[WN] Happy Paintshow Wijdewormer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rhynstoner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:13

hey, ik was er ook natuurlijk, sta daar op stal. Tong uitsteken maar ik was er pas om 2 uur ofzo, was uit geweest de dag daarvoor, niet echt slim maar jos heb ik nog ff gezien, niet mee gesproken jammer genoeg, wel met roel ff. en van de rest weet ik niet hoe die eruit zag. maar ik heb wel het naambordje"made in holland" zien staan, alleen het paard zag ik er niet in staan, jammer genoeg Scheve mond , van de reining heb ik nog wel ff genoten, die arrows mighty boy blijft een geweldig paard! Haha! maar jimmy ken ook goed showen, dat moet ik er natuurlijk wel bij zeggen. was wel een geslaagde dag vond ik. trouwens voor degenen die niet weten wie ik ben, ik ben een lange gozer, en ik had een nike vest aan daar, misschien dat iemand zich het nog kan herinneren Tong uitsteken

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 18:14

[quote="PaintjeToch zag ik ook daar even een leuter gluren, maar dat werd wel even gecorrigeerd. Kettinkje onder de bovenlip langs, aauw! Als ie slim is laat ie dat in het vervolg.[/quote]

Een belachelijke correctie overigens!!! Maar goed.........dubbel belachelijk omdat het in mijn ogen niet terecht is om je paard te straffen voor dat gedrag. Een dekhengst moet uitschachten bij het zien/ ruiken van een hengstige merrie om uiteindelijk te dekken. Tijdens een dekking is het dus gewild dat hij uitschacht, op een wedstrijd, waar hij ook lekkere meiden ziet en ruikt, mag het plots niet meer en wordt ie zeer hardhandig gestraft. Leer dus je hengst dat er duidelijk een verschil is tussen het showen en het dekken, gebruik een halster met een belletje voor dekkingen, dan mag hij uitschachten.............geen bel, geen feest!! Dit hebben ze heeeeeeeeeel snel door en hoef je je hengst niet meer zo te straffen!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:16

Hoi,
als eerste iedereen gefeliciteerd met z'n behaalde resultaten!
Hebben jullie geen foto's van deze dag,of anders andere foto's van een halterwedstrijd van jullie paarden?

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 18:17

rhynstoner schreef:
maar ik heb wel het naambordje"made in holland" zien staan, alleen het paard zag ik er niet in staan, jammer genoeg Scheve mond ,

Hij was naar de overbuurstal vertrokken..........zijn moeder stond wel in haar oorspronkelijke stal. Zo konden ze elkaar zien, Ach gut . En werd ie gelijk wat rustiger, hij vond het maar niets om mammie niet te zien. ( het mamma's- kindje, }> )

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:19

Tja, ik zag ook nog iemand zijn leadrope tijdens de halter tegen het paard zijn leuter aanslaan. Maar ja, gevoed wordt er veel maar opgevoed ?? Lachen En het is altijd makkelijk om vanaf de zijlijn commentaar te leveren natuurlijk, maar toch.............

rhynstoner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 18:20

Hij was naar de overbuurstal vertrokken..........zijn moeder stond wel in haar oorspronkelijke stal. Zo konden ze elkaar zien, Ach gut . En werd ie gelijk wat rustiger, hij vond het maar niets om mammie niet te zien. ( het mamma's- kindje, }> )[/quote]

ah, oke dan ken het, maar daar heb ik nie op gelet, ach ja volgende keer beter, dan spreek ik je wel aan als je met je paard loopt ofzo! Knipoog

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:11

Nog even een complimentje voor Natascha. Ik wist niet dat je ook op bokt kwam. Ik vind dat je een heel leuk paard hebt en in de pleasure staken jullie met kop en schouders boven de rest uit (ook in de open), super gereden *LOL* !

