Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
landvrouw schreef:Ik help ook op een manege voor mensen met een beperking. Ik ben laatst zoo ook enorm geschrokken. We hadden een nieuw paard (eerste dag) en die gingen ze (tijdens mijn les, en dat is pal naast de bak) leren om onder de takel te gaan staan. Nou dat ging niet zo geweldig. eerst alleen de zak eigenlijk, dat ging al redelijk slecht. Nou toen die daar eindelijk normaal op reageerde zette ze een meisje erop en de ander zou er dan op getakeld worden.
Toen er op getakeld was (ze hing wel nog vast) Rende het paard ervandoor. Meisje dat achterop zat, viel keihard achterover op de grond. Paarden in de les rende der vandoor (gelukkig niemand eraf gevallen) en een meisje dat gewoon stond te kijken, is nu doodsbang voor paarden.
Gelukkig is het met het gevallen meisje weer allemaal goed gekomen!
Maar ja, zoiets is inderdaad erg schrikken!!

YgaLoVer schreef:Ik loop ook stage op een manege voor mensen met een beperking, maar ook daar maak ik het af en toe mee. Al zijn de paarden nog zo lief van karakter, en gaat het 99 keer van de 100 goed, het blijven paarden.
Als een paard echt vluchtgedrag vertoont, kun je er zelf ook weinig meer aan houden als het eenmaal gaat.
Zo was er laatst 1 gevallen terwijl er 2 begeleiders naast liepen, omdat het paard ergens van schrok. begeleiding is dus ook niet altijd effectief, wel voor zelfvertrouwen van de ruiter vaak. Maar als een paard echt schrikt en weg wil, houdt je er als begeleider ook altijd niet alles aan.
Vandaag reed ik voorop bij een les, een kleine verandering, het paard dat ik reed, wou vluchten, de rest gaat mee, meisje valt eraf. Toch dingen die je moeilijk voorkomen kan.
Gelukkig gaat het vaker goed dan fout!

mf1979 schreef:Ik zou het aan het weer wijten

h_1113 schreef:ik zou als beheerder van die manege niet de paarden met die gehandicapten erop,
niet alleen laten rijden ik zou er een regel voor maken.