koudbloed of warmbloed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zipfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:20

Het ligt denk ik gewoon aan het paardje.
Er word heeeel gemakkelijk gezegd dat een koudbloed braaf en gemakkelijk is, terwijl deze meestal een stuk koppiger en sterker zijn.
en een haflinger is een verhaal apart, deze zijn ooit eens gekruist met een arabier en hebben vaak daarom iets meer temperament.
Kies een paardje waar jij je prettig bij voelt zou ik zeggen.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:24

Haflinger is geen koudbloed hè... ;)

Mijn ervaring is dat haflingers pittiger zijn dan een arabier trouwens. Ze zullen weliswaar wat minder snel schrikken van iets, maar daarentegen zijn ze veel moeilijker te overtuigen wanneer ze ergens van schrikken. En de haflingers die ik ken, zijn een stuk drukker dan de arabieren die ik ken. Mijn eigen haflinger vooral, hij was echt HYPER... Wel heel leuk hoor, maar de (kruising-) arabier die ik nu heb is veeeeeeel rustiger. Stiekem wel een verademing.. :D

Binky_Zephyr

Re: koudbloed of warmbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:31

haflingers zijn ook koudbloeden !!

ja het ligt eraan .. hoe je paar dis .. maar zet maar eens 10 koudbloeden naast elkaar en tien warmbloeden .. dan merk je toch echt wel dat de koudbloeden vaak niet van die hittepetitjes zijn

_debke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:35

ook ik heb een koudbloed gehad. een tinker heb deze verkocht omdat ik een warmbloed wou, achteraf onzettend spijt van.
ik weet zeker dat me volgende paardje weer een koudbloed wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:42

Quarter :D
Als ik een lichamelijke beperking zou hebben dan zou ik voor een western gereden quarter gaan :j Die zijn over het algemeen heel goed opgevoed, de gangen zitten als een schommelstoel, ze reageren op lichte hulpen en zijn ook heel cool in het hoofd. Koudbloeden zijn meestal nogal eigenwijs.. mijn tinker kan ik nu goed aan, maar als ik een beperking zou hebben en ik moest hem vanaf het begin weer gaan opvoeden dan zou me dat niet meer lukken (ik heb heel wat af moeten rennen en bokken moeten uitzitten en ben overal heen gesleurd := )
En de meeste dressuur/springgefokte warmbloeden zijn te pittig voor iemand die niet al te veel kan hebben vind ik.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:13

Damariis schreef:
haflingers zijn ook koudbloeden !!

Een haflinger is veredeld met een flinke dosis Arabisch bloed, dus zeker geen koudbloed (in tegenstelling tot een fjord bijvoorbeeld). Maar ze hebben zeker wel veel (uiterlijke) overeenkomsten met een koudbloed. Maar als je voor een rustig en makkelijk karakter gaat (zoals koudbloeden vaak hebben) dan kan je nog wel eens voor een nare verrassing komen te staan wanneer je om die reden voor een haflinger kiest. Neemt natuurlijk niet weg dat haflingers de geweldigste pony's op aarde zijn!! 8-)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:24

een haflinger is een koudbloed !

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:00

Goede, onderbouwde stelling. Ben nu echt overtuigd.....? Ben nu toch wel erg benieuwd waar je die stelling vandaan hebt. Aangezien ik altijd geleerd heb (nota bene tijdens mijn studie diergeneeskunde in Utrecht) dat haflingers, in tegenstelling tot wat mensen vaak denken, niet tot de categorie 'koudbloeden' gerekend worden. De haflinger is wél een ras wat sober in onderhoud is, vandaar misschien je verwarring....

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:30

@Damariis: De oorspronkelijke haflinger is een koudbloed, maar de tegenwoordige Haflinger is zeker geen volledige koudbloed meer om de reden die Nikkigioa al aangaf. De één is wel meer koudbloed dan de ander, maar daar moet je maar net geluk mee hebben.
Wat ik wel weet als ze eenmaal goed doorgereden zijn, zich als het ware overgegeven hebben, ze makkelijk zijn, maar ze blijven wel pittig en eigenwijs op hun tijd.

Denise_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:20

Het ligt erg aan eht karakter vna het paard zelf. En zeker als je met een beperking rijdt is het belangrijk hier naar te kijken, en niet alleen ernaar of het een warmbloed of een koudbloed is. Beide kunnen erg vervelend zijn, onstuimig en niet te houden. Maar ook kunnen ze beide erg lief en sensitief zijn. Zelf heb ik een tijd op verschillende koudbloeden gereden, maar wil ik nu toch weer graag een warmbloed rijden. Ik ben opzoek naar een paard waar ik dressuurmatig meer mee kan bereiken. Bij een koudbloed blijft dat toch lastiger. Het blijf erg persoonlijk denk ik, waar je uiteindelijk voor kiest.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 13:23

de oorspongkelijke haflinger is dus een koudbloed.. de haflingers die ik allemaal ken zijn dat ook !

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:43

Ik vind persoonlijk een warmbloed fijner. Ik heb al een aantal keer op koudbloeden gereden, maar dat is toch niet zo fijn, ze zijn een beetje ruwer...

Janneke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:50

Koudbloed (:)

eek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:17

Koudbloed ;)

Reneey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:26

winnietje3 schreef:
Veel koudbloeden zijn prachtige paarden en heel lief, maar wat omgang betreft heb ik toch liever een warmbloed.
Meeste koudbloeden zijn naar mijn ervaringen of stronteigenwijs of mega lomp en dat werkt niet voor mij, dan verlies ik m'n geduld.

