[WN] Gedrag Quarter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:52

:D :D :D

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 23:46

Ik kan alles met mijn Quarter. Rij haar zonder zadel de bossen in, ook in het verkeer, langs vrachtwagens, tractors en motorcrossers. Stapt zo door. Hoef geen teugeltje bij te pakken, heeeerlijk. +:)+

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 09:28

Miryamk schreef:
Geen papier wil niet zeggen dat paps en mams geen Quarter zijn, zoals bij Paintless het geval is.

Euh, geen papier zegt dat paps en mams misschien paps en mams niet zijn ;)

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 10:44

Romkabouter schreef:
Miryamk schreef:
Geen papier wil niet zeggen dat paps en mams geen Quarter zijn, zoals bij Paintless het geval is.

Als je zelf bij de dekking bent geweest kan ik me voorstellen dat je wel weet wie de paps en mams zijn van je paardje.
Maar als je er idd niet zelf bij bent geweest lijkt het mij dat je niet voor 100% zeker weet of het de ouders zijn.
Of je moet laten DNA'en. ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:34

Romkabouter schreef:
Miryamk schreef:

euh.. mama stond bij breeze.. toen ik dr kocht.. maar heb dr er zelf niet uit zien komen.
mama is nooit opgegeven bij de AQHA.. dus geen papieren.

papa is dandy breeze cash.. geregistreerd bij het AQHA

ik persoonlijk vind breeze dus een Quarter omdat beide ouders Q zijn.
maar officieel is ze dat dus niet, want ze heeft geen papieren.

en is, zoals hier ook al eens vermeld is, een echte binnenvetter, die opeens ontploft..

lovemyladie

Re: Gedrag Quarter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:49

Hoe bedoelen jullie ineens ontploft? Ook onder het zadel? Noem is een situatie. Heb het hier namelijk nog nooit meegemaakt :).

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:18

lovemyladie schreef:
Ik kan alles met mijn Quarter. Rij haar zonder zadel de bossen in, ook in het verkeer, langs vrachtwagens, tractors en motorcrossers. Stapt zo door. Hoef geen teugeltje bij te pakken, heeeerlijk. +:)+

dat kon ik met mijn arabische merrie ook , dus zegt niets over het ras imo
kijk vooral naar het individuele paard is mijn advies.
net als bijv kwpn of fjord of he een huis tuin en keukenpaard zijn er nogal verschillen tussen individuele paarden en kijk vooral of het geschikt is voor jou en wat jij wil cq kan

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:04

Mayflower schreef:
Tja, het is net als bij mensen: je hebt drukke en rustige :D Maar dat geldt toch voor alle rassen? Je hebt ook rustige Arabieren en drukke Haflingers, maw je kunt ze niet allemaal over 1 kam scheren.
Je zult toch elk paard zelf moeten ondervinden, ongeacht ras. Het is puur een kwestie van individueel karakter.

...En opvoeding, en communicatie.
Coole paarden kunnen in andere handen weer druk worden door verkeerde communicatie.
En andersom natuurlijk.

Chidais

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:16

Ik ben het er mee eens dat de "coolness" veel afhangt van de bloedlijnen waar hij naar gefokt is.
Cutting quarters en paints zijn in mijn mening echt niet zo cool...
Maar Reining gefokte zijn dan in het algemeen wel weer erg cool en Pleasure zijn doorgaans ook zeer cool.
Maar natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen ;)

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:23

lovemyladie schreef:
Hoe bedoelen jullie ineens ontploft? Ook onder het zadel? Noem is een situatie. Heb het hier namelijk nog nooit meegemaakt :).

Onze quarter kan weinig druk met werk aan....dit betekent dat als hij het zat is hij abnormaal hard gaat bokken en dat heeft nog niemand uit kunnen zitten!!!

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:50

Shoufshouf schreef:
lovemyladie schreef:

Onze quarter kan weinig druk met werk aan....dit betekent dat als hij het zat is hij abnormaal hard gaat bokken en dat heeft nog niemand uit kunnen zitten!!!

