Rijden met gangenpaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

Re: Rijden met gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:09

onze mms staan dag en nacht buiten met mogelijkheid tot schuilstal.
Hebben nooit een deken op en ik heb geen problemen met rijden in de winter wat betreft de dikke vacht.
In de winter is er onbeperkt ruwvoer beschikbaar, in de zomer hebben ze soms enkele uren geen hooi.
hier worden de veulens in de gemengde groep geboren en daar groeien ze ook in op.
ik voer dagelijks wat musli bij, niet veel, behalve dan jonge dieren en bv een merrie met een veulen aan de voet.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:09

owja, niet elke kruising heeft de gewenste gang.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:34

joyfordogs schreef:
owja, niet elke kruising heeft de gewenste gang.

Bedoel je dat ze niet altijd die extra gang erven.
Of bedoel je dat ze de gang niet altijd gewenst uitvoeren?
Gráni heeft als veulen de gangen correct laten zien.

@WesseLady: Je hebt maar ??% kans dat een kruising de extra gang zou laten zien.
Ik ken ook een zelfde soort kruising dat het veulen (en later paard) gewoon bruin eruit kwam, geen extra gang of uiterlijk van een mountain horse.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:26

@joyfordogs, dus ook de mm's kunnen buiten blijven, zonder dekens en op voornamelijk ruwvoer. Top! :)

De gangen vererven dus niet altijd bij kruisingen. Maar hoe zit het dan bij gangenpaarden? Ik kan me voorstellen dat het ene paard wat meer aanleg heeft dan het andere, maar wordt er bijvoorbeeld ook wel eens een gangenpaard geboren met maar 3 gangen?

@Succubi, dat lijkt me ook wel bizar zeg. Maar dat is natuurlijk het risico van kruisen met verschillende rassen. Jij hebt wel mazzel dan, met je eigengefokte vierganger! :)

En dan heb ik nog een vraagje, mag evt. ook per pb. Want ik ben ook wel erg benieuwd naar de prijsindicatie van een gangenpaard. Wat kost bijvoorbeeld een leuk merrieveulen met aanleg voor de extra gangen een goed papier. Geschikt voor rijden, maar eventueel ook om een veulentje mee te fokken. En dezelfde vraag voor een 3-4 jarige.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:37

@WesseLady: Ik heb voor deze kruising gekozen vanwege het karakter(koel in het koppie) en vanwege de bouw (lage hals, korte rug) en om de gangen van mijn merrie te versterken.
Het kleurtje en de extra gang was idd een mazzel en een flinke bonus :D

Er is wel kans dat je met 2 gangen paarden een 3 ganger fokt, (maar de kans dat er iets niet lekker in de rug zit en het dier de 4e gang niet kan rijden is groter).
Het ligt erg aan de gangen van de ouders.
En net zoals met niet gangen paarden kijk je wat je kan verbeteren aan je merrie en daar zoek je een hengst op uit.
Zoals mijn merrie heeft een niet al te beste achterhand en geen actieve gangen. Ik zocht dus een hengst die sterke gangen had en een goed achterbeen gebruik :).

Mijn kruising staat ook zonder deken op het land, zomer en winter. Zomers leeft hij van het gras. En s'winters krijgt hij hooi/kuil en brok bijgevoerd :). (hij is ook nog erg jong)

Qua prijzen ben ik niet zo bekend mee.
Zo ver ik weet is 10.000 niet buiten gewoon voor een leuk en al ingereden gangenpaard. :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 06:25

voor specifieke prijsopgave kun je denk ik het beste gewoon afspraken maken voor een keertje bij paarden te gaan kijken.
Bij elk ras geld dat er paarden zijn met meer diagonale of laterale aanleg.
Binnen de MM zijn er 3 toegestane gangen, batida media en picada.
hier zijn alle 3 die gangen te voelen, Kunst bied er al 2 van aan.
en ja mm's zijn erg sober, het is makkelijker om ze dik te krijgen dan netjes op gewicht ;).

