Cassidy schreef:Dekken met Commander Fritz Frits geeft je, net zoals met iedere valk en iedere palomino 50% kans op een veulen met een verdunningsfactor, maar ook de kans op een bruine...beetje lastig als ze een vosje wil of een palomino...
En Vera: Waiting on Dunit is een DUNALINO....kans op een dun is ook gegeven als je met die gaat dekken, en ik weet niet of dat het is wat ze willen?
Je hebt alleen 100% kleurgarantie met een Cremello. En daar zijn er in Nederland niet zoveel van....
Anders kun je ook even over de grens kijken? En zijn er bij het KWPN geen Palomino's of Cremello's?
Statistisch gezien heb je natuurlijk gelijk maar Frits druk kwa kleur een groot stempel op zijn nakomelingen. Ga maar eens kijken naar welke kleuren Fritsen hebben. Het gros is Buckskin kleur ook al zou dat theoretisch maar 50% moeten zijn bij Frits is dat percentage veel hoger. Hij geeft gewoon zijn kleur dominat door. Ik heb zelfs al een Buckskin draver /Frits gezien. Ook na een dekking met een paint merrie kwam er een Buckskin paint veulen tevoorschijn. Hij geeft gewoon ver, heel ver over die 50% kans op een Buckskin.
Vandaar dat ik denk dat dat misschien een goede keuze zou kunnen zijn. Vooral als het om het krijgen van een lichtere kleur gaat. Je hebt natuurlijk nooit een garantie op kleur. Maar de kleur van Frits nakomelingen bewijst het gewoon, sommige paarden vererven kleur sterker dan andere. Dat gaat voorbij aan statistiek en kans berekeningen. Dat is de natuur