[WN] train(st)er vraag/mening

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

Re: train(st)er vraag/mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:52

Wat recreatief met een doel is? Ik zei ook 'zeg maar'... omdat ik niet precies weet hoe ik het moet omschrijven...

Ik rij mijn paard recreatief, dus geen wedstrijden. Maar... ik wil wel resultaat van mijn trainingen zien, dat zie ik dus zeg maar als doel. Dus ik wil een soort van wedstrijdniveau behalen, maar geen wedstrijden starten. Snap je? (ik heb het overigens niet over nationaal/intenrnationaal ed, maar denk dat je dat wel snapt)
Wat jij aanhaalt snap ik weet niet :D? Wat is koningsklasse?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:53

superpony schreef:
Ik denk alleen dat er bijv in de reining op niveau nog een tekort is.

Bedankt voor je laatste bericht,maak mijn vraag nog belangrijker.
Bedoel je het niveau van de trainer of van de ruiter ?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 13:56

superpony schreef:
Ik train voor mezelf en om mijn paardje goed te laten lopen.

Maar is het niet zo dat een niet geconditioneerd paard veel blijer door het leven gaat dan een geconditioneerd paard ?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:10

ten eerste moet ik een klik hebben met een instructeur/trise, de instelling moet hetzelfde zijn als die van mij (oftewel wedstrijdgericht maar niet ten koste van alles, wel onder het mom van het moet leuk blijven, daarom tot nog toe geen wedstrijden gestart, komt wel als we zover zijn als we ooit zover komen)
Natuurlijk moet hij/zij het ook kunnen overbrengen.
Dingen waar ik niet naar kijk zijn diploma's en wedstrijdresultaten, gebruik vooral mijn gezond verstand en vraag op alles door, krijg graag een uitleg die goed onderbouwd is.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:12

spicegirl schreef:
Maar is het niet zo dat een niet geconditioneerd paard veel blijer door het leven gaat dan een geconditioneerd paard ?

Nee ik geloof van niet in veel gevallen, jij?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:16

Volgens mijn bescheiden mening izou het antwoord inderdaad nee moeten zijn.
Maar lees toch heel vaak dat het wel zo is.Weliswaar niet letterlijk maar toch.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 14:26

ik geef zelf les en krijg ook nog les
wat ik belangerijk vind is het contact tussen trainer/leerling
en liefde naar het paard toe ,ik zeg zelf altijd dat de relatie tussen paard en ruiter belangerijker is dan de prestatie ,want de prestatie komt door een goede relatie
ik heb diploma,s maar eigenlijk heeft de leerling daar niets aan ,want je kan diploma,s hebben en een stugge trainer zijn die slecht uitlegt ,maar je kan ook zonder diploma,s goed en geduldig uitleggen
helaas kan ik zelf niet meer rijden maar gelukkig kan ik nog wel lesgeven.....en daarbij is ook een zekere dosis humor nodig om de leerling zich te laten ontspannen en zodoende het paard te laten ontspannen ,
en voor dromers die niet meer reageren zodra ze in het zadel zitten heb ik een zeer luide stem :D (:)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 14:33

spicegirl schreef:
superpony schreef:
Ik denk alleen dat er bijv in de reining op niveau nog een tekort is.

Bedankt voor je laatste bericht,maak mijn vraag nog belangrijker.
Bedoel je het niveau van de trainer of van de ruiter ?

In dit geval niveau van trainers. Of iig genoeg trainers van niveau. Er zijn logisch gezien niet genoeg ruiters van niveau. Dat is weer wat anders

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 14:35

spicegirl schreef:
superpony schreef:
Ik train voor mezelf en om mijn paardje goed te laten lopen.

