Welke paardenrassen zijn 'het best'geschikt voor endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: Welke paardenrassen zijn 'het best'geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:59

Ieder ras kan endurance starten en uitrijden alleen als je echte ambities heb om een 80+ te rijden zou je toch moeten uitkijken naar een ras als uit het lijstje hierboven. Alleen is er dan ook de voorwaarde: past dat ras wel bij de ruiter? Als de ruiter een bloedpaardje niet aankan dan zit je elkaar continu in de weg. Dan hebben zowel de paard als de ruiter er geen plezier meer in. Dan kan je beter kiezen voor een ander ras waar je uren heerlijk op kan zitten en je ambitie bijstellen. Je kan ook heerlijk jaren klasse 2 of 3 rijden en je persoonlijke doelen bereiken en verbeteren.

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 00:43

interessante antwoorden allemaal!
ja warmbloed snap ik idd. en je mag idd best trots zijn op je fjord!
wat is een Akhal Teke's ????
mijn paard komt ook uit trakheners. inderdaad een enorm uithoudingsvermogen maar ze zijn tegroot,dat kan soms lastiger zijn.
kleiner is toch sterker.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 09:00

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 13:06

silenmaup schreef:
De vraag zegt het al.
Welke paarden zijn door hun bouw/karakter bijzonder geschikt voor endurance?
Volgens de info zijn ze vaak niet groter dan 1.55 a 1.60.
Kwam zelf uit op de amerikaanse draver en de shagya arabier.

hoezo specifiek de shagya arabier?

kijk naar de wereldtop: arabier nr 1, dan alles wat gekruisd is met een arabier dus: NRPS (zoals de mijne) of Anglo. maar ligt er natuurlijk ook aan wat je eigen ambitie is, hoe ver wil je komen? ;)

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 17:29

Karrimh schreef:
silenmaup schreef:
De vraag zegt het al.

kijk naar de wereldtop: arabier nr 1, dan alles wat gekruisd is met een arabier dus: NRPS (zoals de mijne) of Anglo. maar ligt er natuurlijk ook aan wat je eigen ambitie is, hoe ver wil je komen? ;)

omdat ze iets groter zijn en qua benenwerk schijnen ze over het algemeen nog beter tezijn dan "gewone"arabieren.
niet allemaal gelijk in de aanval maar dat staat bij rasomschrijving! ;)

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 23:12

Die merrie waarvan de vader Trakhener is (zie eerder in dit topic) heeft ook heel wat Shagya arabier in haar voorouders.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:45

Groter hoeft geen voordeel te zijn. In technische parcoursen zijn kleinere paardjes vaak in het voordeel.

Ik denk dat een compact gebouwde arabier, niet tè klein ivm het minimale ruitergewicht, het meest in het voordeel is.

Mijn ervaring met grote arabieren (ik heb er zelf ook één) is toch dat ze minder degelijk zijn.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:57

Berbers!
Jazeker, die staan op de lijst bij 9!
Toch zijn er nu aardig wat Berber fokkers in Europa.
Ik heb 2 vriendinnen met Berberpaarden die meedoen aan endurance weliswaar niet in NL maar in Tunesie, daar is de endurance tegenwoordig ook waanzinnig populair.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 12:31

Karrimh schreef:
silenmaup schreef:
De vraag zegt het al.

omdat ze iets groter zijn en qua benenwerk schijnen ze over het algemeen nog beter tezijn dan "gewone"arabieren.
niet allemaal gelijk in de aanval maar dat staat bij rasomschrijving! ;)[/quote]

tegenwoordig worden de "gewone" arabieren ook steeds groter gefokt, maar of dat dit een pluspunt is.. met jouw lengte kan ik me voorstellen dat je geen paardje onder de 1.60 wilt...

de Krimh nakomelingen hebben zover ik weet ontzettend goed beenwerk ;)

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 17:17

Wat denken jullie van een Fjord x Arabier ? (die eigenlijk qua bouw niets van een fjord heeft) Ik heb namelijk een fjordxArabier van 1 jaar & 2 maanden en ik zit nu al te denken wat ik later met hem zou willen rijden :+.. ik vind namelijk endurance echt helemaal geweldig :) ik denk persoonlijk ook dat hij hier heel geschikt voor is.. wat denken jullie?

Je hebt trouwens ook de Henson paarden die in Frankrijk gefokt worden, daarmee worden geloof ik ook veel trektochten & lange afstanden mee gereden, dit zijn ook kruisingen fjord x arabier, fjord x engels volbloed, fjord x frans volbloed :P
Ik hoop echt dat mijn paardje aanleg heeft voor endurance want ik begin steeds enthousiaster te worden, haha !

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 19:48

kan er weinig over zeggen nu: geen foto's, weet niet hoe looplustig hij nu is enz enz.....

en elk paard/pony kan endurance lopen, wat zijn je ambities

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:44

Ik wandel ongeveer 1 a 2x per week met hem, buiten, en dat vind hij helemaal leuk, toen hij kleiner was ging hij ook regelmatig mee met zijn moeder naar buiten en dat heeft hij altijd heel goed volgehouden, het liefste was hij de hele tijd aan het racen, haha :P maarja, dat is natuurlijk ook wel jongheid
ik heb niet echt een recente foto, maar wel van toen hij ong. 3 maanden oud was..
Afbeelding
ambities... tja.. hij is nog geen 1,5 dus ik moet allemaal zien hoe het gaat lopen, maar wat ik zou willen is wel echt actief de endurance in, ook langere afstanden..

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:49

Wat een plaatje!!!

