Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) situaties voorstellen waarin een onregelmatigheid door iets mechanisch veroorzaakt wordt, en niet het resultaat is van pijn of ongemak. Maar ten eerste is dat voor een dierenarts ter plekke onmogelijk te onderscheiden, ten tweede moet je dan zelf wel héél zeker weten dat je paard geen pijn heeft (paarden kunnen keihard zijn), en ten derde is de vraag of het paard uiteindelijk niet alsnog pijn krijgt door die scheve belasting (zoals bijv. ook gebeurt als een paard heel moe is, de ruiter scheef zit etc.).
Beweging is goed, en zolang je er allebei plezier aan beleeft is zelfs een beetje pijn misschien wel te accepteren.
.
KiWiKo schreef:ik ga al niet sporten met een paard waarbij ik enig vermoede heb dat die niet door een simpele keuring heen komt..........
Sorrie ik snap het echt niet........ kan er niet bij
Zo'n keuring is prima voor een endurancewedstrijd, maar is ook niet heilig. Een paard met artrose is gebaat bij (rustige, constante) beweging en zal vaak ook beter gaan lopen en minder pijn hebben naarmate het meer bewogen heeft (tot een grens natuurlijk). Zou je zo'n paard bijvoorbeeld voor de voorkeuring een half uurtje rijden dan zou hij misschien prima door de keuring komen, terwijl hij net van de trailer afgekomen meteen afgekeurd zou worden. KiWiKo schreef:ik ga al niet sporten met een paard waarbij ik enig vermoede heb dat die niet door een simpele keuring heen komt..........
Sorrie ik snap het echt niet........ kan er niet bij