[WN] lekker trekken aan de binnenteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 17:15

Als er alleen maar bedoeld wordt dat kleine onderdeel van dat hoofd omtrekken en eindeloos vasthouden dan is het niet meer dan redelijk dat je als het paard teveel verzet toont je het paard ook de kans geeft om te herstellen en daarna overnieuw te proberen zolang als nodig is zodat hij zich geeft(en dat red je niet in een dag)
Maar verzet bij een paard is niet meer dan normaal en als ik verzet voel dan weet ik dat het paard op de goede weg is.(maarja verzet is er in vele gradaties,op het moment dat er echt teveel gevraagt wordt krijg je echt niet wat wordt gevraagt)dus doseren is een kunst Cool
Als je verwacht dat je een paard iets kunt leren zonder verzet ,in wat voor vorm dan ook,dan droom maar lekker verder.
Hoedan ook je gaat je paard dingen vragen die hij in de natuur niet hoeft te doen)bv een rollback en een stop zijn dingen die hij in de natuur ook doet als er gevaar is,maar op commando is weer wat anders,dus krijg je verzet en daar moet je doorheen.nog erger wordt het met bv de spin na een halve spin wil je paard weg maar je gaat hem nog mer rondjes vragen dus krijg je nog iets meer verzet,niet meer dan normaal.
je hebt ruiters die niet weten wanneer je voorzichtig moet zijn met verzet en je hebt er die veel te voorzichtig zijn.dus weer doseren is het geheim.

Oja beste Cornelie

Ik ben niet harder dan nodig is,de paarden die ik rij zijn niet bang voor me of gestrest,nee ze leren en zijn happy Clown .
maarja misschien komt dat ook door dat ik niet twijfel over wat ik doe,ik ga niet stoppen of van tak van rijden veranderen en dan weer wel en dan weer niet.Ik doe wat ik doe en daar sta ik achter.
jij hebt daar blijkbaar moeite mee,dus kun je je ook afvragen of dat niet hard/verwarrend is voor je paard Cool

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 17:56

Ik heb nergens moeite mee Lachen en ik zou nu ook eigenlijk niet weten waar ik over twijfel of getwijfeld heb. Ja, aan trainers twijfel ik en daarom heb ik die ook niet meer. Ik sta nu voor de volledige 100 % achter mijn thuisstudiepakketje Lachen Maar mijn opmerking is blijkbaar anders overgekomen dan ik het had bedoeld, mijn excuses, ik heb soms wat moeite om dingen zo over te laten komen als ik ze bedoel.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 18:03

cornelie schreef:
ik heb soms wat moeite om dingen zo over te laten komen als ik ze bedoel.

Achja, daar hebben er wel meer last van Haha!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 20:34

whoehahahahhahahhaahaa
mijn paard heeft daar soms ook last van Haha!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 02:17

Citaat:
Een snelle zoektocht leverde 57 postings van Desiree op in Western, vast meer dan jij hebt zo te zien

Is het dan belangrijk hoeveel postings je plaatst? Verward Vind ik een b'tje een flauwe reactie (sorry). Maaruh, ik wordt eerlijk gezegd een b'tje kriebelig van dit soort topics. Dat je een keer een discussie los maakt over iets naars dat je hebt gezien, ok, maar dit is al de zoveelste negatieve topic/reactie over western. En vreemd genoeg komt het 'commentaar' vaak van de 'Engelse kant' (en dan bedoel ik dus ook buiten bokt.nl).

Citaat:
Zijn hier meer westernruiters die die s h i t leren van hun instructeur?

Nou, ik leer die 's h i t' wel, maar niet op de manier zoals jij hebt gehoord/gezien. Ik vraag mijn paard, ik sleur zijn hoofd niet naar het zadel toe en ik blijf zeker niet trekken. Deze oefening doe ik af en toe, en dan zo'n 5 min. De rest van de tijd rij ik lekker met losse teugel, zoals bij western hoort. Alleen als het nodig is pak ik de teugels even op. En nog wat over snoepjes: van nature is het geen beloning voor een paard (eten is geen beloning omdat een paard in de natuur er niks voor hoeft te doen, tijgers daarentegen wel). Een beloning voor een paard is 'vrijheid', dat kan je in kleine mate geven, zoals even een lange teugel en even niks doen (lekker rondstappen). Of gewoon stoppen als je paard het goed heeft gedaan (en dat kan al na een kwartier zijn). Dat wil niet zeggen dat je je paard nooit een lekkere appel mag geven ofzo, maar dat wilde ik ff kwijt Lachen .

