[WN] westernbegrippen uitgelegd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:39

Een reverse in de pleasure is nooit een rollback!!! Anders heb je namelijk een break of gait te pakken. Alles tussen de 5 en 10 meter is prima, naargelang het niveau van ruiter en paard.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:45

crazycactus schreef:
Een reverse in de pleasure is nooit een rollback!!! Anders heb je namelijk een break of gait te pakken. Alles tussen de 5 en 10 meter is prima, naargelang het niveau van ruiter en paard.

en in welk rulebook staat 5 tot 10 meter dan?

crazycactus

Re: westernbegrippen uitgelegd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:47

Volgens mij staat er in de rulebook geen maat, maar het moet er wel een beetje netjes uit ziet, maak je het kleiner dan loop je het risico dat het er krabbelend uit ziet. Als je het wel kan prima natuurlijk.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:55

crazycactus schreef:

Wel als je vanuit stilstaan op de hoefslag een reverse moet maken dan moet je wel een 180 turn om de achterhand maken maar dan moet je na de turn weer stil blijven staan dus niet weg stappen. Dit heb ik 1 keer gehad en daar gingen veel mensen mee de mist in.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:58

MissFreubel schreef:
Nee hoor Funny, echter wordt "reverse" zo uitgelegd. Alszijnde een draai van 180 graden om van hand te veranderen. Dat is natuurlijk een ruim begrip, omdat je dat inderdaad heel kort kan doen, zodat het bijna een turn wordt, maar als je de reverse over de x-as van de bak doet, kan ik me voorstellen dat dit ook niet de bedoeling is. Vandaar mijn vraag of daar misschien regels voor zijn.

Ging ik eigenlijk ook niet van uit, maar dacht vraag voor de voorzichtigheid. Andere vraag; reverse over de x-as? wat moet ik me daar bij voorstellen.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:15

Funnygirl schreef:
MissFreubel schreef:
Nee hoor Funny, echter wordt "reverse" zo uitgelegd. Alszijnde een draai van 180 graden om van hand te veranderen. Dat is natuurlijk een ruim begrip, omdat je dat inderdaad heel kort kan doen, zodat het bijna een turn wordt, maar als je de reverse over de x-as van de bak doet, kan ik me voorstellen dat dit ook niet de bedoeling is. Vandaar mijn vraag of daar misschien regels voor zijn.

Ging ik eigenlijk ook niet van uit, maar dacht vraag voor de voorzichtigheid. Andere vraag; reverse over de x-as? wat moet ik me daar bij voorstellen.

Dat je je reverse zo groot maakt dat je over het midden van de rijbak gaat. Dit zag ik namelijk een keer iemand doen, die maakte zijn reverse zo groot/wijd dat hij de halve rijbak nodig had. Dus over de x ging. Kan het niet anders uitleggen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:19

ik begrijp ook wel dat dat 2 verschillende dingen, maar die 2 verschillende dingen veranderde ook nog wanneer je thuis was, of op wedstrijd.
dus als je thuis het ene doet, is het op wedstrijd anders. en dat geld ook voor het andere.... snappie?

seabiscuit, wat ben je fel... niet gelijk in de tegenaanval schieten joh..
en ja, ik vond je uitleg ook een beetje vaag.
niet iedereen hoeft gelijk maar een dvd te gaan kijken als ze iets niet begrijpen. je kan het ook gewoon vragen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:26

MF: dat is wat ik al zei, dat kun je best doen als je je positie in het veld wilt veranderen.
als er allemaal maloten om je heen rijden kun je beter maken dat je daar weg komt omdat de judges dan niet meer naar je kijken bv.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:55

Kunnen we terug on topic en proberen weer gewoon woorden met uitleg te geven.
Wat begon als een heel overzichtelijk topic is een compleet rotzooi geworden. Ik zou bijna zeggen:"Slotje?"

Seabiscuit: ik stel voor dat je stopt met reageren totdat je een nuttig bijdrage met uitleg over bepaalde woorden gaat geven.
Overigens geldt dit voor iedereen!

Trot en Canter zijn woorden die wel degelijk in de western thuis horen.

AQHA: American Quarter Horse Association (Quarters Only)
APHA: American Paint Horse Association (Paint en SPB: Solid Paint Bred only)
NRHA: National Reining Horse Association (All Breed)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:39

Trot is het Engelse woord voor (basis)draf en canter voor (basis)galop. Deze gangen komen dus wel bij het westernrijden voor maar zijn niet exclusief gereserveerd voor western riding.