Pigino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:47

gefeliciteerd allemaal het was een lange maar geslaagde dag!!!!! natasja je hebt geweldig gereden (ik hoop dat ze volgende keer weer hengstig is)grapje!!!!!!!
Ik zal nog beter mijn best moeten doen maar ik was zeer trots op de behaalde resultaten van mijn paard!!! en toch een paar punten verdient. cash was 2de in de amateur pleasure 2de in de open pleasure 1ste in de hunter under sadle open en 2de in de amateur halter en 2de in de open halter!!!!! ook ben ik bere trots op het gedrag van mijn hengst want de mijne stond teminste rustig in de show ring!!!!!!! Knipoog Knipoog Knipoog
we verheugen ons zeker op de volgende show tot dan

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 09:20

FlyingHigh schreef:
Leer dus je hengst dat er duidelijk een verschil is tussen het showen en het dekken, gebruik een halster met een belletje voor dekkingen, dan mag hij uitschachten.............geen bel, geen feest!! Dit hebben ze heeeeeeeeeel snel door en hoef je je hengst niet meer zo te straffen!

De methode die jij beschrijft heb ik inderdaad al vaker van gehoord van hengst-eigenaren. Maar Meneer Ted Turner weet vast wel waar hij mee bezig is Knipoog .

Misschien wel leuk om hier (de omgang met (dek)hengsten) een keer een stukje aan te wijden in Paintpost ?

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 10:07

Paintje"]
[quote="FlyingHigh schreef:
Leer dus je hengst dat er duidelijk een verschil is tussen het showen en het dekken, gebruik een halster met een belletje voor dekkingen, dan mag hij uitschachten.............geen bel, geen feest!! Dit hebben ze heeeeeeeeeel snel door en hoef je je hengst niet meer zo te straffen!

De methode die jij beschrijft heb ik inderdaad al vaker van gehoord van hengst-eigenaren. Maar Meneer Ted Turner weet vast wel waar hij mee bezig is Knipoog .

Misschien wel leuk om hier (de omgang met (dek)hengsten) een keer een stukje aan te wijden in Paintpost ?
[/quote]

Omdat het Ted is, zal alles wat hij doet wel goed zijn????
Ik zal vanavond eens in lingerie voor mijn man gaan paraderen en hem een ram voor zijn kruis verkopen omdat ik niet wil dat ie me aantrekkelijk vindt....................ik weet zeker dat ie me dan NOOIT meer aantrekkelijk gaat vinden...........Een dekhengst zal hetzelfde redeneren als hij een knal voor zijn *piep* krijgt als ie reageert op mooie merries wanneer hem geen onderscheid is geleerd tussen showen en dekken...... Clown ! Maar goed, ieder zijn manier om met dieren en mensen om te gaan, het is duidelijk niet mijn manier, .

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 10:29

FlyingHigh schreef:
Omdat het Ted is, zal alles wat hij doet wel goed zijn????
Ik zal vanavond eens in lingerie voor mijn man gaan paraderen en hem een ram voor zijn kruis verkopen omdat ik niet wil dat ie me aantrekkelijk vindt....................ik weet zeker dat ie me dan NOOIT meer aantrekkelijk gaat vinden...........Een dekhengst zal hetzelfde redeneren als hij een knal voor zijn *piep* krijgt als ie reageert op mooie merries wanneer hem geen onderscheid is geleerd tussen showen en dekken...... Clown ! Maar goed, ieder zijn manier om met dieren en mensen om te gaan, het is duidelijk niet mijn manier, .

Dat zeg ik niet. Weet jij wat hij thuis uitspookt? Misschien past ie wel hetzelfde toe wat jij hierboven beschreven hebt??
Ik zeg alleen dat hij er al jarenlang zijn centen mee verdient. Hij zal er echt geen belang bij hebben om zijn hengsten te verzieken.

Sorry hoor, maar ik gaf alleen een voorbeeld. Ik heb geen hengst, dus ik ga verder ook geen discussie voeren over wat een goede methode is of niet.

Waar het mij om ging is dat mensen moeten zorgen dat ze hun (dek)hengst goed onder controle hebben als ze hem willen showen. Dat was Zondag duidelijk niet altijd het geval.
Wel eens gezien wat een merrie met een paard(m/v) doet als ze ongevraagd betast wordt? Liever dat soort taferelen in de inrijbak? Dat is leuk zeg, helemaal met die loslopende kinderen er bij Frusty .

