en dat groomen is soms ook best spannend met onduidelijke kaart
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Bovendien was er al iemand uitgevallen wegen geblesseerd paard, een ander ging niet komen vanwege het weer en dan waren we nog met twee (ik en mijn vader). Mijn vader voelde zich ook niet top. Bovendien rijden wij wekelijks in die bossen, dus voor de nieuwe omgeving moesten we ook niet doen. 
dus wie weet komen we ons nog wel tegen!

en Chub zelfs binnen 10min aangeboden met hartslag 42!

gaellehtc schreef:@ Inn
Aangezien ik ook van plan ben endurance te gaan rijden en hier totaal geen ervaring in heb, hang ik aan jouw lippen. Heb je nog meer van deze nuttige info die een beginner zou moeten weten? Mag via Pb B.v.d.

Smoske schreef:Bij de vet2000 heb je bij de kennismakingsklasse en initatie 30minuten om je paard te laten recupereren zonder dat je strafpunten krijgt. Ik maak daar wel gebruik van: lekker hooi laten knabbelen, koelen, rondje wandelen,...
@Inn: ja dat maakt het idd wel spannender als je ook nog eens strafpunten krijgt naarmate je langer wacht om naar de vet te gaan! Ik rij nu mijn derde seizoen mee bij de LRV maar beschouw me ook nog een 'beginner' hoor, er komt duidelijk veel meer bij endruance kijken dan ik in eerste instantie dacht en dat maakt het nu wel leuk!

Inn schreef:Smoske schreef:Bij de vet2000 heb je bij de kennismakingsklasse en initatie 30minuten om je paard te laten recupereren zonder dat je strafpunten krijgt. Ik maak daar wel gebruik van: lekker hooi laten knabbelen, koelen, rondje wandelen,...
@Inn: ja dat maakt het idd wel spannender als je ook nog eens strafpunten krijgt naarmate je langer wacht om naar de vet te gaan! Ik rij nu mijn derde seizoen mee bij de LRV maar beschouw me ook nog een 'beginner' hoor, er komt duidelijk veel meer bij endruance kijken dan ik in eerste instantie dacht en dat maakt het nu wel leuk!
Wij proberen om binnen de 5 minuten aan te bieden er zijn erbij die dat op 1 of 2 minuten kunnen. Zelfs bij 100km+ wedstrijden.
Dana82 schreef:gaellehtc schreef:Ik kom van Koewacht (Zeeuws-Vlaanderen)
Ik kom oorspronkelijk van de Belgische Koewacht!
Smoske schreef:Wow, dat is snel zeg! Maar julie paardjes zijn natuurlijk wel goed getraind!
Voor mij is het doel momenteel om met 0 strafpunten te eindigen (LRV), op tijd binnen komen en algemene keuring is meestal geen probleem, maar de hartslag is bij mijn Quarter nog wel wisselend, hij is gevoelig voor prikkels in zijn omgeving waardoor je de hartslag vaak meteen ziet meestijgen. Maar laatste x had hij 40 en was ik héél content mee. Ik wil nu vooral ervaring blijven opdoen om toekomstgericht ook met een ander paardje endurance te kunnen starten.
Inn schreef:@ gaellehtc Ja daarom dat ik het niet slecht vind dat ze bij endurance pas op 4 jaar mogen beginnen en dan nog enkel maar een afstand die niet veel meer is dan een gemiddelde buitenrit van 2 à 3 uur. Een uur dressuur of springles is veel zwaarder voor jonge paarden en daar verlangen ze van een 4 jarige soms al heel wat. De lage proeven endurance zijn een heel mooie aanvulling voor dressuur en springpaarden het verjaagd de stress van steeds in de bak rondjes te draaien en is goed voor de opbouw van conditie en versterken van spieren zonder ze teveel te overbelasten. Ook de paarden raken sneller schrikbestendig doordat ze veel meer te zien krijgen.
Een hele goede training is vb in de Ardennen enkel te gaan stappen, in stap gaat je paard zijn spieren om te klimmen en te dalen heel goed gebruiken op een juiste manier en toch niet snel overbelasten. Vooral na blessures is stappen heel goed en hellingen versterken de spier nog eens extra.