[WN] sporen en bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 10:52

troi schreef:
Even profiel gespiekt, mooi paardje!!

thanx

Keitje

Re: sporen en bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:24

Maar hoe wil men de rug omhoog krijgen met de handen, door hard aan de teugels te rukken?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:25

MarcR schreef:
Als je western sporen draagt hoor je steeds een zacht gerinkel van de wieltjes en dit gerinkel is meestal al voldoende voor de paarden zodat ze beter opletten.

_O-

Sorry, maar dit is een fabel :)
Als je paard op het gerinkel beter oplet, heb je
- geen sporen nodig óf
- sporen met jinglebobs

:D

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:31

Ja dit is het topic ' bijzondere traingsmethoden' :?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:33

MarcR schreef:
Als je western sporen draagt hoor je steeds een zacht gerinkel van de wieltjes en dit gerinkel is meestal al voldoende voor de paarden zodat ze beter opletten.
.

whoehahahaha wat een l*lkoek _O- _O-
ik gebruik mijn sporen gewoon omdat ze daardoor makkelijker verzameld en blijft lopen, dus ja ik prik er ook mee :oo *dierenbeul8

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:39

Het zal waarschijnlijk niet het gerinkel zijn maar het is wel zo dat paarden erg goed weten wanneer je sporen om hebt en zomaar ineens een stukje beter reageren (tenminste dat is mijn ervaring).

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:55

Vera schreef:
Maar ik heb nog nooit zoiets stoms (sorry :o ) gelezen hoor!
Buikspieren aanspannen gebeurt zodra je je paard verzamelt en rondrijdt, niets als je je sporen in zijn zij zet :n
Mijn visualisering was dan ook een grapje omdat ik het zo'n ' bijzondere' manier vind....

Dan zal ik het wel verkeerd begrepen hebben. Ben dan ook :o? Snap dan alleen niet waarom die van mij dat wel doet. Zal wel een uitzondering hebben.

Maar dan ben ik net als Keitje nieuwsgierig hoe dit dan wel te doen?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:04

troi schreef:
Het zal waarschijnlijk niet het gerinkel zijn maar het is wel zo dat paarden erg goed weten wanneer je sporen om hebt en zomaar ineens een stukje beter reageren (tenminste dat is mijn ervaring).

Inderdaad zit het zo, ik dacht dat dat wel duidelijk was. In het vervolg zal ik alles tot naaltje en draadje uitleggen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 12:56

Misschien over 'hoe verzamelen' een ander topic openen? (voor keitje en funnygirl?)
Daar gaat het mij nu niet om.
Ik vroeg mij alleen af of sporen verplicht waren tijdens wedstrijden omdat je bijna iedere ruiter met sporen ziet rondlopen of dat het meer te maken had met traditie
Over het gebruik van sporen (hoe, wat wanneer en wel of niet) valt altijd te twisten, maar daar gaat het hier voor mij nu niet om.

Hetzelfde geldt ook voor het bit. Ben niet uit op een discussie over bitgebruik. Ik stel alleen vragen omtrent reglementen... die overigens erg duidelijk zijn beantwoord.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:05

*dubbele post*
Laatst bijgewerkt door Vera op 16-08-10 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:05

Funnygirl schreef:
Dan zal ik het wel verkeerd begrepen hebben. Ben dan ook :o? Snap dan alleen niet waarom die van mij dat wel doet. Zal wel een uitzondering hebben.

Wat doe jij als iemand met zijn vinger in je buik prikt? Juist, je buikspieren aanspannen! En dan? Blijf je dan met gespannen buikspieren rondlopen? Nee, die ontspan je weer totdat je weer geprikt wordt.....
Kortom, alleen maar zinvol als je om de paar passen je sporen in zijn buik zet en dat lijkt mij niet de manier om je paard zijn buikspieren aan te laten spannen :n

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:07

Of om hem te leren dat hij daar moet blijven lopen. Je zit tenslotte ook niet de gehele tijd aan de teugel om hem te leren dat hij die los moet laten. Je drijft je paard ook niet bij iedere pas aan om hem te leren dat hij moet blijven galopperen, draven of dergelijke. Slappe buikspieren zorgen ervoor dat het paard zijn rug niet goed gebruikt met alle gevolgen van dien. Verder rest my case.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:08

MarcR schreef:
troi schreef:

Inderdaad zit het zo, ik dacht dat dat wel duidelijk was. In het vervolg zal ik alles tot naaltje en draadje uitleggen.

