[WN] 4e keer op Whitney.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:57

er staat toch duidelijk in de opening dat ze haar paard maar 2 x per maand 5-10 minuten iemand op de rug laat zitten?

ik zie daar het probleem niet echt van, zolang je niet zwaar met haar aan het werk gaat kun je er denk ik op latere leeftijd profijt van hebben!

ik wens je veel succes verder met je paardje :)

p.s. ik heb verder niet veel verstand van westernrijden, maar horen die armen zo?
en iets meer op je kont zitten? ;)
Laatst bijgewerkt door Taj_Mahal op 01-07-10 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

samloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 12:58

Wat een mooi paardje heb je! Ik ben zelf een fjordenmens, maar heb met onze oude fjord ook western gereden, nou ja, een soort van western, hij was er iets te lomp voor! :=

Succes met je knapperd!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:56

Foto's op Bokt zetten = vragen om reacties ;)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:33

Weet je wat Bullshit is? dat een ieder die vind dat een 2 jarige rijden notdone is,dit niet mag verkondigen van jou...
We leven in NL ,we hebben hier geen noemenswaardige futurity
dus waarom met 2 jaar berijden terwijl je zat dingen kunt doen vanaf de grond die het paard voorbereiden op zijn werkzame leeftijd.
Whatever, leuk paard en hou hem heel, en laat je niet opjutten door mensen die hooguit een keer een futurity gezien hebben,en nu denken dat het normaal is om 2 jarigen te rijden.

Pivanti

Re: 4e keer op Whitney.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:52

Iedereen mag toch z'n mening geven... dan moet je geen topic openen...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:55

Mening geven is prima!
Maar vergeet niet dat je dat ook op normale toon kunt doen.
Denk toch even aan je woordkeuze!
Laten we alsjeblieft respectvol blijven naar elkaar.
Er zijn de laatste tijd al veels te veel van die onsympathieke berichten op het western forum!

Geen goeie reclame voor onze sport...

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:56

Uiteraard moet men dit op een normale manier doen, ben ik 't zeker mee eens!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 14:57

Rumpleteaser schreef:
Mening geven is prima!
Maar vergeet niet dat je dat ook op normale toon kunt doen.
Denk toch even aan je woordkeuze!
Laten we alsjeblieft respectvol blijven naar elkaar.
Er zijn de laatste tijd al veels te veel van die onsympathieke berichten op het western forum!
Geen goeie reclame voor onze sport...

was niet specifiek naar jou gericht Pivanti :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:00

IndianVegas schreef:
Het is mijn keuze om haar nu in te rijden en dat blijft ook zo.
Er zit een verschil tussen 2 en 2.. Ze is bijna 2,5 ;)
Mijn houding weet ik. Zal er zeker meer op letten want ik zit normaal wel goed.
Verder bedankt voor alle leuke reacties over het paard enzo ;)

Tessjs; Ze wordt al gelongeerd enzo. En ik stap veel met dr over de weg (maar dat zal je niet bedoelen)
Het is nu nog ongeveer 2 x in de maand. En daar blijft het ook nog ff bij. Langzaam verder opbouwen.

Als het winter is heeft ze verder de hele winter vrij en pak ik er pas echt op als ze 3 is.

Veels te jong..veels te zwaar zadel dat ook nog eens naar voren duikt omdat het paard zwaar overbouwt is,en een amazone die het alleen doet, maar totaal niet weet hoe het zou moeten!
Sorry meid, ik heb er geen goed word voor over om op een net 2 jarige al te gaan zitten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:03

Net mijn gedacht... Dit gebeurd absoluut niet alleen in de westernsport maar in de paardensport algemeen en ik vind het gewoon not done... Mijn merrie is pas ingereden op 7 jaar en ik heb niets gemist ;)
Laatst bijgewerkt door Ods op 02-07-10 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige grote quote verwijderd

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:06

Zo... :\ we zijn weer lekker respectloos bezig naar elkaar.
TS: Ik vind dat je een ontzettend mooi paard hebt en ik zelf zie niet in dat het zo verkeerd is om op jonge leeftijd rustig te beginnen. Zolang je maar niet te veel verwacht van zo jong paard. Dan kan je er later nog veel profijt van hebben.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:13

IndianVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 17:27

Er zijn altijd zoveel mensen die het beter weten :Z
Het is toch nooit goed..

Ze is zeker niet zwaar overbouwd. En heeft hier echt niks onder te lijden hoor.
Ik ken zat paarden die nog jonger ingereden zijn en die nu 18 zijn en nog gewoon meelopen waar niks mee is.

chipieke; * Het zadel is niet veels te zwaar! En het paard is ook niet zwaar overbouwt.
* Ik heb wel begleiding dus doe het niet helemaal alleen! En weet zeker wel hoe het moet dit is niet de eerste keer dat ik het doe. Ik weet dat ik teveel voorover zit daar ga ik ook zeker op letten want dat heb ik normaal niet. Daarom is het ook wel eens goed om jezelf terug te zien.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:53

Wat een jankers hier weer zeg.

Leuk paard heb je! Heel veel Succes! Leeftijd is eigen keuze meis :)

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:10

hmm.... Ik zie volwassen paarden in de krul, die worden geprikt met sporen en geslagen met zwepen en zeer onrespectvol worden behandeld. Ik denk dat je ze daar veel meer mee in elkaar rijdt, zowel psychisch als lichamelijk dan dat deze TS er met 2.5 jaar 2x per maand 5 - 10 minuten opzit.

Het staat of valt met kijken naar je paard. Hoe zit hij in z'n vel, heeft hij voldoende vrije beweging en voldoende rust.

