[WN] Rijprobleem: wiebelbenen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Rijprobleem: wiebelbenen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:01

@majo: dat de boel gaat kraken na een kortere beugelstand is logisch. Ze moeten zich weer 'zetten'. Wat Sonja zegt kan idd helpen.
Verder zul je idd rijtechnisch wat moete doen aan je probleem, wat je zelf al onderkend :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:08

Nu ik je verhaal nog eens lees met je toevoeging erbij klinkt het alsof jij eigenlijk steeds harder aan het werk bent dan je paard.

Misschien is hierop (jezelf) trainen niet eens zo'n slecht plan. ;)

Ik zou persoonlijk de druk steeds iets verder opbouwen. Dus eerst geef je bijvoorbeeld alleen een stemhulp, dan een zithulp erbij en tot slot je benen eraan. Mocht er dan nog geen reactie komen dan drijf je duidelijker en als dat niet werkt zwiep je bv je teugels.
Zodra er (kleine) reactie komt, 'laat je alles los'.
Besef jezelf ook goed dat als je je benen langs de buik laat afhangen je soms al wat contact hebt. Als je een stevig paard heb voel je eigenlijk al de buik 'heen en weer bewegen' onder je.
Blijf jezelf er ook van bewust dat een paard een vlieg al kan voelen, en van harder en meer drijven zich waarschijnlijk alleen maar meer zal afsluiten/hard maken.

Blijf consequent en durf écht duidelijk te zijn, ik denk dat je je probleem dan vrij snel onder controle hebt.

Waarschijnlijk zul je dan ook een stuk beter gaan zitten. Als je je minder 'druk maakt' (letterlijk en figuurlijk!) dan zul je je door je hele lijf ook beter ontspannen en op die manier zul je ook nóg prettiger de bewegingen van je paard kunnen aanvoelen. :)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:54

Toch zou ik je een centered riding les adviseren en uiteraard de kortere beugels ,maar een centered riding instructeur zal je beugels zo afstellen naar een goede zit voor jou , want idd zoals TurdusMerula zegt ik denk ook dat je zelf harder werkt dan het paard . ik heb daar ook een handje van ,ik ben dan zelf als een idioot aan het 'draven' en ook als een idioot aan het lichtrijden ,maar mn paard sjokt maar wat door de bak ;) jullie moeten samen een eenheid vormen , less is more!!!!!

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:48

Uriah schreef:
Toch zou ik je een centered riding les adviseren en uiteraard de kortere beugels ,maar een centered riding instructeur zal je beugels zo afstellen naar een goede zit voor jou , want idd zoals TurdusMerula zegt ik denk ook dat je zelf harder werkt dan het paard . ik heb daar ook een handje van ,ik ben dan zelf als een idioot aan het 'draven' en ook als een idioot aan het lichtrijden ,maar mn paard sjokt maar wat door de bak ;) jullie moeten samen een eenheid vormen , less is more!!!!!

Ik heb voor mijn houding en zit heel veel baat gehad bij de lessen van paulette Zorn, je leert te voelen hoe je paard loopt en gaat daar ook naar zitten.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:24

Sonja schreef:
Tegen het kraken: zadel op z'n kop leggen en talkpoeder overal tussen schudden. Zadel goed schudden om het poeder te verspreiden. Einde gekraak :j

En hoe vaak moet je dat doen dan Sonja? want die van mij kraakt nog steeds, en ik heb er al vaak genoeg heel veel poeder tussen gesmeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:57

In dat geval is het aan te bevelen om het lekker dik in je oren te strooien, dat helpt ook :)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:31

Sonja schreef:
In dat geval is het aan te bevelen om het lekker dik in je oren te strooien, dat helpt ook :)

:')

Verder ga ik mee in wat er allemaal gezegd wordt, ook in die van QH :+ Nee grapje..
Zoek een instructeur/instructrice die jou hier verder mee kan helpen ;) Iemand die goed op houding en balans let.. Dan komt het vanzelf goed :)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 11:51

