[WN] omscholing dresuur western, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tass

Re: omscholing dresuur western, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:25

Sommige trainers trainen liever met hun eigen tuig :j.

Ik had dus mijn paardje in training gezet en kon rustig rond kijken voor tuig, wat ik precies wilde en welke kleur :D.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:25

Ik moet dus wel eerst een tuig kopen.
Waar heb jij hem in traininggezet?

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:27

JPK Training Stables...

Super tevreden over :j.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:30

Hoihoi,

Zelf rij ik op een westernmanege. Wij scholen zowel pensionpaarden om, als nieuwe manegepaarden.

Met dat laatste bedoel ik dat we de paarden die wij voor de lessen aankopen, meestal een dressuurachtergrond hebben.
Deze scholen wij zelf om, zodat ze geschikt zijn voor de westernlessen.
Dat omscholen duurt ongeveer twee a drie maanden, dat zit de basis er wel goed in.
Omscholen van western naar dressuur is veel moeilijker.

Dat geeft dan denk ik wel een beetje antwoord op je vraag.
Uiteraard afhankelijk van 't paard zelf, de trainer en hoe vaak je rijdt.
Meestal hebben deze paarden nog geen tuig. Dan gebruiken we wat we zelf in huis hebben, totdat we nieuw tuig hebben.

Enne; wij hebben echt niet alleen quarters staan hoor :D.
Maar daarnaast trainen we dus ook pensionpaarden.
Zowel de jonge beestjes beleren, maar ook het omscholen van de dressuurknollen.

Ook daarvoor geldt vaak dat de eigenaar (nog) geen westerntuig heeft.
Geen probleem, dan gebruiken we (passende) eigen spullen.
De eigenaar kan dan zelf rustig rondkijken (of sparen, hihi!).

boogiezero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:20

hoi ik heb zelf mijn draver omgeschoold toen hij al 16 was hij heeft het toen erg goed opgepakt ze zeggen dat dravers erg gpede westernpaarden kunnen zijn dat was de mijne ook inmiddels is hij met pensioen hij is 30 jaar oud maar ik heb hem door kunnen rijden en zelfs spinnen tot hij ruim 26 was dus ga ervoor en succes

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 18:29

Heb jij het zelf gedaan of hem op laten scholen?
Fijn om te horen dat het wel degelijk kan :D

boogiezero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:36

dat heb ik zelf gedaan maar met hulp hoor. mijn ervaring is dat als je het vooral zelf doet met hulp je echt een heleboel leert vooral natuurlijk hoe je de dingen aanleert aan je paard en ookal word je paard misschien geen superpaard maar datgene wat hij kan heb je hem dan toch echt zelf geleerd en ik vond dat zelf iets om trots op te zijn

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 18:40

hmm, misschien moet ik daar eens over nadenken, ken nl een vrouw die helpt met omscholingen. Bespaart me een hoop kosten denk ik..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 21:48

Ik heb mijn Haflinger ook omgeschoold althans gedeeltelijk, ik rijd ook nog dressuur wedstrijden met haar.
Ik heb haar niet door iemand laten omscholen, neem elke week les en doe het zelf.

Mijn ervaring is dat mijn paard het super snel oppakt en ík degene ben die omgeschoold moet worden. Als mijn instructeur erop stapt kan ze alles, prachtig is dat.

IngeBrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 10:44

Volgens mij is het geen kwestie van je paard omscholen maar eerder van jezelf.

Heb zelf altijd les gehad op een rijvereniging waar ze ook westernlessen gaven. Mijn paard was 13 toen we er mee zijn begonnen en zij pakte het makkelijk op. Ik was degene die het meeste moest leren. Of beter gezegd: afleren. Mijn engelse achtergrond (vooral als springruiter) heeft me behoorlijk in de weg gezeten.

Ben nog elke dag mijn leraar dankbaar die me toen de natural horsmanship heeft bijgebracht. Het helpt me nog alle dagen.

Meegosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:05

En het ligt er denk ik ook aan in welke klasse je zelf western wilt gaan doen. Als het meer recreatief is, kun je best zelf met je paard bezig. Maar wil je op wedstrijd niveau verder, dan kun je beter een "geschikter" paard aanschaffen (omdat er meer belasting op spieren en pezen zit inderdaad).