Aub geen slotje!!! Het zou jammer zijn om mensen de kans om wat te leren of ter discussie te stellen te ontnemen....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 06:47

14cecile14 schreef:
Wel als je vanuit stilstaan op de hoefslag een reverse moet maken dan moet je wel een 180 turn om de achterhand maken maar dan moet je na de turn weer stil blijven staan dus niet weg stappen. Dit heb ik 1 keer gehad en daar gingen veel mensen mee de mist in.

Klopt maar dan vragen ze stop and turn, althans dat heb ik al een paar keer meegemaakt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:49

Moderatoropmerking:
Ik heb een flink aantal berichten verwijderd, en ik hoop dat we zo weer verder kunnen. :)

Misschien een leuk idee om als er overeenstemming (bereikt) is, een woordenlijst te maken voor in de charter/faq. :)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:03

Of wiki?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:07

Ja, ook. Laat ik het zo zeggen: 'misschien kunnen we er iets mee doen'. :)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 14:12

Bedankt Merel! ;)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:55

In verband met de sidepass heb ik nog wel een vraagje.
Ik heb side pass vroeger ook altijd geleerd als zijwaardse gang, geen vooruitgaan maar gewoon netjes naar links en rechts met het hele lichaam van het paard recht.
Maar nu heb ik een nieuwe trainer (die toch echt wel weet waar mee hij bezig is) en hij zegt dat je het enkel sidepass mag noemen als je in zijgangen een soort cirkel maakt, waarbij dus de schouder sneller beweegt als de heup. (deze oefeningen horen bij het verbeteren van 'the body' in the spin). Misschien dat ik het niet goed uitleg, maar krijg les in het Engels en vind het moeilijk om dit allemaal naar nederlands om te zetten. Maar kan iemand hier wat extra uitleg bij geven ?
Two track ken ik ook nog en dat is dan zijwaarts + voorwaards

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:42

Nou laten we de sidepass maar even laten zitten, want ik geloof niet dat we daar met zijn allen uit gaan komen..
Ik heb een niet nader persoon even gevraagd de sidepass uit te leggen en dit was zijn/haar reactie:

Citaat:
De sidepass uitleggen?? Daar gaat het helemaal niet over.
Waar het omgaat is dat iemand vol overtuiging verteld wat een sidepass is terwijl er meerdere manieren zijn om die beweging te maken en allen heten ze sidepass. Je kunt nu zelf lezen op Bokt hoe een trainer de sisepass overbrengt op zijn leerling.

Vern Sapergia zegt bv dat het een zijwaartste /voorwaartse beweging is met het paard gericht naar de kant waar je naar toe gaat.

Neem bv yield=nageven zegt men.nageven is voor 99% zakken met het hoofd.
Wat is dan legyield /nageven op het been,dus hoofd omlaag op je been??? NEE dat is gewoon wijken voor je been.
Dus dat hele begrippen topic is gewoon belachelijk.

maw dit alles zaait alleen onkunde onder mensen die al niet veel kunnen.

Nou ja, niet het hele begrippen topic is natuurlijk belachelijk, maar er zijn wellicht begrippen die we nooit volledig uit kunnen leggen en die we beter kunnen laten rusten of iig niet over in discussie treden.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:23

Citaat:
Wat is dan legyield /nageven op het been,dus hoofd omlaag op je been??? NEE dat is gewoon wijken voor je been.

Ik denk dat Yield=nageven, betekent dat het paard nageeft op de druk dus van de druk afgaat.
En dat kan dus in veel situaties zijn bijv nageven op de teugel dus het hoofd zakken , op teugel druk tegen de hals (nekreining) of op het been door wijken enz
Bij de engelse begippen verstaat men onder het nageven, het zakken van het hoofd.(en ontspannen van de hals en nekspieren).
Net als "broke" haast de zelfde betekenis heeft, in de zin dat als hij bijv broke is op het been hij het been goed accepteert en er op gehoorzaamd, en "broke" dus eigenlijk "gehoorzaam/direkt reageren" betekent.
Ik denk niet dat dit topic belachelijk is,natuurlijk zullen verschillende trainers verschillende uitleg geven, het belangrijkste is dat ze het zelfde bedoelen en het zelfde willen bereiken.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:49

sliding schreef:
Citaat:

