ik weet nog nniet welke oudwers je paardje hebben, welke QH, en welke app er in zit ?bij westernrijden word er ook lichtgereden hoor! zeker bij jonge paarden
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
spicegirl schreef:bijna !!ik weet nog nniet welke oudwers je paardje hebben, welke QH, en welke app er in zit ?
bij westernrijden word er ook lichtgereden hoor! zeker bij jonge paarden

Paps is iig een NAS, geen amerikaan. Ik weet alleen dat moeders vader Personalitys Listo is.
) ontzie ik haar naar mijn gevoel het meest.
Ronne schreef:Even over het schuivende zadel: Dat zie ik sowieso inderdaad pas op de foto's, bij het opstappen had ik dat eigenlijk niet zo in de gaten, maar zal em de volgende keer een gaatje strakker aansingelen
Het opstappen zonder krukje is ook een bewuste keuze. Ik wil gewoon vanaf de grond op kunnen stappen, omdat ik ook regelmatig de bossen in ga. Dan wil ik niet eerst op zoek moeten naar een boomstam of bankje om op te kunnen stappen. Natuurlijk heb ik de eerste keren opstappen wel wat voorzichtig gedaan, maar ik ga af en toe ook expres wat aan het zadel hangen en schud er wat mee. Als ik haar als een ontplofbare bom ga behandelen, gaat ze daar uiteindelijk ook naar handelen.
Wb het inrijden: Ik heb al een aardig aantal paarden ingereden in mijn leven en ben ook met gekke paarden niet onervarenWat ik bedoel met netjes rijden is het bij de dressuur netjes de hakken-heup-schouders in 1 lijn houden en de gehate pianohandjes... dat soort dingen. Verder ben ik absoluut geen beginner en ben ook niet iemand die er zomaar afvalt (afkloppen
).
Cap, slechte gewoonte. Is er in geslopen, maar vind het onding eerlijk gezegd ook niet zitten. Ik ga er verder niet over uitwijden, omdat het echt een eigen keuze is, waar niemand verder last van heeft. Ik kan er ook met cap afvallen en mijn rug breken... een ongeluk zit in een klein hoekje en paardrijden is nu eenmaal een gevaarlijke sport... so be it.
Doorzitten heb ik idd de hele tijd gedaan. Ben van plan dat sowieso te blijven doen (western he).
Volgens mij heb ik nu alle brandende vragen beantwoord..?

.
Ronne kennende is ze heel voorzichtig met haar paard!!
Lara_Silver schreef:Hier ga je toch de fout in. Imo horen de eerste ervaringen met een zadel gewoon prima te zijn. Geen pijn, geen geklapper, geen gehang en getrek. Daarna ga je pas de-sensibiliseren. Je loopt op de dingen voor. Eerst no nonsens inrijden en daarna kun je gerust trainen om er van voor, achter, links of rechts op te stappen. Maar imo ga je niet aan een jong paard hangen dat je aan het inrijden bent. Maargoed zal wel een verschil in methode zijn, ieder zijn eigen manier om een paard in te rijden.
Ronne schreef:Eerst regelmatig een zadeltje op gelegd en aangesingeld, zonder verder iets te doen, dit deed ze super! Geen stap verkeerd,

smurffie schreef:Naar vore zitten vind ik ook niet verstandig, de achterbenen zijn bij een haast ongetraind paard vaak toch even sterker dan de voorbenen, als jij op die voorhand gaat hangen maak je het je paard zeer moeilijk om normaal te kunnen lopen, meteen een goede zit aannemen maak je het je paardje veel makkelijker mee.
Adil18 schreef:Lara_Silver schreef:Hier ga je toch de fout in. Imo horen de eerste ervaringen met een zadel gewoon prima te zijn. Geen pijn, geen geklapper, geen gehang en getrek. Daarna ga je pas de-sensibiliseren. Je loopt op de dingen voor. Eerst no nonsens inrijden en daarna kun je gerust trainen om er van voor, achter, links of rechts op te stappen. Maar imo ga je niet aan een jong paard hangen dat je aan het inrijden bent. Maargoed zal wel een verschil in methode zijn, ieder zijn eigen manier om een paard in te rijden.
Misschien heeft iedereen inderdaad zo zijn methode, maar wat jij schrijft is ook mijn methode, ik ben het dus met je eens.
Desensibiliseren heeft imo ook met een stukje vertrouwen te maken wat je moet winnen. Desensibiliseren kan pas wanneer het paard je tot op die hoogte vertrouwt dat hij bijv. het geklapper en geschuif of het raken met een been tijdens het opstijgen tolereert. En dat is imo niet mogelijk bij een paard wat je pas de 2e of 3e keer onder het zadel hebt, want op dat moment heeft een paard nog zo weinig ervaring met het hele gebeuren dat het vertrouwen behoorlijk breekbaar kan zijn. Wanneer je dan dus al gaat desensibiliseren kan het gewoon gigantisch mislopen waardoor opstijgen tot een echt probleem kan worden...Natuurlijk tolereren sommige paarden het wel, maar het is een risico wat ik niet aan zou willen gaan.
Een beetje aan het zadel trekken of stijgbeugels laten klapperen dat doe ik ook wel voor de tijd aan de longe, maar wanneer ik er dan op wil ga zitten moet dat eerst perfect verlopen, er komen andere factoren bij als het ruitergewicht (evenwicht houden, ook bij opstijgen) en het bewegende ruiterlichaam tijdens het opstijgen, waarop het paard geen zicht heeft....Wanneer het zadel dus ook nog eens begint te schuiven, wat er ook weer voor kan zorgen dat het paard moeite krijgt met het houden van het evenwicht terwijl de ruiter opstijgt en mogelijk moet de ruiter iets sneller en daardoor onvoorzichtiger handelen (immers verliest de ruiter ook evenwicht door het schuivende zadel, moet dit corrigeren en vrij snel, voordat het zadel meer gaat schuiven...tenminste, dat lijkt me een vrij automatische reactie...)...Sja, ik denk dat het dan veel te veel factoren in een keer worden. Sommige paarden pikken het, andere niet, en welke het nu wel of niet pikken, dat is haast onmogelijk te voorspellen...
Oke, het is een vrij lang en warrig verhaal geworden, hoop dat jullie het snappen...