[WN] waarom zoveel onbegrip voor western sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 11:23

Ik snap wel waarom je het zegt maar ik denk dat dat niet alleen in de paardesport zo is.
Die mensen heb je overal!
Als je je daar druk om moet maken heb je er een dagtaak aan.

Maar wat ik bedoel is, je hoeft je er niet verheven boven te voelen. Want dan doe je in feite hetzelfde als zij. Bovendien worden ze daar alleen maar stelliger van in hun mening.
Als je ze het genoegen geeft om naar ze te luisteren en jij jou verhaal vervolgens doet dan heb je er meer kans op dat ze je serieus nemen.
En de boel wordt er gezelliger van.
Pling

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 13:13

Wij staan op een stal met verschillende disciplines, dressuur, springen, mennen en ook western. Wij hebben echter geen enkel probleem en gewoon een gezellige groep.

Van beide kanten moet er, denk ik, een stukje begrip en interesse zijn voor waar de ander mee bezig is.
Wederzijdse vragen en antwoorden/oplossingen leiden tot een betere verstandhouding.

Groetjes, Gisela

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:53

Ik sta ook op een stal waar ik de enige ben die western rijd.

Ik heb er in al die jaren nog nooit problemen meegehad, tenzij ze achter mijn rug om lopen te banketstaaf.

En als je westernrijd hoef je heus niet gelijk een 'western' bit erin te hangen.
je moet jezelf eerst afvragen waarom gebruik ik dat bit?
Ik heb ook diverse bitten geprobeerd, maar val elke keer weer terug op mijn dubbelgebroken 'engelse ' trens.

Vaak kom je met goede uitleg een heel eind en de mensen die niet willen luisteren moet je links laten liggen, dat zijn degene die alles beter denken te weten.

LindaVelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 16:58

jilleroo schreef:
ik heb dit niet bij mij op stal. ik ben de enige die western rijd maar ik heb gelukkig tot nu toe alleen leuke reacties gehad.
maar ik kan me voorstelllen dat dit kan irriteren ja

Voor mij geldt hetzelfde Haha!
Ik rijd trouwens ook gewoon met een dubbelgebroken engelse trens Knipoog

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 18:40

ik rijd met een dubbelgebroken scharenbit en daar zeuren ze bij mijn stal ook niet over. als ze ergens hun vragen over hebben leg ik het uit en dan is het altijd goed.
trouwens dat met die staartzak ken ik.. bij mij op stal is het omgedoopt als staartcondoom... is ook weil grappig want ik heb een driekleur tinker en een tijgervelletje als staartcondoom Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 10:19

Elles schreef:
[Op PP had iemand wat geplaats over een nieuwe serie bitten die de familie Pessoa had bedacht. Kwamen eerst heel veel van die "oh wat sneu" en "ah wat zielig" reacties op (terecht trouwens), en toen kwam iemand met een link naar Toklat of Myler, die natuurlijk helemaal volstond met martelwerktuigen... want het waren immers westernbitten
[/quote]

Hoi Elles, ik ben degene die de link naar Toklat had geplaatst! Voornamelijk voor de westernbitten met die achterlijk hoge A-poort, dat zijn nou eenmaal martelwerktuigen, in welke sport je je ook begeeft. Ik zit zelf in de dravers, nou, daar zijn ook een aantal fraaie bitten in omloop hoor, en die staan óók op de Toklat-site. Ik sluit mijn ogen daar niet voor - in mijn sport is ook zat mis, maar er gaat ook zat goed - wat dacht je dat ik voor vooroordelen over me heen kreeg?

Het beste is om niet in discussie te gaan, maar wat fout is moet je ook afwijzen vind ik. Bij ons op stal staan een aantal westernruiters, en er zat 1 rotte appel tussen. De rest wordt daar gelukkig niet op aangekeken.

Zelf doe ik ook nog eens aan Parelli Natural Horsemanship, ook al zo'n bevooroordeeld iets.... zou zweverig enz zijn - maar mijn draverhengst wint wel koersen, dus wie heeft er nou gelijk? Westernruiters moeten zich niet in de verdediging laten dringen, maar gewoon door hun rijden laten zien wat er positief aan western is !