Ik denk dat Yield=nageven, betekent dat het paard nageeft op de druk dus van de druk afgaat.
En dat kan dus in veel situaties zijn bijv nageven op de teugel dus het hoofd zakken , op teugel druk tegen de hals (nekreining) of op het been door wijken enz
Bij de engelse begippen verstaat men onder het nageven, het zakken van het hoofd.(en ontspannen van de hals en nekspieren).
Net als "broke" haast de zelfde betekenis heeft, in de zin dat als hij bijv broke is op het been hij het been goed accepteert en er op gehoorzaamd, en "broke" dus eigenlijk "gehoorzaam/direkt reageren" betekent.
Ik denk niet dat dit topic belachelijk is,natuurlijk zullen verschillende trainers verschillende uitleg geven, het belangrijkste is dat ze het zelfde bedoelen en het zelfde willen bereiken.

Mijn idee! :D

Humble Talent schreef:
Citaat:
maw dit alles zaait alleen onkunde onder mensen die al niet veel kunnen.

Heb wel zo'n idee waar dit vandaan komt, maar ik vraag me oprecht af waarom zo denigrerend over mensen die je misschien niet eens kent? Van vragen stellen/ kennis delen, daar dan weer discussies over hebben is nog nooit iemand stommer geworden. Als een topic je niet aanspreekt wat let je er niet aan deel te nemen? Imo allemaal verspilde (negatieve) energie...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:05

HT de reactie die jij kreeg na je vraag getuigd eigenlijk van iemand die zelf ook niet erg goed weet wat er bedoeld wordt

de termen zullen echt wel kloppen, nu ze uitgelegd krijgen in het Nederlands

yield = nageven

bij druk op het bit moet een paard het hoofd naar beneden brengen en het bit los laten/ niet op blijven hangen
bij druk op het been moet het paard zijwaarts gaan en zo de druk verminderen

dat verschillende trainers hun eigen draai geven aan bepaalde termen wil nog niet zeggen dat ze die allemaal juist gebruiken

als ik in het nederlands ga wijken mag je dat niet verwarren met appyeren of traver
zo heb je ook schouder voor en schouder binnenwaarts, niet hetzelfde
al deze termen worden ook netjes uitgelegd in een dressuurboek

als iemand in staat is om veel van zulke termen in het amerikaans/engels te geven snappen we een hoop boeken en DVD's ook een stuk beter

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:19

er zit wat in wat er nu allemaal gezegt word. hoe je iets uitlegd maakt niet veel uit, als het gewenste resultaat maar bereikt wordt.
roepen dat hier alleen maar mensen zitten die zelf al niets kunnen wou ik nou niet zo snel roepen.
dat vind ik toch wel redelijk denegrerend over komen.

ik vind het een handig topic. als ik iets niet weer, en ik heb net de pc aan, kan ik altijd even spieken.

en zo'n fac's lijstje, altijd handig :P

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:23

Eigenlijk heb ik ook wel een vraag waar wellicht meer mensen graag eens opheldering over zouden willen.
Ik sloeg namelijk de laatste editie van de Quarter eens open en in het artikel over de DRHA Reining Fever wordt er met zoveel verschillende klasses 'gesmeten', dat ik door de bomen het bos niet meer zie :o

Dus wie weet wil een reiningdeskundige de verschillen tussen de verschillende klasses en de kwalificaties (dus voor wie zijn ze bedoeld?) uitleggen?

Hier een aantal van de klasses die ik bedoel:
Green as Grass, Ladies Reining (oké die ligt betrekkelijk voor de hand ;) ), Novice Horse Non Pro, Rookie level 1 & 2, Intermediate Non Pro, Limited Non Pro en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat doet een reiningruiter besluiten in welke klasse te starten? Er zijn zóveel klasses!! :wow:

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:29

Citaat:
Open
Iedere ruiter met een geldig NRHA lidmaatschap mag elk paard in deze klasse starten. In de Open klasse maakt het niet uit hoeveel de ruiter gedurende zijn levensjaren op goedgekeurde NRHA wedstrijden heeft verdiend.

Intermediate Open
De Intermediate Open is toegankelijk voor elke ruiter met een geldig NRHA lidmaatschap die gedurende de aan het kalenderjaar voorafgaande 3 kalenderjaren minder dan $25,000 dollar heeft verdiend op door NRHA goedgekeurde wedstrijden.

