[WN] Westernles in de Achterhoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MidnightPSan

Re: Westernles in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 23:52

Als Fred "lager" niveau les geeft,hangt zijn snor ook lager.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 10:02

Gaat hij ook lager praten ;)

EstherJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:50

Hm Halle is qua afstand voor mij ook nog wel te doen. Lijkt me leuk! Ik ben voor het vervoer alleen afhankelijk van iemand anders.. :( Zal eens vragen of zij het wat vindt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 15:56

De clinics van Fred worden in Aalten gegeven bij Rijhal Morelli, maar dat is ook goed te doen vanuit Zutphen.
Zou leuk zijn als je mee wil doen, we moeten minimaal 5 en max. 6 man bij elkaar krijgen. Ik zit nu op 3, misschien 4 personen.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:30

mag ik je wel melden (zonder bijdehand over te komen trouwens)dat criollo rijden wel een heel verschil is met westernrijden....
Zeker als je criollo van een Argentijnse ranch komt..criollo snapt absoluut niks van met 2 handen rijden bv en dat leer je wel met westernrijden....

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:43

hoezo snapt een criollo niks van rijden met 2 handen?( gewoon oprecht nieuwsgierig)Wij beginnen op 2 handen en verfijnen dan de hulp naar 1 hand,maar het paard moet toch de inwerking op de mond snappen en links en rechts kunnen inbuigen??

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:47

Ik snap het eerlijk gezegd ook niet helemaal; een criollo is toch ook een paard!?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:38

ElCid schreef:
Ik snap het eerlijk gezegd ook niet helemaal; een criollo is toch ook een paard!?

ja en????????
omdat het een paard is is elke training nog niet gelijk. ;)

een criollo [de echte!] word getraint op 1 hand,2 handen kennen ze idd niet zoals connie zegt.
ik heb er 2 staan vanuit argentinie en het lijkt niets op het western rijden.

janineskolla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 12:44

De vorige eigenaar van mijn paardje heeft me ook duidelijk verteld dat ze op 1 hand gereden moet worden. Dit doe ik ook en op de buitenritten gaat dit prima.
Ik wil ook alleen maar les om mezelf bij te scholen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:53

Damn dan kan ik dat westernrijden ook maar beter vaarwel zeggen want mijn paard is op 2 handen ingereden en ik moet in de ring op 1. Dan zal dat ook wel niet kunnen.....
;)

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:58

Tja sonja, dan had je maar een paard moeten kopen dat op 1 hand beleerd is :D . Maar serieus, ik vraag me dus echt af wat er gebeurd als je zo'n paard dan op 2 handen rijdt. Je moet hem toch ook los kunnen werken ( op 2 handen dus,voor stelling en buiging te vragen).En broke is broke. Zoals Janine vanmorgen zelf heeft kunnen zien, is mijn paard op 2 handen, 1 hand en ook gewoon zonder hoofstel prima te rijden,kwestie van voldoende "broke" zijn.
Ben oprecht geinteresseerd in het verschil tussen een crillo rijden en western rijden...is daar wellicht een topic over??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:01

O ik geloof ook echt wel dat er een verschil tussen "klassiek Criollo-rijden" en westernrijden zal zitten. Maar je maakt mij idd ook niet wijs dat ze niet gewoon op 2 handen te rijden zijn. Lijkt me voor loswerken en bv rechtrichten ook wel prettig.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:54

Sonja schreef:
O ik geloof ook echt wel dat er een verschil tussen "klassiek Criollo-rijden" en westernrijden zal zitten. Maar je maakt mij idd ook niet wijs dat ze niet gewoon op 2 handen te rijden zijn. Lijkt me voor loswerken en bv rechtrichten ook wel prettig.

alles is op 2 handen te rijden of zonder handen of op je stem of met het puntje van je neus. :+
waar het om gaat is dat zo'n paard dan al omgeschoold is,wij gaan hier uit van de echte criollo en die is geimporteerd en dus op 1 hand gereden enz enz enz blablabla.
loswerken en rechtrichten veegt een argentijn zijn kont mee af.
paarden zijn voor het werk en verder geen onzin.
pak zo'n paard op 2 handen [voor! de omscholing] en ervaar wat paniek is......

verder laat ik het hierbij.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:56

Dat zelfde zou dan ook gelden voor echte ranchpaarden, maar met geduld en training is ieder paard op welke manier dan ook te rijden!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:58

oke,laatste keer dan.
criollo is een ranchpaard. ;) en ja alles is te leren NA de omscholing. :D

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:48

een criollo vraag je nagenoeg nooit stelling of buiging of wat dan ook.t Paard is altijd gereden op 1 hand en niet op 2.
Stel dat je jouw paard wat bv engels dressuur gereden is met 2 handen enz inene met westerntuig,argentijns bit en 1 handig gaat rijden wat gebeeurt er dan?

Tuurlijk kan je een paard op 2 handen gaan rijden,of voor een kar zetten of een springpaard van maken maar een criollo is een criollo en naar mijn mening kies je bewust voor dergelijk paard.
Dus houd je m zoals hij is en ga je m niet veranderen.
Waarom zou je al die moeite gaan doen met zo n dier terwijl er daar andere paarden geschikt voor zijn.