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 13:05

Paintje, ik val je niet aan, niet gevreesd, Lachen Lachen. Ik weet niet wat voor een tafereel je hebt gezien in de inrijbak, daar heb ik maar weinig gelopen. Kijk, als er daadwerkelijk mensen zijn die hun hengst bijna een merrie laten 'verkrachten', da's foute boelllll.......maar als een hengst nou eens een brul geeft, zich mooi groot en breed maakt en eventueel zijn *piep* even tevoorschijn haalt maar verder netjes aan de lead blijft staan, zie ik geen gevaar voor de merries. Gaan ze erbij lopen 'dansen' en springen aan de lead dan vind ik het niet geoorloofd en dan heeft die hengst duidelijk nog niet geleerd wat het verschil is tussen dekken en showen. Maar dan nog, verwijder jezelf dan uit de drukte en sla je hengst niet voor zijn *piep*, die kan er echt niets aan doen......... Lips are sealed . Allemaal chemisch......... }> }>

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 13:31

FlyingHigh"]
Paintje, ik val je niet aan, niet gevreesd, Lachen Lachen.
[/quote]
Okay, je kwam een beetje fanatiek over hier boven Haha! .

[quote="FlyingHigh"]
Ik weet niet wat voor een tafereel je hebt gezien in de inrijbak, daar heb ik maar weinig gelopen.
[/quote]
Wat ik al eerder zei, gillen en leuter in vol ornaat en zijn baasje stond er nou niet echt hoopvol bij te kijken. Gezien de drukte in de inrijbak, vind ik dat best wel 'gewaagd'.

Ik probeer sowieso altijd afstand te bewaren en ruim om van alles heen te gaan. Kom ik toch weer even terug op die kinderen. Er liep geregeld een klein meisje door de bak heen te sjokken, hetzij met of zonder paard. Dit vind ik gewoon link! Je kon zien dat ze af en toe niet eens meer verder durfde tussen al die paarden door.

[quote="FlyingHigh schreef:
Maar dan nog, verwijder jezelf dan uit de drukte en sla je hengst niet voor zijn *piep*, die kan er echt niets aan doen......... Lips are sealed . Allemaal chemisch......... }> }>

Trust me, ik hou me alleen met mijn merrie bezig Schijnheilig .

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 13:34

Paintje, je slingert iets aan door er een opmerking over te maken maar vervolgens wil je er geen discussie over aangaan.....daar is dit forum juist voor.
Gelukkig zijn paarden dieren en geen machine´s. En, net zoals bij kinderen, luisteren die niet altijd even goed.
Nu kun je je opstellen als straffende leraar of charismatische leraar, dat is een keuze. Beide methode geven een resultaat maar garanderen niet altijd voor 100% navolging.
Zelfs Ted Turner moest op een World Show nog ingrijpen. Als het "top-op-het-bot getraind" paard van een super prof (zoals je zelf aangeeft) zijn lesstof ook wel eens vergeet, dan vind ik dat de paarden van ons "amateurs" zich nog netjes gedragen.

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 13:38

vera schreef:
Paintje, je slingert iets aan door er een opmerking over te maken maar vervolgens wil je er geen discussie over aangaan.....daar is dit forum juist voor.

Ik slinger aan dat ik vind dat een hengst goed opgevoed dient te zijn als je hem wilt kunnen showen. Met het oog op veiligheid voor anderen, zij het mensen of paarden.

Vervolgens geef ik aan dat ik geen hengst heb en dat ik dus niet mee kan praten over wat de beste manier is om een hengst op te voeden. Lijkt mij eerlijk genoeg.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 13:41

Paintje schreef:
Ik slinger aan dat ik vind dat een hengst goed opgevoed dient te zijn als je hem wilt kunnen showen. Met het oog op veiligheid voor anderen, zij het mensen of paarden.

Vervolgens geef ik aan dat ik geen hengst heb en dat ik dus niet mee kan praten over wat de beste manier is om een hengst op te voeden. Lijkt mij eerlijk genoeg.

Nu sla je alleen over wat je daar tussenin allemaal hebt geschreven

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 13:42

vera schreef:
En, net zoals bij kinderen, luisteren die niet altijd even goed.