Maar daar gaat het toch niet om? Als ik rij mag ik toch mijn paard in conditoe brengen, trainen etc ook al wil ik niet starten. De ene heeft lol met wedstrijden en de ander heeft lol met trainen en zelf groeien. Mijn paardje weet het verschil niet. Daarnaast staan onze pony's nog elke dag buiten, ook nu overdag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 14:39

sandyQ schreef:
en liefde naar het paard toe ,ik zeg zelf altijd dat de relatie tussen paard en ruiter belangerijker is dan de prestatie ,want de prestatie komt door een goede relatie
ik heb diploma,s maar eigenlijk heeft de leerling daar niets aan ,want je kan diploma,s hebben en een stugge trainer zijn die slecht uitlegt ,maar je kan ook zonder diploma,s goed en geduldig uitleggen
helaas kan ik zelf niet meer rijden maar gelukkig kan ik nog wel lesgeven.....en daarbij is ook een zekere dosis humor nodig om de leerling zich te laten ontspannen en zodoende het paard te laten ontspannen ,
en voor dromers die niet meer reageren zodra ze in het zadel zitten heb ik een zeer luide stem :D (:)

Ik neem aan dat jouw papier nog op engelse basis was? Maakt niks uit hoor. Maar je krijgt nu gewoon wel een probleem als het hele verhaal met verzekeringen en grote stallen en maneges een steeds grotere rol gaat spelen. Ten eerste hebben een aantal trainers toch hun eigen visie ipv die van de opleiding door jaren ervaring, showen etc etc. Daarnaast ben ik bang voor het engelse Deurne effect.Er zijn heel veel mensen die erheen gaan, maar er feitelijk niet geschikt voor zijn en wel rondzwaaien met papieren die voor mij niet belangrijk zijn. Maar hoe moet dat straks dan? Ik wil mijn eigen trainer uit kunnen kiezen en goede trainers moeten les kunnen blijven geven op hun manier.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:55

sandyQ schreef:

Dat heeft al tot veel vervelende situaties geleid. (:)

Breeze96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:01

Ik vind dat de trainer veel ervaring moet hebben.
Ook zou ik het wel fijn vinden om als die gene toch wel wedstrijdervaring zou hebben.
Zo weten hun wat je kan verwachten.
Verder hoef je niet persé naar de 'pro s' maar ik zal wel af en toe een clinic van iemand nemen om daar weer meer dingen te halen.
Papiertje vind ik niet zo belangrijk als het maar duidelijk etc. is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:05

Mijn trainer moet:

*zijn boodschap duidelijk over kunnen brengen, dus didactisch goed onderlegd zijn
* rekening houden met de (on-)mogelijkheden van mijn paard en mij
* interesse/ervaring hebben met meer dan QPA's alleen, daar ik met koudbloeden rij en dat toch een andere aanpak vereist.
* goede (actuele!) kennis van shows hebben om mij daarin te kunnen adviseren en begeleiden
* zelf goede showresultaten bereikt hebben zodat hij wéét wat het is om te showen en ergens naartoe te werken
* weten wat de jury wil zien en dat kunnen vertalen voor mij hoe ik daar op MIJN wijze zo dicht mogelijk bij kan komen, zonder mezelf te verliezen in dit verhaal
* allround zijn, daar ik ook allround opgeleid wil worden. Als ik op 1 specifiek onderdeel verdieping zoek, dan zoek ik daar wel weer (tijdelijke) begeleiding bij die aansluit op wat mijn "basistrainer" met me doet.
* zelf een stalmanagement voeren waar ik me in kan vinden; geen geouwebep dat mijn paarden de wei in gaan, buitenritten lopen etc.
* van onbesproken gedrag zijn (waar rook is, is vuur) qua houding/gedrag richting paarden, andere ruiters, en juryleden. Iemand die z'n paard opknoopt, die een grote bek heeft in de inrijring en anderen voor de sokken rijdt, of die loopt te vuilbekken over juryleden, hoef ik niet in de bak te hebben.

