dubbel probleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: dubbel probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:14

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:19

Ik dacht ook meteen aan een spaans of portugees zadel. Wet alleen niet of dat past op een breed paard.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:25

is mennen geen optie ? :) of wil je echt rijden ?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:29

fente schreef:
bij manege zonder drempels hebben ze speciale paarden en een soort zadels om t gaan rijden!

Kun je anders daar niet een keer gaan rijden om de zadels uit te proberen?

dieuwke10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 09:24

hoi,

een spaans zadel is me ook aangeraden door de huidige eigenaar van het paard. dat lijkt me inderdaad wel een goede optie. ook een stockzadel is misschien wel wat. ik oefen nou met een westernzadel.

eigenlijk lijken ze allemaal wel op elkaar geloof ik. alleen bij de western zit een knop, bij de spaanse een soort boogje en bij de stockzadels zit er niets voor je? of zie ik het nou helemaal verkeerd? spaanse zadels schijnen geloof ik gemakkelijker voor een groot paard te vinden te zijn dan westernzadels?

rijden bij drempelsvrij is wel moeilijk.. ik woon zo'n 1000 km er vandaan..

ik heb een mencursus gedaan, maar ben jammer genoeg gezakt voor mijn menbewijs.. was ook echt niet verantwoord, ik geef de instructeur wel gelijk.. het belangrijkste contact tussen jou en het paard is het blok dat je vormt met je hand(en). Eigenlijk ben ik meer een grote vaatlap. Mijn handen vormen echt geen blok. daarbij ben ik niet erg snel. een noodstop maken zie ik me nog niet doen.

al deze problemen kan ik ook wel tegen komen als ik als vaatlap ga rijden natuurlijk. maar dan kan ik eerst eens rustig in de bak beginnen. ik heb toch het idee dat het dan minder gevaarlijk is als ik er een keer af val. en bovendien kan ik dan ook hopelijk ooit de bossen en bergen in. met een wagen wordt dat weer een stuk moeilijker.

euh.. ik dacht dat ik onder dit kopje al schreef in het draadje voor mensen met een beperking. er is kennelijk nog een?? ga meteen even kijken!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 09:36

Bij stockzadels heb je de oren aan de voorkant, die tevens voorkomen dat je bovenbenen te ver omhoog komen. Verder heb je ze met en zonder knop. Een stock zonder knop: http://www.nickyskeet.nl/index.php?main ... ts_id=1409
En een met knop: http://www.nickyskeet.nl/index.php?main ... ts_id=1408

Verder is er hier op bokt een speciaal topic over niet-engelse zadels, ik zal de link even voor je zoeken, misschien dat daar nog iets geschikts voor je bij zit.

Verder de vraag of je wel zelfstandig rechtop kan zitten. Een rugleuning aan je zadel lijkt ook mij voor je paard geen goed idee. Als je niet zelfstandig rechtop kan zitten, worden denk ik de mogelijkheden om tot een oplossing te komen waarij je zelfstandig kan rijden erg beperkt. Kan je wel zelfstandig rechtop zitten, dan zou mijn voorkeur ook uitgaan naar een voltigesingel met chabrak. Dan eerst op die manier maar eens kijken wat kan en wat niet kan en waar je tegenaanloopt, en vanaf daar verder gaan kijken naar een zadel.

Neem anders eens contact op met de maneges die hier genoemd zijn, of ga er eens langs. Zij hebben zo ontzettend veel ervaring met dit soort dingen, daar kom je vast een heel eind verder mee.

Edit: daar was de link al. Het topic voor liefhebbers van niet-engelse zadels: [HAR] Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Edit2: zie nu dat je mennen al overwogen hebt.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:53

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:13

Ik kwam laatst dit zadel tegen:http://www.bluebalance.nl/index.php?id=20
Het lijkt mij echt een perfect zadel, zowel voor jou als voor je paard. Dit zadel kan namelijk ook voor erg brede paarden worden geleverd. (Kamerbreedte 42 is trekpaarden maat ;) )

Afbeelding

Het zal alleen waarschijnlijk alleen ook rond de 1200 zijn (als het niet meer is), maar ik denk dat je daar toch op moet instellen! Gewone zadels kosten ook zou duur, laat staan zadels met extra hulpmiddelen voor de ruiter.

