Even schrikken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:33

Ja, het gebeurd wel vaker dat in een binnenbak minder streng wordt omgegaan met de begeleiding. Zeker bij degenen die wat beter uit de voeten kunnen. Maar het blijft een risico, ook voor degenen die niet met een beperking te maken hebben. Nou hebben wij over het algemeen verstandelijk gehandicapten en die laten we echt nooit alleen met het paard of de pony.

Wel heel goed dat jullie er niet teveel nadruk op hebben gelegd!!! Dat maakt het alleen maar erger.

Groetjes!

ai_luf_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:14

das schrikken! durven ze er weer op?

Diamantien

Re: Even schrikken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:09

gelukkig met een sisser afgelopen, was ook wel beneiuwd of de ruiters inmiddels weer gereden hebben?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 13:38

Ja, ruiters hebben inmiddels alweer 2 lessen gereden, en gaat gewoon goed :)
1 ruiter is wel van paard gewisseld, omdat ze het fijner vind om op Lady, de wat oudere pony, te rijden.

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:18

Bij ons doen ze bij vuurwerk helemaal niks alleen 1 keer opkijken

keeslover2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:21

wat goed dat ze allemaal weer zijn opgestapt!
mijn gehandicapte broertje ging niet meer op een pony toen hij eraf was gevallen
nu inmiddels al jaren later wil hij ze alleen nog maar poetsen, voeren, knuffelen en naar de wei brengen enzoo

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 13:17

dier10002 schreef:
Bij ons doen ze bij vuurwerk helemaal niks alleen 1 keer opkijken

Bij ons normaal gesproken ook. Ze zijn wel wat gewend. Was een rare situatie.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:23

Wat fijn dat ze allemaal weer opgestapt zijn.

Bij ons zijn de gehandicaptenlessen alleen maar binnen en rijden ze indien mogelijk zonder begeleider. Zijn zo z'n voors en tegens voor te vinden. Ik vind het persoonlijk mooi om te zien hoe trots de ruiters zijn als ze zelf zonder begeleiding op het paard zitten. Lijkt me dat dat wel erg positief is voor het zelfvertrouwen en in sommige opzichten niet gevaarlijker dan een kinderles met allemaal opgewonden 7 jarige meisjes zonder begeleiding maar dat is dan weer minder vreemd.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 14:56

Klopt :)
Je ziet ze echt opleven, als ze voor het eerst los van het touw mogen, en als ze dan na een tijdje helemaal alleen rijden, dan is het echt stralen :D
Gevaren zijn er altijd.. dat is het nadeel van deze sport. Gelukkig gaat het niet vaak mis!

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:42

Ik help ook op een manege voor mensen met een beperking. Ik ben laatst zoo ook enorm geschrokken. We hadden een nieuw paard (eerste dag) en die gingen ze (tijdens mijn les, en dat is pal naast de bak) leren om onder de takel te gaan staan. Nou dat ging niet zo geweldig. eerst alleen de zak eigenlijk, dat ging al redelijk slecht. Nou toen die daar eindelijk normaal op reageerde zette ze een meisje erop en de ander zou er dan op getakeld worden.
Toen er op getakeld was (ze hing wel nog vast) Rende het paard ervandoor. Meisje dat achterop zat, viel keihard achterover op de grond. Paarden in de les rende der vandoor (gelukkig niemand eraf gevallen) en een meisje dat gewoon stond te kijken, is nu doodsbang voor paarden.
Gelukkig is het met het gevallen meisje weer allemaal goed gekomen!

Maar ja, zoiets is inderdaad erg schrikken!!

Sheila_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:46

landvrouw schreef:
Ik help ook op een manege voor mensen met een beperking. Ik ben laatst zoo ook enorm geschrokken. We hadden een nieuw paard (eerste dag) en die gingen ze (tijdens mijn les, en dat is pal naast de bak) leren om onder de takel te gaan staan. Nou dat ging niet zo geweldig. eerst alleen de zak eigenlijk, dat ging al redelijk slecht. Nou toen die daar eindelijk normaal op reageerde zette ze een meisje erop en de ander zou er dan op getakeld worden.
Toen er op getakeld was (ze hing wel nog vast) Rende het paard ervandoor. Meisje dat achterop zat, viel keihard achterover op de grond. Paarden in de les rende der vandoor (gelukkig niemand eraf gevallen) en een meisje dat gewoon stond te kijken, is nu doodsbang voor paarden.
Gelukkig is het met het gevallen meisje weer allemaal goed gekomen!

Maar ja, zoiets is inderdaad erg schrikken!!

en dat meisje was ik! :+

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 18:31

Bah. zulke dingen zijn atlijd naar.
Hebben wij ook een keer gehad met een destijds nieuwe pony. Die vond de tillift en de zak maar niks..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:02

Och ik mis die mensen echt.. Ze waren altijd zo gezellig!
En ja, er waren zelfs mensen rond de 50/60 die meereden. :)
Maar er was ook een jongetje van 8. Dus leeftijden verschillen enorm.

Diszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:02

Ik loop ook stage op een manege voor mensen met een beperking, maar ook daar maak ik het af en toe mee. Al zijn de paarden nog zo lief van karakter, en gaat het 99 keer van de 100 goed, het blijven paarden.
Als een paard echt vluchtgedrag vertoont, kun je er zelf ook weinig meer aan houden als het eenmaal gaat.
Zo was er laatst 1 gevallen terwijl er 2 begeleiders naast liepen, omdat het paard ergens van schrok. begeleiding is dus ook niet altijd effectief, wel voor zelfvertrouwen van de ruiter vaak. Maar als een paard echt schrikt en weg wil, houdt je er als begeleider ook altijd niet alles aan.

Vandaag reed ik voorop bij een les, een kleine verandering, het paard dat ik reed, wou vluchten, de rest gaat mee, meisje valt eraf. Toch dingen die je moeilijk voorkomen kan.

Gelukkig gaat het vaker goed dan fout! :)

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:06

Ik zou het aan het weer wijten :j

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 13:50

YgaLoVer schreef:
Ik loop ook stage op een manege voor mensen met een beperking, maar ook daar maak ik het af en toe mee. Al zijn de paarden nog zo lief van karakter, en gaat het 99 keer van de 100 goed, het blijven paarden.
Als een paard echt vluchtgedrag vertoont, kun je er zelf ook weinig meer aan houden als het eenmaal gaat.
Zo was er laatst 1 gevallen terwijl er 2 begeleiders naast liepen, omdat het paard ergens van schrok. begeleiding is dus ook niet altijd effectief, wel voor zelfvertrouwen van de ruiter vaak. Maar als een paard echt schrikt en weg wil, houdt je er als begeleider ook altijd niet alles aan.

Vandaag reed ik voorop bij een les, een kleine verandering, het paard dat ik reed, wou vluchten, de rest gaat mee, meisje valt eraf. Toch dingen die je moeilijk voorkomen kan.

Gelukkig gaat het vaker goed dan fout! :)

Gelukkig wel. En het blijft gewoon een risicio. Paarden blijven dieren. Geen robots die precies doen wat jij wilt.. :)

mf1979 schreef:
Ik zou het aan het weer wijten :j

Zou inderdaad kunnen. ;)

Abrikoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 19:42

dat is wel schrikken ja! gelukkig zijn ze er weer opgestapt :)

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:33

dat lijkt me inderdaad wel eng ja als je inneens 3 paarden voorbij ziet rennen ! wel goed dat ze er eer op zitten ja .

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:28

woww

GianniRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:01

Dat is wel even schrikken zeg :(:)
Hoop dat het goed met ze gaat

h_1113

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:27

ik zou als beheerder van die manege niet de paarden met die gehandicapten erop,
niet alleen laten rijden ik zou er een regel voor maken.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 23:19

Dat is even schrikken ja , zijn ze er wel die week erop opgegaan? (sorry heb het topic verder niet gelezen :o )

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 13:34

Ja, ze zijn er allemaal weer op gegaan. :)

h_1113 schreef:
ik zou als beheerder van die manege niet de paarden met die gehandicapten erop,
niet alleen laten rijden ik zou er een regel voor maken.

Er rijden ruiters van verschillende niveaus. Sommigen kunnen gewoon erg goed alleen rijden. Zou jij, als je gewoon zelfstandig kon rijden, het leuk vinden aan een touwtje mee te lopen? En Het gaat bijna altijd goed, en net zoals bij ons, kan het hier ook even misgaan. ;)

frmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:34

Dit hoort bij het phenomeen paard he ? Het zijn dieren, en dat is ook hun charme. gehandicapten zijn gewoon mensen, en die kunnen wel tegen een stootje hoor. Met angst is ook niets mis.
Mijn man is lichamelijk gehandicapt en het eerste paard waar hij op reed, onze oude koudbloedmerrie die 'altijd' rustig is, heeft hem er een keer na een ENORME bok en toen een ENORME steiger afgegooid... bleek ze hengstig te zijn, hadden we helemaal niet in de gaten want dat merk je nauwelijks aan haar. Er was ook geen waarschuwing, niets. Hij had niets, wel schrik natuurlijk (en wij nog meer). Hij heeft de keer daarna (nee ik ben niet bang) opeens erg gebidderd en daarna was het ok. Nu rijd hij op een anglo arabier die de situatie heel erg goed begrijpt. Maar er kan altijd iets gebeuren, ook met dit paard. (Ik ben zelf een keer met hem over me heen over de rotsen gerold, wespennest met honderden agressieve wespen in de herst... ).
Dus, gewoon doorgaan he!

kim_veline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:29

gelukkig is alles goed afgelopen