[WN] Met elastiek ''western inrijden''

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MidnightPSan

Re: Met elastiek ''western inrijden''

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 15:59

En hier http://www.horsetrainingvideos.com/ kan je jou lessen kopen,deze DVD's kosten net zo veel als les,een jongen die enkele jaren geleden youth kampioen is geworden heeft het zonder trainer gedaan ,maar met Larry' DVD.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 17:09

woldhoeve schreef:
Als dit om een draver gaat, dan is dit helemaal fout. Wij hebben zelf draver en ze lopen ook onder het zadel. Dravers gooien hun hoofd omhoog door te veel teugeldruk.

Lees deze link goed door http://www.dravers.nl/joomla/index.php? ... 29:the-cms

Ik geef absoluut niet veel teugel druk, ik houd er niet van om een paard in de krul te trekken of streng in zijn mond te zijn...

Ik heb vandaag weer even gereden en het ging echt ''bagger'' hij wilde de hele tijd snel en wilde niet stoppen op mijn zit (wat hij vorige keer wel deed).. ik heb veel overgangen gereden maar hij was erg moeilijk.. ik heb meer dan een half uur gestapt, omdat hij zo snel wilde (daartussen in steeds gestopt en stil staan geoefend).. Vorige keer ging het echt voorbeeldig, maar morgen weer een dag...

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:19

Als hij hard wil,zou ik hem juist hard laten gaan,maar wel zo snel als ik wil en iets langer dan dat hij wil, energie eruit, training er in.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:27

Ik heb dus ook een hele snelle pony, die gelukkig wel snel gaat zakken. Ik weet niet hoe ontspannen jij zit? Maar bij die van mij is het dus zo dat ik 9 van de 10 keer niet voldoende ontspan. Zij gaat hard, ik ga verstijven en dan gaat ze nog harder. Probeer dus vooral ontspannen te blijven zitten wanneer je paard te snel gaat. Ik zelf maak een ophouding tot Amber weer in mijn tempo loopt en dan ben je weer ontspannen met je hand. Idem met hoofd omhoog. Geef wat druk op je teugels en drijf tegelijk wat bij. Wanneer je paard gaat zakken met zijn hoofd dan doe je je hand naar voren. Komt hij dan weer omhoog dan weer hetzelfde verhaal. Het kost even wat tijd, maar na een tijdje gaat het steeds beter.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 17:41

MidnightPSan schreef:
Als hij hard wil,zou ik hem juist hard laten gaan,maar wel zo snel als ik wil en iets langer dan dat hij wil, energie eruit, training er in.

Hoe harder ik hem laat gaan, hoe vaker hij het gaat doen...

Misschien is het inderdaad me zit, ik heb er vandaag echt op gelet..vandaag ging zo ie zo niet goed.. want hij wilde als maar harder en ook niet stoppe (niet snel genoeg..)

Wat mij opvalt is dat hij relaxer is onder het dressuur loopt dan onder het western zadel.. zou dat kunnen?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:58

Op de cirkel ,pas als HIJ GEEN zin meer heeft om Hard te gaan, DAN ga he hem vertellen dat HIJ nog wel even door mag gaan, dan rustig bumpen met binnen kuit en met je buiten teugel de verzameling ''Vragen".

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:27

@ TS: Wat versta jij eigenlijk onder 'neckreining'?
Weet je ook zeker dat je westernzadel goed past (omdat je aangeeft dat hij onder een dressuurzadel beter loopt)?
Mocht hij beter lopen onder dat dressuurzadel, wat let je dan of de oefeningen onder dat zadel uit te voeren? Een elastiek zou ik idd niet in dit geval gebruiken, mocht je toch met hulpteugels aan de gang willen dan zou ik eerder kiezen voor een martingaal. Maar zoals al eerder aangegeven; het beste is consequent zijn. Loslaten/geven als het goed gaat, opnemen en beendruk geven als ie weer naar boven komt. Succes!

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:36

meid, denk aan je paardje, zoek een instructeur

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:51

ch_ntii123 schreef:
MidnightPSan schreef:

Hoe harder ik hem laat gaan, hoe vaker hij het gaat doen...

Lijkt me logisch, het is een draver en die zijn daarvoor gefokt. Voor harddraverijen. En niet om heerlijk relaxed aan een lange teugel te joggen.... Daar heb je weer andere typen paarden voor ;)

Misschien kun je proberen iedere keer als hij versnelt (al is het maar 1 pas): stop, achteruit, halve keertwending op de achterhand en de andere richting op. Tot hij weer versnelt, stop, achteruit, keertwending enz. En dat 10.000 keer of tot het kwartje valt ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:56

de draver hier loopt in stap draf en galop met de neus op de grodn, moet hem omhoog houden, anders valt ie zowat joh :P
is kruizing : draver X quater

Ik zouz eggen : oefenen oefenen oefenen!