Papieren interesseren me niet en reisafstand ook niet. Ik rij liever een paar keer per jaar een paar uur heen en een paar uur terug voor goede begeleiding, dan dat ik elke week voor een paar centen een of andere koekebakker in de bak heb staat waar ik uiteindelijk niks mee opschiet of m'n paard mee naar de mallemoer rij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:19

Voor mij is het belangrijk dat de trainer goede showresults haalt (hoef geen trainer die zelf net een 68 rijdt). Uiteraard is het heel belangrijk dat de rijstijl bij die van mij past, niet te hard maar ook niet te soft.
Uiteraard moet hij/zij goed kunnen uitleggen en een 'klik' is ook belangrijk imo.

Diploma's kijk ik niet naar, vind ik totaal onbelangrijk.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:27

spicegirl schreef:
sandyQ schreef:

Dat heeft al tot veel vervelende situaties geleid. (:)

daarom is en goeie klik tussen trainer en leerling belangerijk

@Breeze96

ik zit al 38 jaar in de paardenwereld en ik geef al 25 jaar les ,is dat genoeg ervaring ??

daarnaast vind ik les geven leuker dan zelf rijden ik ben met dressuur tot L2 gekomen en toen ben ik overgestapt naar het westernrijden omdat ik dat zelf veel leuker vind met m,n eigen paard <am quarter>
en ik heb nu ook m,n westernlicense voor instructeur/trice gehaald dus ik geef zowel westernles als dressuur les
en met m,n eigen paard heb ik in 2008 lever 2 gehaaldvan parelli ,ik zou dit jaar level 3 gaan halen maar door een verbrijzeld been moet ik dat een jaar opschuiven en hopelijk kan ik level 3 parelli aankomende zomer halen
voordeel >>kan ik een jaar langer trainen met m,n eigen paard aan de hand ,want het is me toch een eigenwijse merrie dat paard van mij >>ze gaat graag in discussie :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:31

Ik vind het belangrijkste dat een trainer gevoel heeft voor paarden. Resultaten zijn leuk meegenomen maar daar kijk ik niet als eerste naar. Een trainer moet weten hoe ik problemen oplos op een paardvriendelijke manier. En hij/zij moet dit goed kunnen overbrengen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:33

Ik vind het belangrijk dat hij/zij gevoel voor paarden heeft, en ook kijk heeft op het gedrag. Ervaring is ook wel belangrijk. Ik zou eerder kiezen voor dichtbij en betaalbaar, dan voor ver weg en erg duur.

Ik wil een train(st)er die mij kan leren waarom mijn paard iets doet, en waarom hij zo reageerd. Niet alleen maar hoe ik het op moet lossen. Een train(st)er die de band ook erg belangrijk vind.

sandyQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:37

superpony schreef:
sandyQ schreef:

Ik neem aan dat jouw papier nog op engelse basis was? Maakt niks uit hoor. Maar je krijgt nu gewoon wel een probleem als het hele verhaal met verzekeringen en grote stallen en maneges een steeds grotere rol gaat spelen. Ten eerste hebben een aantal trainers toch hun eigen visie ipv die van de opleiding door jaren ervaring, showen etc etc. Daarnaast ben ik bang voor het engelse Deurne effect.Er zijn heel veel mensen die erheen gaan, maar er feitelijk niet geschikt voor zijn en wel rondzwaaien met papieren die voor mij niet belangrijk zijn. Maar hoe moet dat straks dan? Ik wil mijn eigen trainer uit kunnen kiezen en goede trainers moeten les kunnen blijven geven op hun manier.

