[WN] goedkope quarter: wel of niet kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

connie1964

Re: goedkope quarter: wel of niet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:43

wat verstaan jullie onder keuren?ik heb paard gekocht en door da laten nakijken, hij zei mij dat een keuring niet heel belangrijk is omdat echt niet alles naar voren komt.
tis ook gewoon een kwestie van geluk..
mijne tot nu toe nooit wat gehad....

ik bedoel te zeggen laat je je beslissing op een vage keuring afhangen of neem je hele uitgebreide keuring met foto s scans enz voor honderden euro's

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 18:51

het laten keuren is zodat de dierenarts kijkt of de ademhaling niet fout is, met hoesten enzo.
en kijken of hij kreupel is of snel kan worden(door de buigproef en longeren op hard en zacht op kleine volte)

een uitgebreide keuring wat jij bedoelt is röntgen, en dat kost tegen de 300 euro(bij de dierenartsen die ik ken)
het gewoon keuren kost ongeveer 100.

Ik heb het wel gedaan(ook bij pony die ik eerder wilde kopen)
ik wilde dan wel verder gaan met de dressuur, maar toch is het wel fijn dat je niet een paard koopt die vaak kreupel kan zijn. dan heb je er nix aan(dus geld weg gegooid)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:19

De meest acute problemen als artrose, hko, hart en longproblemen komen bij een normale klinische keuring wel naar voren.
Ook al klinkt 2500 Euro niet veel voor een Quarter, het is teveel betaald voor een paard dat de volgende dag dood op stal ligt, of waar je alleen maar naar kunt kijken...

Freggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 19:21

Het is altijd verstandig een paard te laten keuren hoeveel je er ook voor betaalt.
Onderhouds- en dierenartskosten blijven hetzelfde of het paard nou bij aankoop € 500,- of € 5000,- gekost heeft.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:00

xTweetyx schreef:
het laten keuren is zodat de dierenarts kijkt of de ademhaling niet fout is, met hoesten enzo.
en kijken of hij kreupel is of snel kan worden(door de buigproef en longeren op hard en zacht op kleine volte)

Ik kan jou nou al vertellen dat 95% van de quarters die ik ken niet zuiver lopen op een kleine volte op het harde

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:08

Is dat omdat ze echt niet goed zijn, of omdat ze het niet gewend zijn? Je kunt ook een aantal dagen van tevoren oefenen om je paard op een kleine volte te laten lopen op het harde. Een DA die gewend is om pony's en warmbloeden te keuren, zal bij de gangen van een Quarter op de kleine volte al snel roepen dat ze niet goed lopen. En een paard dat het niet gewend is, loopt al snel wat voorzichtiger.

Een paar dagen oefenen, en het gaat goed. Een serieus verrot paard komt al nieteens door de buigproef, dus is er niets mis mee om met een Quarter het kleine cirkeltje op het harde een aantal dagen voor de keuring al een paar keer mee te nemen....

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:12

[quote="Cassidy"]Is dat omdat ze echt niet goed zijn, of omdat ze het niet gewend zijn? Je kunt ook een aantal dagen van tevoren oefenen om je paard op een kleine volte te laten lopen op het harde. [quote]

het op het harde laten lopen prikkend het paard wat meer,
zo merkt een dierenarts of een paard gemakkelijker kreupel kan raken,
(weet zelf ook niet precies hoe ze het zien hoor,daar niet van)
dan hebben ze ook nog eens de buigproef, met 10 seconde(dacht ik)het been omhoog houden
en dan moet een paard zich binnen een aantal passen zich kunnen corrigeren en weer normaal lopen.

Cooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:16

Altijd keuren! Waarom biedt je geen 2250 euro (heb je een groot gedeelte van de klin/rontg keuring alweer verdient...) Een quarter van 16 jaar verkopen ze echt niet snel hoor...En heb jij de zekerheid van een ervaren gezond leuk paard...! :D
Laten we eerlijk zijn...de meeste quarterveulens betaal je al meer voor! Fok er een veulentje bij, verkoop dit en je hebt een gratis paard... ;)

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:22

wat wij hadde afgesproken met sown man waar het paardje was AFgekeurd.

als het goedgekeurd zou worden betaalde wij die Dierenarts.
als hij Afgekeurd zou worden betalen hun de dierenarts kosten.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:26

xTweetyx schreef:

that oliebol don't fly in Belgium. je kunt hier laten keuren zoveel je wil, maar betalen doe je altijd, goedgekeurd of afgekeurd

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:32

Freggle schreef:
Het is altijd verstandig een paard te laten keuren hoeveel je er ook voor betaalt.
Onderhouds- en dierenartskosten blijven hetzelfde of het paard nou bij aankoop € 500,- of € 5000,- gekost heeft.

mee eens :j , die paar centen voor een keuring kunnen je een hoop financiele maar ook emotionele ellende besparen !!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:36

dofuzz schreef:
inderdaad een spotprijs en als het puur om recreatief te rijden is zou ik niet eens laten keuren.