Jeetje. Ben blij dat ik dat hier nog niet heb meegemaakt! :)

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:57

Ook papier zegt niet altijd alles.
Ik heb nu een hele brave Hollywood Reckless merrie waar ik ALLES mee kan.
Heb ook een Hollywood Reckless hengst/ruin gehad waar ik helemaal NIETS mee kon!!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:07

Sann_e schreef:
Ook papier zegt niet altijd alles.
Ik heb nu een hele brave Hollywood Reckless merrie waar ik ALLES mee kan.
Heb ook een Hollywood Reckless hengst/ruin gehad waar ik helemaal NIETS mee kon!!

Op het papier staat als het goed is ook nog een moeder...

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:49

Shoufshouf schreef:
lovemyladie schreef:

de mijne kan niet te lang stil staan, dan is het staken, steigeren en schoppen naar je been. bokken komt ook in haar rijtje thuis. ook flippen, omdraaien als ze steigert is een kunstje.. dat zit je niet uit helaas.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:44

Gewoon goed uitproberen, dan zie je vanzelf of het paardje je past. Elk paardje kan weleens ergens op reageren. Wij hadden een merrie uit Amerika waar tijdje niks mee gedaan was en die wilde weleens op de achterbeentjes alles boven haar uitgebreid bekijken, tja..........OOk aan de hand had ze er een handje vol van. Kwestie van even paar pasjes terug doen en opvoeden of opvoeding weer naar boven halen.
Een goed gefokte quarter met goede opgroeimogelijkheden en goede opvoeding kan vaak wel cool zijn.
Hetere paarden hou je ook.

Quarters hebben wel de neiging om als ze eens iets eng vinden of schrikken, daar weer sneller overheen te zijn. Ze zijn daarna weer bij de les en cool. Dat is ook best prettig.

Nou zeg ik eerlijk, dat ik nu een New Forest pony heb die weleens kijkerig is en ook wel eens iets eng vind, maar ook goed te rijden blijft als ik relaxed blijf. Heel veel kan je zelf wel bereiken door consequent te zijn en paarden aan het werk te houden. Dat begint ook al als je ernaast staat.

Ik zeg weleens tegen mensen: als jij rustig bent, is het paard dat ook ( erop of ernaast ). Doe jij druk, maak je het paard ook druk. gaat niet altijd op, maar wel vaak genoeg als mensen het paard de schuld geven.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 08:54

superpony schreef:
Ik zeg weleens tegen mensen: als jij rustig bent, is het paard dat ook ( erop of ernaast ). Doe jij druk, maak je het paard ook druk. gaat niet altijd op, maar wel vaak genoeg als mensen het paard de schuld geven.

Helemaal mee eens :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:23

Chidais schreef:
Ik ben het er mee eens dat de "coolness" veel afhangt van de bloedlijnen waar hij naar gefokt is.
Cutting quarters en paints zijn in mijn mening echt niet zo cool...

Heb 5 cutters staan, nog nooit zulke luie donders meegemaakt :D Ja als het op werk aankomt staan ze er, maar je kan ze ook zo een half uur ergens in de bak parkeren.

Shoufshouf schreef:
Je moet wel een beetje op de bloedlijn letten, want de bloedlijn van onze quarter staat er toch wel een beetje om bekent dat het geen makkelijke paarden zijn.....we kennen zijn volle zus en een half zus....

Ben nieuwschierig welke bloedlijn dat is Shoufshouf??

hobbelheks schreef:
dat kon ik met mijn arabische merrie ook , dus zegt niets over het ras imo
kijk vooral naar het individuele paard is mijn advies.
net als bijv kwpn of fjord of he een huis tuin en keukenpaard zijn er nogal verschillen tussen individuele paarden en kijk vooral of het geschikt is voor jou en wat jij wil cq kan

Ik ga met Hobbelheks mee, alles is afhankelijk van het individuele paard. Waar de ene knalt staat de ander dom te kijken en andersom. Mijn Haf is zelfs in sommige opzichten schikachtiger en drukker dan mijn kwartjes. Ras zegt niet alles. Opvoeding doet een hoop, maar het karakter kan je er niet mee veranderen, als "heet" erin zit blijf je dat houden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:41

Heet zit erin, maar hoe je ermee omgaat maakt een groot verschil.

