Mendurance Laren 11-9

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:21

Ik weet natuurlijk nog niet precies hoe Snuit is maar als ik zag hoe hij over de paden van het Lemelerveld ging heb ik het vermoeden dat zijn conditie wel OK is }:0 Als we meedoen gaan we gewoon aan de slag en zien wel hoe het loopt. Als we de minimumsnelheid halen, goede hart/ademhalingswaarden en niet verkeerd rijden ben ik al helemaal blij :+
Ik geef me in ieder geval op, heb net van mijn groom gehoord dat ze kan, dus we gaan er gewoon voor! Snuit krijgt woensdag nieuwe ijzertjes, kan hij helemaal los :D

Wat Napie zegt, er zijn al zo weinig wedstrijden, zeker in deze regio, dus die er zijn moeten we wel steunen.

@Sappos, je kunt pas klasse II doen als je daarvoor geklasseerd bent hoor, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken :7

Sappos

Re: Mendurance Laren 9-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:12

Geen Gooisch water? Tssss verwend hè _O-

het lijkt me heel leuk. Nels gaat snel weer op de ijzers en ik ben benieuwd of ie het aankan. Wil volgend jaar ook de Eper Vierdaagse rijden met hem.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:40

Een groom is verplicht dus je moet wel of met een tweewieler plus twee mensen of met je wagen.

Ik heb in deze omgeving ook ooit mijn eerste endurance rit gereden, lijkt me leuk hier ook mijn eerste mendurance te doen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:45

Dat meeeeen je niet...ik doe alleen met de sulky mee anders niet

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 19:41

Misschien vraag ik een vriend mee, die heeft een gps en is daar heel handig mee en ook een fijne vriend om mee te hebben.
Hoorde mijn ma vaag zeggen dat die week de trailer kaal gaat.. dan huur ik er maar een niets houd mij meer tegen :P

Mmmm.. ik ben niet goed in kaartlezen haha :P.. me pa wel kan je hem ook in gps doen? (weet niet echt hoe dat werkt maar dat weet joram wel :P)

Opzich een beetje extra gewicht op mijn sulky vind ik wel fijn.. want dan ga ik op jacht naar zo'n mooie tas onder mijn zitting.
Dan hangt de kar net wat beter.
Weet niet of deze op mijn sulky past: http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=640

Mijn moeder gaat melkflessen en andere dingen sparen :D
Ze gaf wel gelijk aan dat ze niet op de kar wilde hihi.. maar met een emmer water bij de groompunten staan doet ze graag :D

Ik geef mijn pony's eigelijk nooit biks, soms een summerfit koek.
Is het wel aan te raden hem wat te geven omdat hij toch veel energie verbrand :D? Mag vast wel een schep pakken van mijn zus :P

Sappos: misschien kan je een sulky lenen van iemand? Iemand die er een heeft en gelijk je groom kan zijn?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:16

Citaat:
Dat meeeeen je niet...ik doe alleen met de sulky mee anders niet

Tja, dat kun je vinden maar in de reglementen staat nu eenmaal dat je een groom bij je moet hebben. Persoonlijk vind ik dat ook niet zo vreemd, gezien de afstand.

@Rivaldo, hoe het zit met mendurance weet ik eigenlijk officieel niet want heb het nooit gedaan :+ maar bij endurance neem je voor na het rijden wel slobber mee, vooral voor het vocht. Of voor op de P/A / bij het groomen. Maar mijn ervaring met Klasse I is dat je paard totaal niet geinteresseerd is in slobber, nauwelijks in water, een appeltje of wortel wel op prijs stelt maar daar houdt het wel mee op. Als het heel warm is willen ze wel wat drinken (wat erg belangrijk is). Dat drinken over het bit (immers, je houdt je menhoofdstel steeds om je pony), kun je goed met ze oefenen. Wat ook super handig is is als ze voordat ze vertrekken goed plassen of onderweg makkelijk willen plassen, scheelt je flink in de hartslag. Als ze heel nodig moeten is niet fijn. Dus mocht hij onderweg aanstalten maken, niet denken doorlopen, maar vooral belonen en laten plassen. Als je dat zo thuis oefent doet hij het ook makkelijk op de wedstrijd ;)

