Wat voor pony bij niet regelmatig kunnen rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:42

Maak eens een afspraak bij de balingehof. Ik heb zelf min of meer op hetzelfde punt gestaan als jij, rijden ging gewoon écht niet meer. Ik kon niet eens meer een minuut op een stilstaand paard zitten....
Met behulp van lessen op de simulator en kritisch kijken naar mijn zadel, mijn paard en mijn houding is er al een stuk verbeterd.

Maar dan, wat moet je in vredesnaam met een shetlander???!!! Waarom dan geen brave haf of fjord die voor de wagen kan? Daar kan je mee wandelen, je kan er mee mennen, en als je wel een goede dag hebt kan je er zelfs op. Qua kosten verschillen ze ook weer niet zoveel.....

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:43

Minder ras- als wel karakterafhankelijk.
Zelf rijd ik ook maar weinig en ik merk dat mijn paard en pony's zich aanpassen.
Ook zij gaan in conditie achteruit en doordat ze het hele jaar door (iig overdag) op de wei staan, komen ze toch hun energie wel kwijt.

Ik zou een grotere pony nemen, waar je zelf ook nog op kunt.
Zelf men ik met de Welsh-pony's en dit bevalt erg goed.

Sterkte met je rug en je zoektocht!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 09:44

Eerlijk gezegd snap ik ook niet waarom je niet kijkt naar de opties met je eigen paard. Twee keer per dag rijden, zeker als jij rustig aan doet en je vriendin buiten rijdt, is voor een 10-jarige echt wel te doen. Tenzij je vriendin er 3 uur op zit natuurlijk. Daarnaast heb je het over wandelen en dat kan zéker nog naast het rijden van je vriendin. Sorry als ik een beetje kritisch ben, maar het komt op mij een beetje over alsof je voorbijgaat aan de mogelijkheden die je nu hebt en aan de problemen die een nieuwe pony kan geven. Een vriendin van mij heeft jaren geleden om vergelijkbare redenen als de jouwe een tweede pony gekocht en die uiteindelijk weg meoten doen omdat ze de zorg voor 2 paarden niet aan kon. Dat heeft haar veel verdriet gedaan, dus daarom zeg ik, denk er alsjeblieft héél goed over na. Dat doe je zo te lezen ook wel, vandaar dat ik dit ook durf te zeggen. :)

Twee paarden nemen terwijl je eigenlijk de verzorging van één al niet aan kunt, zou ik zelf niet doen. Wat gebeurt er als je vriendin niet meer wil rijden of een eigen paard koopt? Hoe doe je de dagelijkse verzorging als je een slechte periode hebt? Dan moet iemand anders jouw stallen komen uitmesten en hoeven krabben, heb je daar iemand voor - en voel je je er prettig bij om dat werk bij iemand anders neer te leggen? Ik zou er zelf niet een paard bij nemen als ik voor mijn eerste paard al zoveel hulp nodig heb; dan zou ik eerder kijken wat ik nog met mijn eerste paard kan doen (wandelen, grondwerk, lekker poetsen, lesgeven aan anderen). Is het rijden met dit paard echt een probleem en wil je er toch sporadisch een keer op zitten, dan zou ik proberen bij iemand anders een pony te mogen lenen daarvoor. Dan heb je wel het plezier, maar niet alle verantwoordelijkheid die erbij komt kijken. Ik denk dat er ook niet heel veel ponies zijn die je echt twee of drie weken stil kunt zetten (ook al komen ze in de wei) en waar je dan zonder problemen op naar buiten kunt.

Mers schreef:
En klim dan maar eens op een paard van 1.80...

Ik denk niet dat een paard van 1.80 per definitie slechter is voor je lijf dan een pony van 1.40. Tenzij hij natuurlijk enorm breed is?
Ik krijg uit je verhaal een beetje het idee dat het opstappen problematisch is, of begrijp ik dat verkeerd? In dat geval zou je een opstapperron kunnen (laten) maken, zodat je niet hoeft te klimmen maar er gewoon op kunt stappen. Of is er ook echt iets aan het rijden op dit paard dat belastender is dan rijden op andere paarden?

Citaat:
Ik moet zowiezo elke dag lopen van mijn arts en dat deed ik voorheen met mijn paard. Nogsteeds wel, maar wat minder omdat mijn vriendin wedstrijden met hem wilt gaan rijden, dus hij wordt al wat vaker bereden.