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 08:51

Hmm mijn draver is teveel warmbloed weer kwa karakter voor endurance.
Ik zou dan nog liever de Haflinger er voor trainen. Koudbloedig, ook in het koppie.
Volgend jaar gaan we met de Haflinger en draver endurance rijden, dan zullen we het zien ;)

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 09:00

Napie schreef:
. Alleen is er dan ook de voorwaarde: past dat ras wel bij de ruiter? Als de ruiter een bloedpaardje niet aankan dan zit je elkaar continu in de weg. .

Maar ook letterlijk, past het?

Ik zie nog wel eens te grote (of te zware) ruiters op een te kleine arabier. Dan zit je elkaar letterlijk in de weg. Ik vind wel dat je ook naar jezelf moet kijken of je het figuur hebt om op flinke snelheid 160 af te leggen.

En dan nog, een arbier is geen garantie voor de endurance. Ook daarbinnen zie je non-talenten. Of door karakter (niet willen lopen, niet goed voor zichzelf zorgen op VG) of door bouw of opvoeding (veel beenproblemen bv)

Ik heb een haf afgelopen weekend in de bloedhitte 77 km goed zien afleggen terwijl een andere haf in dezelfde afstand gestopt is. Dus ook tussen andere "niet geschikte" rassen zitten uitschieters omhoog zoals tussen arabieren uitschieters omlaag zitten.

Als de harslag beetje leuk laag is en laag te krijgen is en het lijf goed in elkaar steekt kun je ver komen met welk paard dan ook.

Zei zij met een KWPN merrie van 1.70 met best leuke prestaties in de endurance en nu in bezit van een jaarling arabierxtuiger. In de hoop dat de jaarling beetje leuk aan de maat wordt ge-erft van de tuiger moeder (ik heb nogal lange benen) en de lage harslag en harheid ge-erft heeft van de arabier vader.

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:33

Er zijn altijd wat opvallende rassen, zoals friezen in de klasse IV, maar meestal zie je arabieren. NRPS, anglo-arabier of dravers zijn ook goed!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:37

Nou.. Er is in NL 1 fries klasse IV startgerechtigd, maar die heeft nog geen 120km gelopen ;)
Er lopen/liepen wel IJslanders en een enkele fjord in klasse IV.

peerdekoper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:40

Ja, ijslanders van Tonkie, haha ;)
Wel knap van die paardjes dat ze zo ver komen :D

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:07

Goed voorbeeld van wat wil je bereiken? Veel km's?? Dat kan met elk paard wat goed lichamelijk in elkaar steekt en met de juiste managment.
Winnen? Ja, dan moet je het zoeken in de arabieren die ook lichamelijk goed in elkaar steekt en goed managment!!!

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:26

Jorie schreef:
Maar ook letterlijk, past het?

Ik zie nog wel eens te grote (of te zware) ruiters op een te kleine arabier. Dan zit je elkaar letterlijk in de weg. Ik vind wel dat je ook naar jezelf moet kijken of je het figuur hebt om op flinke snelheid 160 af te leggen.

En dan nog, een arbier is geen garantie voor de endurance. Ook daarbinnen zie je non-talenten. Of door karakter (niet willen lopen, niet goed voor zichzelf zorgen op VG) of door bouw of opvoeding (veel beenproblemen bv)

Ik heb een haf afgelopen weekend in de bloedhitte 77 km goed zien afleggen terwijl een andere haf in dezelfde afstand gestopt is. Dus ook tussen andere "niet geschikte" rassen zitten uitschieters omhoog zoals tussen arabieren uitschieters omlaag zitten.

Eens!
De opmerking over veel beenproblemen is een lastige. Een arabier kan namelijk hard dus de ruiter wil hard. Wat gaat er dan als eerste kapot? Juist, het beenwerk! Wil niet zeggen dat ze slechter beenwerk hebben dan de gemiddelde koudbloed. Punt is alleen dat er harder mee gereden wordt omdat de rest van het lijf dat makkelijk aankan.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:17

1Boefje schreef:
Hmm mijn draver is teveel warmbloed weer kwa karakter voor endurance.
Ik zou dan nog liever de Haflinger er voor trainen. Koudbloedig, ook in het koppie.
Volgend jaar gaan we met de Haflinger en draver endurance rijden, dan zullen we het zien ;)

Ik zou de draver verkiezen zijn hartslag zal volgens mij sneller dalen en hij is gefokt om te lopen, de Haflinger meer een ras voor het trekwerk trager maar krachtig.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 20:20

Bij ons op stal staat een Akhal teke merrie echt een super bouw en uithoudingsvermogen, Ik vind de Akhal teke een van de beste endurance paarden, maar ik ben een echte quarter- en paint fan dus die moet ik ook noemen :D

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 21:53

bella24 schreef:
Eens!
De opmerking over veel beenproblemen is een lastige. Een arabier kan namelijk hard dus de ruiter wil hard. Wat gaat er dan als eerste kapot? Juist, het beenwerk! Wil niet zeggen dat ze slechter beenwerk hebben dan de gemiddelde koudbloed. Punt is alleen dat er harder mee gereden wordt omdat de rest van het lijf dat makkelijk aankan.

Denk dat het niet eens het hardrijden is. Nou ja, kan wel maar het kan ook zijn dat men minder traint bijvoorbeeld. Of te hard door de klasses heen gaat, niet hard qua tempo maar hard qua doorstroming.

Maar ja, blijft lastig allemaal.......

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 08:42

silenmaup schreef:
De vraag zegt het al.

zonder twijfel, het Arabisch Volbloedpaard ;)

axje_en_jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:10

ik hou het op mijn Engels Volbloed x Draver .
erg werk willen en kwa uithoudig nivo loopt die rustig een half uur in galop zonder te laten merken dat die moe is . ter wel ik met meer koud bloedige paarden vakker mee maak dat die het sneller op geven en minder lang volhoude als volbloede.