's Ochtends een goed gevuld hooinet in de trailer, 's avonds ook lekker in het hooi houden (of kuil whatever), zodat ze 'goed gevuld' op weg gaan is veel belangrijker. Ze hebben behoefte aan lange termijn brandstof, dat is ruwvoer, niet aan korte termijn energie (meeste krachtvoer). En zeker als je het nu ook niet doet en hij loopt prima kun je je afvragen of je dat voor die ene dag dan wel moet doen.

Hartstikke fijn als je een groom langs de weg hebt die je wat kan toesteken / wat kan koelen! Misschien mogen we haar ook lenen :+

Wel leuk, zouden we jou en Napie tegen gaan komen en Sappos als we haar op de wagen krijgen *\o/*

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 20:40

Mijn moeder wil met alle liefde doen(ze knikt ja, mijn pa zal er ook zijn, dus mochten we gelijk aankomen 2 mensen :D), misschien handig dan als we een beetje rond de zelfde tijd mogen starten?
Weet niet hoeveel groom punten er zijn, want anders staat ze misschien op jullie te wachten en ben ik al bij het volgende punt bij wijze van spreken :P Ik ga even kijken voor jerrycans.

Mijn pony is gelukkig zo aso dat hij gewoon in een keer stilstaat en gaat plassen :P.. hihi
Erg bedankt allemaal voor de tips.
Ik ga mij zo opgeven, het kriebelt nu al van de spanning :P
Hopelijk wordt ik niet weer zo ziek als de vorige keer :P.. dacht serieus dat ik toen erg ziek was maar na het verkennen van de hindernissen was het zo weg.. heel apart :P

* Lees nu pas in de titel dat ik de datum op zijn engels geschreven heb haha

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:42

Nee ik WIL niet met een sulky met bankje rijden. Heb een geweldige HCA sulky (bankje = tweewieler) eenpersoons dus en ik ga zeker niet met 2 man op een tweewieler, 1 levensgevaarlijk 2 te zwaar voor mijn poowntje.
Om nou tweespan mee te gaan doen. Vind 30 km way too much voor mijn 3-jarige.
Ik ben niet bekend met de mendurance en zal dit dus ook niet worden ;) :evaw:

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:58

We zien wel hoe het allemaal gaat lopen. Als het niet loopt zoals ik wil, stoppen we gewoon op de P/A en hebben we in ieder geval een aardige ervaring. Ik zal wel wat zenuwachtig zijn op de dag zelf, maar het lijkt me vooral erg leuk om weer eens een evenement mee te maken en kijken hoe Snuit erop reageert. Bij mendurance / endurance is het belangrijk dat je je eigen tempo rijdt / ment. We komen jullie vast wel tegen, ergens, voor tijdens, of na de wedstrijd +:)+ Je gaat gewoon voor je eigen rit hoor en kom je elkaar of een groom tegen, dan help je elkaar als het nodig is. Tenminste, zo heb ik het altijd ervaren en hoop dat het nog zo is.

@Sappos, Twee man op een tweewieler is in mendurance heel normaal hoor.
Maar wie weet volgend jaar? :wave:

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 23:14

Ja precies geen probleem :D Alleen maar leuk als je elkaar kan helpen.

Ik zat te kijken bij het vraagprogramma er staan volgens mij echt fouten in.

Dit staat in het regelement:

Artikel 652.15 Kennismakingsklasse
b. De minimale snelheid voor pony’s bedraagt gemiddeld 6 km/uur, voor paarden gemiddeld 7 km/uur.

Dit staat in het vraagprogramma:

Kennismakingsklasse: 8 km/u.