Je keurt ook om eventuele DA kosten voor te zijn toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:52

dofuzz schreef:
xTweetyx schreef:

that oliebol don't fly in Belgium. je kunt hier laten keuren zoveel je wil, maar betalen doe je altijd, goedgekeurd of afgekeurd

De DA moet betaald worden, ook in NL. De afspraak is hier: wie draagt de kosten bij afkeuren, de verkopende of de kopende partij...
Als je als kopende partij een aantal paarden afgaat, je een bepaald budget hebt en een aantal afgekeurde paarden tegenkomt, ben je het geld van je aankoopbudget al aan de DA kwijt, en heb je uiteindelijk geen paard op stal staan, en geen aankoopbudget over.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:53

Romkabouter schreef:
dofuzz schreef:
inderdaad een spotprijs en als het puur om recreatief te rijden is zou ik niet eens laten keuren.

Je keurt ook om eventuele DA kosten voor te zijn toch?

Keuring is een momentopnamen, geen garantie dat je niet met DA kosten komt te zitten.
Het is wel een indicatie voor eventuele gebreken, die ervoor kunnen zorgen dat het dier niet voor het doel ingezet kan worden waar jij het voor gekocht hebt...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:00

een paard kopen blijft gokken. ook als je keuring doet.

een buigproef zegt mij bv niks, je kan ieder paard kreupel buigen en ieder paard goed laten lopen.
en idd, een paard dat nooit gebogen wordt zal eerder kreupelen dan een waarbij ze dit een week lang dagelijks doen.

ik vind basis keuringen vaak erg overschat.
tuurlijk, bij een paard van tig duizend euro wil je zo veel mogelijk risicio uitsluiten en zeker weten dat er op dat moment geen detecteerbare problemen zijn. maar meer als dat is het niet.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:11

Ik vind het niet een gekke prijs,als je geen hoge vewachtingen hebt,het paard voor jou de X-factor heeft en je met wat kleine
slijtage verschijnselen leven kunt.
Ik zou een verkorte medische keuring op hoofdzaken doen en 250 minder bieden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:25

quarterH schreef:

Natuurlijk, maar niet keuren is een nog grotere gok.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:43

quarterH schreef:

een buigproef zegt mij bv niks, je kan ieder paard kreupel buigen en ieder paard goed laten lopen.

Je kunt absoluut niet elk paard goed laten lopen!!!

Bij de keuring van mijn paard hebben ze deze dingen ook allemaal gedaan, fotos buigproeven, longeren (ging trouwens prima op een kleine volte op t harde!!) en ze hebben ook bloed afgenomen. Dit bloed hebben ze niet onderzocht maar bewaren ze een half jaar zodat als jij dat paard straks een dag of twee thuis hebt staan en hij flipt ineens helemaal of loopt op 4 benen kreupel dan kunnen ze het afgenomen bloed nog checken op pijnstillers of tranquilizers etc.

Een keuring is wel aan te raden, ongeacht het bedrag dat je betaald voor het paard omdat je ook een emotionele band op bouwt met het dier en je veel ellende kunt voorkomen als je weet wat er aan de hand is allemaal. Maar ook financiele problemen, als blijkt dat het paard veel DA kosten met zich mee zal gaan brengen is t prachtig mooi dat ie maar 2500 euro is maar dan komen er nog veel kosten bij.

Maar 16 jaar kan nog leuk veulentje bij, dan lekker buitenrijden tot ze ergens in de 20 is en dan als knuffelpaard met pensioen, hartstikke leuk toch?

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:55

In nederland hebben we wel onderzoeksplicht.. je MOET dus sowieso klinisch laten keuren. Doe je dat niet en paard blijkt al snel iets te hebben dan heb je geen poot om op te staan.
Probeer een koopcontract op te (laten) stellen door iemand met verstand ervan en laat daarin opnemen dat ze gezond is en wat haar medische verleden is?
Succes met je keuze in ieder geval!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:00

amsterdam_30 schreef:
In nederland hebben we wel onderzoeksplicht.. je MOET dus sowieso klinisch laten keuren. Doe je dat niet en paard blijkt al snel iets te hebben dan heb je geen poot om op te staan.
Probeer een koopcontract op te (laten) stellen door iemand met verstand ervan en laat daarin opnemen dat ze gezond is en wat haar medische verleden is?