Die tip met keertwendingen vind ik een heel goed idee!! kwartje valt vanzelf!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:27

spatter schreef:
je schiet er niks mee op
omdat je paard zijn hoofd niet meer omhoog kan doen wil dat nog niet zeggen dat hij zijn rug WEL gebruikt
het is de omgekeerde wereld

jij moet hem zo goed met been en zit rijden dat hij met ruggebruik blijft lopen en netjes voorwaarts neerwaarts gaat lopen
ik weet hoe moeilijk dat is bij een paardje wat liever met zijn hoofd in de wolken loopt en het kan best zijn dat je paard jouw hulp nog nodig heeft en je dus niet al de teugels kunt loslaten

enige wat je echt kunt doen is training waarbij rug en buik spieren getraind worden waardoor hij sterk genoeg wordt om te kunnen dragen

Hier sluit ik me bij aan,met als toevoeging dat je ook de anatomie van het paard moet meenemen in je training.Een draver heeft van nature een hoge halsaanzet en zal dus van nature zijn hoofd hoger dragen op het moment dat hij het moelijker vind.
Verzamelen zo als in het westernrijden gewoon is zal voor hem lastiger zijn maar niet onmogelijk.
Regel 1,van achter naar voor rijden,dwz eerst de achterhand eronder en zijn buikspieren leren
gebruiken,die hoofdhouding heeft niets met verzameling te maken.
Dit train je door veel overgangen te rijden,stap /draf,stap/draf,stap.
Pas als je paard sterk genoeg is om van zijn rug een brug te maken,dwz zijn achterhand eronder zijn buikspieren aangetrokken,waarbij zijn rugspieren dus langer moeten worden.
Pas dan ga je aan het gewenste frame werken en aan het schakelen in tempo in draf.
Misschien ook eens naar de pasvorm van het zadel laten kijken aangezien je schrijft dat hij
onder het engelse zadel makkelijker te bewerken is?
Succes!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:33

pas op met keertwendingen en stoppen en laten wachten
een paard wat snel is in zijn hoofd wordt er ontzettend opstandig van
ik zou dat dus nooit en te nimmer met een draver doen, beestje kan het ook niet helpen dat het gefokt is op hard
ik zou hem in vlotte draf losrijden en gewoon lichtrijden, maak hem recht en zorg dat je druk krijgt op beide teugels
rij veel wendingen om je paard soepel te maken
ook kun je wijken om je paard te leren zijn achterhand onder het paard te plaatsen, tevens vertraagd zo'n paard bij zijgangen omdat dat moeilijk is
wijken kun je doen op de cirkel(cirkel openen en sluiten) of vanaf de middellijn naar de zijkant

dit paard kan alleen maar vertragen als hij zichzelf gaat dragen, eerder kan hij het helemaal niet
het zou gemeen zijn om nu van dit paard te vragen om langzaam te gaan met een lage hoofdhalshouding
dus je moet je paard sterk maken
sterk maken op rugspieren, buikspieren en achterhand
op een andere manier gaat het niet

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:39

spatter schreef:
dit paard kan alleen maar vertragen als hij zichzelf gaat dragen, eerder kan hij het helemaal niet
het zou gemeen zijn om nu van dit paard te vragen om langzaam te gaan met een lage hoofdhalshouding
dus je moet je paard sterk maken
sterk maken op rugspieren, buikspieren en achterhand
op een andere manier gaat het niet

Dat zeg ik :P

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:44

nee, dat zei ik al :D
maar een loper rustig krijgen is gewoon heel moeilijk
krijg dat koppie maar geherprogrameerd

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:50

Tell me, heb een race Arab gehad,is wel gelukt maar kostte me 3 jaar...

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 06:30

CherokeeChum schreef:
Tell me, heb een race Arab gehad,is wel gelukt maar kostte me 3 jaar...

Dan zou bij mij de lol er gauw af zijn :D

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 07:07

yildiz schreef:
@ TS: Wat versta jij eigenlijk onder 'neckreining'?
Weet je ook zeker dat je westernzadel goed past (omdat je aangeeft dat hij onder een dressuurzadel beter loopt)?

Onder neckreining versta ik dat wanneer je de teugel tegen de hals houd, je paard er voor wijk, klopt dat niet?

Het zadel is misschien nog geen 4-5 maanden geleden ''aangemeten'' (door arthur).

Het hard laten gaan, vind ik geen goed idee. Hij raakt er alleen maar opgefokt van en stopt echt niet hoor:P...
Ik heb wel geduld, het wijken snapt hij ook al iets. Ik ben niet iemand die leukweg de hoefslag volgt, maaar ga echt kriskras door de bak heen.. ik zal kijken of ik rijfoto's kan maken:).. ik ga eerst wel gewoon veel spieren kweken, dan wanneer het weer gaat, zal ik les nemen..:) tot die tijd zal ik deze dingetjes proberen:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 07:15

Is het niet verstandig om NU al les te nemen? NU ben je de fundering van je rijden aan het leggen...

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 07:25

dat heb ik eerder geschreven waarom ik nu geen les kan nemen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 08:00

kun je niet 1 x in de 4 weken een les volgen zodat je weer zelf verder kan?
zo op jezelf zul je waarschijnlijk meer fout als goed doen
je hebt gewoon hulp nodig vanaf de grond die ziet wat er met je paard gebeurd en ook jou kan bijsturen

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 08:02

ik kan net mn paard onderhouden, en waarschijnlijk neit eens mn eigen ziektekosten betalen, dus nee dat zit er voorlopig niet in. Ik kan dan beter gewoon nu stoppen en pas verder gaan als ik een les kán nemen (misschien voor kerst:P anders over 4 maanden:P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 09:09

Als jij gemotiveerd en een beetje gezellig bent, is er misschien wel een leuke westernruiter in de buurt die jou best een beetje op weg zou willen helpen...
Les hoeft niet altijd een telefoontje-afspraak-les-afrekenen-verhaal te zijn... ;)