[WN] Kledingvoorschrift bij in-hand-trail?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doranne

Re: Kledingvoorschrift bij in-hand-trail?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:45

In sommige gevallen ben ik het eens met de capregel, maar soms overdrijven ze ook wel een beetje (Zoals bij de wedstrijd waarbij je een cap moest dragen bij de IH onderdelen waar je het over had)

Maar idd, vooraf vragen bij de jury doet ook wonderen.
Heb het al vaak genoeg gedaan als ik weer een nieuw bit had en niet wist of het mocht :')

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 21:47

Doranne schreef:

Dat idee had ik ook al, dus heb net een mail gestuurd naar de jury ;)

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:51

Buitenzorg schreef:
Doranne schreef:

+:)+
Dan hoop ik voor je dat je met hoed mag starten, want met cap ziet er niet uit in een IH onderdeel haha

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:56

nee, maar met cap ziet er nooit uit.. zeker niet in het western.. tenzij je hunterclasses rijdt..

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 21:57

Haha, ja da's ook weer waar.
Ik rij wel met cap, maar vind het niet fijn

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:08

Buitenzorg schreef:
CounTree schreef:
In Hand Trail mag je met een hoed starten in alle nivo's net als bij Showmanship at Halter.

Paintless schreef:
bij de WRAN moet je in de inhand onderdelen een cap op tot L2.. spijtig...

Oke, wie heeft er nu gelijk? :D

Ik dacht dat alle zadel rubrieken tm L3 met cap waren en dat je SAH en IHT wel met hoed mag starten in alle levels omdat je er niet op zit?

*edit*
Regelboek van de WRAN: art 375 (L3)
Verplichte uitrusting voor ruiters in de L3 Klasse: veiligheidshelm ipv hoed.

Let op het woord ruiter! :D

Even gequote uit een oud topic.
Citaat:
peter
Geplaatst: do jan 03, 2008 10:17 am Onderwerp:

-----------------------------------------------
Rom,
Heb informatie ingewonnen bij het keurmerk instituut, cap-verplichting geld alleen voor rij onderdelen op maneges en rij-hallen met een veiligheidscertificaat. Dus bij alles wat je met een paard aan de hand doet, mag een hoed maar ook een cap.

Peter

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:14

sja.. maar niet als de jury zegt dat je een cap op MOET.
Wie is de jury?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 22:22

Paulette Zorn en Miranda Bouterse.

Zijn er trouwens nog eisen aan een hoed? :o
Ik start L3, dus normaal met cap en dit zal mijn eerste niet rijdende onderdeel worden.

Heb ergens een hele simpele zwarte vilten hoed, zal morgen eens foto maken en hier neerzetten.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 22:59

quarterH schreef:
dat is voor wran ed prima sanne maar ik zou daarmee geen showmanship doen op een EK ofzo

(ownee bedenk met net dat je pro bent en dus bij de rassen zowiezo geen sms mag doen)

Ja idd ik mag alleen showmanship starten bij de wran en dan vind ik dit een mooi pak hoor.
Voor de halter heb ik wel een orgineel pak uit Amerika erg mooi maar ook erg duur!! ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 00:20

vind het toch erg apart hoor als een jury boven het regelboek staat.....
het staat (als ik het hier goed lees heb dat regelboek niet) hier duidelijk, cap verplicht bij rijonderdelen, punt. daar zou dan geen jury boven mogen staan.

zou er in rulebook staan 'beide geoorloofd maar jury kan eisen stellen' of dat bv een puntentelling ter beoordeling van de jury is is het natuurlijk een ander verhaal.

maar hier staat het gewoon dus zou een jury nooit BOVEN het rulebook mogen staan.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 00:28

quarterH schreef:
maar hier staat het gewoon dus zou een jury nooit BOVEN het rulebook mogen staan.

Mee eens. Vind het ook erg raar dat jij als deelnemer je wel in alle gevallen aan het regelboek moet houden, maar dat een jury het regelboek wel ineens aan zijn/haar laars mag lappen? :?

Waarom is er dan een regelboek? 8-)

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 10:19

Buitenzorg schreef:

En nu al mail terug! +:)+

Mag gewoon met hoed, omdat het geen rij-onderdeel is. Denk dat de jury in Oosterwolde beetje in de bonen was, want ik begreep uit deze mail dat er ook een jury overleg hierover is geweest en dat gewoon het regelboek gevolgd moet worden.

Daarom ben ik ook wel heel benieuwd wie de jury dan was in oosterwolde?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:46

Pfieuww, dacht al daar gaat mijn uitgedachte outfit ;-)

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:10

Als een jury het regelboek niet volgt (bewust of onbewust) en dus een andere regel toepast, dan kan je hiertegen een klacht indienen. Kans is zeer groot dat je gelijk krijgt. Inderdaad regels zijn regels!
Ach en wie de jury was in Oosterwolde is nu toch niet meer van belang. Denk dat die betreffende jury inmiddels duidelijk op de hoogte is gebracht van de juiste regelgeving %) :)* :) . Gelukkig zijn we allemaal mensen.....oliebol happens.

Dit doet me trouwens sterk denken aan de destijds nieuwe regel dat je een groen paard tijdelijk een level lager mag starten. Daar was de cap regel ook erg verwarrend.....maar wat bleek als L2 ruiter mocht je gewoon met hoed starten in de L3 op je groene paard. Ook dat was niet voor iedereen even duidelijk.