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 06:27

Toekie schreef:
Citaat:
Nou, ik leer die 's h i t' wel, maar niet op de manier zoals jij hebt gehoord/gezien. Ik vraag mijn paard, ik sleur zijn hoofd niet naar het zadel toe en ik blijf zeker niet trekken. Deze oefening doe ik af en toe, en dan zo'n 5 min. De rest van de tijd rij ik lekker met losse teugel, zoals bij western hoort. Alleen als het nodig is pak ik de teugels even op. En nog wat over snoepjes: van nature is het geen beloning voor een paard (eten is geen beloning omdat een paard in de natuur er niks voor hoeft te doen, tijgers daarentegen wel). Een beloning voor een paard is 'vrijheid', dat kan je in kleine mate geven, zoals even een lange teugel en even niks doen (lekker rondstappen). Of gewoon stoppen als je paard het goed heeft gedaan (en dat kan al na een kwartier zijn). Dat wil niet zeggen dat je je paard nooit een lekkere appel mag geven ofzo, maar dat wilde ik ff kwijt Lachen .

hier ben ik het nou mee eens, eten krijgt een paard in ze voerbak. het zal me toch niet gebeuren in een één of ander proef, dat hij omkijkt voor een snoepie. en als hij het goed heeft gedaan, dan pakken we iets anders weer op, want stoppen na een kwartier lijk mij ook niet goed.
snoepjes geven, het is toch geen circus sarasani of renz.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:07

Jongens even voor de duidelijkheid: ik geef een paard geen snoepjes in het zadel. Wellicht ten overvloede wijs ik erop dat je een paard ook soepel kun maken vanaf de grond. En dat je een appel of een snoepje ook zo kunt aanbieden dat je paard er wat voor moet buigen, waardoor de soepelheid vanzelf ontstaat. Natuurlijk kan ik hem de dagelijkse appel voor de neus aanbieden, of in stukjes gehakt tussen de kiezen plaatsen. Maar het is maar even meer moeite om een appel iets opzij naar achter aan te bieden. En alle beetjes buiging helpen. Duseh... een paard dat in een proef omkijkt voor een snoepje? Wat een absurd idee!

Verder erger ik me wel enigszins aan de verwijzing hier naar een paard in de vrije natuur. Nee natuurlijk krijgt een paard geen snoepjes in de vrije natuur. Maar hij heeft ook geen mensen op zijn rug zitten dan en krijgt ook geen belonende klopjes of losse teugels.

Die vergelijking gaat volgens mij dan ook niet op. Een paard dat in Nederland wordt gehouden is niet vrij en zeker niet natuurlijk. Hooguit kun je proberen de omgeving zo aan te bieden dat het zoveel mogelijk past bij zijn natuurlijke noden. Maar als ik echt zou willen dat mijn paard natuurlijk leeft, dat moet ik haar naar pakweg de VS vliegen, in een kudde introduceren. Eens per jaar vlieg ik dan over, wijs op een donkerbruin stipje in de verte en zeg: kijk dat is nou mijn paard Haha! Misschien wel heel natuurlijk, maar niet zo praktisch voor wat ik met een paard wil. Dus snoepjes, klopjes, ruiters, losse teugels als beloning: het is om het even....allemaal voor geen meter natuurlijk en gericht op wat wij willen bereiken met ons rijdier.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 09:29

En bv clickertraining is gebaseerd op operant conditioneren en ook daar kan gebruik worden gemaakt van snoepjes. Hierdoor heb ik mijn paard al heel wat kunstjes aan kunnen leren en is een ander voordeel geworden dat je met allerlei lekkers langs kunt komen zonder dat hij je de kleren van je lijf rukt. Maar we dwalen af Lachen

SillytheKid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 10:18

Haha, WAY TO GO TOEKIE!!! Mee eens hoor! Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 11:29

Toekie schreef:
Citaat:
Een snelle zoektocht leverde 57 postings van Desiree op in Western, vast meer dan jij hebt zo te zien

Is het dan belangrijk hoeveel postings je plaatst? Verward Vind ik een b'tje een flauwe reactie (sorry).