Niet helemaal, als je als koper kan bewijzen dat het paard het "gebrek/probleem" had voor de koop (anti-dateren), zal de verkoper het paard terug moeten nemen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:09

Ik zou haar wel laten keuren, want ze is al 16 jaar he en veel mee gefokt, dus dan is een paard sneller versleten/op.

Je weet niet wat er allemaal mee is gedaan.

als je er mee wilt fokken zou ik haar laten staan en jongere merrie kopen, als je ermee gewoon rondjes wil rijden en of buitenritten rijden wil en over 4 a 5 jaar als grasmaaier wil gebruiken zou ik het kopen maar wel voor minder geld, vind het veel geld voor een paard dat bijna bejaard is. Over het algemeen wordt een paard dat 18 jaar is bejaard genoemd.

ik ken iemand die een 16 jarig paard had gekocht, het was een springpaard, nou veel plezier heeft ze er niet van gehad, met 20 jaar was hij helemaal op en versleten en is nu in een bejaardentehuis voor paarden, er kan niets meer mee gedaan worden en dat terwijl hij met 16 jaar goedgekeurd was, het kan snel gaan in 4 jaar tijd.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:17

2500,- euro klinkt als nie veel, maar ben ik dan de enige die dat niet zomaar ff op tafel legt? (tis toch ruim 5000,- gulden, sorry ik reken nog vaak terug naar guldens om een idee te hebben wat t nou eigenlijk allemaal kost :+ en 5000,- gulden is best veel!). Toch :j ??

Ben met een vriendin enkele maanden op zoek geweest naar een dressuurpaard. Tjee al veel teleurstellingen gehad.
Wel veel geleerd. 1) als de prijs laag is, extra goed opletten, je wordt genaait waar je bij staat. :(
2) Keuren! om later emotioneel leed te voorkomen. Je raakt snel aan je paardje
gehecht en dan blijkt er iets helemaal mis te zijn. In ieder geval klinisch keuren.

Een complete klinische en röntgenologische keuring kost rond de 300,- euro. Dus idd bied maar 300,- minder en de keuring is al voor niks. Als ze dit paardje zo graag kwijt zijn willen ze vast ook wel wat zakken in de prijs :+

En een veulentje er later zelf bij fokken? Ja idd dat kan prima, als het alleen maar niet de reden is dat ze haar willen verkopen, omdat ze miss niet of moeilijk drachtig te krijgen is? Op deze leeftijd komen poliepen, cystes e.d. in de baarmoeder of op de eierstokken veel vaker voor!

Ik hoop voor je dat ze goed gezond is en dat je er nog lang plezier van mag hebben, als je besluit haar toch te kopen.
Ik probeer je niet af te schrikken, maar ben door schade en verdriet wel wijzer geworden, dus om toch enigzins een beetje zekerheid te hebben, zou ik haar toch laten keuren.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:19

Brainless schreef:
amsterdam_30 schreef:

Niet helemaal, als je als koper kan bewijzen dat het paard het "gebrek/probleem" had voor de koop (anti-dateren), zal de verkoper het paard terug moeten nemen.

Idd kan bewijzen.... en dan krijg je een langlopende rechtzaak waar je echt niet blij van wordt!

Cooks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 07:41

Helemaal met jullie eens...voorkomen is beter dan genezen!
Een paardje van 16 kan een risico zijn. Kijk voor erbij, voor recreatie/fok (? check!!) en over aantal jaren als grasmachine, leuk, waarom niet?
Maar ik begrijp (correct me if I'm wrong.. :D ) dat het je enige paard wordt. Dan zou ik echt gaan voor een jonger paard. Teveel kans op ellende.
Een paard kopen is altijd risico nemen maar KOOP geen risico.

Kan natuurlijk niet in je portomonnee kijken, maar voor dit geld kan je ook een leuke kruising quarter/appaloosa of e.d.
kopen. Effe doorsparen en je hebt een jonge quarter waar je begin volgend jaar mee kan starten....

De keuze is uiteraard aan jou! Wijsheid toegewenst!!

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:10

Ik vind het wel een normale prijs voor een paard met die leeftijd en daarom zou ik het paard ook niet helemaal laten keuren. als ze niet kreupel loopt zou ik het mooi zo laten evt. klinisch maar daar ben ik ook een beetje tegen want ik vind die buig proeven maar niks. op de foto zetten kost je weet ik hoe veel geld bij een jonger paard zou ik dat wel doen.
ja of je moet nog van plan zijn om er echt mee de sport in te gaan? dek dat alle paarden en vooral quarters rond die leeftijd wel een kleinigheidje mankeerd.
Ik zou niet voor zo'n oud paard kiezen mits je haar goed kent. en weet wat er allemaal mee gedaan is.