Wat ik overigens nu wel heb gemerkt, nu ik mijn beugels beide 1 gat korter heb gemaakt, is dat mijn linkerbeen nu veel korter zit dan mijn rechtbeen. Dat is echt debiel, want volgens mij heb ik ze allebei precies hetzelfde korter gemaakt. Ik merk dus dat ik mijn rechtbeen nu al veel stiller kan houden omdat de beugelmaat goed zit, maar omdat de linker dus nu wat te kort is, wiebelt die enorm. Daar moet ik nu dus gaten in gaan boren om ze weer gelijk te krijgen. als ik dat voor mekaar heb, ben ik toch eens benieuwd!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:11

Ligt dus toch aan je zadel.. :') Nee grapje :+

Blij dat het nu beter gaat.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 15:04

Het is maar goed dat ik al een PB heb gekregen van iemand die zei dat ik me niks moest aantrekken over zadelopmerkingen ;) ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 15:05

Zijn je fenders ongelijk (stijg je altijd links op/wissel je ze wel eens om/enz.) of zit je scheef, denk je? :)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:43

TurdusMerula ik wens je heel veel succes met het wisselen van de fenders

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 16:50

Ik zit te slapen geloof ik... :7

Ik wissel zelf links en rechts opstijgen altijd af.

Maar goed, mijn vraag blijft. :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:18

goh van wie zou die pb zijn geweest :-)
maar het blijft raar dat beugels niet gelijk zijn als ze op dezelfde gaatjes zeker....

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:14

Mijn fenders bleken ook niet helemaal recht te hangen, dus het kan wel. Even flink trekken heeft bij mij geholpen ze langer te krijgen (mijn zadel is voor dat ie van mij was van een dwergje geweest denk ik :+ )

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 23:27

Goed dat het helpt je beugels een gaatje korter. Raar dat ze ongelijk zijn :+ Gaatjes ongelijk geprikt of doe je zoals eerder gezegd altijd een kant opstappen? Ik doe altijd net waar ik sta.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 09:32

Ik stap altijd aan dezelfde kant op. Het is heel raar, maar ik kan niet eens aan de andere kant opstappen. Heb het jaren geleden nog wel eens geprobeerd. met een dressuurzadel lukt het me net, maar met een westernzadel echt niet, hihi.
Wisselen van de fenders, dat kan toch niet? Of was dat een grapje? :o?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:40

Dat was een grapje, ik sliep nog half...

Ik stap wel om die reden altijd afwisselend links en rechts op...

Hoe gaat het rijden/zitten nu? :)

Overigens vind ik de Centered Riding-tip ook een goede. :)

SilverSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:37

Overigens is het heel vaak zo dat mensen zelf ook niet helemaal recht zijn... (net als de meeste paarden). Het zou best kunnen dat je een heel erg licht beenlengteverschil hebt, of je stiekem net een beetje scheef zit, waardoor het lijkt alsof je beugels op ongelijke hoogte zitten. Ik zeg niet dat dat bij jou het geval is, maar omdat je je beugels nu korter doet zou dat een van de dingen kunnen zijn die je nu opvallen. Zelf singel ik niet al te hard aan, en ik heb eens mijn rechterbeen gebroken. Heb opnieuw moeten leren lopen en sindsdien zit ik op het paard een beetje scheef. Ik werk er hard aan,en nu is het zo dat ik eindelijk de beugels weer op gelijke lengte heb, maar toen ik net weer reed na de breuk zat de beugel van het rechterbeen toch echt 1 gaatje korter dan de linker. Overigens denk ik dat ik ook eens een centered riding les ga volgen :+

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 08:57

Wederom een update: ik heb gemerkt dat als mijn paardje voorwaarts is en uit zichzelf flink doorloopt, ik mijn benen keurig stil kan houden! In het bos bijvoorbeeld merk ik dat hij echt de pas erin heeft, en flink voorwaarts is. dan hoef ik hem alleen maar tegen te houden dat ie er niet vandoor knalt, en aan te geven of we stappen, draven of galopperen.
Mijn beugels zitten inmiddels gelijk (heb met een boor extra gaten gemaakt). Dus dan zal het probleem toch liggen in mijn zwoegwerk in de bak. Ik doe teveel, en denk dat ik flink moet werken dat ie voorwaarst is en blijft.

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:17

Maar goed dat je in het bos kan om te ontdekken hoe het zit. Nu lekker verder eraan werken in de bak of in het bos ;)