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 00:17

Wij stonden eerst ook op een stal waar van de 20 ruiters maar 3 westernruiters waren.. ze keken echt op ons neer, altijd gezever en het beter weten enzo. Het waren gewoon vervelende mensen die denken dat als ze een Z-proefje een beetje kunnen doorstaan de top van NL zijn. Trieste mensen.

Nu sta ik op een superleuke stal waar ik nooit meer weg wil! Er zijn allerlei soorten rijstijlen: western, dressuur, op zijn ijslands (hoe noem je dat eigenlijk?) aangespannen en er zijn er een paar met andalusier. Alle mensen vinden het ook leuk om bij elkaar te kijken en wat voor bitje ofzo je gebruikt (wat ze dan ook willen hebben Knipoog ). Iedereen gaat heel leuk met elkaar om en vraagt advies aan elkaar. Maar bemoeit zich niet met elkaar. Heel gezellig sfeertje hangt er. Party!!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 17:03

Nou Zomon, welkom in de wereld van het westernrijden die door dressuur ruiters nog steeds als ´vreemd´ bekeken wordt. Ze beweren vaak anders, maar het tegendeel bewijst het keer op keer. Ik zou gewoon doorgaan zoals je nu doet en ze allemaal maar laten kletsen.

vera schreef:
Tsja, dat je je de hele tijd moet verdedigen is heel vervelend. Anky heeft ooit wel eens een show gereden met een paint van Rieky en ook les van haar gehad. Anders plak je die foto toch op de stal en wijs je er alleen maar naar *LOL* Zelfs hun goeroe doet het Tong uitsteken

Hi hi, dat is fancy´s Fancy waar Anky toendertijd op gereden heeft. Die boft maar met zo´n geweldig paard! Ik vind hem nog steeds om te Kwijl

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 19:33

Slapen Slapen Slapen Slapen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 19:34

Blaze schreef:
:Z Slapen Slapen Slapen

*LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:52

volgens mij gaat het gewoon puur om de show die mensen willen zien, een opgefokt paard, dat strak in de krul loopt. ze denken dan als je western doet, bv met een quarter dat ze alle de jog doen en niet nagefelijk laten lopen (en dat ziet er natuurlijk niet mooi uit, grrrrrrrr) elke combinatie zou geaccepteerd moeten worden, zolang er maar plezier is en een gezonde relatie tussen mens en paard zonder frustraties,
hoe lang zal het nog duren voordat iedereen dit begrijpt

wannabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 17:31

Haha! Begrijpen zullen ze het nooit.
Maar als ze het alleen maar accepteren *LOL* dan zou dat in ieder geval al een hele stap vooruit zijn en zijn we al halverwege de eindstreep voor volledige erkenning Misselijk ,was even de taal uit Bit.
Erkenning is er namelijk al want het is niet voor niets een Demo-sport bij de aankomende Olympische Spelen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 19:15

kinglover schreef:
een opgefokt paard, dat strak in de krul loopt.

Bedoel je dit in de dressuur of in de western?

fanci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 07:24

Jolande"]
Nou Zomon, welkom in de wereld van het westernrijden die door dressuur ruiters nog steeds als ´vreemd´ bekeken wordt. Ze beweren vaak anders, maar het tegendeel bewijst het keer op keer. Ik zou gewoon doorgaan zoals je nu doet en ze allemaal maar laten kletsen.

[quote="vera schreef:
Tsja, dat je je de hele tijd moet verdedigen is heel vervelend. Anky heeft ooit wel eens een show gereden met een paint van Rieky en ook les van haar gehad. Anders plak je die foto toch op de stal en wijs je er alleen maar naar *LOL* Zelfs hun goeroe doet het Tong uitsteken

Hi hi, dat is fancy´s Fancy waar Anky toendertijd op gereden heeft. Die boft maar met zo´n geweldig paard! Ik vind hem nog steeds om te Kwijl
[/quote]

fanci je schrijft mijn paard z' n naam verkeerd.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 14:47

het zal niet helemaal on-topic zijn maar de western tak heeft wel mooi zijn eigen forum hier op Bokt!! Dat redt de rest dus niet hè? Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 16:48

Hmm, dus horen we er nog steeds niet bij Lachen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 17:22

ik bedoel inderdaad voor de dressuur, natuurlijk zijn er daar ook wel mensen die het anders doen, maar ik hoop dat je het nu begrijpt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 17:38

Als je de engelse bitten gewend bent dan schrik je best van een western bit. Wat je je in eerste instantie nl. niet realiseerd is dat de aanleuning in het western rijden heel anders is dan bij het Engels rijden.