Als je je sporen tijdens het rijden een keertje gebruikt dan weten ze het ook ;)
Hoe je niet voor te rinkelen....

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:12

Dus wanneer je geen sporen gebruikt gebruikt je paard zijn rug niet goed? :?
Mijn paard was in een vorig leven ook een Batavus maar daar liep ie echt niet beter door hoor :n

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:25

Miryamk schreef:

Toch wel weer bijzonder dat je dan zo'n conclusie kan trekken :))

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:29

:roll: Tis een unieke gave... :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:56

Miryamk schreef:
Mijn paard was in een vorig leven ook een Batavus maar daar liep ie echt niet beter door hoor :n

Ik trok juist een hele andere conclusie... sporen maken het paardrijden zoveel makkelijker :P :j

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:05

En het ernaast lopen zoveel moeilijker in mijn geval tenminste :D

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:06

Wendy schreef:
Ik trok juist een hele andere conclusie... sporen maken het paardrijden zoveel makkelijker :P :j

:)* Je mag verder voor de sapcentrifuge.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:18

oei.. als ik dit zo lees, loop ik of niet mee met de trand.. of mijn paard heeft een slechte rug.. want ik rij zonder sporen.

wel gaan die binnenkort gebruikt worden want ze begint behoorlijk door mijn been te lopen dus om dr dr even op te wijzen dat ik daar niet van gediend ben.. prik ik een spoortje er in.. maar dat is nu nog niet aan de orde..

de meeste dressuurruiters die ik ken gebruiken ook allemaal sporen hoor.. is niets westerns aan.

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:49

Over het horen van de sporen......mijn vorige paard, Jrs Claim Jumper, was een zeeeeer ervaren showpaard toen ik hem kocht. Als ik zonder sporen aan kwam lopen en zo opsteeg was hij absoluut niet bij de les. Hoorde hij dat ik ze wel droeg had ik ze niet eens nodig met rijden. :D
Hij wist dus wel degelijk het verschil!
Maar het was dan ook wel een hele aparte!! <3

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:59

Uitzonderingen bevestigen de regel ;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 19:30

Ik ken niets van sporen en bitten want die gebruik ik zelf niet maar heb in je profiel gespiekt en ... ik ben helemaal weg van Nordsvensk koudbloeden!!! <3 Wauw, wat een paarden!!! :wow: Ik hou nu eenmaal van de meer robuustere paardjes ;)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:48

FindingJack schreef:
Over het horen van de sporen......mijn vorige paard, Jrs Claim Jumper, was een zeeeeer ervaren showpaard toen ik hem kocht. Als ik zonder sporen aan kwam lopen en zo opsteeg was hij absoluut niet bij de les. Hoorde hij dat ik ze wel droeg had ik ze niet eens nodig met rijden. :D
Hij wist dus wel degelijk het verschil!
Maar het was dan ook wel een hele aparte!! <3

Jae heeft precies hetzelfde, wil ik die zonder sporen rijden krijg ik een dikke middelvinger. Met een zweepje erbij gaat t wel maar anders denkt Jae lalalalalalalala doe net of ik gek ben :D

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:58

Jae heeft precies hetzelfde, wil ik die zonder sporen rijden krijg ik een dikke middelvinger. Met een zweepje erbij gaat t wel maar anders denkt Jae lalalalalalalala doe net of ik gek ben :D[/quote]

hier hetzelfde wat die middelvinger betreft,ik hoef ze maar aan te hebben dat is genoeg ;)
en iedereen die met hank gereden (lees; gewerkt) heeft zal dat bevestigen
zweep zal ik nooit erbij nemen