Klasse 1: Pony's 6 km/u, paarden 8 km/u

Ik vond het raar dat bij klasse 1 de minimum snelheid lager is dan bij de kenismakingsklasse.
Neem aan dat dit een foutje is toch?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 00:07

Dat zal wel een foutje zijn. Ik zou in elk geval bij de kennismakingsklasse voor de pony's ook uitgaan van 5 km. per uur.
Verder moeten jullie er wel goed op letten dat de entingen in het paspoort staan of een speciale tekst dat de voorafgaande entingen correct waren en de entingen na die tekst correct zijn. Een juiste basisenting, gevolgd door daarna maximaal iedere 365 dagen enten. Met endurance/mendurance wordt er heel streng op gelet en ergens niet juist is niet meedoen! Iedere wedstrijd komen we dit tegen, dus weer voorbereid ;) .

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 09:23

Ik heb hem dit jaar opnieuw de basis enting gegeven, omdat het inderdaad niet meer terug te vinden was. Wel een krabbel dat hij het gehad heeft, maar ik wil niet daar staan en het telkens uit te moeten leggen met de hoop dat ik mee mag doen :P

Ik ga vanavond even het regelement doorlezen hoe het nou precies allemaal gaat :P.. Natuurlijk gaan we puur voor de ervaring meedoen. Maar hoe zit het nou precies als je officieel start en je gaat voor he winnen. Is het dan zo snel mogelijk met een goede hartslag? Zal vast wel ergens terug te vinden zijn hihi

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:53

L_Rivaldo schreef:
Ja precies geen probleem :D Alleen maar leuk als je elkaar kan helpen.

Ik zat te kijken bij het vraagprogramma er staan volgens mij echt fouten in.

Dit staat in het regelement:

Artikel 652.15 Kennismakingsklasse
b. De minimale snelheid voor pony’s bedraagt gemiddeld 6 km/uur, voor paarden gemiddeld 7 km/uur.

Dit staat in het vraagprogramma:

Kennismakingsklasse: 8 km/u.

Klasse 1: Pony's 6 km/u, paarden 8 km/u

Ik vond het raar dat bij klasse 1 de minimum snelheid lager is dan bij de kenismakingsklasse.
Neem aan dat dit een foutje is toch?

Dat is een fout in het computerprogramma waar de organisaties hun vraagprogramma's moeten invullen. Dit doet het systeem standaard en dan kan je als organisator niet wijzigen.
Zie reglement dus

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:55

L_Rivaldo schreef:
Ik heb hem dit jaar opnieuw de basis enting gegeven, omdat het inderdaad niet meer terug te vinden was. Wel een krabbel dat hij het gehad heeft, maar ik wil niet daar staan en het telkens uit te moeten leggen met de hoop dat ik mee mag doen :P

Ik ga vanavond even het regelement doorlezen hoe het nou precies allemaal gaat :P.. Natuurlijk gaan we puur voor de ervaring meedoen. Maar hoe zit het nou precies als je officieel start en je gaat voor he winnen. Is het dan zo snel mogelijk met een goede hartslag? Zal vast wel ergens terug te vinden zijn hihi

Zo snel mogelijk aanbieden bij de PA en finish met een ideale snelheid (dus de snelheid waar je de meeste punten voor krijgt, volgens mij in klasse 1 de meeste punten tussen de 11 en 12 km/u, des te dichter bij de 12 des te beter) Goede management voor de PA en finish dus (op tijd stappen, koelen, laten plassen zo nodig enz)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:11

Nou ik kreeg berichtje dat mijn aanmelding binnen is. Op 24 augustus horen we of het doorgaat. Ben benieuwd.
Vooral dat stappen moeten we goed gaan oefenen := weer eens ouderwets gaan checken hoe lang het duurt voordat 't spul op goed op adem is.

@Napie, hoe lang laat jij ze stappen? De hele 2 km (deed ik bij mijn paarden in endurance altijd, de twee keer dat ik dat niet deed had ik direct 10 minuten aan de broek }:0 ) of korter?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 00:13

korter, ik moet eigenlijk wel de 2 km stappen voor Hero maar Nickey begint te dribbelen na een minuut en dan wordt je hartslag juist hoger. Nu doe ik meestal een km stappen en even wachten met aanbieden (bij de finish eerst losmaken van de wagen bijv)
Mijn inschrijving ligt klaar

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 11:48

Van mij ligt ook klaar voor de knhs gegevens hoef ik niets in te vullen he?.. omdat ik kennismakingsklasse meedoe.