Ik heb zelf een belgisch trekpaard ( onwijs koudbloed dus ) net wat je zegt mega lomp stront eigenwijs.
Ik heb idd een hele periode veel problemen met hem gehad hij is nu 4,5 en kan hem nu pas beleren omdat hij gewoon niet liep ( staken, achteruit lopen ) en kon niks meer met ehm.
Op de een of andere manier heb ik dit gevecht gewonnen van hem en ik kan nu alles met hem.
Hij heeft een super karakter, koel in zijn hoofd het maakt hem allemaal niet uit als hij maar savonds weer zijn portie eten krijgt.
Mijn vriendin haar paard ( draver ) die gaat op buitenritten overal van schrikken, vind het ook niet leuk om buiten te rijden ... en als ik dan soms mijn paard zie en haar paard ben ik toch blij dat ik een koudbloed heb.
Ondanks hun eigenwijsheid, wat hun leuk maakt want dat vind ik paard met karakter, en ondanks hun lomp heid zijn het toch heerlijke beesten.
En hebben toch ook weer hun rare kanten ... mijn paard schrikt ook nog wel eens van lucht ( voor mij lucht dan ) maar gelukkig is het er niet 1 die alle kanten op schiet maar gewoon als een varken gaat knorren en een meter omlaag schiet in plaats van opzij :P

Denk toch ook dat het met de leeftijd te maken heeft, vroeger toen ik jaar of 15 was vond ik die drukke paardjes ook geweldig, nu ik wat ouder ben en een keer iets heb meegemaakt ben ik toch een stuk voorzichtiger geworden en ben ik blij met een paard wat niet alle kanten op schiet ( dit verschilt uiteraard ook van paard )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:32

Koudbloeden, dat zeker.

aimeesakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:35

Geef mij maar een warmbloed, ondanks dat ze zeggen dat deze drukker zijn, zijn koudbloeden vaak een stuk eigenwijzer en daarmee ook druk. Maar ik denk dat je gewoon per paard moet beoordelen hoe het karakter is.

IneV

Sinds ik er zelf een heb: Koudbloed !
Zeer zeker :)

o0eefje0o

als haflinger fanaat zeg ik natuurlijk koudbloed!

maar vind de discussie hier in het topic wel heel interesant haf wel of geen koudbloed :D ( mag ik of wil iemand die los in topic openen? )

frmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:34

Mijn man is motorisch gehandicapt en daar door zijn zijn bewegingen onregelmatig, zeg maar lomp gewoon. hij kan een minuut of tien op een paard, daarna zwaait ie links en rechts op het paard. Hij raakt het paard soms lomp aan met zijn been (voorover de hals) als hij afstapt, en daarna aait hij het paard ook niet zachthandig. We hebben een oudere merrie, koudbloed van 145 hoog, en die heeft hem lief gedragen, totdat ze hem zonder voortekenen in één enorme grote beweging: enorme bok, enorme steiger, hem rechtachteruit erafgooide.... Ze bleek hengstig te zijn, maar dat was niet te zien tevoren... De volgende dag was ze superlief, ik heb haar even gereden, niets aan de hand, zelfs overdreven braaf alsof ze zei: "gister klein foutje gemaakt he?") Toch niet meer gedurfd met mijn man.
Sindsdien rijdt (nou ja, stapt) hij op een oudere anglo-arabier van 1.60, ruin, en die begrijpt de situatie heel erg goed. Als ik hem rijdt houdt hij van rennen, en een klein bokje soms als hij ergens zeer heeft, maar NOOIT met mijn man, hij maakt zich lang, zucht een keer en stapt zijn rondjes; geeft geen reactie als zijn voet tegen zijn hals stoot (hij is erg gevoelig op zijn hals, als ik niet de goede borstel neem krijg ik een chagrijnig hapje van hem) en ook daarna is hij heel lief voor mijn man. Ik had dit nooit gedacht, het is dat mijn man zo aandrong dat DIT zijn paard was....
Ik wil maar zeggen, zoals ik ook al hiervoor heb gelezen, het hangt er maar vanaf. Van het paard, het karakter, en de klik tussen de twee.

Ik wens iedereen heel veel plezier met zijn pony, koudbloed, warmbloed, volbloed... zijn geweldige paard!

annebora45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:40

moeilijke vraag dit ligt echt aan het karakter van een paardje

LoveJorre1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:07

Koudbloed, heerlijke paardjes!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:16

Ik weet niet wat je beperking is? Maar misschien is een paard met vlakke gangen fijn voor je of een paard die tolt heeft, dat zit heel erg comfortabel.
Quarters lijken mij hele relaxte paarden.
Ik heb zelf een kruising hafxgroninger, je zou denken dat het een heel 'cool' dier zou zijn, maar het is echt een heethoofd. Ken menig kwpn'er die minder heet/druk/gevoelig is dan mijn paardje.
Dus ligt geheel aan het karakter/opvoeding vind ik

Kimmetjee04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:58

ik kies voor warmbloeden,
lekker mee dressuren enzo,
alhoewel een buitenrit met een haflinger er ook altijd in zit!

ai_luf_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:15

warmbloeden. ze zijn tog mooier en kunnen beter springen(er zijn idd uitzonereingen)