[WN] ouders vinden western maar niks.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:00

De basis wat inrijden betreft is hetzelfde. Inrijden is - even oneerbiedig geformuleerd - een rem, stuur en gaspedaal monteren. Met een jong paard ga je op beide manieren eerst voor-waarts-neerwaarts rijden, voordat je aan de verzameling gaat werken. In de dresuur blijf je constante aanleuning vragen, die je in de western niet wilt. Ook ga je in de dressuur hoger oprichten, wat in de western ook niet gevraagd wordt.

Ik ben het niet eens dat je met een paard dat niet van jezelf is, niet heel ver kan komen. Uiteindelijk kan het paard het allemaal wel, maar moet jij het leren. Alleen is een keer in de week een beetje hobbelen daar niet voldoende voor. En in dat geval is het ook niet eerlijk tegenover het paard.

Omschakelen van dressuur naar western is mogelijk, ook na een half jaar basis dressuurrijden. Er zijn zelfs paarden die beide leren te beheersen. De vraag is, hoe ver wil je komen?

Dat jij zoveel jaar dressuur achter je hebt is het probleem niet. Maar je zult dingen af moeten leren, dingen die normaliter vanzelf gaan en die je als vanzelfsprekend bent gaan zien. Bereid je voor op een compleet andere ervaring, op een ander manier van rijden, en ook daar zul je van stal tot stal heel veel verschillen gaan zien, want iedere stal hanteert ook een beetje zijn eigen stijl.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:02

ehh als even andwoord op jou vragen

1 nee is geen prob
2 ik heb het ook gedaan (wel is waar onder begeleiding)
de rest zolang jij maar goed opneemt wat je instructeur je mee geeft moet dat geen probleem zijn in mijn ogen

verder en waarom ga je niet met lotje trail doen als ze slechte benen heeft
daar komt een heleboel tecniek bij kijken en is niet extreem belastend voor haar benen (als je je zelf het natuurlijk niet te moeilijk maakt;) )

zo kun je toch alvast een beetje kijken of het ook echt wat voor je is zonder dat het je paardje schaad
en het is ook nog eens handig ook wand een hek kun je ook buiten tegen komen of een brug of verzin het maar ;)
zo zal het alleen maar verijking zijn ;)

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 14:57

hoi :D

bedankt voor al jullie reacties! heb nog veel gesprekken gehad en we zitten bijna op de zelfde golflengte, echt westernlessen wordt het helaas niet maar af en toe een lesje of zo mag wel :D en voor het inrijden van alex hebben we een compromis gesloten, hij wordt engels/nh/western ingereden zegmaar, dus met elementen van verschillede stijlen (alleen beendruk wanneer nodig, teugels niet constand contact, veel op stem, beetje freestyle noem maar op. niet 'klassiek engels' dus..) maar we gaan er een keer met iemand over praten die echt in het western wereldje zit.. wat ik denk dat ik uiteindelijk echt western wil rijden. maar dat duurt nog wel even voor het zover is dat alex oud genoeg is enzo.

met lotje ga ik idd gewoon een beetje trail enzo doen, beetje uitvogelen wat het beste werkt, en niet te belanstend is..
alleen over het zadel zijn we nog niet eens, ik wil toch graag een westernzadel.. :Y) engelse zadel snijden zo in je onderbeen en je zit zo.. gedwongen door die wrongen. maar daar moeten we nog even over praten. en mijn moeder moet van het idee af dat western niet verzamelt is... en natuurlijk dat western niet helemaal anders is dan engels en dat ik altijd voor 'niks' engels gereden heb.. maar dat komt nog wel :Y)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:22

Hai!
Het lijkt erop dat je een goed gesprek met je ouders bent aangegaan. Wat betreft omscholen en western en engels combineren denk ik dat je er een verkeerd beeld bij hebt wat rijden eigenlijk inhoud. Beide disciplines vragen in de basis namelijk hetzelfde! Ja, het is precies hetzelfde! Je wilt een rechgericht nagevelijk paard en bij nagavelijk doel ik meer op nagevelijk voor alle hulpen dan alleen zijn hals in de krul. Als hij recht is en goed aan de hulpen werk je aan verzameling en balans, buiging en `gehoorzaamheid`
Het is dus erg goed te combineren en ik kan je vertellen dat ik mijn paard diep en rond rij, werk aan schouderbinnenwaarts en travers, wijken en appuyeren, die oefeningen zijn tenslotte geen eindstations, maar het resultaat van asl je bovenstaande voor elkaar hebt. Maar ik rij hem ook aan een `lange teugel` over balkjes heen waarbij ik alleen mijn zit heb om tempo en richting te controleren.
Zeg nou zelf beide zijn handig als je ene dresuuurwedstrijd rijdt toch? En ik kan je verklappen dat hetzelfde voor een westernwedstrijd geldt.

Blijf dus gewoon lekker rijden! Maakt niet uit welke stijl en optoming, als het maar past, en neem het beste van beide werelden mee in je trainingen. Probeer eens een hek en merk bijvoorbeeld dat je paard zijn achterhand nog niet kan verplaatsten, probeer een sidepass en merk dat je zult moeten werken aan wijken voor been. Ga horsemanshippen en leer hoe precies je hulpen moeten zijn. Rij een reiningproef en besef wat speedcontrol en ronde voltes zijn alsmede rechte lijnen. Maar geniet vooral!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:32

Les van een goede dressuurinstructeur/trice is waarschijnlijk niet veel goedkoper dan dat van een westerntrainer.

