super shet @ endurance wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 11:50

Karin schreef:
Kijk eens in de endurance hoeveel ruiters er wel niet 'te lang' zijn voor hun volbloed Arabier van krap 1.50 m. Vaak is dat alleen te lang 'voor het plaatje'. ;)

Ik vind het zo'n leuk stel Donna! En Sera is ook al zo'n fijn puppypaard. Leuk dat je jouw enthousiasme hebt overgebracht op je ruiters, het wordt zo echt al een heel team!

tanx Karin en niet alleen dat. hoe vaak zie je niet bv een dressuur paard met een enorm zware ruiter erop die een dikkere kont heeft dan het paard zelf, daar zegt dan niemand wat van.

de super shet heeft absoluut nergens last van anders hadden ze niet deze afstand met zo'n gemak volbracht. zelfs de dierenartsen waren zeer aangenaam en blij verrast dat deze combinatie aan de start kwam :D en wat een super resultaat, goed uitrijden met bijna 9,2 km/uur <3 zegt zeker voldoende en niet te vergeten dan zijn ze 4x door verschillende dierenartsen gekeurd ;)

maarja, je doet het eigenlijk niet gauw goed mensen hebben altijd commentaar. wil hun zelf wel eens zien rijden. misschien is het plaatje wel compleet en mooi, maar hun paard/pony goed rijden en in balans en zonder je paard/pony in de weg zitten? dat is voor weinig mens weg gelegd ;)

dus we hebben inmiddels voldoende gehoord dat de ruiter misschien iets te lang is. laten we het nu alleen bij het positieve houden en anders verstandig je mond houden :D

Sok

Re: super shet @ endurance wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:53

Super zeg! :D Gefeliciteerd met het goed uitrijden!
Voor het oog is ze misschien iets te groot, maar voor het functionele dus klaarblijkelijk niet! Anders waren ze heus wel afgekeurd!
Ga zo door hoor! En maar hopen dat ze geen groeispurt krijgt! ;)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 11:59

Sok schreef:
Super zeg! :D Gefeliciteerd met het goed uitrijden!
Voor het oog is ze misschien iets te groot, maar voor het functionele dus klaarblijkelijk niet! Anders waren ze heus wel afgekeurd!
Ga zo door hoor! En maar hopen dat ze geen groeispurt krijgt! ;)

tanx jij snapt het :D ;) en wij hopen ook dat ze voorlopig niet nog meer groeit, maar dan staan er weer 6 andere endurance paarden op haar te wachten 8-)

Napie schreef:
goed bukken om Dinky's hartslag te tellen hihi
http://lh6.ggpht.com/_EJsatf5F0wI/TB5zd ... C_0437.JPG

koelen hoort er ook bij, gp C
http://lh6.ggpht.com/_EJsatf5F0wI/TB5ze ... C_0481.JPG

Die shet is zelfs mini in vergelijking met mijn shetten.
Leuk he dat ze nog met zo'n snelheid rondkomt. En dan heb je sommige koudbloedrijders (fjorden enz) die klagen over de minimale snelheid en dat ze dat nooit kunnen redden. Deze kleine shet (en mijn shetten trouwens ook) bewijst nu wel weer dat endurance en mendurance voor alle rassen geschikt is mits goed getraind en goede management

Hup, dierenarts. Op de knieën voor mij :D

haha ze moesten inderdaad flink bukken, maar dat deden ze met alle plezier. jouw span ziet er ook echt waanzinnig uit, super shetjes <3

suikermeisje schreef:
super leuk en leuk dat shetje zo dat die mee kan!
en altijd dat te groot.
Gewicht is ook een heel groot punt en als ze beetje kan rijden, zit ze hem echt niet in de weg!

hear hear _/-\o_

Margreetje schreef:
Leuk om te zien zo'n kleine en helemaal goed dat beide 'm zo goed hebben uitgereden.
Lijkt me wel moeilijk qua tempo met zulke verschillende pony's.

