[WN] Waar zoeken naar een westernpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:59

Yv_ schreef:
Grappig... Vraag me af hoe je op de connemara komt voor het westernrijden, zoveel zie je er namelijk niet en al helemaal niet in de sport?

In Duitsland zie je ze geloof ik best wel vaak meelopen. Maar vaak is het zo dat een groot deel van de mensen die echt de wedstrijdsport in willen toch voor een Quarter gaan. Met dit ras kan je nl op (bijna) alle wedstrijden starten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:00

ken je deze link al? http://www.freewebs.com/saddlesores/index.htm dan kun je zien hoe een goedkoop westernzadel in elkaar zit, misschien snap je dan waarom hier gezegd wordt dat je voor 100,- niets goeds kunt kopen. (met dank aan DD, uit je profiel gepikt :) )
Laatst bijgewerkt door cissy op 15-12-09 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:00

Het zou zonde zijn van het paarden ruggetje en beter goed waarschuwen dan een klein beetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:05

Dionnevdkaal schreef:
Het zou zonde zijn van het paarden ruggetje en beter goed waarschuwen dan een klein beetje.

Dat ben ik met je eens, maar het is niet nodig om iemand daarbij de grond in te stampen ;) Je kan het ook gewoon zeggen of zoals cissy dmv een link uitleg geven over waarom het niet goed kan zijn voor die prijs.

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:08

haaii..

een vriendin van mij heeft een haflinger en rijdt in de L2 reining.. ze heeft hem helemaal zelf getraind (wel gelest natuurlijk) en hij doet het hartstikke leuk..
stoppen gaat eigenlijk hartstikke goed.. alleen de spins heeft hij nog moeite mee, hij laat steeds zijn verkeerde been staan waardoor het een stuk moeilijker is en zijn been dan weer niet goed overzet.. maar ze heeft nu oefenigen geleerd in de les en je ziet nu al vooruit gang.. en achteruit lopen doet ie zonder enige druk op de teugel als de beste..

check wat filmpjes op mijn youtube http://www.youtube.com/user/naadjuuuhhh
en check ook even nancy baas met wrigley http://video.google.com/videoplay?docid ... 4294090101
zij doet echt goed met haar haflinger

als je budget laag is dan is een haflinger denk een goed alternatief..

en dan kan je ook wat meer geld besteden aan een goed zadel, want dat is ook echt belangrijk.. je kan ook beter een goede 2ehands kopen dan een goedkope nieuwe.. bedenk ook dat een westernzadel veel langer mee gaat dan een dressuurzadel..

Anoniem

Re: Waar zoeken naar een westernpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:10

Maar een beetje aardige haf kost je ook tussen de 2 en de 3 duizend. Moet alsnog een zadel op, dus budget blijft ontoereikend...

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:12

tja, ik denk niet dat je voor die prijs een braaf goed ingereden westernpaardje vind.
Ik heb vorig jaar een haflinger gekocht, omdat ik quarters/paints toch wel erg prijzig vond. Maar omdat ik daar de klik niet mee had met rijden (in de bossen was ze geweldig, maar het echte werken in de bak vond ze minder) heb ik onlangs besloten op zoek te gaan naar een goed western ingereden paard. En waar ik dan bij zou eindigen maakte mij niet uit. Als ie maar braaf was, en een goede westernbasis had. Nou, ik kwam toch uit bij de quarter/paint. En die was een heel stuk duurder dan mijn haflinger. Als alles doorgaat, komt er volgende week een paint in mijn stal te staan. Als ik dit allemaal vantevoren had geweten, dan had ik meteen voor een goed ingereden westernpaard gekozen, maar desondanks heb ik veel plezier gehad van mijn haflinger. Ik heb wel, voordat ik de halfinger gekocht, een aantal maanden goed les gehad van een prof, op een volleerd quarterhorse.
Als je echt serieus wedstijden wilt gaan rijden, moet je nog even doorsparen vrees is.
Mijn paint komt van een westernstal, is heel goed ingereden, alle knopjes zitten er al op, maar hij is nog jong en moet nog wel het een ander leren, maar dat is de uitdaging!! EN HIJ IS BRAAAAAAAAAAAAF
Ben ook bij verschillende prive-mensen geweest, maar die paarden waren toch niet dat wat ik zocht.
Je zou gewoon eens wat western-stallen kunnen benaderen, soms hebben ze leuke paardjes voor de verkoop, maar of ze binnen het budget van 1500 euro vallen dat betwijfel ik....
En dan ben je nog niet klaar, dan moet er nog een goed passend zadel op, waar je toch al snel 1000 tot 1500 euro voor kwijt bent, en dan heb je nog geeneens de duurste. Ook tweedehands zijn ze nog vaak aan de prijs, het moet gewoon perfekt passen, maar dat geld voor ieder zadel ;)