Kinderen hebben tot hun 10e levensjaar helemaal geen oren nodig, die gebruiken ze minimaal, hahahahahaa !!! Paarden luisteren aanmerkelijk beter, mits ze een nette en consequente opvoeding krijgen. Een paarden- eigenaar kan meestal al voor de show aan de blik in de ogen van zijn paard zien hoe het humeur van die dag is en eventueel zijn omgang met het dier erop aanpassen............. Knipoog .

Waar ik gewoon fel op tegen ben, is dat slaan tegen de *piep* van een hengst!!! Als mijn hengstige merrie een hengst ruikt en staat te zeiken tijdens de halter, ram ik er toch ook niet met de lead tegen haar 'doos'???? Ieksssss...... Schijnheilig ....
Maar okee, dat is mijn persoonlijke mening over deze manier van 'straffen'.

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 13:52

vera schreef:
Nu sla je alleen over wat je daar tussenin allemaal hebt geschreven

Flying High gaf aan dat die beesten op de World Show niet konden ruiken vanwege de dampo. Waarschijnlijk om aan te geven dat ze dan geen 'last' van lekkere luchtjes hadden. Toen vertelde ik dat ik wel leuters gezien had, waarmee ik bedoelde dat ze dus blijkbaar wel wat lekkers roken en het dus net zo 'zwaar' hadden als elke andere hengst.
Daarna gaf ik een voorbeeld van hoe een pro het oploste:
Citaat:
Kettinkje onder de bovenlip langs, aauw!
.
Als je het eerlijk wilt weten, ik ben weg gelopen toen die vent met zijn kettinkie bezig was. Ik werd er misselijk van Misselijk .
Verder heb ik alleen gezegd dat die man toch wel zou weten hoe je met hengsten om moet gaan, aangezien hij er al jaren geld aan verdient.

Wat ik NIET genoemd heb, maar wat jullie waarschijnlijk wel ergens gelezen hebben, is het op de leuter slaan. Cornelie zei dat ze dat iemand had zien doen, ik niet!

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 14:02

Hoi,

Ik (als merrieeigenaar Knipoog ) vind dat je als je je hengst niet onder controle hebt er niet mee naar een show moet gaan. En de opmerkingen van hengsteneigenaren als "pas op, uit de weg, dit is een hengst" ben ik ook beu. Als je zo graag een hengst wilt (showen) moet je als hengsteneigenaar oppassen, niet andersom!

Ook vind ik als je niet van bent om te gaan dekken met een hengst je hem beter kan laten castreren, maar dat is uiteraard mijn mening. Je maakt het voor je paard en jezelf (en je omgeving!) een stuk makkelijker. Soms heb ik het idee dat sommige mensen hun paard hengst laten om te kunnen zeggen dat ze een hengst hebben....

Hiermee wil ik niet alle hengsteneigenaren op hun achterste benen hebben, ik weet dat er ook genoeg netjes opgevoedde hengsten (en verstandige eigenaren Knipoog) zijn.

Groetjes ,

Bianca

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 14:03

Paintje schreef:
Als je het eerlijk wilt weten, ik ben weg gelopen toen die vent met zijn kettinkie bezig was. Ik werd er misselijk van Misselijk .

Ik vond het al niet passen bij het beeld wat ik van je had: jij met je paardje aan het Pat Parelli Lovers

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 14:04

Paintje schreef:
Verder heb ik alleen gezegd dat die man toch wel zou weten hoe je met hengsten om moet gaan, aangezien hij er al jaren geld aan verdient.

Off topic:

Ergens al jaren geld mee verdienen is geen garantie dat iemand weet waar hij mee bezig is... voorbeelden genoeg Lips are sealed

On Topic:
...euh.... dekhengsten en merries door elkaar in een kleine drukke inrijbak lijkt me niet handig... Een halterhengst moet uiteraard opgevoed zijn, en als je hengst echt gevaarlijk (niet opgevoed of wat dan ook) zou zijn moet je es bedenken of je em wel zo nodig moet laten zien...
Geld ook voor rijpaarden trouwens...

