[WN] Keuze bit bij reigning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 20:14

TS kijk maar eens in mijn profiel, ik heb gereind met een welsh-cob en dat ging helemaal niet slecht
gewoon beginnen en je ziet vanzelf waar je eindigd

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 20:19

spatter schreef:
TS kijk maar eens in mijn profiel, ik heb gereind met een welsh-cob en dat ging helemaal niet slecht
gewoon beginnen en je ziet vanzelf waar je eindigd

Ik zou niet zeggen dat het een whelscob was hoe hij daar loopt (vliegt!) Supergaaf!
Nou ik ga er lekker mee aan de gang met mijn eigen materiaal! :D.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 08:26

http://www.justwestern.nl/Controls/Image.aspx?type=original&file=e3_2.jpg

Ik heb dit bit afgelopen zomer aangeschaft, kom ook van een simpele enkelgebroken snaffle af.
Op aanraden van mijn lesgever: we willen het paard naar 1 hand rijden en net wat meer nagevelijk in de nek krijgen.
Het was even wennen, maar dit mondstuk werkt prima en heel zacht. Maar het duurde wel enkele weken voordat het 100% werkte, voornamelijk communicatie even wennen van beide kanten ;)
De kwaliteit van het bit vind ik minder, maar dat wist ik toen ik t kocht: wou alleen het mondstuk uitproberen voordat ik met een duur bit zit.

Heb getwijfeld om naar bosal ipv shank te gaan, maar ze pakt het bit prima.
Tijdens een workingcowhorse clinic wel trouwens twee qh's gezien die gewoon op touwhalster gereden werden, ging prima!
Wat voor jouw en je paard werkt aanhouden.

Anoniem

Re: Keuze bit bij reigning

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:51

If it ain't broke, don't fix it.
Als jij lekker op een bitloos hoofdstel rijdt, of op een dubbel gebroken bitje, dan gewoon lekker blijven doen. Reining gaat niet over wat er aan of in het paard z'n koppie hangt. Zolang je geen wedstrijden wilt rijden vooral niets aantrekken van bitregels.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 15:48

Ik rijd met eenzelfde type bit als Kido, gewoon omdat Crow hier lekker op loopt. Het is eigenlijk een kwestie van uitproberen, dus als je de kans hebt bij een trainer wat bitten uit proberen.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 20:33

thanks voor jullie reacties, ik ben het met jullie eens, mijn paard rijd prima met gebroken bit en op halster en ik moet zelf nog werken aan mijn hulpen verzachten dus is dit gewoon goed voor mij en mijn paard.
En zoals ik het lees klopt mijn idee van dat het toch vooral ligt aan hoe je het bit gebruikt, of het paardvriendelijk is of niet.
Bedankt!

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:36

Dat jullie allemaal weten wat voor een bitten dat zijn enzo!!

Ralph heeft 2 hoofdstellen, k weet echt niet hoe al die bitten heten enzo ... :P

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 20:40

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:08

Waarom wil je voor je beginnende reining-kunsten gelijk een ander bit erin hangen? Als je nu lekker af en toe bitloos rijdt enzo, zou ikdat lekker blijven doen. Begin eerst eens met de neckreining, kan ook prima bitloos. Ga daarna pas een keertje verder kijken..

Die van mij rij ik op een trensje, of met een vaste lowport.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 22:53

Yv_ schreef:
Waarom wil je voor je beginnende reining-kunsten gelijk een ander bit erin hangen? Als je nu lekker af en toe bitloos rijdt enzo, zou ikdat lekker blijven doen. Begin eerst eens met de neckreining, kan ook prima bitloos. Ga daarna pas een keertje verder kijken..

Die van mij rij ik op een trensje, of met een vaste lowport.

Ik denk dat je mijn bericht niet goed heb gelezen want er staat nergens dat ik dat wil!

Ik wilde redenen weten waarom andere westernrijders ervoor zouden kiezen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:09

Oh sorry je hebt gelijk (heb even teruggelezen).
Zie mijn eerste zin maar als ongelezen, kan m'n bericht niet meer aanpassen :).

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 23:31

Yv_ schreef:
Oh sorry je hebt gelijk (heb even teruggelezen).
Zie mijn eerste zin maar als ongelezen, kan m'n bericht niet meer aanpassen :).

Maakt niet uit, wilde alleen ff duidelijk maken dat ik niet zomaar van bit verander omdat het ergens in een boekje staat :D.