Houdt jouw gezondheid wedstrijdrijden tegen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sefanja

Re: Houdt jouw gezondheid wedstrijdrijden tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 20:01

Ik heb zware vorm van fybromyalgie, grote kans om in rolstoel te belanden (het neigt meer naar echte reuma). Zwemmen is heel slecht voor mensen met fybromyalgie, behalve als jij alleen boskrahl doet. Dat is mijn in ziekenhuizen etc vertelt. Ik ben een te fanatiekeling, alle sporten die ik beoefen ben ik goed in--> misschien wel een strever etc... Ik rijd bijna dagelijks mijn paarden en werk met mensen met een meervoudige beperking, in conditie ben ik dus wel :). Wat averechts kan werken is teveel koffie drinken, ik ben caffaineverslaafd. Op mindere dagen longeer ik mijn merrie los of maak ook ik idd een buitenrit.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:05

Mijn zusje en ik hebben er beide baat bij, gewoon baantjes zwemmen, rustig aan.
Heb je het ook al eens geprobeerd?

Als je een zware vorm hebt met kans om in een rolstoel te komen, dan zou ik het paardrijden zowieso laten :o
Ik neem mn kramp en zeurderigheid in mn lijf voor lief. Maar ik zou, als ik continue pijn heb niet graag meer op mn paard stappen :o
Als het daar bij mij op aan komt, dan stop ik met de sport, heel simpel.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:48

Citaat:
ik probeer nog steeds door te gaan met wedstrijden, al moet ik dan bijna de hele week er omheen vrij nemen om mijn lichaam de rust te geven..
als ik moet werken rijd ik eigelijk niet meer en omgekeerd!!
ik rijd zelf endurance gericht, en dat gaat mij verbazingwekkend beter af als het dressuur( daarbij heb ik zeker een week echt pijn) endurance slechts een dag.
het geeft schijnbaar toch minder spanning in mijn lichaam.

Mijn laatste wedstrijdsport was endurance. Het explosiever en kort /hevig trainen (zeg maar drie kwartier/uur intensief) voor dressuur was voor mij belastender dan langdurige belasting maar dan meer in je eigen houding enz. Het paardrijden wat ik nu weer doe is ook voornamelijk buitenrijden, rechtere stukken zodat je minder je benen hoeft te gebruiken voor stelling /buiging en meer op je gewicht werkt (plus een paard dat graag loopt helpt ook erg).

Mystique94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:41

Ik heb ook fybromyalgie en heb vooral last van kracht verlies in mijn benen en last van mijn schouders, nek en rug.

Ga er niet op zitten als ik een rot dag heb maar die van mij is net 4 dus die hoeft ook nog niet zo vaak aan de bak. Rijdt hem nu om de dag en dat is voor mij ook erg prettig, heb ik een dag om bij te komen. Als ik een paar dagen achter elkaar rijd heb ik wel meer last.

Die van mij is gelukkig heel goed aan het been, loopt erg fijn op eigen benen en is super licht in de hand. Als ik op een paard zit die graag zijn rug wegdrukt, erg sterk is aan 1 kant of een trapzak is dan heb ik ook een week nodig om bij te komen.

Ik heb met mijn oude paard tot september vorig jaar wedstrijden gereden op Z niveau en ben gestopt omdat mijn paard het niet meer aankon, ze is nu lekker van haar pensioen aan het genieten. Ik zie een wedstrijd alleen maar als bevestiging van waar je thuis mee bezig bent. Ik reed niet voor een 1e plek als ik maar lekker kon rijden en tuurlijk vind ik het ook leuk om 1e te worden met hoge punten maar het belangrijkste is dat mijn gevoel klopt met wat er beoordeeld is. dus veel druk en spanning zat er niet achter en denk dat voor een hoop mensen mee speelt.
De bedoeling is dat ik met die 4 jarige begin volgend jaar ga beginnen met wedstrijden.

Trouwens ik heb ook echt baat bij het zwemmen van baantjes. Ik zwem 4 dagen in de week een half uurtje voor dat ik naar mijn werk ga. Doe dit nu ongeveer een jaar en heb naar mijn idee minder vaak last van heftige pijn.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 19:46

Bij ieder persoon een andere uitwerking... maar ik ben ook te fanatiek moet ik bekennen.

crazybeeotch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:24

sefanja schreef:
Bij ieder persoon een andere uitwerking... maar ik ben ook te fanatiek moet ik bekennen.