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 15:05

Ik moet het helaas eens zijn met Hollybollie. Iedereen 'neemt' maar een hengst en ik vraag me dikwijls ook af waarom!! Ik merk dat Flying High en Vera erg 'heet' worden bij topics over Hengsten, ik wil jullie niet op de kast jagen maar jullie dieren zijn nog maar 2 jaar oud. Dat zal heel anders worden als ze ouder worden. Het voorbeeld wat je stelt Flying High over jezelf presenteren in je lingerie en vervolgens je man zwepen op zijn *fluit* is een beetje krom. Op een show ben je niet om te dekken maar om te showen, dat verschil is goed aan te leren zoals je zelf al zei.

Ik ben nog steeds geen voorstander van namen noemen maar toen wij begonnen met wedstrijden rijden op onderlinge wedstrijden was daar ook altijd een 'dame' met haar hengst, die werd af en toe gereden door een 'prof', tussen haken ja want een niveau...daar zullen we het maar niet over hebben. Die hengst maakte NOGAL wat Poeha en het gevolg was dat ze ongeveer de bak alleen hadden, de rest reed op een kluitje. Onze merrie was behoorlijk hengstig, ik waarschuwde de ruiter op de hengst, ik moest vervolgens bij de eigenaresse komen Verward Daar kreeg ik de wind van voren, ik wilde haar alleen maar bedacht erop maken, dat ze een beetje rekening ermee konden houden. Je wilt het niet weten wat we te horen kregen!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 15:25

Ik wordt niet "heet" omdat ik een eigen hengst heb. Ik heb alleen aan de rand van de bak gestaan en zelf mijn verbazing uitgesproken (samen met Nanouk) over het goed gedrag van alle hengsten die op het voorterrein op een kluitje moesten staan. Daarnaast liep er vervolgens nog een merrie met veulen tussendoor en de meeste hengsten hielden zich echt heel keurig, een enkeling kon het eventjes niet laten om toch van zich te laten horen maar het verliep uiterst beheerst. Dat hoeft je bij een hoop andere rassen niet te proberen.

Hoe mijn hengst zich gaat houden weet ik niet (het is overigens niet de eerste hengst die ik heb, hoor) Wordt het een onhandelbare macho dan mag hij zijn kiwi´s inleveren maar zolang het een handelbare heer blijft dan mag hij lekker leuke veulentjes gaan maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 15:26

Ik vind ook dat een hengst die geshowd wordt (of dat nu aan de hand of onder het zadel is) moet weten hoe hij zich hoort te gedragen. Dat dat niet altijd meevalt geloof ik graag, dat blijkt wel uit de truc met de Dampo.
Hij mag best eens 'murmelen', maar dat moet direct gekorrigeerd worden. Als je dit al toestaat wordt het vaak van kwaad tot erger.

Overigens geldt dat goede gedrag voor merries en ruinen net zo. Alleen schijnt het bij hengsten meer geaccepteerd te zijn als het niet zo is Verward

Als je wilt wedstrijdrijden én dekken kun je beter kiezen voor KI in het voorseizoen en daarna goed trainen en geen gezeur meer naar merries toe.

Dat je met een hengstige merrie beter uit de buurt kunt blijven is ook logisch, je moet de kat niet op het spek binden tenslotte Haha!

Gelukkig hebben wij in Nederland nog niet zo'n cultuur van haantjesgedrag dat er alleen maar op hengsten gereden wordt, alhoewel als er geen merries zouden zijn was het probleem misschien ook minder Schijnheilig

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 15:34

Ik heb op zich ook nog wel een piepklein puntje. Het blijven altijd dieren, thuis kan hij super braaf zijn en zich altijd goed gedragen. Maar je weet pas hoe hij op een wedstrijd/vreemde omgeving is als je daar ook daadwerkelijk bent. En vaak is ook de begeleider iets anders tijdens zulke dingen dus tja, dat zal ook meespelen. Maar uiteraard geldt dit ook voor merries en ruinen die zich te buiten gaan.
off topic: mag er eigenlijk met een rood strikje in de staart gereden worden (als waarschuwing) Lachen