[WN] hoe je eerste wedstrijd voorbereiden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:20

MarcR schreef:
Doe gewoon zoals anders, ook met je paard. Is hij niet helemaal spierwit, laat het zo. Is hij gewoon om met losse manen te lopen laat ze dan los, enz.
Tracht om eens te gaan rijden of toch zeker zelf eens te gaan kijken op de locatie van je wedstrijd zo weet je waar zich alles bevind : parking, piste, inrijpiste, waterkraan, enz.
Trek je niets aan van het resultaat, dit is bijkomstig, je moet dit zien als een training voor jou en je paard : leren op wedstrijd gaan.

Hier ben ik het niet helemaal me eens. ;)
Ik vind dat, als je het als een oefenwedstrijd wilt zien, je het ook zoveel als mogelijk als een echte wedstrijd moet bekijken.
Dus wel een zo schoon als mogelijk paard met nette schone manen en staart.
En zelf er, zo goed als mogelijk, wedstrijd gekleed uitzien.
Natuurlijk is het resultaat niet het belangrijkste op zo'n moment maar je wilt jezelf toch zo goed mogelijk presenteren en presteren.
Je gaat naar die wedstrijd als oefening voor het "echte gebeuren", doe het dan ook serieus.

Paintless

Re: hoe je eerste wedstrijd voorbereiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:27

Dat vind ik ook hoor. heb heel lang onderlinge gereden, maar ging de wedstrijd in als was het een echt, met ook de echte zenuwen. :P

zelf heb ik nog nooit een "echte" wedstrijd gestart, dus echt een vergelijking kan ik niet maken, maar ik kan me er wel een voorstelling van maken.. maar ik denk dat mijn zenuwen dan 3 of 4 keer erger zijn :P :=

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:19

Inderdaad moet je elke wedstrijd serieus aanpakken maar extra druk leggen bij een beginnende wedstrijdruiter met een jong paard is niet nodig. Bij beginnelingen wordt het verschil niet gemaakt door een vlek op een paard of de manen of de kleding maar vaak wel door hoe rustig ruiter en paard zijn.
Dus doe zoveel mogelijk als anders, zo vermijd je extra stres bovenop de spanning die er zo wie zo zal zijn.

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 21:01

owkee, dan heb ik alleen nog een vraag over mn kleding..
Want waar kan ik dat het slimste halen?
Want ik rijd zelf altijd in een oude spijkerbroek en gympies.
Maar heb al een beetje op internet gekeken en het is echt ongeloofelijk duur allemaal.. of ligt dat aan mij?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:38

Je broek hoeft echt geen wrangler oid te zijn.

Probeer de kleur af te stemmen op de rest van je kleding, paard en pad.

Ik heb vorig jaar nog in een zwarte spijkerbroek gereden, gekocht voor 10 euro bij BonPrix :D En daarnaast heb ik zowel een tweetal officiele showblouse/slinky, alsook een nette roze (gewone) blouse (gekocht voor 4 euro op marktplaats :D ) met daaroverheen een gewoon giletje (gekocht in een gewone kledingzaak voor 12 euro ofzo) (zie profiel :D ) Ook had ik als wedstrijdlaarzen gewone zwarte laarzen met klein hakje, ronde neus, ooit eens weg gehaald bij de Bristol voor 15 euro...

Dus kortom, zorg dat het een net geheel is en voldoet aan de eisen, dus geen decolete, een blouse met lange mouwen (dus geen 3/4) tot bovenaan gesloten of knoopje los en een sjaaltje eronder...

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 12:22

bedankt buitenzorg! voor de hulp en tips enzo;) echt heel fijn..
ik ben echt zo zenuwachtig voor zondag..
Moet je trouwens bij de pleasure L5 ook al de galop laten zien? Dat kan ik nergens vinden..
En hoe gaat het er een beetje aan toe op zo'n wedstrijd?
je komt aan, en je moet je dan ergens melden..? Want ik heb er helemaal geen ervaring mee...

che_gizmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 12:32

en mag je losrijden? en hoelaat mag dat dan? en zijn er dan nog speciale regels?

mijandap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:26

Ik heb je een PB-tje gestuurd

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 15:36

L5 is de walk en jog klasse, dus je hoeft geen galop te laten zien.

Uiteraard mag je losrijden, mits je op tijd aanwezig bent. Prog begint om 10 uur, hou rekening met een uur verschil. Programma kan een uur in of uitlopen, maar lijkt me niet dat de beginklasse een uur inloopt ;) Zorg dat je ruim op tijd aanwezig bent, kan je op je gemak aanmelden, rondkijken, zadelen, omkleden, losrijden, proef verkennen, etc.

Met losrijden gelden de gewone bakregels volgens mij. :D

Je start gelijk zie ik, trail L5. Als het goed is heb je de proef al thuis dus moet ie al in je kop zitten. :D
Mijn dochter start ook trail L5, wij zijn er rond 09 uur. Maar voor ons is het bekend terrein aangezien wij in Oud Gastel lessen.

Voor de regels, kijk even in het regelboek (link staat elders in dit topic) bij hanarchement enzo. Vergeet je cap niet! :D

Niet zenuwachtig zijn, maak er een leuke en leerzame ervaring van en heel veel succes alvast!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:05

Vergeet niet dat je in de L5 met een cap moet rijden (dus geen hoed).