paard is een paard of het nu de naam QH of KWPN draagt. Zal es kijken of ik dat artikel ergens kan vinden....

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 12:27

Vooralsnog begreep ik altijd dat een paard onder de man van nature meer belast word/loopt op de voorhand, pas na training moet een paard leren de achterhand meer te gaan belasten (eronder schuiven als het ware)....
Daarbij is het dus kwestie dat het paard zichzelf leert dragen en op eigen benen loopt, maar dan kun je niet voorkomen dat in den beginne de voorhand zwaarder belast word met het aanrijden etc.
Dan heb je dus ff niks aan die lekkere dikke kont met spieren die gebruikt hij pas op de juiste manier als hij in balans is. Misschien heeft het paard meer aanleg om de achterhand op de juiste manier te gaan gebruiken maar dat heeft hij ook nog wel een jaartje later....
Het verhaal qua belasting in de laatste Bit is trouwens best interessant.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 12:44

Uhm, ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb weer eens een artikel gelezen Haha! (ook weer in Bit) Daar bleek uit dat een qh van nature al 50% gewicht op de voorhand en 50% gewicht op de achterhand draagt, dit in tegenstelling tot een kwpn'er die van nature meer gewicht op de voorhand dan op de achterhand draagt. Maar ook ik blijf erbij dat een 2-jarige nog helemaal geen gewicht zou moeten dragen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-01 17:00

Ik houd ook voet bij stuk dat er op een 2 jarige gewoon nog niet gereden kan worden.
. jammer voor degen die er anders over denken en al helemaal jammer voor degene zijn paard.
Hoe zit het dan met een trek pard die zien er met een jaar al stevig uit.
Ik vind dit wel eens een vraag voor Offereins.
Wat imprinten betreft.
Vanaf de geboorte tot het spenen duurt ong 5 a 6 maanden.
In die tijd kan je je veueln leren meelopen aan eentouw, voetjes geven, stilstaan en eventueel al mee nemen de weg op.
Dan is het winter en houd je hem nog op stal. Kun je nog meer doen, en als het weer zomer wordt gooi je hem lekker in een koppel zodat hij lekker kan spelen enz enz.
Als je de mogenlijkheid hebt om hem s'winters weer naar huis te halen dan doe je dat en kun je weer lekker 'tutten'.
Mijn fjordje heb ik al die tijd op stal gehad in een koppel met paarden van verschillende leeftijden.
Af en toe ging ik eens poetsen of wandelen.
Ik heb nu een sociaal paard en een paard dat braaf is als ik met hem bezig ben.

BlazeBars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 19:02

oke jullie hebben gelijk en ik ben een eikel Cool
en alle futurity paarden zijn slachtvee Pling
alle amerikaanse methodes zijn eigenlijk voor de wet verboden Haha!

NEE HET BOEIT MIJ GEEN fiets OF JULLIE HET WEL OF NIET LEUK VINDEN,MAAR HET WORDT GEDAAN EN MEESTAL ZONDER VEEL SCHADE.
en 2 is veel te oud Cool met 2 moet een goed paard al geld verdienen in de futurity }> dus reken maar uit hoe oud een paard is als hij zadelmak wordt gemaakt. }>

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-01 21:05

Het kan me ook geen ene f... schelen wat die gasten met hun futurity paarden doen.
$$$$ zijn immers belangrijker dan het leven van een paard.
Het gebeurt niet alleen in de westernsport, hebben jullie wel eens gekeken in de draf en ren wereld.
1,5 hoor zijn ze als ze voor de sulky gaan, met 2 lopen ze zo'n beetje de eerste koersen.
En ren paarden ja die lopen ook al als ze 3 jaar zijn.
Het is gewoon geld waar het allemaal om gaat.
Maar daar wij maar voor hobby bezig zijn en ons paard ons grootste vriend is willen we graag dat hij lang en gezond mee gaat.
Maar ja sommige vinden het nodig om dan ook al op een 2 jarige te gaan rijden.
Het is jammer dat het allemaal zo gaat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-01 21:09

sorry maar wat je zegt klopt wel ,maar heeft niet de uitwerking die jullie zeggen,niet zeuren en gewoon aannemen dat door de massievere bespiering een quarter er beter tegen kan om op jonge leeftijd te worden ingereden

Hoe zit het dan met de botten??????? Die moeten toch ook groeien?
Of zijn de botten van een Quarter soms ook eerder volgroed of sneller instaat om belasting aan te kunnen???????
Ook wel eens aan de geest van het paard gedacht????????
Een kleuter stuur je immers ook niet naar de Mavo zodat hij vast kan wennen.
ja ik houd vast hoor. Vind dit wel erg intressant namelijk. Cool

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 00:28

Vroeg inrijden of wachten? Een twee jarige voor korte tijd onder het zadel nemen en dan weer voor lange tijd niet om hem op latere leeftijd pas echt in te rijden. Of meteen harsjikkidee de training in klappen? Ik wil alleen maar zeggen dat er verschillen kunnen zijn. Als niet expert op dit gebied zijnde, lijkt me wachten natuurlijk altijd veiliger als je je dit kunt permiteren.