succes met zoektocht ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:15

Hoihoi,

Als ik alles zo lees, denk ik dat het in jouw geval verstandiger is om eens te beginnen met een leasepaard.
Je hebt dan namelijk wel de lusten en niet alle financiele lasten. Zoals je zelf al zegt heb je alleen 'recreatief western' gereden (al vind ik dat een wat onduidelijke term) en heb je nog niet zo veel western ervaring. Om dus over te gaan tot de aanschaf van een paard, op basis van jouw kennis en lage budget lijkt me dus niet verstandig.

Wat ik je aanraad is dus: ga een tijdje leasen (of eventueel lessen), zodat je wat meer ervaring krijgt in de westernsport. Je kunt dan uiteindelijk een veel betere keuze maken over de aanschaf van een (type) paard.

En in de tussentijd kun je lekker sparen, zodat je straks wat meer te besteden hebt. :$

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:18

nou weet niet hoeveel die van mijn vriendin heeft gekost.. maar weet zeker dat hij niet zo duur was..
en kijk nou is naar hem.. tis echt een knappert.. toch?! :D

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 18:49

reft het bijrijden/leasen, ik rijd nu een paardje bij, maar het is verre van ideaal. Mede omdat de eigenaar bar weinig verstand van paarden heeft en er niet voor terugdeinst lekker in de shanks te hangen, en dat terwijl het betreffende paard daar mij gerust met een touwhalster te rijden is. Ik rijd dit paard zoveel western als het kan, zonder les..

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:20

Is dit Topic serieus?? :D

TS: Niet aan beginnen!!
Een geschikt westernpaard en westernzadel zijn zoveel duurder dan binnen het recreatief "engels".
Daarnaast zijn goede reininglessen ook veel duurder en vaak ver weg, dus heb je weer een extra trailer/auto (met chaufeur?) nodig.
Een onhaalbare zaak voor jou budget en situatie waar jij mee komt, dit moet je dus niet willen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:26

een westernpaard vind je alleen IN het paard. western is een manier van rijden, net zoals spaans, engels of op zijn kabouters.
als je voor die prijs een goed paardje wil vis je denk ik achter het net.
en 100 euro voor een zadel kan, maar dan moet je die nooit, maar dan ook nooit op hun rug leggen.
leuk voor aan de muur idd.

ik heb toevallig een goedkoop quartertje, maar die heeft geen papieren. dus daar zou je nog naar kunnen zoeken. alhoewel de meeste qpa wel papier hebben.

ik snap dat leasen of les op een manege paard minder leuk is dan je eigen, maar op manege paarden leer je meer, dan op je eigen.

een haflinger is een heel leuk, vooral geschikt paard voor in de westernsport. vooral als je alleen wat wedstrijdjes voor de lol wil rijden.

kijk goed om je heen en koop aub geen kat in de zak.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:37

mijn paint was ook relatief goedkoop,maar je moet er ook geen wonder van verwachten,het is gewoon een leuk westernrecreatie paard waar je leuk mee kunt rondhobbelen en vanalles proberen maar een stop van 4m en een snelle spin komt er in 3 tijden niet uit
vandaag niet, morgen niet en nooit niet!
daarom heb ik me nu een veulen gekocht wat ik hopelijk wel wat leuke dingen kan leren maar als je de rekening maakt...
qua aanschaf en onderhoud ed dan gaat het een duur paardje zijn.
en dat zadel voor €100............... geen goed plan want dat kan gewoon niks zijn

