[WN] Spiertjes opbouwen, schouder sterker maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:54

Tja, moeilijk uitleggen maar ik zal een poging wagen.

Ik doe het in een ronde bak, wat wel wat gemakkelijker is.
Je leert je paard whoooooo (halt aan) door voor de schouder van je paard te gaan staan. Als je er voor blijft staan en je een commando geeft voor stap draf of galop dan moet je paard omdraaien want jij staat er voor. Als je weer een stap achteruit doet, dus aan de kant van de achterhand gaat staan dan moet je paard weer gewoon vooruit verder lopen. Beetje NH dus...

Je paard gaat na vaker oefenen vanzelf beter stoppen en omdraaien...

@TS....ik gaf je alleen een ideetje voor trainen achterhand, begrijp dat je meer ziet in de andere oefeningen voor het sterker krijgen van de schouders. Je moet dan wat je zelf het beste lijkt!

Rebel_Gloe

Re: Spiertjes opbouwen, schouder sterker maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 20:38

ik ga morgen aan de slag met alle tips. Heb een paar dagen niet kunnen rijden omdat hij erg veel last van zijn inenting had (dikke bult en erge rugpijn) dus heb hem afgelopen dagen heel rustig gelongeerd, alleen lekker los draven en vandaag aan de fiets mee naar buiten, ook lekker veel draven. Morgen maar eens kijken of zijn rug beter is.

johnwayne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:24

@shoufshouf dank je wel voor de uitleg maar dit is naast het paard en de hulpen voor op het paard?

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:46

Waratje schreef:
Sann_e schreef:
Maar ja western is geen dressuur

Nee, dat blijkt. Maar een paard blijft een paard en de fysieke (on)mogelijkheden zijn hetzelfde ongeacht de stijl die je rijdt.

er staat 'jonge paarden', misschien hebben jullie wel verschillende definities van jong.
voor de ene is dat een paard van 2 à 3 jaar oud, voor een ander is dat 6 jaar oud.

maar goed.
een oefening die ik wel eens doe is kleine rondjes stappen, hem verder naar binnen sturen dat hij licht gaat spinnen, en na een rondje er weer uit stappen in dat kleine cirkeltje.
dus hem er niet zomaar uit laten lopen maar terug in dat kleine rondje sturen.
mijn paard heeft ook tijdelijk geen sliding-plates en de bak is ook niet geweldig, maar als je dat gewoon rustig doet, gewoon voorzichtig overstappen kan dat geen kwaad ;)
veel succes!

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:44

Inderdaad schouderbinnenwaarts en travers, ik merk dat het iedere keer makkelijker gaat en ook helpt bij schouder/heup controle.
Misschien nog een toevoeging: vierkantjes rijden. Heb de wijsheid ook niet in pacht, maar ik vind dit echt een leuke oefening en heeft mij echt geholpen met de schoudercontrole, doe m nog steeds.
Het is moeilijker als het klinkt, in het begin krijg je mooie eivormen van vierkanten, haha, maar op een gegeven moment gaan ze echt die schouder omzetten en krijg je hoeken. Gewoon op een rustig tempo aan beginnen, vierkanten kan je zo groot maken als je zelf wilt (in begin lange lijnen) en na een tijdje kan je de hoeken alle kanten oppakken. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Succes!

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:51

Smotz schreef:
Inderdaad schouderbinnenwaarts en travers, ik merk dat het iedere keer makkelijker gaat en ook helpt bij schouder/heup controle.
Misschien nog een toevoeging: vierkantjes rijden. Heb de wijsheid ook niet in pacht, maar ik vind dit echt een leuke oefening en heeft mij echt geholpen met de schoudercontrole, doe m nog steeds.
Het is moeilijker als het klinkt, in het begin krijg je mooie eivormen van vierkanten, haha, maar op een gegeven moment gaan ze echt die schouder omzetten en krijg je hoeken. Gewoon op een rustig tempo aan beginnen, vierkanten kan je zo groot maken als je zelf wilt (in begin lange lijnen) en na een tijdje kan je de hoeken alle kanten oppakken. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Succes!

Hej kijk das nou een leuke oefening, ga er meteen mee aan de slag morgen!! thnx