Idd bij iedereen werkt het anders ik zelf heb ook fibromyalgie. En rij nog wel paard maar niet op dikke paarden ook kan ik geen buitenritten maken hierbij gaat de kramp van me tenen tot aan me heup vast zitten en zelfs zo erg dat me been gaat slapen. Ik zit 1 a 2 keer per week bij de fysio en doe met hem oefeningen waaronder krachtoefeningen maar soms zijn die zo zwaar voor mij dat ik bijna van me stokkie ga dan ga ik zwart zien voor me ogen en dan heb ik het gevoel dan ik om ga vallen. Hierdoor kan ik ook niet echt goed mijn conditie opbouwen.... En snoep nog al graag :o dus hier moet ik wel op gaan letten. Wat bij mij wel helpt is als mijn fysio mij intaped met cure tape is speciale tape werkt super goed in het begin dacht ik van dat kan nooit werken maar echt ik heb dan een stuk minder pijn... En raad het daarom verschillende mensen aan om het te proberen ik zelf wil ook namelijk niet aan de medicijnen dus als het op deze manier kan ben ik er erg blij mee!!!

palissander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:26

Ik vond zojuist dit onderdeel op het forum....
Ben altijd zéér fanatiek wedstrijdamazone geweest, meerdere paarden in de Z2 en ZZ gereden, eigen stal met paarden, lesgeven enz. enz. tot ik bijna 4 jaar geleden een ongeluk kreeg en alles in één keer over en voorbij was.
Na nog een tijdje doorsukkelen besloten we de jonge dieren, hengsten en wedstrijdpaarden te verkopen, inclusief de stal.
Nu ben ik deels rolstoel afhankelijk maar het rijden kàn ik niet opgeven. Heb mijn oude wedstrijdpaard destijds gelukkig wel gehouden en ben daar uiteindelijk toch weer opgestapt voor buitenritjes..... Vréselijk!!!! Ik wil dat niet, ik wil presteren, weten waar ik sta, ik wil een DOEL in mijn rijden!!! Prestatie? Bewondering? Ik weet het niet maar DIT was niet wat ik wilde en het dus in ieder geval niet voor mij.
Dat stuitte op veel onbegrip in mijn omgeving; ik moest blij zijn dàt ik nog kon rijden. Nou dat was ik dus niet!
Ik heb de bond gebeld maar kreeg geen dispensatie, moest gelijk minimaal het Z2 weer in met een paard dat 3 jaar had stilgestaan en inmiddels boven middelbare leeftijd was. Not done dus.
Om uit alle (on)macht toch maar kunnen gaan te starten heb ik nov. 2009 een paard gekocht wat slechts B geklasseerd is en waar ik dan in ieder geval mee in een lagere klasse mocht gaan starten.
Maar het gaat allemaal niet vanzelf..... Net weer 3 maanden revalidatie gehad, waardoor je kapot thuis komt en dan geen mogelijkheid meer hebt (lichamelijk) om te rijden, hóé hard ik het me 's morgens ook had voorgenomen wèl te gaan rijden!! Ik kàn gewoon niet meer. Dit houdt ook in dat het lessen op een lager pitje gaat. Meer zelf doorboksen tegen een 11-jarig paard met een moeilijk karakter in het rijden; een rugzak vol bagage met hoe het NIET moet en zij het ook NIET meer wil; ze is naar de HAVO gestuurd zonder eerst normaal basisschool gedaan te hebben! Ze is hierdoor stug, niet nageeflijk, héél vlug en vreselijk slim!! Ik had me helemaal voorgenomen het komend indoor seizoen met haar te gaan starten. Echter ze is totaal niet bevestigd en daarnaast heb ik nog steeds de (rotte) neiging om een L proef op Z niveau proberen te willen rijden! Hmmmmm.....
Nu komen alle twijfels naar boven; kan ik het nog wel, ik ben achteruit gegaan in mijn rijden, mijn conditie en erg veranderd in gewicht. Ben niet meer die amazone van ‘toen’.