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:18

Wat ik zou proberen als ik jou was is om een jaar (of zelfs nog iets langer) elke maand het geld apart te zetten wat je anders, als je nu een paard aanschaft, per maand kwijt zou zijn aan stalling, hoefsmid e.d. Dan loopt je budget al flink op en kun je over een tijd beter en makkelijker een paard vinden naar je zin en voor het doel waar je hem voor wilt gebruiken.
Dit klinkt misschien zuur, maar in de tussentijd kun je je verdiepen in allerlei dingen om te zien wat je het leukst vindt, wat je écht zou willen en om je te oriënteren wat voor een soort tack e.d. er zoal te krijgen zijn.
Zo ben je beter voorbereid en kun je met een vollere portemonee straks gerichter zoeken en kopen. Niet dat je persé een duur paard zou moeten kopen, maar met een (te) klein budget loop je wel het risico om een paard onder je kunnen of wensen te kopen. Dit zou zonde zijn en ook nog eens meer kunnen gaan kosten op den duur.
Ik wens je succes en wijsheid toe! :)

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 21:42

Ik heb voldoende informatie verzamelt, ik zal er eens over malen en er mag een slotje op dit topic.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:03

_Vanes_ schreef:

Een geschikt westernpaard en westernzadel zijn zoveel duurder dan binnen het recreatief "engels".
Daarnaast zijn goede reininglessen ook veel duurder en vaak ver weg, dus heb je weer een extra trailer/auto (met chaufeur?) nodig.
Een onhaalbare zaak voor jou budget en situatie waar jij mee komt, dit moet je dus niet willen.

Ik ben het echt helemaal met je eens. :o
TS western is niet erg praktisch, het is over het algemeen altijd duurder en lastiger om te vinden wat je zoekt. Of het nou een paard, zadel of instructeur is ;)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:16

Miryamk schreef:
_Vanes_ schreef:

TS western is niet erg praktisch, het is over het algemeen altijd duurder en lastiger om te vinden wat je zoekt. Of het nou een paard, zadel of instructeur is ;)

maar het is wel heeeeeeeeeeel erg leuk :D

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:30

Dat dan weer wel :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:02

Miryamk schreef:
_Vanes_ schreef:

Klopt helemaal, denk ook wel eens; waar ben ik aan begonnen!! ;)

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:43

SusanW schreef:
Wat ik zou proberen als ik jou was is om een jaar (of zelfs nog iets langer) elke maand het geld apart te zetten wat je anders, als je nu een paard aanschaft, per maand kwijt zou zijn aan stalling, hoefsmid e.d. Dan loopt je budget al flink op en kun je over een tijd beter en makkelijker een paard vinden naar je zin en voor het doel waar je hem voor wilt gebruiken.
Dit klinkt misschien zuur, maar in de tussentijd kun je je verdiepen in allerlei dingen om te zien wat je het leukst vindt, wat je écht zou willen en om je te oriënteren wat voor een soort tack e.d. er zoal te krijgen zijn.
Zo ben je beter voorbereid en kun je met een vollere portemonee straks gerichter zoeken en kopen. Niet dat je persé een duur paard zou moeten kopen, maar met een (te) klein budget loop je wel het risico om een paard onder je kunnen of wensen te kopen. Dit zou zonde zijn en ook nog eens meer kunnen gaan kosten op den duur.
Ik wens je succes en wijsheid toe! :)

hier ben ik het 100% mee eens, ondertussen kun je nog rijden met dat ene paardje dus heb je in ieder geval iets om mee te werken en dingen te leren

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:16

western recreatie pown (=willekeurig ras) als je niet super veel eisen stelt moet dat lukken voor 1500 euro (moet je wel zelf trainen etc), maar western pown waar je ook mee op wedstrijden kunt, ingereden en al reken zo 4x die prijs.. Is dus maar wat je wilt.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:12

[/quote]

Dat weet ik, maar ik wou het even op een aardige manier brengen aangezien de TS wss best blij zal zijn met haar zadel... :o[/quote]

Tja, maar of haar toekomstige paard óók blij zal zijn met zo'n kartonnen ding op zn rug? |( %) := |o

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:00

kennelijk zijn er nogsteeds mensen die denken dat zadelmarkt goeie goedkope zadels hebben.

maar lijkt mij dat het paard vanzelf reageert op een te klein zadel, of scheef, of bagger.

tja, tenzij die mensen niet naar hun paard luisteren natuurlijk.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:30

Volgens mij is het standpunt over zadels duidelijk. ;)

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:25

Ik weet niet waar je woont, maar ik wil je er wel mee helpen. 1,5jaar geleden heb ik een paard gekocht die western is ingereden(arabier). Het paard was veel goedkoper dan mijn budget.