de andere ruiter heeft gelukkig haar tempo niet hoeven aan te passen, onze shet gaat zeer regelmatig mee met de grotere pony's en houdt dit zeer gemakkelijk bij. hij is zelfs met een groep paarden wezen trainen en zelfs dit was geen probleem, in draf kon hij mee draven en in galop hield hij het ook makkelijk bij :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:06

Karrimh schreef:
ze is wat lang, maar pas 11 jaar en aan de magere kant dus kan makkelijk. kan er ook een kindje op zetten die korter is, maar weer een stuk zwaarder. dit laatste zie je ernstig veel en persoonlijk zie ik liever mijn ruitertje op mijn shet. is een stuk diervriendelijker ;) en shetlanders zijn echt bikkels, met Anouk op zijn rug is het zoals vandaag weer is bewezen: totaal niet werken!! hij loopt met gemak een 29km endurance uit met een gemiddelde van ruim 9,1km/uur terwijl genoeg Tinkers/Friezen enz hem niet goed uitrijden omdat ze te langzaam rijden. zegt genoeg ;) :D

Kwa gewicht kon het idd niet veel beter, maar kwa lengte had ik persoonlijk liever een grotere shet of een kleiner meisje gezien.

Tja het uitrijden is vaak geen probleem bij die andere paarden, het is de hartslag die te hoog blijft. Daar worden de meeste tinkers/friesen op afgekeurd. Niet omdat ze het niet aankonden of te langzaam gingen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:11

Karrimh schreef:
ze is wat lang, maar pas 11 jaar en aan de magere kant dus kan makkelijk. kan er ook een kindje op zetten die korter is, maar weer een stuk zwaarder. dit laatste zie je ernstig veel en persoonlijk zie ik liever mijn ruitertje op mijn shet. is een stuk diervriendelijker ;) en shetlanders zijn echt bikkels, met Anouk op zijn rug is het zoals vandaag weer is bewezen: totaal niet werken!! hij loopt met gemak een 29km endurance uit met een gemiddelde van ruim 9,1km/uur terwijl genoeg Tinkers/Friezen enz hem niet goed uitrijden omdat ze te langzaam rijden. zegt genoeg ;) :D

paarden lopen soms ook sneller om dat ze dan meer evenwicht hebben ;)
Ik vind het ruitertje te groot, maar zo te zien was het een geslaagde dag :)

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:19

Karrimh schreef:
de andere ruiter heeft gelukkig haar tempo niet hoeven aan te passen, onze shet gaat zeer regelmatig mee met de grotere pony's en houdt dit zeer gemakkelijk bij. hij is zelfs met een groep paarden wezen trainen en zelfs dit was geen probleem, in draf kon hij mee draven en in galop hield hij het ook makkelijk bij :D

Lijkt me geweldig om te zien, zo'n kleintje tussen allemaal paarden en het gewoon bij kunnen benen. Denk dat mijn merrie toch wel lichtelijk verontwaardigd zal zijn :=
Leuk dat de shet echt gebruikt word, je ziet ze vaak alleen maar als grasmaaier of gezelschapspaardje :o

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 12:20

IndianLady schreef:
Karrimh schreef:

Kwa gewicht kon het idd niet veel beter, maar kwa lengte had ik persoonlijk liever een grotere shet of een kleiner meisje gezien.

Tja het uitrijden is vaak geen probleem bij die andere paarden, het is de hartslag die te hoog blijft. Daar worden de meeste tinkers/friesen op afgekeurd. Niet omdat ze het niet aankonden of te langzaam gingen.

niet mee eens, genoeg die af worden gekeurd omdat ze de minimum snelheid niet halen. tja en soms zien we vaker dingen anders, maar moet je roeien met de riemen die je hebt ;)

Lotte18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:35

De shet hield het allemaal hartstikke goed vol. :D
Ik kan het weten, want ik reed ernaast! :+
Als de ruiter te groot was geweest, hadden we er onderweg wel wat van gemerkt.
Dat was niet het geval, dus shets met een goede conditie kunnen makkelijk endurance rijden!

suikermeisjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:39

Balou_k schreef:
Karrimh schreef:

paarden lopen soms ook sneller om dat ze dan meer evenwicht hebben ;)

Ik vind het ruitertje te groot, maar zo te zien was het een geslaagde dag :)

dat houden ze niet 29 km vol ;) (als je andere foto's ziet moesten ze ook door zand, zwaar genoeg anders ;))

altijd dat gezeur, gunnen ze een ander nou niets ofzo. Zo zonde altijd dat commentaar en alles wat op een shet rijdt is weer te groot, wij hebben thuis nog geen enkele shet met klachten gehad oid (dat ze rugpijn hebben of iets anders) Ze zijn zo sterk als wat en dat meisje weegt nog geen 40kg. Met dat gewicht en lengte reed ik ook nog op onze shetjes. Kunnen ze makkelijk aan.

Ts: niet op de gemiep letten, erg jammer dat al die mensen zo zeggen

En met die dikke kont op een dressuur paard ofzo ben ik het helemaal eens. Had ik ook in een ander topic gezegd
maar als ze op een foto op bokt zien durven ze niet te zeggen dat iemand te zwaar is voor de pony omdat dit kwetsend overkomt (denken ze). Met je gewicht kun je je paard ook flink uit evenwicht halen. Maar mensen hebben op bokt een tunnelvisie en houden het bij hun eigen standpunt zijn lekker eigenwijs. Totdat ze zelf een shetje hebben die gereden moet worden. Kleine kindjes vallen eraf en breken hun arm en wat komt er op te zitten, juist een kind wat al wat kan rijden :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:46

Tuurlijk gun ik dat meisje haar plezier :D
Maar die shet ook :)

De foto's zien er verder leuk uit hoor..

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:51

Leuk dat die shet ook meehobbeld :D

Lotte18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:52

Balou_k schreef:

Tnx voor het gunnen, maar ze hadden allebei plezier. ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 12:57

Lotte18 schreef:
Balou_k schreef:

Tnx voor het gunnen, maar ze hadden allebei plezier. ;)

heeft die shetlander dat verteld :D ??
ok ik hou op..

Ik geloof best dat die shet er plezier in had, maar jullie zien toch ook wel dat dit te groot is om regelmatig te rijden ?

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:05

Het ziet er grappig uit. Vooral de VA die door de knieën moet om de hartslag te meten en de shet staat gewoon ongeïnteresseerd te grazen. :D Zolang het goed gaat en ze hebben beide fun..... gaan met die banaan dan.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 13:11

Ziet er leuk uit Donna!
Een goede endurance pony dus!

Ezzzyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:31

Wat leuk! Goed gedaan! :D

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 14:37

Citaat:

De hartslag is te hoog omdat ze met een langzaam paard proberen de minimum snelheid te behalen en overvragen daarmee het paard. Wat denk je dat een shetlander voor een rusthartslag heeft? Formaatje tinker heeft een veel lagere hartslag als een shet dus is het echt een kwestie van conditietraining en werklust van het paard

Dan scheeld het dat shetten hun benen niet zo idioot hoog opgooien zoals die friezen en tinkers

Kleinere ruiter is vaak ook een jonge en onervaren ruiter. Die wil je er eigenlijk niet op uitsturen in de vrije natuur ook al is het onder begeleiding

suikermeisjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:28

ik neem eerder me nichtje mee op mijn pittige B pony dan een shetje, dit omdat shetten gewoon een groter iemand nodig hebben.

en al dat gezeur die shet heeft het super uitgelopen, als dat meisje hem/haar echt in de weg zou zitten, nou dan weet ik wel zeker dat ze het niet lukt ;)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:22

Ik vond ze super Donna, heb genoten van die 2 (4) toen ze langskwamen, plezier straalde van hun af.
Afbeelding

Afbeelding

En wat betreft lengte, je hoort toch ook nooit wat over volwassenen op ijslanders die er met de benen onder de knieen uit komen?
Snap het probleem niet zo, vind gewicht veel belangrijker (moet ik nodig weer wat aan gaan doen :+ ), maar het belangrijkste vind ik dat het paard/pony geen klachten heeft, want een scheve ruiter is lastiger voor een paard dan een te zware/lange ruiter.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:03

suikermeisje schreef:
ik neem eerder me nichtje mee op mijn pittige B pony dan een shetje, dit omdat shetten gewoon een groter iemand nodig hebben.

