[WN] De tweede maal met Nona...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:35

Nona99 schreef:
[

In onze westernstal loopt 8 op 10 paarden ermee.

Mmm dan ga ik me toch afvragen hoe hoog het niveau is als er zo veel paarden met zoiets gereden worden.
Don't get me wrong, maar hulpteugels zijn wat het zijn, HULPteugels, voor een kortere periode en ook niet elke hulpteugel is fijn voor ieder paard. Het lijkt mij op een soort ty down, zie ik dat goed???
Ben er geen fan van, want je zou het toch rijtechnisch moeten kunnen oplossen, met misschien een korte ondersteuning.

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 22:43

crazycactus schreef:
Nona99 schreef:
[

In onze westernstal loopt 8 op 10 paarden ermee.

Mmm dan ga ik me toch afvragen hoe hoog het niveau is als er zo veel paarden met zoiets gereden worden.
Don't get me wrong, maar hulpteugels zijn wat het zijn, HULPteugels, voor een kortere periode en ook niet elke hulpteugel is fijn voor ieder paard. Het lijkt mij op een soort ty down, zie ik dat goed???
Ben er geen fan van, want je zou het toch rijtechnisch moeten kunnen oplossen, met misschien een korte ondersteuning.

@Crazycactus: het niveau ligt hoog genoeg voor hetgene wat wij willen met onze paarden.

In onze stal gaat het vooral om het genieten van je paard? enkele uren kunnen gaan wandelen...

En geloof mij het is echt niet leuk als je paard elk vliegtuig heeft gezien...

De eigenaar is een erkend quarter fokker, en gekend als goede intstructeur voor reiningpaarden...

Iedereen heeft zijn eigen visie.
En don't get me wrong maar 1 man heeft niet alle wijsheid in pacht...
Sommige dingen moet je eerst zien en uitproberen voor je ze gaat afkraken...

quarterH

Re: De tweede maal met Nona...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:52

wat is het dan precies, die hulpteugel?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:33

Een hulpteugel helpt niet bij wat je nu als problemen aangeeft. Die van mij is ook kijkerig, amar moet je anders oplossen en een trainer weet dat gewoon.

Als je begint met western, veel kijken en overal, want dan open je je ogen ipv alles aan te nemen van 1 persoon. Kan de goede zijn, maar ook niet en een hoop goedgelovige volgelingen hebben zo...........

Ook al wil je recreatief rijden, dan nog is het echt 10x beter voor je paard als die goed loopt, dus ook goed ruggebruik etc. Zit je zelf veel fijner.

Begin even bij het begin met dit paard.

Je kind er zo op zetten in deze situatie is echt enorm onverantwoordelijk. Een ieder mag dat idd zelf weten, maar als niemand meer wat mag zeggen gebeuren er alleen maar ongelukken. En ja ik heb ook een kind die is opgegroeid met verschillende paarden om zich heen en niet elk paard was geschikt. Hij heeft moeten leren en wij moeten opletten! Achteraf l*llen ben je altijd te laat.

Heel veel succes, maar ga goed rondkijken en neem van alles het goede mee.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 06:07

En wat is een erkend fokker dan??? Er is in de westernwereld niet zoiets als een predikaat oid. Dus dat soort dingen zeggen mij helemaal niets. Iedere jan doedel mag met zijn quarters fokken, daar zijn geen keuringen voor.

Echt meid ik snap dat je geen wedstrijdambities hebt met je paardje en ik wil het echt niet afkraken, want zo zit ik niet in mekaar, maar wat ik zo lees stemt me weinig positief.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 06:32

Nona99 schreef:
In de titel staat dat het nog maar de 2de keer is dat we samenrijden.

Daarbij was het meer dan anderhalfjaar geleden dat ze bereden werd...
Ze stond net 4 dagen op der nieuwe stal...

Nona is nog een complete beginner, en is als ze alleen in de piste loopt echt enorm angstig...

Afbeelding

Afbeelding

Graag opbouwende kritiek bij de foto's...