Wat zullen ze wel niet denken, zeker als ik nu een L proef ga rijden? Zullen ze aan me zien dat ik niet meer 'als vroeger' ben, naast de gewichtstoename? Heb ik überhaupt nog wel iets te zoeken in de ring met het huidige jeugdige veld? Of ben ik bij voorbaat kansloos en sta ik straks voor paal? Kortom ik weet niet meer zo zeker wat ik wil...
Ben nu weer zover dat ik een uurtje kan rijden, veel stap ertussen maar toch ook flinke drafreprises er tussen en wat galop. Heb (achteraf) niet het gemakkelijkste paard gekozen maar ja, ik viel als een blok op die stoere meid, echt zo'n manwijf, terwijl ik dus àbsoluut geen merriemens ben, haha!!! Ook nog eens een voormalig (int.) springpaard dus nee niet de meest voor de hand liggende keuze.
Ze is ook het eerste paard dat mij zò vaak en zò vreselijk het gevoel kan geven dat ik niet kan rijden!!! Als ik vandaag een oplossing denk te hebben, is dat geen garantie voor morgen! Sterker nog; dan heeft mevrouw weer een nachtje de tijd gehad er over na te denken en iets terug te verzinnen. Geen kwaaiigheid hoor!! Ze is gewoon vreselijk eigenwijs en wil niet onderdanig zijn; niet die laatste 5 cm. nageven en bijvoorbeeld ook niet achterwaarts.
Ik rij sinds kort, op aanraden van het revalidatieteam, weer 1x per week op mijn oude vertrouwde liefde; mijn oude wedstrijdpaard dat èigenlijk met pensioen is maar het stiekum gewèldig vindt dat hij er nu weer ‘bijhoort’, haha. Heerlijk alle trucjes en kunstjes rijden samen, ze zitten er allemaal nog op en het voelt zó vertrouwd, geweldig!! Alleen veel stijver en stugger en trager, eigenlijk net zoals ikzelf ben! Ik geniet van die stukjes, voel me dan weer een beetje de 'oude ik' die toch nog wel iets kan blijkbaar. Ik voel me alleen schuldig want het is ook aan me te zien, iedereen zegt dat ik helemaal straal als ik hem aan het rijden ben. Net alsof ik niet blij ben met mijn merrie maar dat is absoluut niet het geval! Het maakt het alleen allemaal niet eenvoudiger op. Moet ik nu wel of niet gààn voor die wedstrijden? Ik ga er maar weer eens een nachtje over slapen denk ik.....
Sorry dat ik jullie lastig val met mijn verhaal maar de titel van dit topic voelde zo ontzettend herkenbaar..... De keuze tussen wat wel of niet doen is er één waar ik (in het) dagelijks (leven) mee worstel en dat me heel erg bezighoud. Mijn lijf wil/kan niet meer zoals vroeger maar de geest is geen spat veranderd!!!
Hopelijk zijn er wijze Bokkers die er iets over willen zeggen, ik sta voor alle meningen, mogelijke oplossingen en ervaringen van alle kanten open!!
Ik hoop dat jullie allemaal lekker op jullie manier kunnen genieten van jullie paardjes en sport op wèlk niveau ook!!!! Hoor wie het zegt, haha! Maar toch is dat wat ik iedereen toewens, veel plezier in wat je kunt met je dier en vooral lol met je knol!!

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 20:56

jij hebt doorzettingsvermogen, petje af... Met doorzettingsvermogen kom je er uiteindelijk wel alleen zal het niet zo snel gaan. De moed niet opgeven, das een tip die ik mee wil geven... Hoe dan ook, het zal je lukken... Compromi sluiten met jezelf en realistisch zijn. Het is moeilijk om weer opnieuw te beginnen terwijl je al het hoogste heb gereden... Ik ken dat gevoel, niet met paarden maar met stijldansen... Stiekem conpetatief alhoewel ik dat niet wil toegeven, denk ik.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 08:53