Maar dan kun jij er toch nog steeds mee wandelen? Dat lijkt me voor je paard juist hartstikke lekker, dat er naast het rijden ook nog met hem gewandeld wordt. Of kom je dan in de problemen met wie hem wanneer mag meenemen?

Als je toch voor een shetlander gaat, is het misschien leuk er eentje te zoeken die beleerd is voor de kar. Het is wel heel iets anders dan rijden, maar lekker met een karretje er op uit is misschien minder belastend voor je lijf en ook erg leuk lijkt mij.

Amalarab

Re: Wat voor pony bij niet regelmatig kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 09:49

Mijn schoonvader is geopereerd aan zijn hernia en doet nu weer alles. Ik neem aan dat er al gekeken is of het operabel is?
En een shet voor een karretje zoals eerder gezegd is?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:26

ik heb in 2002 een acute hernia opgelopen en was niet met operatie te verhelpen omdat het te dicht bij mijn stuitbonkje zat (te riskant)
is was toen 22 jaar en ben echt 2 weken verlamd geweest en toen metertje bij metertje weer leren lopen.
ik dik 8 a 9 maanden geduurt voor ik weer beetje mobiel was
ben nooit de oude meer geworden
heb nu onstabiele rugwerfels die zomaar er uit kunnen schieten
krachtverlies in linkerbeen (kan niet op tenenstaan lang)
ben vaste klant van fysio die me om de 2 maanden kraakt en onder stroomkussentjes zet.
Maar heb een eigen paard
heb vanaf mijn hernia 1 jaar niet gereden toen langzamerhand wer opgepakt.
rij nu alleen buitenritten omdat lichrijden voor mij niet lang uit te houden is.
maar heb erg veel baat bij stappen en galop
ik wordt soepel van het rijden
en heb ik goed last stapte ik met krukje op en ging gewoon 15 min stappen.
ik heb nu mijn volwassen paardje verkocht en heb wel de uitdaging genomen mijn eigen gefokte veulen aan te houden die inmiddels 1.5 jaar is
tot nu toe is ze super nuchter en verwacht niet veel problemen later
het is wel zo als ik zit dan zit ik dus jong paard moet geen problemen hebben
af en toe heb ik zoals nu even een paar minne dagen
kou op rug en vocht is ook erg slecht en reageer ik op
dus herfst en winter wel wat meer klachten maar zomers gelukkig goed
tip koop een pony met vlakke ruime gangen
mij is trouwens een gangenpaard wel afgeraden omdat het te hobbelig en te kort kwa passen is ;)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:47

Ik denk idd dat een koudbloed of een gangen paard het beste is!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:17

FromNorway schreef:
Idd, gangenpaard of een ouder paard.
Kun je ook niet bijvoorbeeld longeren of iemand anders hem een paar dagen in de week lekker laten werken zodat je zelf lekker rustig aan kunt doen? Dan kun je natuurlijk een wat minder oud paard nemen of een koudbloedje.
Ik rijd ook niet iedere dag op mijn Fjord, en zij is (meestal) ook best te doen ;) (ik voel me in herhaling vallen bij Wietsje92)

Ik dacht zelf ook aan een Gangenpaard. ijslander ofzo.
Aangezien die ook wel een volwassen kan drage, en jij bent ook niet zo groot :)

en mijn ervaring is dat je die niet elke dag hoeft te rijden, als je ze bijvoorbeeld een week stil laat staan, kan je gerust een rustig buitenritje stappen :).
En ik vind de tolt echt heel lekkerzitten. Of je meot een ijslander nemen met de telgang. Dat zit ook fantastisch.

Ofnouja, je hoort ook dat fjord en halflingers ook wel kunnen, die zijn ook niet zo groot! :)

tamary

Re: Wat voor pony bij niet regelmatig kunnen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:35

Wandelen is weinig belasting voor je paard, dus dat kan je naast het rijden gewoon blijven doen. Als je van wege de hoogte problemen hebt met op en afstijgen moet je een verder kijken naar opstapplateau's bij bv een gehandicaptenmanege. Misschien kan je die daar ook eens uitproberen.

