) en daar zwiep ik zo het zadel op. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sonja schreef:Ik zet 'm op mijn heup en zwaai 'm er dan op. Overigens doe ik wel even de beugel van de andere kant om de zadelknop als ik dat doe, zodat m'n paard niet die beugel tegen z'n schouder krijgt. Dat vind ik altijd zo onsympathiek tov het paard als dat gedaan wordt...

Maar zoals Anya al zegt, het is een kwestie van techniek. Je wordt er vanzelf handig in.
, maar oefening baart kunst na al die jaren!
Ik hoop dat die kleine niet zo groot wordt...
ik ga vast nog wel krimpen....

Maxielover schreef:Hoi, als ik een groot paard moet opzadelen of een heel zwaar zadel erop moet leggen, dan vind ik het meestal het makkelijkst als het dekje al op de rug ligt, en dat je het zadel dan vanaf je heup zeg maar om hoog kunt zwaaien. Ik vind het dan makkelijk om met mijn linker hand het zadel beet te pakken onder de zweetbladen voor langs en mijn rechter hand bij de kussens aan de linker kant. Dan kan ik het zadel een beetje ''spreiden'' en rustig op de rug leggen, en daarna wat naar achteren schuiven. Van onderaf tillen vind ik zelf altijd makkelijker dan wanneer ik het zadel boven me uit moet tillen aan de lepel en de voorboom. Ik heb veel stages gelopen bij maneges en dagelijks paarden en pony's opgezadeld van Shetjes tot paarden van 1.80m, en manegepaarden zijn vaak niet de makkelijksten... Dan leer je het wel ! Gelukkig ben ik zelf 1.78m en aardig sterk, en ook niet gauw bang... Dus veel moeite had ik er nooit mee. Maar je moet er idd wel ff handigheid in krijgen.

Wentos schreef:Maxielover schreef:Hoi, als ik een groot paard moet opzadelen of een heel zwaar zadel erop moet leggen, dan vind ik het meestal het makkelijkst als het dekje al op de rug ligt, en dat je het zadel dan vanaf je heup zeg maar om hoog kunt zwaaien. Ik vind het dan makkelijk om met mijn linker hand het zadel beet te pakken onder de zweetbladen voor langs en mijn rechter hand bij de kussens aan de linker kant. Dan kan ik het zadel een beetje ''spreiden'' en rustig op de rug leggen, en daarna wat naar achteren schuiven. Van onderaf tillen vind ik zelf altijd makkelijker dan wanneer ik het zadel boven me uit moet tillen aan de lepel en de voorboom. Ik heb veel stages gelopen bij maneges en dagelijks paarden en pony's opgezadeld van Shetjes tot paarden van 1.80m, en manegepaarden zijn vaak niet de makkelijksten... Dan leer je het wel ! Gelukkig ben ik zelf 1.78m en aardig sterk, en ook niet gauw bang... Dus veel moeite had ik er nooit mee. Maar je moet er idd wel ff handigheid in krijgen.
Volgens mij heb jij het over engelse zadels en het gaat hier om western zadels.. Aangezien die vaak toch een paar kilo meer wegen dan een engels zadel