ik heb ook reuma in de weke delen, ik geniet nu meer van het trainen van mijn paarden met mijn zoontje erop. af en toe kruip ik er zelf nog wel op, maar dan wil ik ook gelijk heel fanatiek gaan rijden en vaak ondervind ik dan ook dat dat er niet echt meer inzit voor mij.
heb nu op het moment ook moeite om de teugels vast te houden en ik weet dat ik dan ook niet te veel moet doen anders zit ik de dag erna met ontstekingen.
gisteren vroeg toevallig zijn nieuwe trainster nog waarom ik zelf niet meer starte en dan heb je toch wel even zoiets van... zou ik toch weer?
maar ik weet gewoon dat het beter is om niet meer te doen, wel nog af en toe lekker thuis rijden maar wedstrijden brengt te veel spanning in mijn lijf met te veel risico's
misschien al mijn zoontje mijn haflinger ontgroeid is dat ik ga proberen om hem in de mensport uit te brengen,maar dan moeten mijn handen wel een beetje meewerken

palissander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:58

Even een kleine update naar aanleding van mijn eerder geplaatste bericht; ik ben mij aan het oriënteren in de aangepaste sport om weer uit te gaan komen in waarschijnlijk grade 3 of 4!!!! Het is allemaal nog maar heel prematuur en er is nog niets zeker maar de contacten zijn gelegd, de eerste stappen zijn gezet. Superspannend!! Ik ondervind erg veel positive reacties en medewerking, het voelt als een warme deken!
Ontzettend bedankt lieve Bokkers die mij een pb'tje hebben gestuurd nav van mijn eerdere posting en me erop hebben gewezen dat dat bèst eens een optie was die het overwegen waard zou kunnen zijn, dank jullie wel voor dit zetje!
Als ik meer nieuws heb, en jullie zouden het leuk vinden om dat te horen natuurlijk..., dan wil ik best weer een berichtje posten.

cloudya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:10

Ik rijd geen wedstrijden doordat ik een aantal psychische problemen heb.
De spanning loopt dan te hoog op en dan worden die getriggered.
Niet leuk voor mij maar ook niet leuk voor het paard zo'n supergespannen zenuwachtige ruiter.
Ik heb me erbij neergelegd dat recreatief rijden mijn ding is.
Wedstrijden zijn voor mij leuker om te kijken of met anderen mee te gaan om te helpen.

palissander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:19

Zoals beloofd een update.

Ik ben inmiddels gekeurd door de Gehandicaptensport Nederland en ben ingedeeld in grade 3. Dit komt overeen met een proef op L2/M1 niveau. Dit zou ik moeten kunnen als ik goed oefen!
De ambities zijn hoog en de wil is grenzeloos dus zijn we druk aan het rondkijken voor nog een fijn en geschikt paard erbij; nr. 6.....
Kan bijna een manege beginnen volgens mijn partner! /3 /3 /3 /3 /3 /3 Maar ja, het is van belang om, naast goede begeleiding, de beschikking over geschikte paarden te hebben, anders gaat het echt niet lukken. Heb er 2 'voor de toekomst' en 1 die niet de interesse heeft om dressuur te lopen helaas. De andere 2 zijn gepensioneerd, dus eigenlijk valt het best wel mee, toch??! :D

Ik me wat meer opengesteld naar de gehandicaptensport toe in een interview dat is afgenomen voor een artikel op de site van Coby va Balen. Was best confronterend maar ja, het is wèl zoals het is!
Mocht je het leuk vinden om het te lezen dan is dit de link er naartoe:

http://www.vriendenvandvb.nl/index.php? ... &Itemid=72

Ik hoop dat er meer ruiters en amazones met een beperking zullen komen die òòk de moeilijke en zware stap gaan zetten en zich dan gaan realiseren dat er nog heel veel te beleven kan zijn op wedstijden!!! Zij het met een kleine aanpassing maar daar kan alle lol die je ervan hebt niet tegenop!!!!
Zeer recent is er een concours geweest in Montfoort waar zowel 'gewone' proeven werden verreden als aangepaste, dit ging super samen, geen enkel probleem!! Alleen moeten wedstrijd-organiserende verenigingen dit nog ontdekken lijkt het....
Hierbij dan ook een oproep om de aangepaste sport en de organisatie van wedstrijden ook eens bespreekbaar te maken binnen de vereniging waarvan jullie lid zijn. Echt het is een hele leuke aanvulling op het programma en het trekt publiek aan.
Hoop jullie allemaal een keer te mogen zien op een (aangepaste) wedstrijd ofwel als deelnemer ofwel als toeschouwer, iedereen is van harte welkom! *\o/*