[WN] er moeten toch meer hengsten zijn...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:29

Dat is een hele apparte Cassidy, zijn moederlijn ben ik niet heel bekend mee (maar ik weet ook niet alles Bloos ) maar zijn vaderlijn is toch niets mis mee. Dus eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je juist hem als voorbeeld hebt genomen.

Neemt niet weg dat ik hem een mooie verschijning vind!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:43

Pa heeft wat gepresteerd, Opa ook nog een beetje, maar voor de rest geen enkel paard in de bloedlijn.
Ga er dan van uit dat de merrie zeker 70% invloed heeft op het veulen (theoretisch 50% maar in werkelijkheid meer) aan het veulen doorgeeft, dan is dit paard een toevalstreffer...

In de laatste Reiner stond dat een deksprong al $3000 moet kosten. Paard is net drie jaar...

De tijd zal het leren of hij deze kwaliteiten ook aan zijn kinderen door gaat geven....

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-03 23:55

Nou ik vind dat zijn Pa en Opa best aardig wat hebben neer gezet ZEKER voor wat we in Nederland gewend zijn Huilen

Over wat de merrie toevoegd aan het veulen is een lange discussie, ze heeft ook meer te vertellen omdat ze het kind opvoed. Maargoed.

Het dekgeld is belachelijk maar aan de andere kant, je moet eens zien hoeveel mensen erin trappen alleen omdat hij een keer gewonnen heeft. Misschien is hij het wel waar we met z'n alle op hebben zitten wachten, you never know }> Wie weet spreken we elkaar wel....over een jaar of 10?

Eigenlijk zou je nu eens moeten kijken wie er gewonnen hebben met een bloedlijn die wel gepressteerd heeft....maar dat zal wel een lang verhaal worden Bloos Extreme duivel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 07:36

En dan heb je ook nog die mensen die bang zijn dat een Futurity winnaar de volgende wedstrijd niet zo goed scoort, en hem dan maar helemaal uit de sport halen.

Valt meer mee te verdienen met dekken, dan met wedstrijden.

En qua prestaties nooit kijken naar Nederlandse begrippen. Dan is namelijk een eenmalige winnaar van het NK al een bijzondere hengst (en of hij nu gewonnen heeft vanwege gebrek aan competitie, of wel zo goed was, dat vertellen de verhalen dan niet....)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 09:53

Cassidy schreef:
En qua prestaties nooit kijken naar Nederlandse begrippen. Dan is namelijk een eenmalige winnaar van het NK al een bijzondere hengst (en of hij nu gewonnen heeft vanwege gebrek aan competitie, of wel zo goed was, dat vertellen de verhalen dan niet....)

Ik vind ook dat prestaties in de USA even wat meer zeggen dan die van hier. De concurrentie is in Amerika zoveel groter dat je toch echt wel veel in je mars moet hebben om op de grote shows goed te presteren. Bovendien wordt er daar ook veel meer geld ingepompt om het een geoliede "industrie" te maken. Met alle voor- en nadelen, maar igg wel met showresultaten. In Europa moet je toch al snel naar resultaten in Duitsland of Italie kijken. Daar hebben ze allang begrepen dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang kunt zitten Lips are sealed .

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 10:46

Ook in Amerika gaan ze ervan uit dat 'een goed paard x een goed paard = een goed paard'. Natuurlijk zullen er op deze regel uitzonderingen zijn.

Wimpy's Little Step, nu inmiddels 4 jaar oud, heeft een goede vaderkant, geen bekende moederkant. De vader van Wimpy's Little Step, Nu Chex To Cash heeft met de eigenaresse 2 wereldtitels binnen gehaald aan het eind van vorig jaar.

Groetjes, Gisela

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 12:14

Gisela schreef:
Ook in Amerika gaan ze ervan uit dat 'een goed paard x een goed paard = een goed paard'. Natuurlijk zullen er op deze regel uitzonderingen zijn.

Dat men ervan uit gaat is logisch, maar in hoeveel % van de gevallen blijkt het ook zo te zijn.
Neem nu eens een goed presterende hengst uit het verleden (in Nederland), kijk op de AQHA-site hoeveel veulens hij heeft geregistreerd staan en kijk dan eens bij hoe weinig er showpunten staan.
Nu kun je dit niet de hengst aanschrijven, want er komt ook nog een merrie bij kijken en niet te vergeten de eigenaar(s) van het veulen die er ook iets aan moeten doen Haha!
Ik bedoel alleen maar te zeggen: staar je niet blind op een dure hengst, het is geen garantie voor een goed veulen.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 12:40

Het Voorbeeld wat je steld SugarMiss slaat kant nog wal. Bloos Als laatste voorbeeld zeg je nog, de eigenaar van het veulen moet er ook nog wat mee doen DAT IS HET!!!! Je kan dit pas zeggen als je bv 100 veulens fokt, 50 van een "goeie" hengst en 50 van een "goedkope" hengst (om het in jou termen te houden) als die allemaal een zelfde GOEDE opvoeding hebben gehad kan je pas IETS zeggen, ook niet alles want er spelen natuurlijk VEEL meer dingen mee.