Nee het aantal post is niet belangrijk, maar wel dat er eerder een opmerking wordt geplaatst over iemand die iets zegt in een western forum terwijl ze volgens een ander 'engels' is.
Overigens was deze opmerking niet naar jou toe bedoeld (dus waar maak je je druk om Verward ) en is per PB allang uitgesproken.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-03 21:55

Anya schreef:
Verder erger ik me wel enigszins aan de verwijzing hier naar een paard in de vrije natuur. Nee natuurlijk krijgt een paard geen snoepjes in de vrije natuur. Maar hij heeft ook geen mensen op zijn rug zitten dan en krijgt ook geen belonende klopjes of losse teugels.

Die vergelijking gaat volgens mij dan ook niet op. Een paard dat in Nederland wordt gehouden is niet vrij en zeker niet natuurlijk. Hooguit kun je proberen de omgeving zo aan te bieden dat het zoveel mogelijk past bij zijn natuurlijke noden. Maar als ik echt zou willen dat mijn paard natuurlijk leeft, dat moet ik haar naar pakweg de VS vliegen, in een kudde introduceren. Eens per jaar vlieg ik dan over, wijs op een donkerbruin stipje in de verte en zeg: kijk dat is nou mijn paard Haha! Misschien wel heel natuurlijk, maar niet zo praktisch voor wat ik met een paard wil. Dus snoepjes, klopjes, ruiters, losse teugels als beloning: het is om het even....allemaal voor geen meter natuurlijk en gericht op wat wij willen bereiken met ons rijdier.

Even ter aanvulling:
Ons GEDOMESTICEERDE paard vergelijken met natuurlijke situaties gaat sowieso niet op;Je vergelijkt een hond toch ook niet met een wolf,als het om het welzijn van die hond gaat!? Nerd

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 17:06

Je kunt (de verzorging van) een paard ook niet met een hond vergelijken!!
Een paard in gevangenschap kun je niet vergelijken met een paard in de natuur nee, maar als je je paard wilt begrijpen heeft het wel degelijk zin om de aard van het paard te begrijpen, dus ook het natuurlijke gedrag. Dat wij ze gevangen houden wil niet zeggen dat het paard dan onnatuurlijk is!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 17:45

Toekie schreef:
Je kunt (de verzorging van) een paard ook niet met een hond vergelijken!!
Een paard in gevangenschap kun je niet vergelijken met een paard in de natuur nee, maar als je je paard wilt begrijpen heeft het wel degelijk zin om de aard van het paard te begrijpen, dus ook het natuurlijke gedrag. Dat wij ze gevangen houden wil niet zeggen dat het paard dan onnatuurlijk is!

Even helemaal Off Topic....
Zucht! Ik heb even de moed niet om hier weer op in te gaan. Iemand anders misschien?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:15

Jac schreef:
Ik vraag ook wel eens buiging tijdens de training. Maar dan echt om de spieren te rekken en ik blijf niet aan die binnenteugel hangen. Ik vraag een beetje, geeft hij in de buiging na, laat ik los. En dit naar 2 kanten. Ik ondersteun hem daarbij met mijn been. Ook laat ik hem achter de neus aan lopen in een buiging. Hij wordt er lekker soepel van. Maar dit zul je hopelijk niet bedoelen. Ik ben zwaar tegen het gebruik van snoepjes tijdens het rijden... (en ook tijdens de verzorging..) Je moet ze soepel kunnen rijden. Met snoepjes leer je ze trucjes...Een lief woord en klopje moet voldoende zijn. Haha!

Ik doe beide En buiging En snoepjes. Mij bevalt het prima en mijn paard is geen snoeper dus ook geen schooier. Net die paar snoepjes voor het buigen naar mijn hand toe vind ze wel leuk, dan zijn ze blijkbaar wel lekker.
En ik werk ook niet alleen voor een lief woord en een klopje van mijn baas. Erger nog, ik vraag geen snoepjes maar salaris!!!

Shelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 18:20

Wat een gezeur allemaal.
Ik doe ook tijdens het trainen inbuigoefeningen en dat doe ik o. a. door bumpende bewegingen te maken met de binnenteugel. Ze wordt daar heel soepel van en dat vind ik erg belangrijk.
Als je ergens je paard mee kan verpesten is het wel door snoepjes te geven. Mijn paard krijgt ook wel eens wat lekkers, maar eigenlijk nooit snoepjes............en al helemaal niet om hem dan in te laten buigen. Als je je paard een snoepje geeft terwijl je bij zijn achterhand staat, dan kijkt hij om, maar dat noem ik echt geen inbuigen hoor sorry.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 19:40

Sommige moeten het boek van Natalie penquit maar eens open slaan.
Zij doet vanaf de grond heel veel dingen met het paard die het paard soepel maken en leert gehoorzamen.
Zijwaarts en buigingen zijn daar onderdeel van, ze begint met een snoepje en later alleen de zweep als het onderdeel er goed inzit.