Als je een kleinere pony wil ga dan eerst naar een manege en vraag of je daar een paar keer voetjes mag doen, etc. afhankelijk van de precieze rugklachten zit je met zowel een maximale als een minimale maat waarbij je rug de minste klachten geeft. Shet kan heel goed te klein zijn voor jouw, niet voor niets dat veel smeden geen shetjes willen bekappen (3dubbel vouwen om er netjes een voetje te bekappen is niet leuk)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:41

Je kan een shetje nemen en er mee gaan mennnen?
dat is super leuk!

Iemand die ik ken had ook heel erg last van der rug en die is toen een week naar spanje geweest en die heeft met een paard bergen en alles beklommen en dat paard huppelde de hele tijd, daarna heeft ze nooit meer rugklachten gehad

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:37

Mers schreef:
Hallo,

Ik zit op het moment in een enorme dip. Heb op het moment een paard van 10 jaar die het hartstikke lekker vind om te lopen. Hij geniet van de dressuurlessen en ondanks dat we geen wedstrijden rijden merk ik wel dat ik in mijn handen mag wrijven met hem. Hij loopt uit zichzelf na een minuutje of tien lekker ontspannen over zijn rug en ik heb in de tijd dat ik heb heb, eigenlijk geen problemen met hem gehad. Hij respecteerd me, en ik hem..en het gaat gewoon super.

Totdat ik naar de dokter ging. Ik loop al jaren met rugklachten, en nu blijkt dat ik een lichte hernia heb opgelopen. Ik ben 20 jaar, heb mijn droompaard, die ik in de toekomst maar weinig kan gaan rijden. Gelukkig heb ik een lieve bijrijder tevens vriendin, zij heeft nu meerder dagen in de week mijn paard opgepakt. Maar ik verveel me... Ik ga elke dag naar mijn paard, vooral omdat ik nu misschien minder zal gaan werken, en mijn paard komt niets te kort. Maar omdat mijn bijrijdster mijn paard nu 5 dagen in de week rijd, ik hem 1 dag rust geef per week en 1 dag zelf met hem wandel, heb ik dus naast het poetsen, de overige vijf dagen geen zorgen meer op me.

Zit te denken aan een andere pony voor erbij. Paard staat vlakbij huis en ik kan er nog een bij zetten. Echter weet ik bij god niet aan wat voor pony ik moet gaan denken. Zoals het er nu uit ziet, weet ik niet hoe het in de toekomst met mijn rug zal gaan. Ik zal altijd kunnen gaan wandelen of poetsen, maar met rijden moet ik misschien in de toekomst helemaal stoppen. Ook omdat er bij mij wat wervels niet goed zitten, heb ik gewoon snel pijn.

Het liefst vind ik een leuke pony waarmee ik op zijn minst elke dag kan gaan wandelen. Maar moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel prettig zou vinden als ik deze pony af en toe nog zou kunnen rijden (buiten!). Wat raden jullie mij aan? Denk je aan een shetlander voor het wandelen en tutten en dan maar niet rijden, of is een oudere pony ook nog een optie. Ik zit er gewoon een beetje doorheen, heb je zo'n super fijn paard kun je er waarschijnlijk niet veel meer mee. Mijn huidige paard zit goed en blijft ook van mij, maar wil toch een beetje het gevoel dat het er nog toe doet...het hele paardengebeuren. Vandaar mijn interesse in een nieuwe pony..

Ik zou voor een shet gaan. Het zijn geweldige dieren :p
Of voor een oude pony, die zijn laatste tijd bij je kan slijten ofzo..

Of misschoen zoals HeleneDas zegt...

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:49

Kun je niet gaan mennen? Je kan ook met je paard aan de hand gaan wandelen of clickertraining, grondwerk. Joh er is nog zoveel meer dan rijden.

Michelle_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:27

een ijslander een haflinger en een fjord zijn meestal klein en ook heel lief en hoeven niet altijd bereden te worden

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:55

Misschien een paard dat kan tölten? Die rijden heel comfortabel, dus waarschijnlijk een stuk minder belastend voor je rug.

GianniRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:02

Gewoon een oude knuffel pony

vlekjes1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:25

Een gangenpaard of een tinker zit ook erg comfortabel,groetjes Sylvia

Blynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 14:19

hey

je kan ook vrijheidsdressuur gaan doen, ik heb zelf een welshveulen naast mijn verzorgfjord. Haar wil ik uiteindelijk beleren voor de kar, lesjes geven aan kinderen en vrijheidsdressuur. Een heerlijke bezigheid in de vrije uurtjes.

suc6