Het uitgangsmateriaal (vrezelijk als je het zo zegt he?) moet gewoon perfect zijn. Aangezien geen één paard perfect is STREEF dan naar perfectie.

Mag ik dan ook een voorbeeld noemen? Hollywood Dun It, dekt de laatste jaren alleen nog maar merries met uitmuntende stambomen en merries die iets hebben gepressteerd OF haar nakomelingen. Ga eens kijken op de Site bij Mc Quay, onder Hollywood Dun It staan AL zijn nakomelingen en wat die hebben gewonnen. Tuurlijk, mensen die die nakomelingen kunnen betalen hebben vaak ook het geld om ze goed te laten trainen maar geef toe, je zult een goed paard moeten hebben om hoog mee te kunnen scoren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:59

Ik denk dat een Nederlandse hengst vergelijken met deze Amerikaanse hengst appels met peren vergelijken is Haha! .

En natuurlijk zal Mc Quay graag de prestaties van die veulens laten zien, het is zijn 'goodwill'. Maar kijk nu eens puur percentueel naar de dekkingen (geregistreerde) en de behaalde showgegevens. Hoe hoog eindigt de hengst dan Verward Ongetwijfeld hoger dan de gemiddelde Ned. hengst, maar zou hij boven de 50% komen Verward

Natuurlijk heb je gelijk dat mensen die een hoop geld neertellen ook het nodige geld in het fokprodukt zullen stoppen, ook zij willen 'winst' maken uit hun aankoopsom. En dit hoeft niet puur cash te zijn Haha!

Het belangrijkste is dat er gezonde paarden worden gefokt, of die voor de recreatie of voor de sport gebruikt gaan worden is een 2e. Logischerwijs zou daar een ander prijskaartje aan moeten hangen.
En met het Q/P/A fok-maar-raak beleid zie ik eea nog niet gebeuren en ben je als aspirant koper/fokker aangewezen op wat je zelf kunt zien en wat je gehoord hebt.

De vraag van Bonnigje was: zijn er niet meer hengsten dan wat in de hengstenspecial staat.
Ja die zijn er, maar weet eerst voor jezelf duidelijk wat je mogelijkheden (en vooral onmogelijkheden) zijn wat de merriekant en de portemonnee betreft én wat verwacht je van het fokprodukt (mag verwachten). Zoek hier een hengst bij. Afhankelijk van bovenstaande hoeft 'de hengst om de hoek' geen slechte keus te zijn mits je hem goed kent.
Want ik blijf erbij: een dure supershow hengst is geen garantie voor een presterend fokprodukt.

LindaVelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 16:12

Sugarmiss schreef:
Want ik blijf erbij: een dure supershow hengst is geen garantie voor een presterend fokprodukt.

Ben ik het helemaal mee eens Haha!
En je moet je ook eens bedenken dat er ook hengsteneigenaren zijn (zoals ik bv.) die niet zo goed kunnen rijden en geen grote portemonne om ze in training te zetten, dus dan zal de hengst naar alle waarschijnlijkheid ook nooit echt op superwedstrijden lopen.

Want ook al is het paard net zo goed, de ruiter moet ook kunnen rijden om te presteren en vice versa......

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 20:50

SugarMiss ik heb als voorbeeld Hollywood Dun It genomen omdat we het ook hadden over goeie hengsten geven goeie veulens. Het is erg treurig dat we in Nederland niet van die echte toppers hebben. Maargoed Hollywood Dun It is wel een uitzondering OOK in Amerika.

Ik zou wel eens willen weten hoe de rest dan de hengstenkeuze maakt, waar ze dan naar kijken., Maar ik zal daar een nieuw topic voor openen, volgens mij is dat de regel hier Knipoog

En je laatste zinnetje SugarMiss ben ik mee eens, geen garantie maar het heeft wel meer kans }> Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:07

Goed idee Ods. Ben benieuwd naar de reacties Lachen
Ik had hier nog op een reactie van Bonnigje gehoopt. Verward

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:47

Ods schreef:
AHA, je moet een breedbandverbinding hebben om de filmjes te kunnen zien, ja en die hebben we hier in de Achterhoek nog niet Boos! Boos! Boos! Boos!

Heb ik wel en ik hoor S. de Geus wel praten, maar zie af en toe een snapshot Scheve mond Dus meer een diavoorstelling dan een filmpje Boos! Jammer hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:48

Hij heeft het in het verleden goed gedaan. Mailtje sturen anders naar de beheerders van de site...

De winnende proef van nummer drie, twee en een van de futurity dit jaar is echt de moeite waard....