Limited Open
De Limited Open is toegankelijk voor elke ruiter met een geldig NRHA lidmaatschap die gedurende zijn/haar levensjaren minder dan $10,000 dollar op door de NRHA goedgekeurde wedstrijden heeft verdiend.

Rookie Professional
De Rookie Professional is open voor elke ruiter, behalve voor degene met een Non Pro card. Een ruiter in de Rookie Professional mag niet meer dan $5000 NRHA lifetime earnings hebben verdiend op de start van het NRHA jaar.

Novice Horse Open
Deze klasse is voor elke ruiter met een geldig NRHA lidmaatschap en enkel voor paarden die niet meer dan $5000 in lifetime verdiensten hebben in Categorie 1 bij de aanvang van het NRHA jaar.

Non Pro
De Non Pro klasse is toegankelijk voor elke ruiter met een geldig NRHA Non Pro lidmaatschap. Dit zijn ruiters die zich niet beroepsmatig met de sport bezighouden. Een Non Pro ruiter mag dus geen paarden trainen en/of les geven tegen betaling. Om de Non Pro status te verkrijgen moet een ruiter een verklaring afleggen aan de NRHA. De aanvraag wordt gepubliceerd in de NRHA Reiner, het officiële publicatie- orgaan van de NRHA. Indien hier niemand bezwaar tegen heeft ingediend, wordt de Non Pro kaart afgegeven. De Non Pro ruiter mag alleen een eigen paard starten. In de Non Pro klasse maakt het niet uit hoeveel de ruiter gedurende zijn levensjaren heeft verdiend. De Non Pro ruiter mag ook starten in de Open klasse.

Intermediate Non Pro
De Intermediate Non Pro klasse is toegankelijk voor elke ruiter met een geldig NRHA Non Pro lidmaatschap die gedurende de aan het kalenderjaar voorafgaande 3 kalenderjaren minder dan $10,000 dollar op door de NRHA goedgekeurde wedstrijden heeft verdiend.

Limited Non Pro
De Limited Non Pro klasse is toegankelijk voor elke ruiter met een geldig NRHA Non Pro lidmaatschap die in zijn/haar levensjaren minder dan $2,500 op door de NRHA goedgekeurde wedstrijden heeft verdiend.

Novice Horse Non Pro
Deze klasse is als de Novice Horse Open, maar dan enkel voor Non Pro ruiters (voor uitleg van Non Pro ruiter, zie uitleg Non Pro)

Youth
Bij de Youth klassen wordt een onderscheid gemaakt tussen de Youth 13 & Under en de Youth 14-18 klasse. De Jeugdruiter mag ook in de Non Pro klasse starten, mits hij of zij aan de daarvoor gestelde eisen voldoet.

Rookie
De Rookie klasse is toegankelijk voor ruiters met een geldig NRHA Non Pro lidmaatschap die in hun levensjaren niet meer als $200 dollar hebben verdiend, in welke klasse dan ook, bij de start van het NRHA jaar. Dit is exclusief het geld dat verdiend is in jeugd klassen. Ruiters mogen niet meer dan 50 punten in Jeugd klassen hebben verdiend. Paarden dienen op 1 hand geshowd te worden.

Green as Grass
Green as Grass is een Non Pro DRHA klasse. Men mag hierin starten met een eigen paard als met een paard van een ander, mits ruiter en eigenaar beiden lid zijn van de DRHA. Er mag gereden worden op twee handen, op elk legaal (NRHA) bit. Na binnenkomst van de showarena mag niet meer van hand(en) worden gewisseld. Een Green as Grass ruiter mag aan het begin van het kalenderjaar niet meer dan € 135 prijzengeld hebben verdiend. De Green as Grass is enkel toegestaan voor Non Pro ruiters, indien zij aan het begin van het kalenderjaar niet meer dan € 135 prijzengeld hebben verdiend.

http://www.drha.nl Starten baseer je op waar je denkt dat jij en je paard thuis horen en mogen starten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:30

HumbleTalent schreef:
Citaat:
Open
Iedere ruiter met een geldig NRHA lidmaatschap mag elk paard in deze klasse starten. In de Open klasse maakt het niet uit hoeveel de ruiter gedurende zijn levensjaren op goedgekeurde NRHA wedstrijden heeft verdiend.