Geen commentaar.... 8)7

Vlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 06:36

Alles even op een rijtje voor je;

Paardje kent nog niets (niet veel) en is nu net pas op haar nieuwe stekje. Ziet dus nog veel nieuwe dingen en moet nieuwe dingen leren. Net als jijzelf, voor de tweede keer op een westernzadel. Okay, je rijdt voor nu met een hulpteugel maar je hebt in ieder geval begeleiding!

Wel, dan vind ik het helemaal niet 'gek' dat het dier nu nog zoveel spanning uitstraalt. Heel erg logisch zelfs! Kennelijk geeft ze jullie zoveel vertrouwen gezien de prachtfoto waar je kleine meid even lekker op haar mag liggen. Uiteraard is het wel eng om te zien, maar het is jullie eigen gevoel en eigen keus!

Weet je, maak over een maandje of twee nog eens een serie foto's en dan zul je (en Bokt) een verschil van een dag en nacht zien! Wedden?

Heeeeeeeeeeeeel veel plezier met je paard, geniet ervan. Ze is prachtig!!

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 08:30

Als je zoiets op bokt zit ...kan je reacties verwachten. Je gaat bij ieder commentaar dat gegeven wordt, door over het algemeen westernruiters die al jaaaaren rijden en veel wedstrijd ervaring hebben, direct in verdediging...???
Of wil je alleen maar horen dat je zo'n leuk paard hebt????
Je paard is iig leuk! bij deze....

Maar die hulptoestanden op een paard dat lang niets gedaan heeft ben ik het niet mee eens...doe eerst eens goed grondwerk met je western zadel zodat daar goed vertrouwen uit voortkomt. Enneh...trainers...? er zijn er honderden en een ieder heeft een eigen trainings methode, maar als 8 van de 10 paarden met een hulpteugel moeten lopen...krijg ik een visie dat jou trainer ook getraind moet worden!

In ieder geval veel succes met je paardje en kijk zoals 'superpony' zegt kijk eens verder dan je neus lang is!! :+

Nona99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 18:06

Vlindie schreef:
Alles even op een rijtje voor je;

Paardje kent nog niets (niet veel) en is nu net pas op haar nieuwe stekje. Ziet dus nog veel nieuwe dingen en moet nieuwe dingen leren. Net als jijzelf, voor de tweede keer op een westernzadel. Okay, je rijdt voor nu met een hulpteugel maar je hebt in ieder geval begeleiding!

Wel, dan vind ik het helemaal niet 'gek' dat het dier nu nog zoveel spanning uitstraalt. Heel erg logisch zelfs! Kennelijk geeft ze jullie zoveel vertrouwen gezien de prachtfoto waar je kleine meid even lekker op haar mag liggen. Uiteraard is het wel eng om te zien, maar het is jullie eigen gevoel en eigen keus!

Weet je, maak over een maandje of twee nog eens een serie foto's en dan zul je (en Bokt) een verschil van een dag en nacht zien! Wedden?

Heeeeeeeeeeeeel veel plezier met je paard, geniet ervan. Ze is prachtig!!

Bedankt voor de positieve toon tussen ale aanvallen.

Ik moet zeggen dat ik reeds door vrienden gewaarschuwd was voor de aanvalende manier waarop op bokt gereageerd kan worden.
Nu moet ik hen dus niet voor 100% maar voor 300% gelijk geven.

Er is via PB aan de moderator gevraagd om het onderwerp te verwijderen.

hier zulen in ieder geval geen foto's meer geplaatst worden van Nona.
Wij doen het zoas het ons aangeleerd wordt, en willen zo samen genieten van elkaar en de natuur.
Het moet niet steeds prestatie gericht zijn, het is ook toegestaan om gewoon van je paard te houden en samen leuke dingen te doen.