Er zijn genoeg haffies in de westernsport. En western heeft vele onderdelen. Wie zegt dat als je western rijdt dat je automatisch voor de reining moet gaan? Ik rij met onze haf sinds 2 jaar wedstrijden. Wij starten in de rustige onderdelen, de pleasure en de trail. Na 2 wedstrijdseizoenen (10 wedstrijden) zijn we van complete noob in de L5 nu L3 startgerechtigd. (Check profiel ;) )

En zolang je iets niet probeert kan je (of je ouders) er geen fatsoenlijk oordeel over vellen toch?

Paintless

Re: ouders vinden western maar niks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:34

mooi hafje heb je, die alex. zeker geschikt als leuke westernpony. zijn er te weinig van vind ik zelf.

wist je dat er vorig jaar een haflinger ned kampioen is geworden bij de Wran? zeg dat maar tegen je ouders! :D

ik hoop dat je met alex lekker de western in kan. ik gun het je

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:39

Waar in Gelderland woon je? Waar les je?
Of je nou western rijdt of dressuur, zolang je normaal de rustige onderdelen rijdt is de belasting hetzelfde.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 17:13

hallo allemaal :D

wat een leuke berichten, wordt er helemaal vrolijk van!
@dapperdier: super, kan me er helemaal in vinden wat je schrijft! ;)
@buitenzorg: wat ontzettent knap van je en je haf! dat bewijst maar hoe veelzijdig ze zijn.. ;)
@paintless: dankjewel :D ik heb wijnig kijk op hoe een westernpaardje er uit moet zien, of in iedergeval geschikt zou maken voor de westernsport, maar dit bericht doet me goed:j
@cissy: ik woon in arnhem noord, en les bij manege stal mansour. het is niet de goedkoopste manege, maar we wonen er tegenover en ik mag gebruik maken van hun bakken, echt super! :D daar heb ik echt geluk mee. hun manier van lesgeven is trouwens niet klassiek dressuurgericht, ze geven meer dressuur met een tintje nh erin. de enig westenles mogelijkheid is de mill ranch en esther de vries, maar we hebben geen trailer en het is te duur om er een te huren enzo..

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:40

ik heb zelf ook een haflinger waar ik western mee rijd en ja mij moeder vond het eerst ook niks, maar ik heb met filmpjes laten zien dat het heel leuk kan zijn. zelf heb ik ook een instructeur gaan zoeken en gevonden. nu rijden we al een tijdje western en ik kan merken dat hij dit veel leuk vind dan dressuur! en dta haflingers geen western kunnen is onzin! ze zijn juist fijn voor de westernsport. het zijn hele relaxte paarden. wat erg handig is in de western.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 22:47

Grin een Haf en niet geschikt voor western :D Ik ben sinds augustus ook een Hafbezitter (naast een aantal Quarters die dus de "ahum echte" westernpaarden zijn) En het Hafje doet het niet slecht (understatement of the year :+ ) Ik heb nu 1 wedstrijd met mijn Hafje gereden, en heb daarmee direct massa punten gehaald. Zoveel zelfs dat het Hafje al over moet naar de volgende klasse. Nou heeft dat grapje ook te maken met de klasse waarin ik eigenlijk hoor ;) maar dan nog. In 1 wedstrijd 10 punten halen is toch niet verkeerd en helemaal voor een paard wat in augustus nog engels liep :D
Dus daar heb je dan ook gelijk het antwoord op je andere vraag, nee het omscholen is niet het probleem. Wel is het een must te zorgen dat je goed les krijgt en met regelmaat. Ook bij een jong paard wat eerst engels beleerd is zie ik het probleem ook niet.

Mijn oudje is van oorsprong ook engels gereden, was zelfs Z dressuur voordat wij om zijn gegaan naar de westernsport, die beheerst alle engelse oefeningen en ook alle western oefeningen. Ik heb bij haar nooit problemen gehad met de overstap. En het is al gezegt de basis is gelijk.
Wel zet ik even een correctie in jou opmerking van "niet klassiek engels" Hoe die persoon jou paardje nu gaat inrijden is eigenlijk de klassiek engelse manier ;) Een echt klassiek engels gereden paard verschilt kwa basis niet van een westernpaard. Hetgene wat er nu als "klassiek engels" wordt omschreven is echt ammenooitniet klassiek engels. Dat in de kruk trekken en maar schoppen bij elke stap is niet zoals het vroeger geleerd werd ;) Ik kom uit de oude klassieke school, en echt dat is heel wat anders dan wat nu als engels wordt beschouwd. (zo ze stapt weer van dr krukkie :+ )

Wat les aangaat, een instructeur die aan huis komt is Barry Schuurman. Mss dat die ook wel bij jouw in de buurt lesgeeft (hij komt in ieder geval zelfs tot in Duitsland) Ik zou daarvoor aanraden Mehlika hier op Bokt eens een PB te sturen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:55

Rina heeft een haffie gekocht??? zo zo, wat een luxe.

succes met het hafje.

ik denk dat topicstarter genoeg materiaal heeft om dr ouders te over tuigen.

enneh, geld kost het allebei. het is gewoon een dure sport en hoe beter je bent/wordt, hoe duurde het wordt. ivm wedstrijden, je laten zien, showen... als beginnend ruiter zit je daar niet zo mee.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:08

Paintless schreef:
wist je dat er vorig jaar een haflinger ned kampioen is geworden bij de Wran? zeg dat maar tegen je ouders! :D

Wist je dat dat in 1999, 2000 en 2001 ook al het geval was.
Kijk maar eens in mijn profiel. ;)

Ik denk dat je met Alex een heel leuk westernpaardje zult krijgen.
En verder wil ik me aansluiten bij Rina haar bericht.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:53

ja sorry, ik zat alleen even aan marja te denken. jij natuurlijk ook. ik was je niet vergeten hoor silvester :o