Tinkiwest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 09:58

Wij zijn ons ook een beetje aan het orienteren in de diverse soorten paarden en gangenpaarden.

Wat we ons afvragen is hoe is de verhouding met een gangenpaard , schofthoogte en gewicht en lengte van de ruiter? Waar moet je rekening mee houden? Ik ben nl best stevig en niet zo lang... :o

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:06

Het is al weer even stil in dit topic...
Ik ben inmiddels op Horse event geweest en heb veel prachtige gangenpaarden gezien. De TWH sprak me enorm aan, zeker die kleine zwarte. Die zag ik later nog bij het barrel racen, wat een geweldig dier! :D
Ook over de Mountainhorses heb ik veel gehoord, maar die heb ik niet in beweging gezien.

Toen ik zag hoe stil je dus kunt zitten op een gangenpaard, was ik eigenlijk toch wel om.
Dat wil ik ook! :)

@Succubi, dank je voor je antwoorden!
@joyfordogs, ik ben wel erg benieuwd naar de mm's! :) Wat zijn, behalve hun specifieke gangen, bijzonderheden van dit ras?

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:18

Sinds kort heb ik me ook gewaagd aan een TWH, hem heb ik gekocht als jaarling. Ik was helemaal overdonderd hoe beleefd hij is. Intussen is hij de 4 voorbij

Hij is echt zo zacht en heel respectvol, ik ben hem nu met hem aan het grondwerken onder begeleiding. Hij neemt alles goed op. Hopelijk na de winter is hij ingereden daarna komt het fine-tunen.
We zien wel, dit paard is voor mij van onschatbare waarde, ik doe alles stapje per stapje. Het is heel aangenaam om met hem te werken, lekker subtiel en gevoelig.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:34

Goed om te horen Manadeluca! :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:26

WesseLady schreef:
@joyfordogs, ik ben wel erg benieuwd naar de mm's! :) Wat zijn, behalve hun specifieke gangen, bijzonderheden van dit ras?

tja, dat is lastig te omschrijven, hun fijne coole karakter, werkwillend maar niet heet. Nuchter, hmm, kijk eens op onze site www.twh-mm.tk, daar vind je ook uitleg.
Verder zou ik zeggen, kom eens een keertje langs om ze te zien.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:12

WesseLady schreef:
Ik ben inmiddels op Horse event geweest en heb veel prachtige gangenpaarden gezien. De TWH sprak me enorm aan, zeker die kleine zwarte. Die zag ik later nog bij het barrel racen, wat een geweldig dier! :D

Dat is Moon van bokker Mikkee zie topic [WN-ITP] Barrel Racing tijdens Horse Event
Die is niet alleen mooi en heel veelzijdig maar ook een ontzettend lief en cool paard :)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:15

Ik zit zelf ook wel is te denken aan een gangen paard. omdat ik geen kracht in mijn onder benen heb en dus niet kan lichtrijden en een paard wat dan erg opgooit is opzich wel te doen maar dat hou ik niet lang vol.

Alleen wil ik mijn new forrest die ik inmiddels 6 jaar heb echt niet verkopen of inruilen.. dus ik wacht maar tot ik mischien ooit het geld heb om een paardje erbij te nemen..

Maar mocht mijn pony overlijden denk ik dat ik toch wel eerder naar een gangen paard ga kijken

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:39

Tinkiwest schreef:
Wij zijn ons ook een beetje aan het orienteren in de diverse soorten paarden en gangenpaarden.