Zoals je ook in mijn profiel kunt zien heb ik op het HCR in Giesbeek gestaan waar een aantal jaren het NK-western is gehouden. Ik vond dat, als echte dressuurdoos, altijd vreselijk leuk . Allemaal heel leuke en aardige mensen die graag iets vertelden over de sport.

Maar wat ik daar gezien heb was niet allemaal even positief en viendelijk t.o.v. de paarden Huilen . En dat heeft toch wel weer een hoop vooroordelen bevestigd, helaas. Wanneer men in staat is om misstanden in de sport strenger aan te pakken zal er in het algemeen ook een veel positiever beeld gaan ontstaan over het western rijden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 23:06

kinglover schreef:
ik bedoel inderdaad voor de dressuur, natuurlijk zijn er daar ook wel mensen die het anders doen, maar ik hoop dat je het nu begrijpt

Dan vind ik opgefokt geen goede woordkeus. Een paard in de dressuur hoort net zo ontspannen te zijn als in de western. De houding is alleen anders. Misschien iets meer in de dressuursport verdiepen? Daar kunnen een hoop westernruiters nog wat van leren. En andersom Lachen

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 10:58

Jippie schreef:
Maar wat ik daar gezien heb was niet allemaal even positief en viendelijk t.o.v. de paarden Huilen . En dat heeft toch wel weer een hoop vooroordelen bevestigd, helaas. Wanneer men in staat is om misstanden in de sport strenger aan te pakken zal er in het algemeen ook een veel positiever beeld gaan ontstaan over het western rijden.

Dat is niet alleen bij western het geval hoor.
Als je op een dressuur wedstrijd soms mensen ziet los rijden dan zie ik ook dingen gebeuren die me niet fijn lijken voor het paard!
Volgens mij maakt het niet zo veel uit in welke tak van sport je verkeerd. Bij western is het vooroordeel alleen groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 12:51

Nou Bonnigje, dan zal ik je snel uit de droom helpen. Ik [en vele anderen met mij ook westernruiters] heb op de NK wedstrijden nog melding gedaan bij de officials van wantoestanden Huilen . Die waren het overigens roerend met me eens dat sommige dingen onacceptabel waren. Maar,...... zo lang er geen bloed vloeit treedt men niet op. Bovendien was de ruiter/dader ook nog eens een grote sponsor en favouriet.

De dingen die ik daarheb gezien waren met geen pen te beschrijven, dat heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt op een ander concours. Maar door dergelijke taferelen wordt de western sport wel in een heel kwaad daglicht gesteld met de bijbehorende vooroordelen. Het zou goed zijn wanneer mensen zich daar duidelijk van zouden distancieren ipv het goed te praten en te begateliseren.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 15:01

Ja dat kan, ik weet denk ik wel wie je bedoelt. Maar dat soort incidenten komen zeker ook bij dressuur wedstrijden voor, daar ben ik getuige van geweest.
Of je nou dressuur rijdt of western, dat kan gewoon niet!
dat ben ik zeker met je eens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 17:53

Ik ben er zelf getuige van geweest dat een springruiter in het M uitgebeld werd wegens 3 weigeringen. Ok, paard uit de ring, afsteigen en naar de trailer, om vervolgens achter de trailer het paard letterlijk af te tuigen.
Later heb ik gehoord dat dit gezien is, en de startkaart van de combinatie voor onbepaalde tijd werd ingetrokken, maar weet niet of dat waar is

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 18:10

Dat is gewoon triest.... maar dat soort mensen heb je ook bij andere dierensporten. Boos! Echt dieptriest. Het lijkt me ook niet dat die mensen het echt voor hun eigen lol doen, maar meer voor de omgeving.. lekker rijk doen ofzo... pfff. Lips are sealed