Ik vind het ten eerste een heel bijzonder gekleurd/getekend paard. Erg apart. En fijn dat de ruiter zo trots is. Trots op de kleine stapjes en vooruitgang. Dat zegt iets over de zorgzaamheid voor het paard. En ongetwijfeld leidt dat tot een zorgvuldige opleiding/opvoeding. Succes!

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:21

Bob1976 schreef:
hmm.... Ik zie volwassen paarden in de krul, die worden geprikt met sporen en geslagen met zwepen en zeer onrespectvol worden behandeld. Ik denk dat je ze daar veel meer mee in elkaar rijdt, zowel psychisch als lichamelijk dan dat deze TS er met 2.5 jaar 2x per maand 5 - 10 minuten opzit.

Het staat of valt met kijken naar je paard. Hoe zit hij in z'n vel, heeft hij voldoende vrije beweging en voldoende rust.

Ik vind het ten eerste een heel bijzonder gekleurd/getekend paard. Erg apart. En fijn dat de ruiter zo trots is. Trots op de kleine stapjes en vooruitgang. Dat zegt iets over de zorgzaamheid voor het paard. En ongetwijfeld leidt dat tot een zorgvuldige opleiding/opvoeding. Succes!

ik ben het helemaal met jou eens :)
in tegenstelling tot anderen hier ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:07

Lieve meid..kijk nu alleen al eens naar de foto's!
Zadel dat elke zadelpasser af zou keuren, amazone die nu niet echt zit/rijd als zijnde dat ze weet wat ze doet!
En BELEREN of BELASTEN zijn 2 hele andere dingen!
Maar ik heb hier totaal geen zin in, kan TS of al die bokkers die dit heel normaal vinden, toch niet bekeren dus haak hier af!
Zwak...geef ik toe.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:36

Ten eerste vind ik je paardje erg leuk, om maar eens even mee te beginnen!

De discussie over wel of niet gaan rijden op een 2-jarige blijft boeiend.
Dat de discussie hier ook over de leeftijd gaat, komt ook door het bericht van TS zelf, namelijk dat ze aangeeft nog maar heel weinig te rijden. Daarmee wordt duidelijk dat dit paard dus nog heel jong is, da's geen kwestie van uitzoeken of mieren.

Los van mijn persoonlijke mening hierover of je dat wel of niet zou moeten doen (ik vind namelijk pertinent van niet) ben ik eigenlijk heel benieuwd naar de reden waarom TS dit doet en waarom ook de andere voorstanders van inrijden met 2 daarvoor kiezen.
Want dat lees ik hier nergens!

Wat is nou een goede reden om al op een 2-jarig onvolgroeid paard te stappen?

De reden van TS over dominantie om dit te gaan doen vind ik volkomen onjuist.
De verhouding tussen jou en je paard verbeter je niet door te gaan rijden! Dat je vindt dat je paard aan het werk moet om daarin je eigen leiderschap te kunnen verbeteren, is prima, maar dat kan op heel veel andere manieren dan onder het zadel (longeren, lange teugelen, grondwerk). Dus inrijden als oplossing voor een dominantieprobleem zie ik echt niet ...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:48

simodi, zie de link die ik heb geplaatst. jouw vraag over waarom wel/niet is een apart topic voor.
leef je daar lekker uit zou ik zeggen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:05

quarterH schreef:
simodi, zie de link die ik heb geplaatst. jouw vraag over waarom wel/niet is een apart topic voor.

Ik stel mijn vraag aan TS! Omdat het hier over haar paard gaat en ze aangeeft mede om de reden van dominantie al vroeg te zijn begonnen. Daar wil ik dus graag van TS wat meer over horen en hoe ze tegenover andere manieren om daar aan te werken staat. Ben benieuwd of ze dat ook doet (of waarom niet).

Ik denk trouwens niet dat het op jouw weg ligt om mij naar een ander topic te sturen als ik reageer op een uitspraak van TS in dit topic, maar dit terzijde.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 22:12

quarterH schreef:

Wat let je,Quarter H >;)

IndianVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 23:16

simodi schreef:
Ten eerste vind ik je paardje erg leuk, om maar eens even mee te beginnen!

De discussie over wel of niet gaan rijden op een 2-jarige blijft boeiend.
Dat de discussie hier ook over de leeftijd gaat, komt ook door het bericht van TS zelf, namelijk dat ze aangeeft nog maar heel weinig te rijden. Daarmee wordt duidelijk dat dit paard dus nog heel jong is, da's geen kwestie van uitzoeken of mieren.

Dus een ouder paard wat je beleerd zet je wel meteen iederedag meerder tijd aan het werk? Hoezo zou het hier persé om een jong paard moeten gaan?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:21

zit je nou serieus op een paard van 2 jaar?
gut arm dier zeg...

om toch maar ontopic te blijven:
eigenlijk vind ik het er niet goed uit zien, jou rijstijl is niet wat het moet zijn op een jong paard zonder enige balans.
je handen zweven ergens en je zit ontzettend naar voren.

verder vind ik het wel een erg leuk dier, zonde dat hij niet meer speeltijd kreeg

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 23:56

Leuk dat ze het zo goed oppakt. Zet haar nu weer lekker in het land en ga tegen de winter of volgend jaar weer verder.
Maar zoek begeleiding want wat met verontrust is dat de handen naar binnen sturen maar het lichaam naar buiten. Knap paard die dan zonder zich te spannen overeind kan blijven.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 04:52

(Om de reactie's van te vroeg beginnen kracht bij te zetten).

Mischien geeft het TS inzicht waarom je dus niet zo vroeg moet beginnen.Voor een duidelijk beeld van de botten en groeischijven ,zie hier een mooi plaatje.
Afbeelding