[WN] waarom western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hiphopje

Re: waarom western

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:43

je kunt je ook afvragen:
waarom dressuur?

ieder heeft zo zijn eigen voorkeur. Toevallig ligt die van mij bij het westernrijden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:55

Omdat paardlief het daar gewoon beter op doet, dusja dat kun je niet negeren. Met andere paardjes rijd ik nog gewoon engels, maar Flame gaf onze eerste westernles al aan er helemaal happy mee te zijn.

En die eerste les was meer omdat ik toevallig al een westernzadel had, en eigenlijk wel nieuwsgierig was naar wat de stalbaas "dat gewestern" noemt. :+
Dus ik ga nog even oefenen en dan kom ik m'n rollbacks, inside ark en outside ark aan hem voordoen, kijken wat hij dan zegt. }>

zorro2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:42

Ik rij dressuur maar wel met een western optoming.
Zadel zit veel lekkerder en ik kan gewoon met een spijkerbroek rijden :D

Lisa_Djoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:27

Ik ben begonnen op een western manege bij ons in de buurt, en ik vond het gelijk al heel erg leuk! Daardoor ben ik ook in de western blijven hangen en rij ondertussen op mijn eigen paardje ook heerlijk western. Maar ik heb ik de tussentijd nooit eens dressuur gereden, misschien dat als ik op een dressuur manege was begonnen het allemaal heel anders was gelopen. Al denk ik toch dat ik uiteindelijk uit was gekomen bij de western, hoe ik het zo zie is dat toch meer mijn ding :P

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:41

hiphopje schreef:
nou, de muziek hoeft mij niet perse hoor. Sommige liedjes zijn wel leuk. Maar niet de hele dag!!!!
En line-dansen vind ik ook vreselijk, hahahahaaaaaa
hahaha, daar ben ik het helemaal mee eens! :D Behalve dat en die "foute" kleding is Western best leuk :+

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 18:40

ik heb eigenlijk nooit echt doorgereden in de dressuur,ik ben op m,n 16e overgegaan op het snelle werk ,de draverij en de rensport,kon me niet snel genoeg gaan ,maar uiteindelijk kreeg ik van m,n zussie een QH en daardoor ben ik de western in gekomen ,en het het is zoooo heerlijk rijden

als ik ecvht moest kiezen tussen de rensport of de western,vind ik gewoon allebei leuk ,ik wil het alle2 blijven doen ,alleen ben ik nu voor de rensport te zwaar ,dus blijf ik in de western hangen ,maar nooit geen dressuur meer ....

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:13

Ik dacht dat western rijden lekker relaxed was!! Nou dat was ff tegen vallen, is toch best hard werken!!! hahahaha......

Nu ik het ff doe vind ik vooral het zadel heerlijk!! Ik wil gewoon niet meer terug naar een engels zadel!! Verder vind ik dat er zo lekker veel verschillende onderdelen zijn zodat je altijd wel wat kan doen!!! Ook is de sfeer lekker ontspannen onderling...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 20:38