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:43

Ik heb samen met mijn instructrice mijn NRPS'je omgeschoold. Dressuur was niet haar ding en dat strakke in de mond vond ze ook niet fijn, vandaar dat ik de keuze heb gemaakt. De eerste tijd twee keer in de week les en dan een paar keer zelf rijden. Het ging redelijk makkelijk bij mij, ze leerde heel snel. Ik had zelf niet zo heel veel problemen met de verandering, alleen reageerde ik bij 'problemen' op de engelse manier. Dat is nu, na ruim een half jaar, over.
Voor het resultaat zie de foto's op mijn profiel, hoewel daar weinig rijfoto's bij staan...

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 19:10

Ik heb nu met een vrouw gesproken en ik moet haar deze week bellen. Dan gaan we het wss samen doen dat ze me der bij helpt met lessen denk ik..

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 20:37

ik heb mijn dressuurpony een paar jaar geleden ook omgeschoold.
ik wilde zo graag western gaan rijden en ik pikte het zelf vrij makkelijk op dus ging ik gewoon thuis met lange teugels en een westernzadel rijden en dat was het begin.
veel lessen en clinics gevolgd en na een maandje of 2 kende ze alle basisbeginselen goed.
maar omdat ik erg graag reining wedstrijden wilde gaan doen toch een 'echt westernpaard' aangeschaft.
mijn dressuurpony heb ik toen verkocht aan een meisje van een jaar of 8 die er western (pleasure/trail/horsemanship) mee ging rijden en zelfs het een en ander heeft gewonnen!
ben ik ook erg trots op, want toen ik mijn dresuurpony omschoolde was ik 12/13 jaar, voordeel is dat je op die leeftijd erg snel leert.

als je het zélf goed en snel oppikt (erg belangrijk anders leer je het je paard niet goed aan), intensieve begeleiding krijgt en veel geduld hebt zou je het zelf kunnen proberen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:20

Ik ben bij gebrek aan westerninstructie zelf bezig met verzorghaf van engels op western te krijgen. Het scheelt dat ik op de manege een quarter mag/ kan rijden op een 'engelse' manege, die geeft een duidelijke reactie terwijl Ascot...tja, nog wel eens de eigenzinnige haflinger uit wilt hangen :P Ook ik hoef geen stops, of spins te maken; het gaat mij om het relaxed rijden.

Waar ik mee begonnen ben is ruimte geven in de teugel, daarbij vraag ik wel een voorwaarts/ neerwaartse hoofdhouding. Zet ie het op een rennen, dan geef ik gelijk een duidelijke ophouding. Niet dat ik het bit achter zn oren ruk, maar in plaats te vragen van 'wil je alsjeblieft een beetje langzamer gaan...mischien?' is het nu (met zithulpen erbij) 'ik wil langzamer' Doet ie het goed, blijf ik van de teugel af. Hetzelfde met aandrijven; loopt hij in het tempo dat ik wil? Klaar, benen stil. Ik heb echt moeten afleren om iedere pas te willen 'rijden' :P Tuurlijk hebben we onze ups en downs, maar het gaat eigenlijk heel goed. Ascot is inderdaad steeds rustiger, reageert ook steeds beter op kleinere hulpen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:25

Ik ben een paar jaar terug western gaan rijden met mijn vuilnisbakken welsh. Ik heb tuig gekocht en een instructice gezocht en ik ben met haar hulp begonnen met omscholen. Daarna een hele poos geen les gehad, vervolgens weer een tijd wel. Een onderling wedstrijdje meegedaan in de horsemanship en toen weer een hele tijd lesloos. Vorig jaar ben ik weer gaan lessen en mijn pony leert erg snel. Volgens mijn instructice heeft ze ook echt wel in haar om het lekker te gaan doen op wedstrijd. Nu liggen we helaas weer stil omdat ze licht bevangen is geworden. Eerst helemaal beter zijn en dan wil ik weer aan de gang.

Ik vond het iig heel erg leerzaam om samen met mijn pony omgeschoold te worden. Ze pikte het meteen goed op, maar de engelse basis zat er dan ook helemaal goed in.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:52

Woehoe donderdag ga ik western! :D

Heb les geregeld van een lesgeefmens dat hier zeer goed bekend staat. Ze is enthousiast, streng, en vind ook de opvoeding zeer belangrijk. De les begint bij haar al met opstijgen, en duurt een uur. Heb er echt zin in. :)