'doof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:29

LovesBo schreef:
Hallo, ik ben een doof meisje van 19 jaar.
Leuk dat er een topic is geopend over doofheid en paardrijden.

Zelf ben ik doof maar ik ben opgegroeid in de horende wereld, ik kan dus erg goed praten. Maar mijn vader gaat altijd mee als 'tolk'. De paardrij-instructeur zegt niet veel, maar als het nodig is vertaalt mijn vader het.
Maar omdat ik best goed (volgens hem) rijd, zegt hij niet veel...

Met wedstrijden is het ook geen probleem want ik heb een eigen manier ontwikkeld om de proeven te volgen die ook is goedgekeurd door het KNHS.
Als er anderen zijn die ook proeven willen rijden maar het niet helemaal uit de hoofd kunnen leren, dan kunnen jullie voor vragen bij mij terecht.

Bij mij doet mijn broer dat of paar vrienden! Ik ken ook iemand die wedstrijden doet in dressuurrichting maar van springrichting ben ik voorlopig de enige??? Is er iemand die ook springt? en liefs in belgië?

Ik vind doofheid echt geen zware handicapt ivm paardensport. Vroeger was ik de winnaar van Belgian "coming men thophy Junior". Das een beker van België voor Junioren. en die mensen daar waren wel echt verbaasd dat ik doof ben :D. Meeste jury's kennen me ondertussen al. Vroeger moest mijn moeder altijd gaan verwittigen dat ik de bel niet hoor :). Het is al paar keer voorgevallen dat ik tijdens de proef met 2 fazen (parcour + barrage aangesloten) de barrage ineen rijdt omdat ik de balken niet hoor vallen. maar ik ben nochtans blij dat ze wel rekening houden met mijn doofheid hier in Belgie!

zuperzeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:33

waarschijnlijk met liplezen en gebarentaal
ik had ook iemand in mijn oude klas en die was ook doof

LovesBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 17:14

Ik zou wel in de springsport willen maar niet op het paard dat ik nu heb.
Dit paard die ik nu heb is vooral gericht op de dressuur sport en als ik met haar ga springen wordt ze te heet.
Stel dat ik een ander, rustiger paard heb dat overal goed in is, dan is er later misschien wel een kans
dat ik ook in de springsport ga!

lindatexel

Re: 'doof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 20:46

er is in de mensport een jongeman die vrij ver in deze sport is, met intensieve begeleiding behoorlijk ver gekomen, deze jongeman is ( geboren) doofstom, hij en zijn instructeur communiceren met handgebaren.

kelly_hasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:47

waarchijnlijk gewoon met gebaren en misschien met een apparaatje??

carolientje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:22

Ik ben zelf ook doof!! ik heb een CI en ik rij op niv Z. Als ik les heb dan kijk ik mijn instructeur aan diegene praat dan duidelijk.. Als je in de groep rijdt is dat heel moeilijk omdat een instructeur rekening moet houden met meerdere ruiters... Ik zou dan voor privé gaan want dan steek je als dove persoon meer op dan groeps lessen!!!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:49

carolientje6 schreef:
Ik ben zelf ook doof!! ik heb een CI en ik rij op niv Z. Als ik les heb dan kijk ik mijn instructeur aan diegene praat dan duidelijk.. Als je in de groep rijdt is dat heel moeilijk omdat een instructeur rekening moet houden met meerdere ruiters... Ik zou dan voor privé gaan want dan steek je als dove persoon meer op dan groeps lessen!!!

Voor uw dressuursport is gebruik van CI wel handig! Ik draag ook CI maar nadeel is dat ik springsport doet en dan valt die soms eraf. Daarom geen CI tijdens springen. Mijn instructeur kent me al lang en in loop van jaren zijn bepaalde gebaren gegroeid. of roept hij mij gewoon en leg dan uit. Ookal is het groepslessen.

LovesBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:00

Wat leuk zeg, een ander meisje in de Z.

Een kastje werkt soms bij anderen, maar bij mij niet.
Ikzelf draag een gehoor apparaat en versta gebaren via de vader.
Sommige mnensen kunnen goed met een Ci.

Voor iedereen is het verschillend. Het zou wel super zijn als iedereen kon gebaren!!
Dat zou dan heel soepel verlopen.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:06

LovesBo schreef:
Wat leuk zeg, een ander meisje in de Z.