@sandyQ: Moah, met die malle Quarters hoef je niet echt de kiezen tussen rensport en western. Damn, wat kunnen die krengen hard. :oo (heb weleens met een sulky achter een draver op snelheid gezeten, ken het principe 'hard' dus wel ;) ) Iig onze jongste (naja, ze is alweer 10) merrie. Men, dat ding hoort zó op Duindigt thuis...Is overigens wel superkoel in de kop, heerlijk werkwillig en doet niet moeilijk als ze ineens wordt uitgeleend als spring en dressuurpony. Daarom ben ik dus helemaal flieft op Quarters. Superpoownies met extra leuke kleurtjes (we hebben een buckskin en een dun op stal :9 ).
Western rijden wilde ik al als 10jarige. Las toendertijd (dik 20 jaar terug) een stukje over western rijden wat toen nog in de kinderschoenen stond en besloot toen al dat, áls ik ooit de kans kreeg, ik dat eens zou uitproberen. Weet niet meer precies wat het was dat me toen al zo trok, alleen die wens...
Toen ik heel veel later verhuisde naar waar ik nu woon heb ik eerst nog dressuur gereden totdat ik erachter kwam dat er in de buurt westernles werd gegeven. Toen de manegelessen en sfeer me teveel ging tegenstaan heb ik eindelijk de overstap durven maken. En mén, had ik dat geweten dan had ik het veel eerder gedaan...
Zoals iemand dat voor mij schreef 'het voelde als thuiskomen'. Zelfs die eerste les, waar ik op een eigenwijs paardje zat dat alleen netjes liep als je de hulpen goed gaf en waar ik dus driekwart van de les een hoek heb bestudeerd, zelfs toen had ik al zoiets van 'dit is het!'. Dat er ook van allerlei soorten en kleuren paardjes en ponies rondliepen maakte het er ook alleen maar leuker op.
Ben ondertussen iets rijvaardiger geraakt, ik kan nu door de hoeken en zelfs in galop, helaas een paar illusies armer (ook hier de westernvarianten van krultrekkers en prikkers jammergenoeg) maar nog steeds is het voor mij de fijnste rijstijl tot nu toe. De manier van rijden en trainen, de diversiteit aan disciplines, de rassen...Love it all! :D

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 00:30

@pluizebolpum

die gekke merrie van mij is een Gold Palomino...en ik weet dat ze erg snel kunnen ...ik heb ook endurance met haar gereden ....pfff dan had ze echt peper in d,r achterwerk

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 20:24

Ik kan je hier niet mee helpen, ben western geboren....nou ja iig getogen voor zo ver ik getogen ben:) Heb nooit engels gereden!

suusharland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 00:08

volgens mij als je 1x geproefd hebt van western, wil je niet meer anders!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:21

sandyQ schreef:
@pluizebolpum

die gekke merrie van mij is een Gold Palomino...en ik weet dat ze erg snel kunnen ...ik heb ook endurance met haar gereden ....pfff dan had ze echt peper in d,r achterwerk

Mmm...klinkt als Jack. Die zou het ook niet verkeerd doen in endurance...
Shoufshouf schreef:
Nu ik het ff doe vind ik vooral het zadel heerlijk!! Ik wil gewoon niet meer terug naar een engels zadel!!
Hihi, heb je alweer eens op een engels zadel gezeten? Das dan ook weer een ervaring, net als die teugeltjes. Ik miste iig vanalles toen ik eens op een dressuurpaard werd gezet. Vond 't ineens doodeng. :=

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:34

Ik ben begonnen met dressuur en springen. Heb het oude Deurne doorgelopen en gewerkt bij Albert Voorn. Tot die tijd was ik daar best tevreden mee. Mede door mijn liefde voor de Appaloosa en de affiniteit met de Native American, ben ik in aanraking gekomen met de western wereld. Het voelde alsof ik thuis kwam!!! Ik vind de manier van communicatie met je paard veel prettiger. Ook een groot verschil is de sfeer op wedstrijden. Niet " sttst, er is een proef bezig" maar muziek en meejoelen met mooie stops!! Ik heb dat overdreven stilzijn met dressuurproeven eigenlijk altijd belachelijk gevonden. Paarden schrikken hierdoor al van een piepende muis.
Een goed westernzadel zit vele malen prettiger dan een engels zadel. Logisch, ze zijn gemaakt om er desnoods de hele dag op te kunnen zitten.
Ik vind het nog steeds geweldig om bv een Totilas door de baan te zien gaan hoor, zo is het niet. Maar ik blijf liever western rijden. :D

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:45

Western sprak me altijd al erg aan.
Ik heb van mijn elfde t/m mijn vijftiende op een normale manege gereden.
Was hier in het dorp en de manege beviel me opzich wel (vooral aan t begin).

Nadat ik stopte heb ik eigenlijk niet meer echt gereden.
Ik was meer met de verzorging bezig en mistte het rijden aan het begin nog niet echt.
Later begon het wel weer te kriebelen en toen zette ik een advertentie neer (mijn oude verzorgpaard was helaas afgemaakt).
Kreeg een reactie hier op bokt, en toevallig was dat een westernpaard.