Ik heb een New Forest, zuper lief. Toch had ik hem als 4 jarige niet als kinderpony bestempeld. Wel lief, maar niet geschikt nog. Zo heb ik in totaal 3 New Foresters voor hem gehad die ook geen kinderpony's waren, ook al zegt men dit over dat ras.

Alles moet meezitten voor een fijn paard. Goed gefokt, goede opvoeding en opgroeimogelijkheden in deskundige handen, fijn beleerd enz enz. Dan nog een goede combi vormen en het is bijna perfect!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 01:55

superpony schreef:

:)* Dus vandaar dat al mijn paarden altijd enorme drukke, vrolijke, energieke beesten zijn! _O-
Maar klopt als een bus! :j

Nu serieus, natuurlijk is er binnen een ras mega veel verschil per individu. Toch zijn er wel wat kenmerkende dingen vind ik.
Onder andere het "binnenvetters" zijn is mijn ervaring wel met Quarters en Paints. Ze tonen rustig en ondertussen klappert hun lip, knarsen hun tanden, dansen ze op de plaats of zwiept hun staart ;)
Verder zijn het over het algemeen wel redelijk coole dieren wat betreft "enge" dingen vind ik.

Alles moet inderdaad meezitten, ook lchaamsbouw, pijn, passend zadel, prettig bitje enz enz enz kan allemala invloed hebben op het gedrag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 07:55

Pilletje voor Jeddah d'r pony's............

Maar serieus, ik zie mensen heel gespannen bezig en dan staan de paardjes ook niet lekker stil met poetsen en opzadelen bv. Of als mensen gespannen gaan zitten, voorover hangen en vooral schreeuwen tegen hun paard, wordt het van kwaad tot erger.......
Ik ben tegenwoordig wel in staat als die van mij eens wegspringt, een bokje geeft of zich 2 tellen opwind, rustig te blijven en gewoon door te rijden. Is het snel over hoor......

Daar tegenover stond ons quarter merrie rustig een tijdje op de achterbeentjes, heb ik quarters gezien die nietnormaal vast staan, stil staan en relaxed zijn met rijden. Je kan je dan afvragen waar het dan het meeste door kan komen. Heet mogen ze wel zijn, maar een goede opvoeding, fijne huisvesting, goed voeren, passend zadel, fijne ruiter etc zullen echt helpen.

Mijn NRPS vroeger was druk, maar 300% betrouwbaar.

En @ Jeddah, ik ben als klein meisje van een van die lieve fjordjes afgevallen toen ik een proefritje moest rijden, toen we net verhuisd waren naar de polder.......hahahahahahaha Ben toen op mijn oude manege gebleven ietsje verder weg.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:04

Mijn quarter is vreselijk kijkerig, maar naarmate hij volwassener wordt wordt het steeds beter, maar dat is denk ik geen raseigenschap.
Als mijn paardje schrikt, is hij het volgende moment ook weer rustig. Hij zal er niet vandoor spurten ofzo.
Net als iets net iets anders dan anders gaat, dan kan hij ook even op de tenen lopen, maar het volgende moment het gewoon accepteren.
Hij is wel erg achterdochtig voor{voor mij} rare dingen. Stilstaande auto's, terwijl voorbij rijdende auto's en vrachtwagens hem niets doen en die grote rare stenen die hier in drenthe overal zomaar liggen, doodeng! En in het bos omgezaagde, of omgewaaide bomen. Maar een hert die voor hem langs springt op nog geen 5 meter kijkt hij met intresse aan!!
Ik ben heel blij met het karakter van een quarter en zal niet meer anders willen!

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:13

Onze knalt gewoon als hij te hard moet werken maar hij heeft zijn lichaamsbouw dan ook niet mee!! 1.72!!!! Ja het is een echte!!!