Losrijden ed of longeren gebeurt niet bij een criollo.
Je pakt m wanneer je m nodig hebt en rijd m klaar is kees.Verder niks.

ts je schrijft dat je m buitenrijd op argentijnse manier,waarom zou je les willen om bijscholen.Bij westernrijden leer je niks wat te maken heeft met criollo rijden en je kan beter eens met andere criollo rijder op stap gaan,leer je veel meer van.

el cid de paardjes hoeven niet in te buigen, je rijdt puur op neckreining.

Voor wat betreft de opmerking een paard is een paard..waarom kan jou paard niet op argentijnse manier gereden worden dan?tis toch ook een paard?
Laatst bijgewerkt door connie1964 op 12-03-10 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:50

En hoe lang gaat ie mee?

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:52

tussen de 20 en 35 jaar en de jouwe?
Krijgt ook in zomer alleen maar gras en in de winter wat hooi.
Zeer sobere paarden,nogmaals tis allemaal erg onnederlands maar je zou je er wat in moeten verdiepen dan begrijp je t meer.

stelling vraag ik overigens door idd met mn ene hand mn pink iets te bewegen that s it.
Hij hoeft van mij niet in stelling te lopen overigens en ook geen bijzetteugels om in een krul te laten lopen of sporen om m netjes te laten lopen enz.
t Zijn werkpaarden en worden gebruikt.
Laatst bijgewerkt door connie1964 op 12-03-10 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:55

connie1964 schreef:
el cid de paardjes hoeven niet in te buigen, je rijdt puur op neckreining.

Die snap ik niet :o
Moeten ze "vierkant" door de bocht dan?

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:05

welke bocht?wij rijden niet in een bak,snapt ie niet...en ik maak buiten geen haakse bochten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:21

Dus elke vergelijking met western/ dressuur wat wij hier rijden of wat dan ook gaat hier niet op. Ik ken ook Criollo's die wel op 2 handen of in een bak gereden kunnen worden en in kunnen buigen, KWPN'ers die dat niet kunnen en Ranch quarters die allebei kunnen, Lusitano's die een perfecte piaffe kunnen uitvoeren en Lusitano's die alleen maar in het veld achter de koeien aangaan; op 1 hand met een garocha in de andere hand van de ruiter!
Dus geen kwestie van het type of ras paard, maar alleen van de manier van trainen en het werk waar het dier voor gehouden wordt!

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 17:45

de criollo s die jij kent zijn dus omgeschoold.....
en nogmaals wel een kwestie van ras van paard omdat een ECHTE criollo niet met 2 handen bereden wordt en zeker niet in een bak en niet inbuigen en zijn allemaal werkpaarden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:07

Als ze hier geboren zijn zullen ze zo zijn getraind!
Ook werk/ ranchpaarden zullen vaak genoeg leren om aan de teugel te lopen, in te buigen, etc. Voor het gemak van de ruiter maar ook voor het behoud van het paard. Ter vergelijking de Amerikaanse Vaquero's ( Californische westernstijl) rijden hun ranchpaarden, die vnl. voor het koeienwerk gebruikt worden wel degelijk met verzameling, inbuiging etc. Maar daar zijn ze dan ook jaren mee bezig om hun paarden "full broke" te maken, ofwel te sturen op de pinken en op zit.
Ook daar zijn ranchpaarden die snel worden klaargestoomd en op 1 hand rondgestuurd worden, het is maar wat je wil, waar je je paard voor wil gebruiken en hoe comfortabel je wil rijden.
Zoals ik al eerder schreef; een paard is een paard en ongeacht ras op elke manier te rijden, al zullen sommige uitblinken in een bepaalde discipline. Alles hangt af van de basistraining en wat je er mee wil. Dat een voor ranch werk te gebruiken Criollo geen dressuur matige training krijgt kan ik me voorstellen maar dat wil nog niet zeggen dat ze er niet geschikt voor zijn.

Maar goed er wordt nu wel erg afgedwaald van het topic;
half mei organiseer ik weer een lesdag met Fred Thornton, bij voldoende belangstelling. Kijkers en deelnemers zijn welkom in Aalten!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:16

criollo's uit Argentinië worden inderdaad op 1 hand ingereden. Als je die op 2 handen pakt, en je geeft druk op je linkerteugel, ga je heel hard naar rechts...
Meeste van die Criollo's lopen ook met een onderhals en tegen het bit in.

Dus als je wil westernrijden en je wil je paard wat soepeler gaan rijden, moet je 10 stappen terug. Ik ben met m'n criollo, die 4 jaar was toen ik 'm kocht, via een trensje ( 2handen ) en een bosal weer terug naar een shank gegaan. Dat heeft wel een jaar geduurd. Nu is hij qua rijden niet van een ander (reining getraind) western paard te onderscheiden. Kost in het begin wel tijd, want de meeste criollo's raken in paniek als ze je niet begrijpen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:26

Ze zijn dus niet zachtzinnig en weinig rijkunstig onderlegd ingereden, wat daar misschien functioneel kan zijn; het inrijden gaat snel en ze hoeven toch alleen maar rechtuit, hier in Nederland minder gewenst want dat rechtuit houdt hier snel op ;) en als je er iets meer mee wil zal je dus moeten omscholen, en dat kost inderdaad veel tijd en veel stappen terug, maar de kans is groot dat je na die stappen terug wel een fijn gereden paard kan terugkrijgen.
Dus dan kan het dier, als het niet eerst in Argentinie is ingereden, hier meteen op een rustigere manier worden beleerd waardoor er dus wel degelijk een soepel, fijn te rijden paard ontstaat.