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:41

Ik meld me ook even, esther bedankt vh doorverwijzen naar dit topic...maar wat een onduidelijkheid. Ik wil ook graag een keer IHT proberen, L5 maar heb dit ook nog nooit gedaan, had al op google gezocht naar kledingvoorschriften enz en filmpjes hoe je je paard er door loost maar veel duidelijkheid kreeg ik niet en hie merk ik ook twijfels. Maar als ik het goed begrijp moet je dus een nette broek aan of mag dat ook gewoon je zwarte spijkerbroek zijn? en als ik mijn showblouse aan doe met een colbert erover? en dan dus een hoed, dan is het compleet? en over het paard, moet je een showhalster gebruiken of mag het met een touwhalster?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 12:52

doske schreef:
moet je een showhalster gebruiken of mag het met een touwhalster?

Art 412. Ik denk dat een touwhalster niet mag, want je halster moet minimaal 1,5 cm breed zijn en een touwhalster is dat volgens mij niet.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:19

@Doske: Een showhalster is niet verplicht, misschien kun je een lenen van iemand als het eerst eens wil proberen. Een touwhalster wordt niet op prijs gesteld, eventueel een net leren halster kan wel, zeker voor een normale WRAN show.Ga je voor een rassenshow zou ik toch proberen een showhalster aan te schaffen, tenminste, áls je er mee door wilt gaan, anders is het geld weggooien natuurlijk ;)

Probeer eerst eens of jij en je paard het leuk vinden :D

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:34

Een touwhalster, een "monty Roberts" halster etc mag zelfs niet. Dit ivm de extra "drukpunten". Een "simpel" (show) halster is wel toegestaan.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 16:15

Heb vanmiddag voor t eerst met bijrdijspikkel geoefend voor de IHT. Maar ik geloof dat er toch wat essentiele basisbegrippen niet zijn behandeld tijdens zijn opvoeding... :D

Meelopen? :n Meedraven? :n Waarom zou ik, ik stuiter gewoon alle kanten op, trek jou mee en ga gewoon rond je heen galopperen! In een vierkant draaien? :n Ik loop gewoon achteruit en jij bekijkt t maar! Het enige wat goed ging was stil staan. :D

Geloof niet dat ik met gevaar voor eigen leven (beessie is nl compleet respectloos en dendert door alles en iedereen heen!) IHT ga starten....

Vamiddag wel even met de haf geofend, misschien dat hij nog een optie is voor de gewone trail! :D

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 16:42

jaja, Buitenzorg, het ziet er vaak zo "gemakkelijk" uit he, maar mén, wat is het moeilijk!

Eerst maar eens met de simpele basisdingetjes beginnen lijkt me, jammer dat die er bij je "verzorgpony" niet bijzaten :D Toch veel plezier en ze leren het mettertijd echt wel hoor, niet de moed opgeven!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 16:54

Ja het klinkt makkelijk, IHT, maar had al op youtube gezien dat t alles behalve makkelijk is ;)

Tja, vind t ergens wel jammer, eigenaresse heeft spikkel al vanaf dat ie bijna 2 was, dan heb je imo ruim de tijd om de basis er in te brengen.

Moet eerlijk zeggen dat t me soms ook best zwaar valt. Nick (ons eigen paardje die we 7 juni jl. hebben in laten slapen) hebben we op 2,5 jarige leeftijd gekocht en heb ik zelf ingereden. Alle knoppen zaten erop... En dat mis ik vreselijk. Spikkel is vorig jaar door JPK ingereden en dat merk je wel! :D Maar die andere is wars van alle been, stem en zithulpen. En das een enorm gemis!

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:15

@Dropje2 en Countree, dank jullie voor het antwoord, en ik wil het idd een keer uitproberen dus om dan gelijk een duur showhalster aan te schaffen zie ik ook weer niet zitten,mmmmm maar ja het gewone halster ziet er ook niet uit, of zouden ze daar dan niet zo opletten.....?
Ja het lijkt idd heel simpel,maar zie hem maar ns zijwaarts over een balk te krijgen zonder hem aan te raken, haha. overigens bij het hek,moet je het paard er dan naast zetten zoals je ook zou doen als je er op zit of zet je hem er recht voor (L5 he) :P :o

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:19

Overigens staat er in het regelboek art 400,voorgeschreven passende westernkleding te dragen.Daartoe behoren westernlaarzen, en kleding met lange mouwen en gesloten boord, niet doorschijnend of aanstootgevend.
Maar er staat nergens duidelijk iets over kleding in onderdelen aan de hand......

Dus als ik dan mijn showkleding aan heb die ik normaal aan heb als ik OP mijn horsie zit,zouden ze dat dan afkeuren?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 17:26

Als je de regels letterlijk neemt lijkt me niet nee. Maar dan komt er weer om de hoek kijken wat gebruikelijk is.

Net zo goed als bv het afscheren van de tastharen is niet gewenst, maar geen reden voor DQ, maar zal je wel lager geplaatst worden imo. Zelfde zal wel opgaan voor passende westernkleding. Maar goed, wat is de definitie van passende kleding? :D

Vind persoonlijk een mooie outfit waarmee je ook te paard zit netter dan een bij elkaar geraapte combi van nette broek en zomaar colbertje... Maar das persoonlijk! :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:31

gewoon je outfit waar je mee zou rijden werkt wel. met colbertje is inderdaad voor sah gebruikelijk, maar volgens mij kun je ook met blouse, spijkerbroek, hoed ook netjes voor de dag kunnen komen.
touwhalster is ook niet mooi en zou ik absoluut niet doen. :=
die vraag had ik ook al een keer gesteld en men garandeerde me toen dat ik uitgelachen zou worden. nou ja, dat wil niemand. toch?

naar van betreffende jury ga ik niet noemen. t is in ieder geval niet een van deze 2 jury's.