Osteopaat heeft hem nagekeken, zadel is opgemeten en tandarts komt ook!! Dus hieraan ligt het niet!! En wij zijn ook eigenlijk wel relaxed. Ook huisvesting is in orde, stal met uitloop elke dag op de wei....Ook geven we hem niet extreem veel voer ed....dus ja....dan is alles wel uitgesloten en zit het gewoon in het paard!!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 08:36

Shoufshouf schreef:
Onze knalt gewoon als hij te hard moet werken maar hij heeft zijn lichaamsbouw dan ook niet mee!! 1.72!!!! Ja het is een echte!!!

Osteopaat heeft hem nagekeken, zadel is opgemeten en tandarts komt ook!! Dus hieraan ligt het niet!! En wij zijn ook eigenlijk wel relaxed. Ook huisvesting is in orde, stal met uitloop elke dag op de wei....Ook geven we hem niet extreem veel voer ed....dus ja....dan is alles wel uitgesloten en zit het gewoon in het paard!!

Wat kun je er nog wel mee doen dan? Grootte zegt niet zoveel, in USA lopen genoeg zeer grote quarters rond die prima willen werken...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:59

superpony schreef:
Pilletje voor Jeddah d'r pony's............

Maar serieus, ik zie mensen heel gespannen bezig en dan staan de paardjes ook niet lekker stil met poetsen en opzadelen bv. Of als mensen gespannen gaan zitten, voorover hangen en vooral schreeuwen tegen hun paard, wordt het van kwaad tot erger.......
Ik ben tegenwoordig wel in staat als die van mij eens wegspringt, een bokje geeft of zich 2 tellen opwind, rustig te blijven en gewoon door te rijden. Is het snel over hoor......

Daar tegenover stond ons quarter merrie rustig een tijdje op de achterbeentjes, heb ik quarters gezien die nietnormaal vast staan, stil staan en relaxed zijn met rijden. Je kan je dan afvragen waar het dan het meeste door kan komen. Heet mogen ze wel zijn, maar een goede opvoeding, fijne huisvesting, goed voeren, passend zadel, fijne ruiter etc zullen echt helpen.

Mijn NRPS vroeger was druk, maar 300% betrouwbaar.

En @ Jeddah, ik ben als klein meisje van een van die lieve fjordjes afgevallen toen ik een proefritje moest rijden, toen we net verhuisd waren naar de polder.......hahahahahahaha Ben toen op mijn oude manege gebleven ietsje verder weg.

Ik gaf je ook gelijk hoor ;) Mijn eerste pony, een Fjord, gedroeg zich als een arabier op buitenrit, dribbelen, gek doen, kop schudden, steigeren... ;) Maar ik vond dat leuk :D

Het is ook beslist zo dat je als ruiter veel invloed kán hebben, maar het is beslist niet altijd een kwestie van blijf maar rustig en dan wordt ie het ook :n

@Chery, wat jij beschrijft, zo is Jeddah. Die wordt dit jaar 14 (!!!) waarvan 12 jaar in mijn bezit. Je zóu denken dat ze in al die jaren toch wel eens eerder verhaard is en uit haar wintervacht gekomen is :D
Maar nu nog, elke dag weer met verharen, vallen er grote plukken haar uit mijn borstel op de grond en kan ze die zien?? :wow: wég met dat enge haar!! :roll: ze staat dan te snuiven alsof het haar nog nooit overkomen is 8)7
Maar net als die van jou, ze is een van de meest verkeersmakke paarden die ik ken en heeft menig jong paard ook verkeersmak gemaakt :j

Oh, en die Drentse keien zíjn ook Monsters-In-Cognito!!
Afbeelding
Wist je dat niet :? _O- Hier in onze straat liggen er 4!! Ssssst!! Niet zeggen hoor, maar na 10 jaar hier wonen vertrouwd Jed ze nog niet...

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 10:05

@ jeddah: blij dat ik DAT monster niet tegenkom!! :D