Als mijn paard met zijn achterbeen op zijn hoofd krabt is hij wel degelijk gebogen, als hij omkijkt naar zijn kont ook. Als hij niet gebogen zou zijn zou hij het snoepje niet eens kunnen pakken.
Dit kan gerust een training zijn om paard soepeler te maken, het gaat ongedwongen en geeft nog eens een lekkere beloning ook.

Shelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 21:09

Tuurlijk is je paard dan 'gebogen'. Maar elk paard kan zijn hoofd buigen als hij stilstaat. Het wordt een heel ander verhaal als je dit van je paard vraagt terwijl hij moet stappen, draven of galoperen. En lukt dat dan ook nog met een snoepje? Ik vind dat je paard het voor jouw moet doen en niet alleen voor een snoepje. Ik beloon mijn paard door teugel te geven, als ze goed inbuigt.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 21:16

Dat inbuigen voor een snoepje doe ik alleen in stilstand, dus als stretching. Ik moet het eerste paard trouwens nog zien dat zo ver inbuigt in stap, draf en in de galop. Heb je foto's waarop je kan laten zien hoe jij dat doet? Misschien leren we daar dan van!

Shelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 21:22

Lijkt me ook niet echt gezond om zó ver in te buigen haha......... Het was ook niet mijn bedoeling om dat zo over te laten komen, maar ik neem aan dat je best begrijpt wat ik bedoel......... Knipoog

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 21:35

Citaat:
Ik vind dat je paard het voor jouw moet doen en niet alleen voor een snoepje. Ik beloon mijn paard door teugel te geven, als ze goed inbuigt.

Ben ik het helemaal mee eens! Haha!

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:08

Over het flexen:
Als een probleem voortkomt uit een slecht aangeleerde oefening, wil dat nog niet meteen zeggen dat de hele techniek ervan slecht is.
Bovendien zal het effect van een gebruikte oefening ook afhangen van het betreffende paard.
En..... er zijn meerdere wegen die naar rome leiden Haha!

Ik vind het ook heel belangrijk om zoveel mogelijk van de aard van het paard te leren om beter met hem te kunnen communiceren. Maar je kunt een gedomesticeerd paard niet zomaar met een wild paard gaan vergelijken. Een gedomesticeerd paard heeft zich aangepast aan zijn omgeving.

Citaat:
En nog wat over snoepjes: van nature is het geen beloning voor een paard (eten is geen beloning omdat een paard in de natuur er niks voor hoeft te doen, tijgers daarentegen wel). Een beloning voor een paard is 'vrijheid', dat kan je in kleine mate geven, .....

Op zich een interessante stelling toekie.
Maar een paard hoeft in de natuur ook niets voor zijn vrijheid te doen, en toch is het een beloning onder het werk.
Een paard doet niets liever als de hele dag met z'n snuit in het gras staan. Als je met hem bezig gaat mag ie ineens niets meer eten, je ontneemt hem de 'vrijheid' dus om te eten. Als je hem een snoepje geeft, geef je hem die vrijheid dus even terug.... lijkt me een positieve beloning.

Ik kan mijn paard bijna geen snoepjes geven, ik geef ze alleen nog heel spaarzaam na een prestatie, want anders wordt hij erg vervelend. Maar er zijn vast ook paarden die er niet vervelend door worden en is het niet vooral de eigenaar van het paard die er zelf last van heeft, dus waar hebben we het over?

En je paard inbuigen in stilstand met een snoepje om zijn spieren even te rekken kan prima samen gaan met het inbuigen onder het zadel zonder snoepje. Ik vind het een beetje kortzichtig om te stellen dat alleen het een of alleen het ander goed is, er is ook nog zoiets als en Haha!

Shelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:22

Citaat:
Een paard doet niets liever als de hele dag met z'n snuit in het gras staan. Als je met hem bezig gaat mag ie ineens niets meer eten, je ontneemt hem de 'vrijheid' dus om te eten. Als je hem een snoepje geeft, geef je hem die vrijheid dus even terug.... lijkt me een positieve beloning.