Ik hoop dat je wat aan de tips&reacties hebt. Veel succes in ieder geval, en dat je maar veel plezier aan het paardrijden mag beleven +:)+

dieuwke10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 17:25

wat fijn al deze zeer bruikbare informatie! ik leer elke dag bij! alvast super bedankt!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:32

IK zou eens contact opnemen met de manege zonder drempels! Of vergelijkbare manege.
Er zijn legio zadels die voor div. beperkingen geschikt zijn.
Een gewone "zadel passer " is in jou geval niet voldoende denk ik.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:36

ik vind het voordeel van deze paarden dat ze wel het A model hebben.
neem eens contact op met nickyu hier op bokt,die heeft vast wel een betaalbare stockzadel of alternatief.

ps,dit was de mijne. ;)
Afbeelding

zorajee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:16

mijaanrader een voltigesingel met makkelijk groot handvat of twee grote handvaten en een schapenvacht

t schapenvacht zorgt er voor dat je niet schuift over de rug,de ruggegraat niet voelt,voorkomt drukplekken bij je zelf
handvaten spreken voor zich

door op t paard te 'hangen' (moeilijk zitten,neem aan dat je niet recht op kunt zitten) of te liggen , worden je eigen spieren toch echt al wat steviger
en dus wel getraind

alles heeft tijd nodig , succes

dieuwke10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 13:22

Lalidan vroeg me ook al of ik wel goed rechtop kan zitten. Inderdaad kan ik dat niet zo goed. Ik zak in met mijn schouders naar voren.

Ik weet niet zo net of mijn spieren steviger worden van het rijden. De meningen zijn er over verdeeld of bij mijn aandoening (mito)spieren te trainen zijn. Maar ik denk dat als ik elke dag wanneer mogelijk even (20 minuten)rijd, het zeker geen kwaad zal doen.

Gevoelsmatig lijkt me het ook heel fijn om op een schapenvacht te zitten. Maar of ik het kan?? Ik ga het zeker wel proberen!

brechtje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 15:41

Er bestaat een speciaal zadel met klitteband, daar kan je grote kussens op bevestigen in de vorm van jouw benen rug etc. Als je hier meer over wilt weten, stuur een PB. Ga ik voor je navragen waar je dat kan halen, ken namelijk iemand die het heeft voor gehandicapten paardrijden :)

dieuwke10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 07:33

bedankt voor de tip! marigold had me ook al op dit zadel gewezen. zo te zien is er best wel veel keus!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:01

het is wel een heel gaaf soort paard wat je op het oog hebt, mooi breed en stevig!
als hij dan ook nog eens 100% rustig is (of beter gezegd, een paard is dat aanvoelt dat hij met jou voorzichtig moet zijn) (voelen ze niet allemaal aan, is wel heel belangrijk), dan is het helemaal mooi.

kan je wel zelf op het paard komen, en zo niet hoe ga je dat oplossen?
je zou misschien een soort van greppel kunnen maken waar het paard instaat met opstappen, of een verhoging waar jij op staat zodat je meer op de juiste hoogte komt om er op te komen.

je kan makkelijker aan een stockzadel komen dan aan een klitteband zadel, die laatsten zijn volgens mij behoorlijk prijzig.
is er misschien niet iemand in je omgeving met een fpg instructeurs diploma die je kan helpen met deze dingen?
misschien kan diegene je dan ook les en begeleiding geven.
en je fysio/revalidatiearts/..arts, wat zegt die ervan, loop je niet het risico jezelf/je lichaam te overvragen?

wat ik ook dacht, ik weet niet of je een vriend/man hebt, in dat geval zou je ook kunnen denken aan samen rijden, jij voorop hij achterop, zodat hij je zegmaar vast kan houden.
doen ze ook met gehandicapte kinderen die niet zo'n stevige zit hebben.
het paard dat je voor ogen hebt lijkt me er sterk genoeg voor dus dat hoeft het probleem niet te zijn.

dieuwke10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 09:24

hoi marigold,

ja, het is echt een kanjer denk ik! de huidige eigenaar durft zijn kinderen er gewoon zonder zadel mee op pad te sturen. hij is al op leeftijd(15) en is erg rustig.

ik oefen nu wekelijks en ga vanaf volgende maand 2x per week rijden. nog niet op 'mijn' paard, want dat staat 300km verderop(moet nog even geduld hebben), maar op eentje van dezelfde grootte en breedte ongeveer.

ik kan er niet zelf opkomen. we gebruiken een trapje, de instructeur staat links van mij en duwt me er op en aan de rechter kant gooit mijn man mijn been over de kont van het paard. mijn man is niet zo 'in too' paardijden, hihi. maar je weet maar nooit..

