[WN] Palomino dekhengst gezocht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cl@udia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 17:14

jaaaa dan toch even een mooi fotootje van de cremboy Haha!
Afbeelding
(gisteren genomen)
foundation quarterhorse hengst, cremello, en geeft palomino veulens op voskleurige merries
hij is iets van 1.50 denk ik
hij staat alleen nog niet ter dekking, hij heeft het te druk met andere dingen leren Tong uitsteken
ik heb ook een palomino ruin, misschien bedoelde je die sonja?

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 17:44

vera schreef:
Waitin on Dun It is ook een palomino, ook een leuke hengst Pling

Die liep 2 weken geleden in Exloo mee onder Yvonne Kneyber en in het programmaboekje stond hij als ruin Scheve mond Ik heb niet gekeken of het echt zo was, maar als dat zo is, dan is het helaas Knipoog

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 18:33

quote="lunatje"]hallo mensen,

ik verzorg een arabisch volbloed paardje en de eigenaresse wilt deze merrie laten dekken door een palomino quarter hengst.
Nou is nog de vraag, welke hengsten zijn er in nederland en welke hengst is geschikt.

De eisen die aan het uiterlijk gesteld worden zijn als volgt: palomino en een sprekende tekening op het hoofd (bles, kol)

Verder moet het verervende karakter lief maar pittig zijn. Er moeten wel jonge kinderen op kunnen rijden, wellicht onder begeleiding.

De merrie is +/- 1.55m hoog, er wordt naar een hengst gezocht die +/- 1.65 is. Iets groter dus.

Hebben jullie tips voor een leuke hengst? Als je een andere hengst weet die aan de karaktertrekken voldoet, maar niet helemaal aan de uiterlijke kenmerken, laat het ook even weten, het uiterlijk komt op de 2e plaats.

Doe er graag een foto bij, of een link naar een foto van de hengt.

Ik hoop dat ik volledig genoeg ben geweest.

Groetjes Tessa Geniets[/quote]

Verder is het lang zoeken naar een quarter hengst met een stokmaat van boven de 1.65. De gangbare maten voor quarters liggen nl tussen de 1.45 en 1.55! 1.65 is dus een naald in een hooiberg zoeken Haha! Haha! Haha!

De meeste kans op een veulen met in elk geval een Buckskin (Valk) kleur is als je de merrie laat dekken door Commander Flit Frits. Een Buckskin hengst met iets van 90% kleur vererving. Maar ja die 1.65 moet ze denk ik toch echt laten varen!

Ik denk dus dat je die eigenaresse zult moeten vertellen dat ze haar eisen toch wat moeten bijstellen

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 18:36

Adrienne schreef:
Het gaat om een dekking met een arabier.
Waarom wil je dan persee een palomino hengst? De kans is niet erg groot dat er een palomino veulen uit komt. Onder arabieren zie je die kleur vrij wel nooit.

Ze hoeft niet perse een palomino veulentje, maar een licht gekleurde arabier. Ze heeft nu een vos arabier met bijzonder lichte manen, ik denk dat ze iets soortgelijks wilt. Ze wil er sowieso een quarter horse op hebben. Ik heb geen idee wat er uit zal komen, ik weet niks van de verervende factoren van de merrie... Haar moeder was zwart, nou weet ik toevallig dat dit overheerst, maarja, ik weet het gewoon niet, ze wilt er een palomino op, ze vind deze kleur gewoon erg mooi. Ze wilt een licht paardje, hoeft dus niet palomino kleur te zijn, gewoon licht. En anders, tsja, dan heeft ze een andere kleur paard, niks aan te doen.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 21:12

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 21:19

Ludo"]
[quote="vera schreef:

Die liep 2 weken geleden in Exloo mee onder Yvonne Kneyber en in het programmaboekje stond hij als ruin Scheve mond Ik heb niet gekeken of het echt zo was, maar als dat zo is, dan is het helaas Knipoog
[/quote]

Ik ben even de AQHA site opgeweest, en daar staat ook dat het een ruin is. Registratienummer: 3540791, vader Hollywood Dunit, en moeder Stage Waitress...Dus idd jammer, maar helaas...

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 22:30

Go XONO! Leuke foto die onderste.
ja, die Sanwood is echt een toppertje! Heb je helemaal gelijk in, volgens mij is iedereen die daar op stal komt direkt verliefd op hem! Kun je een kind op wegsturen, maar als Sil gaat reinen met hem komt ie echt los hoor. En sliden dan............

