Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Adil18 schreef:In mijn ogen is dressuur voor alles de basis, ook voor ECHT western rijden
Winnie_Smit schreef:(Ik ben meestal wel bereid mee te gaan in de gedachtegang van een ander om ge-heen-en-weer over pietluttigheden te vermijden)
Maar vandaag heb ik een goede bui ,dus:
Zweetbladen van dressuurzadels zijn natuurlijk breder dan de fenders maar veel korter dan de skirt. Dat ligt er natuurlijk aan hoe je naar het zadel kijkt.
Als het zadel 180 graden draait, zou je de lengte als breedte mogen duiden. Hetgeen weer iets anders ligt zodra je het draait om de lengte i.p.v breedte as. Wat je maar wilt, als je gelijk wilt, kan je dat van me krijgen.
troi schreef:Adil18 schreef:In mijn ogen is dressuur voor alles de basis, ook voor ECHT western rijden
Deze vind ik erg grappig, waarom moet eerst dressuur en dan pas western? De chimpansee is toch ook niet de basis voor de mens? Beide hebben een gelijke oorsprong en zijn vervolgens 2 verschillende richtingen op gegaan waarbij er veel overeenkomsten zijn gebleven maar dat betekent niet dat de 1 de basis voor de ander..
HumbleTalent schreef:Heet dat niet gewoon basis?
Citaat:De dressuur is de gymnastische basis van de paardensport. Dressuur betekent eigenlijk het gymnastiseren en het gehoorzaam maken van het paard door de ruiter. Daarmee is het de basis van alle andere ruitersporten - maar dressuur in zichzelf kan ook zeer de moeite van het beoefenen waard zijn.
Ik heb juist een foute zit voor die enorm brede zadels xD Je moet bij western anders zitten sturen enz. maar als je eerst dressuur hebt gereden maakt dat het alleen maar lastiger..
Maurelle schreef:Ik denk niet dat je eerst goed dressuur hoeft te rijden voordat je western gaat rijden.. De overstap is dan juist moeilijker omdat je het helemaal anders gewend bent. Ik heb zelf eerst dressuur gereden en nu rijd ik sinds 4 maandjes western maar ik vind niet dat ik nou zo'n geweldige basis door dressuur rijden heb voor western..Ik heb juist een foute zit voor die enorm brede zadels xD Je moet bij western anders zitten sturen enz. maar als je eerst dressuur hebt gereden maakt dat het alleen maar lastiger..
quarterH schreef:dan rij je westernpaarden die door ex-dressuurruiters zijn gereden![]()
mbt deze:
Citaat:
De dressuur is de gymnastische basis van de paardensport. Dressuur betekent eigenlijk het gymnastiseren en het gehoorzaam maken van het paard door de ruiter. Daarmee is het de basis van alle andere ruitersporten - maar dressuur in zichzelf kan ook zeer de moeite van het beoefenen waard zijn.
sorry maar kan alleen maar denken: hoe kan het dan dat juist zoveel 'dressuur' (engels) paarden zo enorm ongehoorzaam zijn?
quarterH schreef:dan rij je westernpaarden die door ex-dressuurruiters zijn gereden![]()
mbt deze:
Citaat:
De dressuur is de gymnastische basis van de paardensport. Dressuur betekent eigenlijk het gymnastiseren en het gehoorzaam maken van het paard door de ruiter. Daarmee is het de basis van alle andere ruitersporten - maar dressuur in zichzelf kan ook zeer de moeite van het beoefenen waard zijn.
sorry maar kan alleen maar denken: hoe kan het dan dat juist zoveel 'dressuur' (engels) paarden zo enorm ongehoorzaam zijn?
Adil18 schreef:Ja, daarom zeg ik dressuur is basis en dat voor alles. Zie mijn bericht hierboven...
Dressuur is dus niet per se Engels. Men moet het begrip dressuur veel ruimer zien.
troi schreef:Adil18 schreef:Ja, daarom zeg ik dressuur is basis en dat voor alles. Zie mijn bericht hierboven...
Dressuur is dus niet per se Engels. Men moet het begrip dressuur veel ruimer zien.
Ja, maar kijk dressuur wordt door de meeste mensen gezien als datgene wat op de wedstrijden ten toon wordt gespreid (oa door meneer Gal) en dat is natuurlijk zeker niet beperkt tot de basis africhting van het paard. De basisafrichting is zeker universeel.
Ik zou dat alleen nooit dressuur noemen maar simpelweg 'basis'..
quarterH schreef:voor mij is dressuur idd Gal of Anky ed.
en western fonck/van dorp/poels/long ed.
vrijetijdsdressuur en vrijetijdswestern zal idd niet veel verschillen. maar dat ligt dan meer aan het niveau van de ruiters dan aan de dicipline/stijlnaam die je eraan hangt.
als het zooo hetzelfde is, leg dan eens uit waarom anky top is in dressuur maar genoeg moeite heeft om een goed reiningpaard te rijden? echt niet omdat er amper verschillen zijn hoor....
sliding schreef:Ik denk dat het begrip "dressuur" bij velen (en dan vooral bij sommige western ruiters) en bepaald beeld oproept.
Noem het dan geen dressuur, maar zoals al is gezegd "de basis".
We willen allemaal een paard dat netjes nageeft , op zijn eigen benen loop (in balans) met de achterhand eronder (verzameld).
Dit proberen we zo goed mogelijk te trainen door allerlei oefeningen met ze te doen om dit voor elkaar te krijgen. Noem het westernoefeningen noemt het dressuuroefeningen maakt niet uit, als je het goed bekijkt dan zit daar eigenlijk weinig verschil in.
Er wordt inderdaad in de maneges te weinig aandacht besteed aan de onafhankelijke zit van de beginners/ruiters maar dit gebeurd ook bij de beginnende westernruiters als zij geen goede lesgever/trainer hebben.
Misschien is het verstandig om bij het woord "Dressuur" niet direct te denken aan de in de krul trekkende, slecht zittende ruiter. Net zoals het verstandig is om bij het woord "western" niet direct aan een met grote sporen, rondracende cowboy te denken.
Als je een goede basis heb kun je daarmee verder gaan in de richting die jij kiest en die geschikt is voor je paard.
De basis is een tijdrovende training die alleen verder gaat bij diegenen die graag meer willen bereiken, vele anderen zijn met minder ook tevreden. Is dit erg, nee natuurlijk niet, niet ieder heeft dezelfde ambities.
quarterH schreef:voor mij is dressuur idd Gal of Anky ed.
en western fonck/van dorp/poels/long ed.
als het zooo hetzelfde is, leg dan eens uit waarom anky top is in dressuur maar genoeg moeite heeft om een goed reiningpaard te rijden? echt niet omdat er amper verschillen zijn hoor....
quarterH schreef:ja koekoek duh!
we zitten allemaal met onze reet op een paard met een stuk ijzer in zn mond en teugels eraan.
ligt er maar aan tot waar je de basis ziet.
maar volgens mij is (zoals ik al schreef) echt western (en ook echte dressuur) dus verder dan de basis en dan verschilt het wel degelijk.
ja in de basis is het allemaal hetzelfde ja....
Adil18 schreef:quarterH schreef:De overstap van Grandprix dressuur amazone naar top-reining is dus ook moeilijk, maar vergeet niet dat Anky de meeste die westernrijden en hier op bokt zitten al mijlen vooruitt is, terwijl zij het nog niet eens zo lang doet als sommige mensen hier.