[WN] [RT] hals strekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: hals strekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:25

Of het kan de associatie zijn. Ze kan inmiddels zo geconditioneerd zijn dat ze denkt dat als jij er op gaat zitten, zij pijn in haar mond krijgt en alsvast strekt ondanks het geen fysieke pijn geeft.
Pavlow-achtig reflex zeg maar...

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 14:32

Oke. Dus misschien gewoon best eerst die wolfstande laten trekken.

Ik neem aan dat ik haar nadien dan ook weer (om in de pavlov-sfeer te blijven) kan bekrachtigen dat wanneer ze omlaag gaat, werken betekend, maar wanneer ze "goed" loopt, ontspannen betekend.

Op welke termijn moet ik dit proces zien? (wanneer men aan dit gedrag werkt, moet er toch evolutie op 2 à 3 weken tijd zijn?) Wanneer er geen verandering te zien is, dan toch maar dierenarts/osteopaat bellen?
Paard geeft zeker geen zieke indruk. Pijn...ik weet niet..ik hoop echt dat het aan die wolfstanden ligt dat ze dit doet.
Vind het moeilijk om dit soort "pijn" en het "uitesten van het paard tegenover ruiter" te onderscheiden.
Komt er nog bij dat ik een humeurige merrie heb, wat het op heel de situatie zeker niet makkelijker maakt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:45

Ik geloof niet zo in "uittesten van ruiter'. Dan moet het na een paar keer corrigeren duidelijk zijn dat dit de bedoeling niet is.
Meestal komt een dergelijk gedrag toch voort uit een ongemak en ontlasting van dit ongemak.
Goed van je dat je het zo serieus wilt uitzoeken en niet denk 'stom paard, doe wat ik zeg' wat zo vaak gebeurd....

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 14:54

Ik wil het allerbeste voor mijn paard (eigelijk voor al mijn beestjes :-) en zelfs voor de dieren van een ander. Zelfs voor de manegepaarden ga ik iedere week 20kg wortelen halen :p)

Ik heb morgen mijn laatste examen. Dan ga ik een afspraak maken met de paardentandarts. Lost het probleem zich niet op in twee weken (met eventueel de tips die ik hier heb gekregen), dan bel ik gewoon de osteopaat op.

Het heeft geen zin om te lang te wachten en me af te vragen waarom ze dit doet, terwijl het misschien al lang opgelost kon zijn.

Alvast bedankt voor alle reacties. Ik probeer jullie op de hoogte te houden, en als er nog iemand tips of ervaring hiermee heeft, dan hoor ik die graag

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:29

Ik hoop niet heel bokt over me heen te krijgen , maar ik zou de eerder tip oppakken die gegeven is. even aanpakken wat betreft de teugels uit je handen trekken, dat mag gewoon niet. daar is juist het bitje voor, om een grens aan te geven. dat hoef niet hard of pijnlijk, maar wel consequent!

Mocht het dan toch een fysiek iets zijn zal je paard dat echt wel laten zien.. hoofdschudden en dergelijke.

Ik wil niet hard klinken maar soms lijkt het wel alsof we te fluffy voor onze paarden zijn. Het is goed om signalen op te pakken en open te staan voor andere problemen dan rijtechnisch.
Maar.. ik weet nog goed hoe de arts moest bevestigen of mijn blinde darmontstoken was.. indrukken en ineens loslaten. Man dat deed pijn!! Dus duidelijk blindedarm! Ik ging er niet van dood en de arts had duidelijkheid waar het aan lag!
Kortom, soms moet je even `doorpakken`om erachter te komen waar het probleem ligt.
(met de nadruk op soms en de aanhalingstekens ander krijg ik de boktpolitiet weer over me heen)

Je lijkt me een verstandige en eerlijke ruiter. Succes!

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:23

Sloft hij puur op zn voorhand en doet achter bijna niks ? of blijft hij nog wel ruim en op de achterhand? heeft hij nog tempo als hij zo loopt?

Mijn ruin heeft dit van nature ook heel erg , hij doet het ook in de wei , voor hem is het een veilige plek heb ik het idee.. vooral als hij zich goed voelt en zeker is gaat hij zo lopen maar dan wel met een voorwaartse drang en achterhand gebruik.

Op een gegeven moment ging hij op de voorhand sloffen en liet zn achterhand er wat achteraan bungelen en draafde haast in stil stand , toen bleek toch het 1 en ander niet goed te zijn , zadel was te krap, en hij had blokkades in de rug en had spierproblemen.

Je kan proberen een andere ervaren ruiter erop te laten rijden en te kijken of je paard het dan nog doet, dat heb ik ook gedaan en toen bleef hij het doen , dus toen heb ik een osteopaat erbij gehad.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 22:27

Sonja schreef:
Voorwaarts oplossen, en hoe hard het ook klinkt, als 'ie probeert de teugels uit je handen te trekken; laat 'm z'n mond maar stoten. Dit is drammen, niet nagefelijk lopen. Dus ruimte tot waar 'ie mag en daarna is de hand 'hard' (denk aan bijzetteugel-effect) en het been zegt 'nee niks, til me op, maak je rug rond, en naar voren met die hap'.

Zo zou ik het ook oplossen, en als het niet helpt een fysio bellen

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:21

dapperdier schreef:
Ik wil niet hard klinken maar soms lijkt het wel alsof we te fluffy voor onze paarden zijn. Het is goed om signalen op te pakken en open te staan voor andere problemen dan rijtechnisch.
Maar.. ik weet nog goed hoe de arts moest bevestigen of mijn blinde darmontstoken was.. indrukken en ineens loslaten. Man dat deed pijn!! Dus duidelijk blindedarm! Ik ging er niet van dood en de arts had duidelijkheid waar het aan lag!
Kortom, soms moet je even `doorpakken`om erachter te komen waar het probleem ligt.
(met de nadruk op soms en de aanhalingstekens ander krijg ik de boktpolitiet weer over me heen)

:? Boktpolitie???
....En jij kunt duidelijk "auw" zeggen!
Ik ben absoluut niet "fluffy"...hooguit lui! Tijdens mijn "vroegere" paardentijden heb ik toch wat missers in het nadeel van mijn paard gemaakt. Hij gaf (achteraf gezien) zo heel duidelijk in paardentaal aan dat er iets niet goed was. Helaas luisterde ik dan ook altijd naar de kenners... "niet mutsen, doorgaan"... "het is dwarsheid"...
Je kent je eigen paard het best, dus als hij zich anders gaat gedragen...toch eerst eens achter je oren krabben....