Intermediate Open
De Intermediate Open is toegankelijk voor elke ruiter met een geldig NRHA lidmaatschap die gedurende de aan het kalenderjaar voorafgaande 3 kalenderjaren minder dan $25,000 dollar heeft verdiend op door NRHA goedgekeurde wedstrijden.

Limited Open
De Limited Open is toegankelijk voor elke ruiter met een geldig NRHA lidmaatschap die gedurende zijn/haar levensjaren minder dan $10,000 dollar op door de NRHA goedgekeurde wedstrijden heeft verdiend.

Rookie Professional
De Rookie Professional is open voor elke ruiter, behalve voor degene met een Non Pro card. Een ruiter in de Rookie Professional mag niet meer dan $5000 NRHA lifetime earnings hebben verdiend op de start van het NRHA jaar.

Novice Horse Open
Deze klasse is voor elke ruiter met een geldig NRHA lidmaatschap en enkel voor paarden die niet meer dan $5000 in lifetime verdiensten hebben in Categorie 1 bij de aanvang van het NRHA jaar.

Non Pro
De Non Pro klasse is toegankelijk voor elke ruiter met een geldig NRHA Non Pro lidmaatschap. Dit zijn ruiters die zich niet beroepsmatig met de sport bezighouden. Een Non Pro ruiter mag dus geen paarden trainen en/of les geven tegen betaling. Om de Non Pro status te verkrijgen moet een ruiter een verklaring afleggen aan de NRHA. De aanvraag wordt gepubliceerd in de NRHA Reiner, het officiële publicatie- orgaan van de NRHA. Indien hier niemand bezwaar tegen heeft ingediend, wordt de Non Pro kaart afgegeven. De Non Pro ruiter mag alleen een eigen paard starten. In de Non Pro klasse maakt het niet uit hoeveel de ruiter gedurende zijn levensjaren heeft verdiend. De Non Pro ruiter mag ook starten in de Open klasse.

Intermediate Non Pro
De Intermediate Non Pro klasse is toegankelijk voor elke ruiter met een geldig NRHA Non Pro lidmaatschap die gedurende de aan het kalenderjaar voorafgaande 3 kalenderjaren minder dan $10,000 dollar op door de NRHA goedgekeurde wedstrijden heeft verdiend.

Limited Non Pro
De Limited Non Pro klasse is toegankelijk voor elke ruiter met een geldig NRHA Non Pro lidmaatschap die in zijn/haar levensjaren minder dan $2,500 op door de NRHA goedgekeurde wedstrijden heeft verdiend.

Novice Horse Non Pro
Deze klasse is als de Novice Horse Open, maar dan enkel voor Non Pro ruiters (voor uitleg van Non Pro ruiter, zie uitleg Non Pro)

Youth
Bij de Youth klassen wordt een onderscheid gemaakt tussen de Youth 13 & Under en de Youth 14-18 klasse. De Jeugdruiter mag ook in de Non Pro klasse starten, mits hij of zij aan de daarvoor gestelde eisen voldoet.

Rookie
De Rookie klasse is toegankelijk voor ruiters met een geldig NRHA Non Pro lidmaatschap die in hun levensjaren niet meer als $200 dollar hebben verdiend, in welke klasse dan ook, bij de start van het NRHA jaar. Dit is exclusief het geld dat verdiend is in jeugd klassen. Ruiters mogen niet meer dan 50 punten in Jeugd klassen hebben verdiend. Paarden dienen op 1 hand geshowd te worden.

Green as Grass
Green as Grass is een Non Pro DRHA klasse. Men mag hierin starten met een eigen paard als met een paard van een ander, mits ruiter en eigenaar beiden lid zijn van de DRHA. Er mag gereden worden op twee handen, op elk legaal (NRHA) bit. Na binnenkomst van de showarena mag niet meer van hand(en) worden gewisseld. Een Green as Grass ruiter mag aan het begin van het kalenderjaar niet meer dan € 135 prijzengeld hebben verdiend. De Green as Grass is enkel toegestaan voor Non Pro ruiters, indien zij aan het begin van het kalenderjaar niet meer dan € 135 prijzengeld hebben verdiend.

http://www.drha.nl Starten baseer je op waar je denkt dat jij en je paard thuis horen en mogen starten..

Ofwel, http://www.drha.nl/Reining/3006.html :D