Wat doe jij tijdens het winterseizoen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Re: Wat doe jij tijdens het winterseizoen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 14:59

Wauw AnneOmie, woon jij dan vlak bij het strand?
Dan ben ik zooo jaloers :D Voor mij is het een uur rijden met de auto.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:00

Mijn paard staat in Egmond, op zo'n ik denk 4 km van het strand :D Het duin zit op zo'n 15 min stappen :P Ik heb dus een prachtig uitrijgebied!

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:49

AnneOmie schreef:
Mijn paard staat in Egmond, op zo'n ik denk 4 km van het strand :D Het duin zit op zo'n 15 min stappen :P Ik heb dus een prachtig uitrijgebied!

Wauwie....wij wonen dan wel in NH maar naar Schoorl is het toch ook een uur rijden. :(

Wij rijden voornamelijk dressuurmatig in de winter en in het weekend soms een buitenrit. Helaas hebben we de laatste tijd zo weinig tijd dat we maar 1 x in de week rijden. Nu de bak bevroren is kan je helemaal niet rijden dus van mij mag het wel weer stoppen met vriezen. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:55

Margreetje schreef:
AnneOmie schreef:

Wauwie....wij wonen dan wel in NH maar naar Schoorl is het toch ook een uur rijden. :(

Wij rijden voornamelijk dressuurmatig in de winter en in het weekend soms een buitenrit. Helaas hebben we de laatste tijd zo weinig tijd dat we maar 1 x in de week rijden. Nu de bak bevroren is kan je helemaal niet rijden dus van mij mag het wel weer stoppen met vriezen. :n

Zelfde hier...
Vanuit mijn stal kan ik prima buiten rijden, hiervoor moet ik alleen eerst door het dorp heen. Geen probleem, alleen is dit al een half jaar afgesloten waardoor ik hier niet langs kan. Er is één route die niet door het dorp loopt. Deze is kapot gereden door trekkers en niet het vriest ook niet meer begaanbaar. Binnenbak is hier niet en daar zou ik alleen op zondag heen kunnen met de trailer. En dan is hij dus alleen voor pensiongasten open (wat ik niet ben) Met de trailer naar het bos op zondag wil, maar ook dat is hopelijks bevroren.

Trainen zit er niet in, ik hou het voorlopig maar bij staprondjes en grondwerk. Maar kan niet wachten tot het stopt met vriezen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 09:58

In de winter dressuur op woensdagen (behalve vandaag met vriesweer want de bak is bevroren). Thuis wat grondwerk. En op de zondag meestal een lange rit met vrienden uit het dorp.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:54

Judith_ schreef:
Trainen zit er niet in, ik hou het voorlopig maar bij staprondjes en grondwerk. Maar kan niet wachten tot het stopt met vriezen.

Of bekijk het anders. De enige mogelijkheid om dicht bij huis 'steenachtige' ondergrond te trainen.

Ik rij dus wel, maar op een lekker rustig tempo. Meer behendigheidsritjes dan echt trainen op tempo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:12

Heb je gelijk in, de staprondje gaan dan ook over dit bevroren en kapote pad. Een andere route is er namelijk niet meer. :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:21

Ik heb vandaag heerlijk gereden: door een bevroren bos. Als ik zie hoe ze in het bevroren weiland tekeer gaan dan kan het rijden in het bos in mijn ogen ook geen kwaad. Hij leert in ieder geval goed zijn poten neerzetten. Probleem is dat dit schijnbaar ideaal shetlanderweer is want ze zijn zo heet als wat. Zo rustig mogelijk geprobeerd te draven en een handgalopje

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:25

Bij mij nu ook lekker aan de gang, seizoen is niet heel zwaar geweest. Als dat wel zo is krijgen ze na de laatste wedstrijd lekker effe vrij. En dan weer de training oppakken afhankelijk van de ambities voor komend jaar!

Nu met bevroren grond op de vlakke paden lekker draven, soms klein galopje, en op de hobbelige paden stappen.
Wel de km's maar gewoon lager tempo.

Margreetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 08:54

Napie schreef:
Ik heb vandaag heerlijk gereden: door een bevroren bos. Als ik zie hoe ze in het bevroren weiland tekeer gaan dan kan het rijden in het bos in mijn ogen ook geen kwaad. Hij leert in ieder geval goed zijn poten neerzetten. Probleem is dat dit schijnbaar ideaal shetlanderweer is want ze zijn zo heet als wat. Zo rustig mogelijk geprobeerd te draven en een handgalopje

Gisteren mochten ze van mij op het weiland omdat de grond toch bevroren was. Ipv dat ze een beetje voorzichtig doen omdat het glad is..... nee hoor, de 4 dames gingen met z'n alleen heen en weer scheuren van het weiland de bak in en zo nog tig keer heen en weer. 8)7
Vind het zoooo eng om te zien dat ze dan wegglijden, ik moet er niet aan denken om erop te zitten (en met deze sneeuw al helemaal niet) :o

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 08:22

Onze paarden staan altijd buiten dus die doen niet gek als ze de wei in gaan. Spelen doen ze wel, maar ze weten heel goed wat wel en niet kan op deze ondergrond.
Rijden kan ik ook gewoon, zeker rmet kunststofbeslag heb je veel minder last van bevroren grond en sneeuw. Het dunne laagje sneeuw wat hier nu ligt is misschien wel trikcy, zal ik zo zien als ik ga rijden...