Ik ga echt nog even alles doorlezen want wordt er van te voren aangegeven op hoeveel km de vetgate/finish/pa is?

Hopelijk is riv snel weer van zijn spierpijn af en kunnen we verder aan de slag.

Ik zat net het paspoort van mijn andere pony aan het bekijken en zie dat hij in 2009 5 dagen te laat geent is. Elk jaar wel netjes geent + basis. Zullen ze hier over vallen bij de endurance?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 12:22

Ja daar vallen ze zeker over en dan mag je niet starten. In de endurance zijn ze daar heel stipt in. Als hij een keer te laat is geent dan moet de basisenting herhaald worden

In het programmaboekje staat wel op hoeveel km de PA is. Gewoonlijk rond 2/3 van de route dus ergens tussen de 17 en 20 km. De finish is gewoon op 29,5 km en een vetgate heb je niks mee te maken. De PA en finish staan 2 en 1 km van te voren aangegeven in de route. Net als de afstanden, elke 5 of 10 km moet worden aangegeven.

KNHS gegevens hoef je niet in te vullen.

Mijn inschrijving is net op de bus gegaan

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 12:41

Oke :D.. dan zal ik tum maar nog een keer enten :P.. Want ook hij zal eraan moeten geloven als het mij in laren bevallen is :D
Je zou bijna in staat zijn die 5 in een 0 te veranderen :P.. maar laten we dat maar niet doen :P

Ik doe die van mij zo op de bus :D Had riv gelukkig al dit jaar opnieuw zijn basis gegeven omdat ik dit jaar al met iets mee wilde doen :)
Gelukkig rijd mijn groom al in DFW mee onder het zadel, dat scheelt alweer dat hij het al een keer meegemaakt heeft en mij goed kan helpen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 14:12

Is Joram jouw groom?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 18:32

Ik dacht ook al zoiets als niet te lang stappen en dan even bijkomen op de p/a. Als hij stilstaat is hij ook rustig, thuis tenminste, dan keert de rust wel weer terug. Maar voor hetzelfde valt het in het bos enorm mee, hij is vooral druk als hij op de terugweg naar huis is, en in het bos heeft hij vast niets in de gaten ;) Ben wel heel benieuwd hoor hoe het zal gaan :D
En bij de finish eerst losmaken van de wagen vind ik ook wel een heel goed idee.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 20:48

Ja joram is mijn groom :).. tevens ook oud stalgenootje :D
Ken jij hem?

Ik weet niet wat voor riv handig is. Hij is dan heel rustig met stappen dan weer heel druk. Ook stilstaan voor de wagen kan hij een hekel aan hebben en dan weer niet :P.. ik kijk het gewoon even aan. Dat aftuigen ga ik ook doen :P

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 07:08

Ok, ik ga toch even informatie winnen.

Ben natuurlijk wel bekend met de endurance, maar niet met de mendurance!!

Ik heb een startkaart met mijn arabiertje, mag ik dan wel mee doen in de kennismakingsklasse met mijn shets, daar heb ik natuurlijk (nog) geen startkaart mee!!
Het lijkt me op zich heel leuk, en aangezien het bij mij om de hoek is ook een mooie optie, heb alleen geen enkel idee wat de hartslagen van de pony's is :o
En klopt het dan dat de minimale snelheid voor de pony's in de kennismakingsklasse 6 km per uur is? dat moeten ze op zich kunnen lopen!!!

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 07:12

Tis trouwens 11 september, en geen 9 november!!

@ Napie, train jij weleens met hartslagmeter, en zo ja hoe bevestig jij die dan, en kan je dat aflezen vanaf de kar?

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 09:02

Leuk dat je ook mee wilt doen ;).. de datum hadden we al ontdekt ;)