Een kastje werkt soms bij anderen, maar bij mij niet.
Ikzelf draag een gehoor apparaat en versta gebaren via de vader.
Sommige mnensen kunnen goed met een Ci.

Voor iedereen is het verschillend. Het zou wel super zijn als iedereen kon gebaren!!
Dat zou dan heel soepel verlopen.

nja begin maar om iedereen gebaren te leren! Veel werk hé :D Maarja dovenwereld is klein in verhouding met horende wereld.

sharonmannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:45

Mijn broertje is ook doof en rijd ook gewoon paard. Het gaat allemaal lastig maar met extra uitleg van mij en de instructrice lukt het hem aardig. :D

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 10:51

sharonmannes schreef:
Mijn broertje is ook doof en rijd ook gewoon paard. Het gaat allemaal lastig maar met extra uitleg van mij en de instructrice lukt het hem aardig. :D

Wat doet uw broertje dan? Dressuur of springen

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:19

[/quote] Voor uw dressuursport is gebruik van CI wel handig! Ik draag ook CI maar nadeel is dat ik springsport doet en dan valt die soms eraf. Daarom geen CI tijdens springen. Mijn instructeur kent me al lang en in loop van jaren zijn bepaalde gebaren gegroeid. of roept hij mij gewoon en leg dan uit. Ookal is het groepslessen.[/quote]

Ik heb ook een CI, en inderdaad wil de CI er wel eens af vallen met rijden. Ik rijd nu met een oorstukje die steun geeft aan de CI en waardoor de CI er niet meer af kan vallen. Het werkt heel goed. Een goede tip voor jou zodat je toch jouw CI in kunt laten met springen, dat is wel zo fijn want dan hoor je veel meer!
Heb in begin ook zonder oorstukje gereden, maar met een elastische haarbandje om, over de CI heen, dan werkte ook best goed. Maar oorstukje (steunstukje) werkt beter.

pukxxkira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:07

Wel goed van dove mensen dat ze toch zo hoog komen!

ponyevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:28

hmm, ik denk gewoon dat ze een speciale lesgeefster heeft. dat die kan gebaren

Iriz712

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 15:21

Heey, hier nog iemand die doof paardrijdt.
Ik heb een CI en een hoortoestel, ik gebruik solo apparatuur, en kom af en toe naar de lesgeefster toe. En tot nu toe gaat dat goed

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 17:09

leuk weer een collega erbij. Van welke streek ben je?

Triestig nieuws nu. Tijdens wedstrijd eergisteren ben ik overkop gegaan met mijn paard. Hij was op slag dood. Ikzelf was bijna dood geweest dus heb ik wel heel veel geluk gehad maar ik woude dat het omgekeerd was.

Iriz712

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:59

Leuk dat hier op bokt ook een paar mededove mensen zijn. Ik daxht eerst dat ik de enige zou zijn op bokt.

Ik kom uit de kop van noord holland.

Ai... Hoe ben jij er nu aan toe?

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:17

Iriz712 schreef:
Leuk dat hier op bokt ook een paar mededove mensen zijn. Ik daxht eerst dat ik de enige zou zijn op bokt.

Ik kom uit de kop van noord holland.

Ai... Hoe ben jij er nu aan toe?

spierscheur in schouder en dubbelzicht. Maandagvoormiddag opnieuw onderzoeken.

Ik ben van België en blijkbaar ben ik nog steeds de enige jumper van België. Jammer...

Yelisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 19:30

iris712
Heb jij op de ammanshool gezeten bij jan(leraar) in de klas?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:44

Geen idee, maar denk gewoon liplezen

Edit: oh, lees dat ze dat ook kan Xd.

Iriz712

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:57

@dakario aiiii pijnlijk. Hopelijk blijkt uit de onderzoeken dat dat je snel weer de oude word.

@paardengek0 Nee, ik heb niet op de ammanschool gezeten, wel heb ik op de burger de meester de wildeschool gezeten in schagen. Ik ken wel mensen die op de ammanschool hebben gezeten. Of die bij jan in de klas zaten weet ik niet.

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:44

bij mij in de les reed ook iemand die doof is, zij las altijd lip! De instructrice keek wel altijd even haar aan als bevestiging dat ze het had ''gehoord''/gezien, maar dit ging eigenlijk altijd heel soepel! :j