Mvg,
Dorien

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:12

Prestatiegericht hoeft inderdaad niet. Wel zien de mensen hier graag een verantwoorde omgang met het paard en ja, ze kunnen daar soms iets te hard op hameren. Maar als ik hoor dat 8 op de 10 paarden op een stal met hulpteugel gereden moeten worden krijg ik logischerwijs ook wat vraagtekens. Net als bij het verhaal dat ze nog zo stresserig is in de bak en je toch je kind voor je op het zadel hebt. Ongetwijfeld lette manlief heel goed op, maar het kan erg snel gaan. Maak je niet te druk en neem gewoon de info waar je wat aan hebt mee voor de toekomst. Mensen hebben altijd wat te zeggen en zo via een forum gaat het nog makkelijker. Ik zou zeggen koop een ton zout en doe niet te zuinig met de korreltjes :) Zou zonde zijn als je hier niets meer wil laten zien, want het gaat vast wel goed komen met dat knappe paard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:59

Nogmaals kijk eerst eens verder. Het meerendeel heeft langere western ervaring en weet echt wel een beetje waar die het over heeft. Je plaatst iets en ja je krijgt commentaar, maar dat is niet voor niks.
Er zijn zat topics waarin men geen negatief commentaar geeft, dus die waarschuwing is voor niks.
Probeer eens na te denken over het commentaar, waarom geeft men dat en wat zegt men? Niet 1x, amar steeds weer? meerdere ervaren western ruiters.......

Je hebt het over 1 zgn ervaren western man die 8 van de 10 paarden met hulpteugels laat lopen. Iemand die jou echt niet helpt je paard goed te laten lopen zoals blijkt op de foto's.

Prima dat ze moet wennen, maar dan nog is dis een uiterste. Er zitten hier mensen die regelmatig met verschillende paarden starten en dus op vreemd terrein rijden. Dan lopen ze echt niet zo.

Dat je recreatief wil rijden is prima. Ik start zelf niet, maar je paard moet wel goed lopen. Goed ruggebruik is voor elk paard belangrijk!

Het commentaar dat je je kind er zo opzet lijkt me heel logisch, of mag men niks meer zeggen? Ook hier weer meerdere ouders met kids die tussen de paarden opgroeien. En ook hier mensen die ongelukken hebben meegemaakt dichtbij of iets verder. Achteraf is het allemaal zo erg en zielig, voorkom dat door na te denken waar je mee bezig bent. En anders, nooti achteraf zeuren of iemand anders of je paard de schuld geven. Jij bent ouder en verantwoordelijk.

Succes, ik hoop dat je wil leren, ook al is dat van commentaar dat je liever niet wil horen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 12:46

Iedereen zegt altijd dat bokt zo aanvallend reageert, nu ik ben het daar niet mee eens.
Ik heb zelf al tal van topic geplaatst, nog geen één keer spijt gehad, je moet leren uit alles wat er hier op bokt gezegd wordt.
Wil je alleen maar horen hoe mooi je paard is dan zit je hier fout, wil je enkel rijden op de manier die jij kent, hoef je ook niets te plaatsen, in alle andere situatie kan je hier alleen maar voordeel uithalen.
Je moet 'negatieve' posts niet zien als een aanval, je moet ze ontleden en zien welke elementen erin staan die jou kunnen helpen om beter met je paard om te gaan.

Sorry maar de foto's geven geen positief beeld, dus kan je ook niet verwachten alleen maar positieve antwoorden te krijgen.
zo werkt het in de 'echte' wereld ook niet, hoewel daar mensen eerder achter je rug en indirect praten, wordt hier alles neergeschreven en komt het heel direct over.

Het eerste wat ik dacht als ik de foto's zag, was 'spanning' en 'wat heeft die veel aan zen hoofd hangen'.
Ik ben geen voorstander van al die hulpteugels, iedereen zal er wel eens eentje gebruiken in de training, maar ik snap dan al helemaal niet waarom je die net op bokt plaatst.
Rij je altijd met die hulpteugel?
8/10 man op jouw stal rijdt ermee?
Vind je dat zelf niet een beetje gek?

Nu ik ga mee met de 2 post die hier boven mij staan en ik hoop ook dat je in plaats een mod te vragen om alles te verwijderen, gewoon alles nog eens leest en nadenkt wat je er mee kan doen en kan aan veranderen.