@Superpony ,was idd op engelse basis maar ik ben zelf ook blijven lessen en heb me altijd bijgeschoold ,ik geef geen les op een manege ,heb ik wel gedaan maar ik heb altijd me eigen visie gehad op lesgeven en dat bracht nog wel is ene mis-communicatie of discussie
maneges hebben de neiging om volgens het boekje te werken en ik dus niet ,ik kijk eerst goed naar paard en ruiter/amazone en werk vanuit een basis op een freestylemanier door ...let bv niet alleen op zit en lopen maar ook op ontspannenheid/ademhaling van ruiter en op het contact tussen paard en ruiter,en daar heb ik al verbluffende resultaten mee bereikt
ik heb nu 12 leerlingen per week ong 2 per dag en dat werkt prima
ik geef meestal les op locatie en dat werkt veel fijner vind ik zelf dan he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:44

sandyQ schreef:
ik zit al 38 jaar in de paardenwereld en ik geef al 25 jaar les ,is dat genoeg ervaring ??

(niet op jou gericht hoor, ik ken jou niet, zie alleen wel eens je topics/reacties)
Aantal jaren dat iemand rondloopt of "lesgeeft" zegt me ook niet alles hoor...
Ik bedoel... aantal van mijn leerlingen rijdt ook al zo lang maar ehhhh ik geloof niet dat ik les van ze hoef... Toch zouden ze misschien best wel leuk een (beginners-)lesje kunnen geven.
Dus tja, wat is "ervaring", en wat is een "trainer"?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:44

SandyQ zijn er ook leerlingen van jou die succesvol zijn op western-wedstrijden nu? Dat zou voor mij wel een vereiste zijn dan voor ik eventueel les van jou zou willen hebben.
Ik ken jou helemaal niet maar ook geen leerlingen van jou en het verhaal over liefde en relatie met het paard voor er prestatie gereden kan worden,freestyle training geven en parelli zou je namelijk niet mijn keus zijn nu hoeveel mensen er ook bij je lessen iedere dag en hoeveel jaar ervaring je ook hebt ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:46

Een goede trainer is voor mij iemand die zijn visie over kan brengen. Iemand kan wel TOP resultaten hebben, maar dat zegt nog niet dat ie ook les kan geven. Diploma's zegt mij dus ook niks.
Daarnaast moeten we op 1 lijn zitten qua denkwijze en moet hij/zij aan huis komen ivm het ontbreken van een trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:46

Ik denk dat ik dat inderdaad ook wel als criterium had moeten noemen, wat MissPK hier noemt. Ik kende Chris niet eens toen ik net bij hem begon met rijden, maar zijn leerlingen vielen mij een paar keer in positieve zin op op wedstrijden. Qua prestaties maar ook qua rijstijl en omgang met paarden en mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:15

Toch zeggen resultaten van andere leerlingen mij niet veel. Er hangt natuurlijk ook veel af van het 'talent' van de leerling en het geld/tijd wat erin wordt gestoken, als dat ontbreekt zal je zelfs met de beste trainer niet ver komen.

Ik kijk liever naar hoe hij mij lesgeeft en hoe ik daarmee vooruit ga, dan te kijken naar hoe anderen vooruitgaan haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:25

Ik denk dat je het kijken naar leerlingen ook moet zien in het traject VOOR je zelf gaat lessen ;)
Jeweetwel, eerst sokjes en dan pas schoentjes, zoiets :)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:30

Niels schreef:
Toch zeggen resultaten van andere leerlingen mij niet veel. Er hangt natuurlijk ook veel af van het 'talent' van de leerling en het geld/tijd wat erin wordt gestoken, als dat ontbreekt zal je zelfs met de beste trainer niet ver komen.

Ik kijk liever naar hoe hij mij lesgeeft en hoe ik daarmee vooruit ga, dan te kijken naar hoe anderen vooruitgaan haha.

Wat ik zie bij ruiters op wedstrijden zegt zeker niet alles over de trainer maar de basis kun je imo wel heel goed herkennen of dit goed is gegaan bij een paard en ruiter of niet, jouw paard heb je zelf niet opgeleid dus dat zegt mij te weinig verder wat je ook zou presteren..

Volgens mij ligt dus daar een groot verschil in keuze van trainer, de 1 wil op een kant en klaar paard snel kunnen presteren en de ander wil graag goed leren rijden vanaf de basis :j