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:19

Dat ariane de Ranitszadel is op zich wel een handig zadel.. maar als je niet veel kracht hebt ik het niet echt praktisch.
Je hebt ook zadels die een klein steuntje in de rug geven, die zijn wel erg fijn denk ik daarvoor.. Deze krijg je ook met een beugel ervoor..
Je kunt allerlei zadels laten maken trouwens,, bij ons op de manege (voor mensen met een beperking) hebben ze allerlei soorten zadels..
Dus er is vast een mogelijkheid te vinden!..
je hebt ook schapenwollendekjes met beugels eraan.. matrasje erover, beugeltje erbij en het zit super en het is ook nog fijn voor het paard!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:09

landvrouw schreef:
Dat ariane de Ranitszadel is op zich wel een handig zadel.. maar als je niet veel kracht hebt ik het niet echt praktisch.

Waarom niet?

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:13

uhm... je hebt geen steun in je rug, er zit wel een blok in je rug,, maar die gaat snel los.. zoo ook de blokken op de zijkant

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:25

Wat misschien een mogelijkheid is: een gewoon zadel of wel richting stockzadel en daar door die vriend van je aan de achterzijde op de lepel een rugsteun te laten zetten.
Hieraan heb je misschien net genoeg steun aan om zelfstandig te kunnen zitten/rijden

Meegosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:19

Hai,

Ik vroeg me af hoe het verder zit met je kracht in andere delen van je lijf (je mag me ook mailen/pm'en hierover). Of het bijv lukt met je armen/handen. Verder was ik benieuwt waar je zit (welke regio zegmaar), zit zelf in het noorden van Nederland en ben hier dan wat meer bekend met adressen enz, maar voor ik iets ga "aanraden" om eens te gaan kijken, lijkt me dat handiger om te weten.
Denk dat verder van alles wel aangeraden is aan je, voor zadels of andere mogelijkheden om uit te testen. Heb alleen nog een bepaald vacuum zadel wat ik had gevonden, maar denk dat deze prijzig is (en heb er verder geen ervaringen mee). Heb eens voor stage een heel verslag gevormd in allerlei mogelijke aanpassingen voor deelnemers (op een zorgboerderij) om te kunnen blijven paardrijden. We zijn ook naar een manege hier in Friesland geweest om te kijken hoe ze het daar allemaal aanpakte. *waar ze onderandere een lig zadel hebben, wel lomp/grof maar wel gaaf om te zien*.

Groetjes

dieuwke10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 13:01

hoi,
dat idee van de rugsteun aan de lepel van het zadel was mijn oorspronkeljke idee, maar werd hier afgeraden.

ik heb eigenlijk nergens veel kracht. ik kan mijn armen niet optillen en mijn polsen niet fantastisch buigen.

ik woon wel erg ver van het noorden! zo'n 1000 km! ik woon namelijk in polen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:06

landvrouw schreef:
uhm... je hebt geen steun in je rug, er zit wel een blok in je rug

Zo'n blok is niet veel lager dan een steuntje van het zadel.

Citaat:
maar die gaat snel los.. zoo ook de blokken op de zijkant

De blokken aan de zijkant gaan inderdaad makkelijk los als er veel stof in het klittenband zit, bij het blok achter heb ik dat nog niet gemerkt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:15

Dit is een Boomloos zadel: een Trekker Pro Endurance.

Afbeelding

Dat heeft een diepe zit, steun in de rug, wrongen en is aan elk paard zo'n beetje aan te passen.
Heeft ene voorboog of pommel die traploos verstelbaar is.
De boog is vrij hoog dus daar heb je ook steun aan als dat nodig is.
Misschien ook iets om over na te denken.

Ligt zoals je ziet hier op een Fries, ook niet de smalste en met de eerste keer rijden vond ik dat ik zijn bewegingen goed kon voelen.

Links naar 1 van de dealers in NL
http://www.buitenzinnig.nl/

Oja en DE tip die ik nog wilde geven..
Zie je die korfjes ipv stijgbeugels? Dat zijn Camargue beugels waar je eigenlijk niet in kan blijven vast zitten. En voordeel voor jou is dat je bij wijze van spreken ook op je tenen kan staan erin. Geeft je hele ondervoet steun, voet kan er niet doorheen schieten en bij evt vallen, vallen je voeten er zo uit.