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 08:56

Bij mij is het wel te doen naar het bos toe. Gisteren even de boel verkend met de fiets en hond. Hier ligt geen sneeuw, de wegen zijn niet glad :-)
In de wei gaan ze zeker nu niet crossen. Zelfs de jaarling weet zich te gedragen. Komt vast omdat ze altijd vrijheid hebben. Ik vind overigens sneeuw minder gevaarlijk dan enkel een bevroren ondergrond. Gisteren lag ik ook bijna op mn gat bij de waterbakken :-) Ik ga voortaan alleen nog maar met profiel onder mn schoenen naar buiten! :j

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 08:58

Ik vrees dat ales hier even stil gaat liggen...
Er ligt een flink pak sneeuw en ik vrees dat het te link is om te gaan rijden, het is echt gladde sneeuw!
De paarden in de wij glijden soms ook zelfs een beetje dus ik durf het niet aan om te rijden... Misschien eens wandelen en kijken hoe het gaat...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:10

Gisteren een stukje gewandeld en even losgezet in de bak want ze waren niet buiten geweest :(
Maar het stukje verhard waar de sneeuw ligt glijdt behoorlijk met ijzers... De bak zelf was weer wel te doen en heeft hij toch nog even zijn benen kunnen strekken. Heb daarna wel moeite gehad om de klompjes onder zijn ijzers te verwijderen. Iemand daar tips voor?
Ik ga hem zo trouwens wel in de wei zetten want denk dat hij weer binnen blijft als ik het niet doe.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 12:07

Ik zet mijne nooit in de bak oid als er veel sneeuw ligt. Die klompjes zijn echt heel gevaarlijk, ze hebben super weinig grip, volledig andere beenstand, en dan lopen ze daar mee op gladde sneeuw. Want die klompjes worden zo hard en glad als iets, als je dan over een schuivend stukje loopt.. Ik kan er niet aan denken wat er dan gebeurd.
Mijn paard heeft dus ook ijzers ;) Ik heb liever dat hij binnen blijft dat dat ie 2 minuten op de wei staat en dan al op naaldhakken staat :D
Wat ik vaak hoor zeggen is dat het invetten van je hoeven ad onderkant wel is tegengaat dat de sneeuw hard plakt. Maar ook niet lang he ;) Als je paard 3 uur in de sneeuw staat heeft ie terug klompjes.
Voor alle duidelijkheid : dit gaat enkel over paard met ijzers ;)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 12:07

En wat zijn jullie rare posters :D Soms postten ze hier een week niet, en vandaag 5 berichten, en de dag is nog maar in de helft ;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:08

De mijne staat gewoon met rondom (kunststof) beslag in de wei.
Maar rijden doe ik nu niet, veel te glad op straat.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:23

Heb jij ook klompjes dan Djil?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:40

Ja, maar niet zo erg dat ik me er zorgen om maak (wat ik van te voren nog wel deed). En omdat onze wei al redelijk ongelijk is opgevroren loopt Bliksem heel voorzichtig. Dus dan durf ik het wel aan :)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:55

Net lekker met alles buiten gewandeld. Prima grip en alles was braaf (ok, sleetjes zijn wel een beetje spannend...), dus als het morgen ok weer is klim ik er gewoon op voor een sneeuwritje!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 15:09

Kunststof beslag heb ik toch al van vele gehoord, dat ze dan minder last hebben van klompjes. Maar hoe zou dit, theoretisch gezien kunnen ? Omdat het ijzer meer afkoeld waarschijnlijk ? En dan sneeuw meer plakt ? En kunststof zal wel warmer blijven denk ik ?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:16

Ik denk eerder combi temperatuur van beslag en iets meer flexibiliteit waardoor de ijsbal wat sneller loslaat. Maar in zowel dit als gewone ijzers hou je wel sneeuw/ijsballen nu. Weet zelfs paarden die op blote voeten ijsklompen hadden gisteren.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:36

Ik doe van de herfst tot maart alleen voor ijzers en achter niet. Dat scheelt veel met nat/glad weer.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:39

Die van mij staat normaal gesproken van nov tot half feb op blote voeren, alleen kwam het dit keer anders uit.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:54

Djilna schreef:
Ik denk eerder combi temperatuur van beslag en iets meer flexibiliteit waardoor de ijsbal wat sneller loslaat. Maar in zowel dit als gewone ijzers hou je wel sneeuw/ijsballen nu. Weet zelfs paarden die op blote voeten ijsklompen hadden gisteren.

Klopt, bij mij hebber de blote-voeters ook wel klompjes, maar dat valt er veel sneller vanaf...
Ach het is even opletten, maar als ze altijd buiten staan doen ze ook veel minder gekke dingen dan als ze 's morgens opeens naar buiten gaan en "joepie-de poepie"gaan doen in de sneeuw!