Het is niks geworden met dat paard maar het is wel de bedoeling dat ik af en toe nog een westernles neem.
Vind het westernrijden gewoon veel relaxter, ik heb ook minder snel last van mijn knie (dat heb ik erg snel in een normaal zadel..).

Ik wil later graag een eigen paardje.
Ik weet eigenlijk nu al zeker dat ik een westernpaardje wil (gewoon recreatief).
Al moet ik voor die tijd nog erg veel leren :')

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 10:52

omdat ik lui ben :+
maar toch een sensatie zoeker

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 13:12

Western is volgens mij in het algemeen veel vrijer dan dressuur. ik rijd zelf eigenlijk alles dus mij maakt het niet uit.
maar voor jou kan ik mij voorstellen dat western veel vrijer en losser is relaxter.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 07:06

ik ben er toevallig ingerold.
ik reed meer dan 10 jaar fanatiek dressuur met eigen ponies en paarden. Toen ik ging studeren ging ik dressuur rijden bij een studenten vereniging (Parafrid Groningen) ook daar deed ik mee aan de wedstrijden.
toen ik begon met werken reed ik een paardje voor iemand anders door en nog steeds dressuur. ik had ontspanning nodig van mijn baan als docente op een AOC Terra en een collega had een mega kudde paarden waar ik wel op mocht. Zij reden western dus kwam ik daar mee in aanraking. ik heb een kennismakingscursus gevolgd op de WSW. vond het super leuk en ben toen gaan lessen op een paardje van die collega bij Paulette Zorn. ondertussen rijdi k alweer jaren western. nu wil ik niet anders meer!

Het grote voordeel aan westernrijden vind ik vooral de vele verschillende disciplines. Lekker veel afwisseling.
met dressuur had ik toch het gevoel dat je vooral dat kon oefenen, onderdelen uit je proeven, verder eens een sprongetje misschien voor de afwisseling of longeren. Buitenritjes maakte ik ook wel, maar als wedstridjruiter was je dan meteen minder serieus?

nu kan je kiezen uit oneindig veel dingen, de koeienonderdelen, trail, pleasure, horsemanship, showmanship, reining, barrel racen enz enz.
verder heb ik het idee dat je je paard minder opsluit.
meer zelf laat nadenken, "kiezen" voor jouw weg van minste weerstand, prettiger samenwerkt.
al snap ik best dat je dat binnen de dressuur ook zo zou kunnen doen natuurlijk...

en stiekem vind ik de kleding ook fijner. in je gewone kloffie op kunnen stappen en niet in zo'n akelig strakke rijbroek waar je nooit mooi in uitkomt haha

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:22

superelf schreef:
volgens mij als je 1x geproefd hebt van western, wil je niet meer anders!

Klopt niet :+
Op een gewone (engelse) manege begonnen met rijden, toen ik mijn eigen paardje kocht was zij "western beleerd" (nou ja, western verpest bleek al snel) en toen heb ik een aantal jaren westernles gehad en het nodige geleerd over westernzadels. Uiteindelijk de conclusie getrokken dat westernzadels voor ons als combi niet geschikt waren en nu werk ik met een buitenrijzadel met een redelijke dressuurzit (Oakfield) en een engels dressuurzadel. Beide zadels trouwens zonder wrongen, want ik hou niet van een gedwongen zit.
Jarenlang les gehad in de westernhoek, vanwege een wat apart paard een ander lesgeefmens gezocht en gevonden en die zit zowaar in de (correcte) dressuurhoek. En weet je wat nou zo grappig is? In de basis komt het allemaal op hetzelfde neer. Paard moet correct en ontspannen kunnen lopen onder de ruiter en een passend zadel, je geeft alleen een hulp als je wat wil veranderen en als je het goed doet krijg je een fijn lopend paard met een mooie bespiering. Dat werkt voor mijn HTKtje netzo als voor het kwartje, de welsh cob en de wpn-troela.

Ik heb niets tegen westernrijden, behalve dat ik niets meer heb met die zadels :+ Maar als iemand anders daar wel lekker mee uit de voeten kan, vooral doen!