Als ik aan kom wilt mijn paard dolgraag mee hoor, het is een behoorlijke vreetzak, maar ze geeft graag een paar uurtjes eten op om lekker te gaan rijden en om lekker gepoetst te worden.
Enne, tja er zitten ook weleens dagen bij dat ze opkijkt en dan zie ik haar denken: "O nee, daar heb je haar weer." Daar moet ik altijd om lachen en dan ga ik gewoon lekker bij haar in de wei zitten, dan komt ze vanzelf wel.

Citaat:
En je paard inbuigen in stilstand met een snoepje om zijn spieren even te rekken kan prima samen gaan met het inbuigen onder het zadel zonder snoepje. Ik vind het een beetje kortzichtig om te stellen dat alleen het een of alleen het ander goed is, er is ook nog zoiets als en

Niemand zegt volgens mij dat dat niet samen kan gaan, er worden alleen verschillende meningen neergezet. En daar kan je alleen maar van leren Haha!

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-03 22:57

Shelley"]
Als ik aan kom wilt mijn paard dolgraag mee hoor, het is een behoorlijke vreetzak, maar ze geeft graag een paar uurtjes eten op om lekker te gaan rijden en om lekker gepoetst te worden.....
[/quote]

Dit is wat ik bedoel met en
Dat een paard graag gras eet wil niet zeggen dat hij niet ook graag met je mee gaat van de wei. Als je goed met je paard omgaat zal hij de aandacht leuk vinden.

[quote="Shelley schreef:
Niemand zegt volgens mij dat dat niet samen kan gaan, er worden alleen verschillende meningen neergezet. En daar kan je alleen maar van leren Haha!

idd, niemand zegt dat het niet samen kan gaan, maar jij zegt hier dat het volgens jouw niet samen zou moeten gaan:
Citaat:
Als je ergens je paard mee kan verpesten is het wel door snoepjes te geven.

En omdat ik dat een te generaliserende opmerking vind, geef ook ik hier mijn mening Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 08:25

cornelie schreef:
Waar het vaker op uitdraait is dat mensen ritmisch druk geven op de teugel en dan juist het tegenovergestelde effect bereiken. Of dat er juist druk op de teugel staat waardoor het paard de tegengestelde spiergroep gebruikt ipv degene die jij vraagt. Voor het oog kán het er soms hetzelfde uitzien maar er is wel degelijk verschil.

ben ik het mee eens. het topic ging nu niet over wie iets verkeerd doet met snoepjes etc, maar waarom die buiging (trekking) verkeerd is. met bovenstaande ben ik het voll. eens. ik hoor hier veel 'paniekerige' reacties van mensen die absoluut willen verdedigen wat ze doen. als jullie niet trekken, ok. tis verkeerd voor de mensen die dat willen uitproberen, denk 'heh mijn paard wil niet!' en doortrekken. het moet rustig opgebouwd worden. overigens zijn er nog wel meer zo'n oefeningen inderdaad, die goed zijn, maar verkeerd uitgevoerd worden. dat vind je in alles, en overal.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-03 09:14

Sjuimpje schreef:
Ik heb zo'n 150 posts hier dus mag ik vast ook wel even reageren Haha!

De methode die Desiree omschrijft heb ik nog nooit gezien, wel een zeer bekende ruiter welke ook 'bumpte' maar dan met zijn binnenhand, en niet zachtjes ook.
Zodra het paard niet genoeg stelling onderhield kreeg het een ruk in zijn mond niet te zuinig, het eerste halfuur betekende dat dat het dier elke sprong een ruk kreeg, tot het op den duur stoicijns en vermurwd zijn voltes galoppeerde.
Op zich heel naar, maar dan denk je nog: "Ach, in elke tak van sport kom je wel eens een gek tegen". Helaas bleken al zijn stalruiters en leerlingen ook dat 'truukje' te hebben geleerd.
Echt zo zonde!

Lijkt wel een beetje op die dressuur ruiters bij ons op stal. Je hangt er gewoon een slof aan, gaat er lekker een uurtje aan hangen (of je dressuur proefje oefenen), trekt 'm nog een keer extra in de krul en klaar; morgen is er weer een dag voor hetzelfde werk...Er zijn zat minder ervaren ruiters die dit zien en het voorbeeld volgen.
Zonde !!! Maar ja in elke tak van de sport kom je wel eens een gek tegen !
Knipoog