Dat is onzin hoor, op mijn shetten rijden gewoon meisjes van 7/8 die er prima op passen. De pony's halen weleens een grapje uit, maar zijn nooit gemeen. Maar goed, dat anderen een iets te grote ruiter nemen op zo'n kleintje kan ik wel snappen. Want vaak hebben die idd een betere balans en kunnen vaak beter meezitten. Maar als een ruiter onder de knieën uitkomt dan vind ik het toch echt te groot.

Maar goed ik ga er verder vanuit dat de ts goed op haar pony's let, dus ze moet het natuurlijk helemaal zelf weten en zal wel weten wanneer het niet meer kan. Ik wilde alleen even graag hier op reageren :) Dus bij deze.

Verder vind ik het wel heel erg tof dat ze met een shet endurance rijden, het laat toch mooi zien dat het een veelzijdig ras is dat leuk kan meedraaien met de grotere rassen. Super :D

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:28

Super dat zon shetje meedoet. Ik ben momenteel met mijn paard (fries) mee aan het rijden in de springles op stal, krijg ik ook heerlijke reacties op, aangezien je dat ook niet zo heel vaak ziet.

En inderdaad, ts zal het goed met haar pony voorhebben en ruitertje zal best licht genoeg zijn. Denk wel dat ze er na dit seizoen echt af is gegroeid :)

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 11:34

fannetje schreef:
Ik vond ze super Donna, heb genoten van die 2 (4) toen ze langskwamen, plezier straalde van hun af.
Afbeelding

Afbeelding

En wat betreft lengte, je hoort toch ook nooit wat over volwassenen op ijslanders die er met de benen onder de knieen uit komen?
Snap het probleem niet zo, vind gewicht veel belangrijker (moet ik nodig weer wat aan gaan doen :+ ), maar het belangrijkste vind ik dat het paard/pony geen klachten heeft, want een scheve ruiter is lastiger voor een paard dan een te zware/lange ruiter.

tanx je hebt helemaal gelijk en leuk dat je je foto's erbij hebt geplaatst, zegt genoeg <3

norwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:51

Ook ik heb grote bewondering voor deze amazones en hun ponnies.

In één woord: FANTASTISCH.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:48

Hee Lotte die ken ik!
Wat leuk om ook eens een keer een shet te zien :+:
Plezier straalt er bij iedereen af :D

suikermeisjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 16:38

capopjekop schreef:
suikermeisje schreef:

Dat is onzin hoor, op mijn shetten rijden gewoon meisjes van 7/8 die er prima op passen. De pony's halen weleens een grapje uit, maar zijn nooit gemeen. Maar goed, dat anderen een iets te grote ruiter nemen op zo'n kleintje kan ik wel snappen. Want vaak hebben die idd een betere balans en kunnen vaak beter meezitten. Maar als een ruiter onder de knieën uitkomt dan vind ik het toch echt te groot.

Maar goed ik ga er verder vanuit dat de ts goed op haar pony's let, dus ze moet het natuurlijk helemaal zelf weten en zal wel weten wanneer het niet meer kan. Ik wilde alleen even graag hier op reageren :) Dus bij deze.

Verder vind ik het wel heel erg tof dat ze met een shet endurance rijden, het laat toch mooi zien dat het een veelzijdig ras is dat leuk kan meedraaien met de grotere rassen. Super :D

mijn nichtje is net 5 ;) en rijd thuis op de shet in de bak en kan dus al gewoon rijden maar met zoiets is een shet sneller lastig. een kind van 7/8 is alweer een stukje ouder.. en dat bedoel ik daar dus ook mee.