Wat we ons afvragen is hoe is de verhouding met een gangenpaard , schofthoogte en gewicht en lengte van de ruiter? Waar moet je rekening mee houden? Ik ben nl best stevig en niet zo lang... :o

Ik denk dat de verhoudingen hetzelfde zijn als niet gangenpaard :)
Zo ver ik weet is een mountain horse rond de 1,50/1,55.
Meestal wat slanker gebouwd maar je hebt ook forsere ertussen zitten.
Op de Amerikaanse filmpjes zie je ook echt forse mensen erop zitten... Tja... In mijn ogen is dat "not done" maar blijkbaar zakken ze niet door de hoeven :')
(dit is dus een afrader :n http://www.youtube.com/watch?v=UaCxoxlG ... re=related )

Tinkiwest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 03:00

Oh mijn hemel, dat filmpje ! Nee ze zakken niet door hun hoeven, maar je geeft de rugpijn door pff ;)
Maar ik bedoelde het wel minder extreem hoor, hihi

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 08:21

als je hier komt kijken bij de MM's, kun je ook kennis maken met die kleine zwarte, dat is moon, haar dochter woont ook hier en ze is dragend van potter van bokker pleasuregaits.
er zijn hier 2 twh's te bewonderen en 5 mm's.

Jammer dat ik niet naar horse event kon, we hadden een MM weekend met een geweldige bosrit op zaterdag, 2 van onze merries liepen ook mee, het was echt genieten met zo'n grote groep brave MM's op pad. Zelfs dekhengst, haxixe was mee en gedroeg zich keurig.

Silfurfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:54

WesseLady schreef:
Ook over de Mountainhorses heb ik veel gehoord, maar die heb ik niet in beweging gezien.

Toen ik zag hoe stil je dus kunt zitten op een gangenpaard, was ik eigenlijk toch wel om.
Dat wil ik ook! :)

@Succubi, dank je voor je antwoorden!

Ik reageer even voor Leonie ;).
Helaas hebben we op zondag alleen mee gedaan met het rassendefile, de bak vonden we te glad voor onze jonge mountain horses. Sinds een half jaartje zijn ze onder zadel, allebei dragend en dan over spekglad gras gaan rijden was toch iets te veel van het goede ;)
Mocht je de mountain horses een keer willen proberen of in beweging willen zien zou ik je aanraden om te komen kijken (eventueel te rijden als daar mogelijkheid voor is) bij Leonie( Nkprecious), zij had ook haar paarden mee naar horse event. :)

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:49

WesseLady schreef:

Thanks! :o
Moon is heel veelzijdig. Naast het boshobbelen, rijden we ook reining, barrelrace en rij ik haar ook op de koeien (volgend weekend weer, hiiieeejaaahhh }:0 )

Mocht je Moon, haar jaaling dochter en de Mangalarga Marchadores van Joyce eens willen ontmoeten en voelen onder zadel, dan ben je van harte welkom bij ons in N-Brabant!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:36

Mikkee schreef:
WesseLady schreef:

Thanks! :o
Moon is heel veelzijdig. Naast het boshobbelen, rijden we ook reining, barrelrace en rij ik haar ook op de koeien (volgend weekend weer, hiiieeejaaahhh }:0 )

Mocht je Moon, haar jaaling dochter en de Mangalarga Marchadores van Joyce eens willen ontmoeten en voelen onder zadel, dan ben je van harte welkom bij ons in N-Brabant!

Jeej, wat stoer, koeien drijven!! :D

Ik zou heel erg graag eens bij julie langs komen!! :))
Zag in je profiel ook de dochter van Moon, wat een gaaf dier om te zien zeg! :D

@Silfurfaxi, de bak was zondag idd echt heel slecht. Ik wil de Rocky's toch ook graag een keer in beweging zien en, als dat kan, ook voelen. Ik ga contact opnemen met Leonie. Thanks voor de tip! :)

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:27

Moon <3 :D

We gaan een Moon-fanclub oprichten!!

Heb een filmpjes gemaakt van de barrelrace

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:48

@regine: Wat dat op het NK??

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:50

nee deze filmpjes zijn van horse event, maar Moon was ook te zien op het NK en is dit jaar Nederlands Kampioen geworden :j +:)+
Afbeelding

Ik spam ff, vind je niet erg he Mikkee :o :+

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:53

Ja, ik hoorde al dat er een gangpaard meedeed! :D
Leuk! En gefeliciteerd!!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:05

enne moon is dragend, komt vast een heel veelzijdig veulen uit volgend jaar, spannend!!