Wat betreft dat artikel in de Bit. Ik heb er over gehoord en het nog niet gelezen. Maar ik vraag mij af waar de schrijver deze maximale gewichten per paardenras vandaan haalt. Het lijkt me namelijk nogal generaliserend om elke quarter, kwpn-er, fries of wat dan ook, over 1 kam te scheren. Sommige zijn sterker als anderen. Bovendien zal het ook uitmaken hoe vaak en hoe lang een paard een bepaald gewicht moet dragen. Eerlijk gezegt doet het mij toe als 'a whole lotta baloney'.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 13:29

Ik wil ook ff reageren....Mijn eerste Paint is vers uit Amerika gekomen, heeft 3 jaar in een koppel gelopen op de prairie. Ze was 3,5 jaar dat ik haar voorzichtig aan ben gaan beleren en heb het eerste jaar 4 keer per week rustig door de bossen gereden en soms een les. Met ruim 4 is ze in training gegaan en zijn we de rijdende onderdelen op de wedstrijden gaan doen, voorheen alleen maar Halter en Showmanship. Ik heb nu twee hengstveulens. De eerste 2,5 week heb ik dagelijks veel contact gehad met het veulen, ben ook bij de geboorte geweest en de hele nacht heb ik in de stal vertoefd. Het veulen kent mij dus erg goed. Met 2,5 weken zijn moeder en zoon ingeschaard in de kudde, bestaande uit een stel twee jarige Friezen, een jaarling Welshje en drie Welsh-K merries met hun hengstveulens. Iedere dag ga ik langs en heb dan intensief contact met het veulen; even borstelen, hoeven uitkrabben, overal op zijn lijf betasten en soms even aan het halster door de weide heen sjokken. De andere veulens hebben geen contact met de mens gehad tijdens en net na de geboorte. Deze veulens zijn onmogelijk te benaderen!!!! Heeeel vervelend!!!!! Pas liep er een goed kreupel maar controleren wat het eventueel kon zijn, lukte niet......

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 13:43

Citaat:
Op 2001-08-02 10:53, schreef westernworld:
wat ik al eerder concludeerde:

ik mag niet op een qh - arab- lippi-fries-

ALLEEN NOG MAAR OP EEN BRABANDER -BELG -ZEEUWS-OF EENGROTE HEEL GROTE KWPNER

en nu???????????????????????????????helppie Huilen Huilen

Dat is gelul van de bovenste hemel want een grote kwpn is echt niet bijzonder sterk hoor. Die zijn superslap juist.

Een QH zijn juist supersterk. Ik vond het hele artikel zowiezo al behoorlijk overdreven.

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 23:16

Uh, Steef volgens mij bedoelde ie het als grapje hoor! Maarre, KWPN`rs superslap? Verward klopt ook niet helemaal denk ik.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 23:38

Ik denk dat westernworld maar western moet gaan rijden op een shire... Knipoog Dat of een hongerdieet gaan volgen... Schijnheilig ... Knipoog

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 23:49

ja hallo; ik zie me al zitten met die korte pootjes van me op een shire,nee het waas idd een geintje,
ik weg door omstandigheden een tikje te zwaar 90 kg, als ik dan het artikel in bit serieus moet nemen kan ik wel overstappen op het mennen want onder het zadel is voor mij afgelopen,kan toch niet kiezen tussen appie en die tenneseewalkerxijslander,heb ik wel op gereden,kan niet kiezen , nu helemaal niet meer ?? hihihaha they coming to take my away Dromen Dromen Dromen

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-01 23:53

Ja, volgens bit mag ik geloof ik ook niet op een arabje rijden... Huilen Huilen Huilen boehoehoe...snik snik... tis maar goed dat ik het een beetje een nikszeggend artikel vind, anders was ik mezelf nu misschien aan het uithongeren...kreeg ik door artikeltje in Bit misschien wel anorexia...zou ik ze dan voor een paar miljoen aan kunnen klagen denken jullie??? }> ... *LOL* *LOL* *LOL* helaas is het geen VS hier...anders hadden we ff een slaatje kunnen slaan uit dat artikel... Knipoog

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-01 00:06

ja ik weet echt niet hoor : mijn eerste appie was maar 146 cm, toen woog ik nog 60 kg was dat dan ook niet goed? die merrie was breed! een bull van een merrie niet vet maar spieren! ik heb haar zeker 5 jaar bereden,nooit geen last,ja haar zoon
was van een andalusieer en was tenger wel 154 cm
daar heb ik mee gewacht met berijden tot hij vier was en inderdaad, laten spelen en toen hij 2.5 jaar was begonnen met kapotte egg te trekken,(buitenbakglad maken) geen punten er onder goed voor de rug ,met dubbelle longeerlijnen er achter lopen met trainings bitje in ,later alleen zadel er op geen beugels later beugels los erlangs.broertje er op laten hangen .opstijgen broertje 40 kg ( mocht dat?!)later heel veel plezier van shannon gehad ,kon tussen merries geen probleem ook niet in vreemde stallen met andere merries en kwam naar je toe als je riep niets lopen leuren met eten water en dergelijke zo deden wij dat!
enzoovoort enzovoort