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 22:51

Ja, Sanwood houdt inderdaad wat meer van een redelijke aanpak...thanks dat je het leuke foto's vindt Lachen Sanwood is echt een superpaard...zowel qua karakter als onder het zadel! Lovers

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 09:10

Vergeet ook niet dat sommige eigenaren van quarter horse hengsten, hun hengst alleen laten dekken op quarter of paint merries en verder niets buiten het ras........

Groetjes, Gisela

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 09:31

cl@udia schreef:
ik heb ook een palomino ruin, misschien bedoelde je die sonja?

Haha! Zou best eens kunnen. Ergens in m'n vage grijze massa heb ik een combinatie tussen een palomino en jou gemaakt Haha! Maar 't is zo lastig dekken he, met zo'n ruin..... Knipoog
Cremeboy heb ik trouwens wel eens gezien met een spectaculaire Amerikaanse vlag over z'n hele lijf geschilderd volgens mij! Tong uitsteken

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:03

Cassidy schreef:
Dekken met Commander Fritz Frits geeft je, net zoals met iedere valk en iedere palomino 50% kans op een veulen met een verdunningsfactor, maar ook de kans op een bruine...beetje lastig als ze een vosje wil of een palomino...

En Vera: Waiting on Dunit is een DUNALINO....kans op een dun is ook gegeven als je met die gaat dekken, en ik weet niet of dat het is wat ze willen?

Je hebt alleen 100% kleurgarantie met een Cremello. En daar zijn er in Nederland niet zoveel van....

Anders kun je ook even over de grens kijken? En zijn er bij het KWPN geen Palomino's of Cremello's?

Statistisch gezien heb je natuurlijk gelijk maar Frits druk kwa kleur een groot stempel op zijn nakomelingen. Ga maar eens kijken naar welke kleuren Fritsen hebben. Het gros is Buckskin kleur ook al zou dat theoretisch maar 50% moeten zijn bij Frits is dat percentage veel hoger. Hij geeft gewoon zijn kleur dominat door. Ik heb zelfs al een Buckskin draver /Frits gezien. Ook na een dekking met een paint merrie kwam er een Buckskin paint veulen tevoorschijn. Hij geeft gewoon ver, heel ver over die 50% kans op een Buckskin.

Vandaar dat ik denk dat dat misschien een goede keuze zou kunnen zijn. Vooral als het om het krijgen van een lichtere kleur gaat. Je hebt natuurlijk nooit een garantie op kleur. Maar de kleur van Frits nakomelingen bewijst het gewoon, sommige paarden vererven kleur sterker dan andere. Dat gaat voorbij aan statistiek en kans berekeningen. Dat is de natuur Haha! Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:36

Cassidy"]
[quote="Ludo"][quote="vera schreef:

[/quote]

Ik ben even de AQHA site opgeweest, en daar staat ook dat het een ruin is. Registratienummer: 3540791, vader Hollywood Dunit, en moeder Stage Waitress...Dus idd jammer, maar helaas...
[/quote]

Hij is idd geruind, maar er zijn wel nog dekkingen van hem beschikbaar via KI.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 10:59

Volgens mij mag je alleen nog in het jaar van ruinen sperma gebruiken van een Quarter....wanneer is hij geruind?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 11:10

Cassidy schreef:
Volgens mij mag je alleen nog in het jaar van ruinen sperma gebruiken van een Quarter....wanneer is hij geruind?

Geen idee hoe dat zit. Hij is dit jaar geruind.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 11:28

Dus mag het sperma nog tot 31-12 gebruikt worden. En voor niet-QPA natuurlijk nog langer.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 11:28

Sonja schreef:
Cremeboy heb ik trouwens wel eens gezien met een spectaculaire Amerikaanse vlag over z'n hele lijf geschilderd volgens mij! Tong uitsteken

Dat was nou net Rebel, de palomino! Haha! CremeBoy was toen nog 2 geloof ik.

=^.,.^=

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 11:41

Waitin On Dun It is de vader van mijn palomino hengst maar hij is gewoon een palomino hoor !!!En geen Dunalino!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:06

farichta"]
[quote="Sonja schreef:

Dat was nou net Rebel, de palomino! Haha! CremeBoy was toen nog 2 geloof ik.

=^.,.^=
[/quote]

Hahaha ja dat krijg je als je de 30 gepasseerd bent, dan begin je echt alles door elkaar te knikkeren.... Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 12:13

Sammy_Jo schreef:
Waitin On Dun It is de vader van mijn palomino hengst maar hij is gewoon een palomino hoor !!!En geen Dunalino!!

Waitin on Dunit heeft een aalstreep en zebrastrepen op de voorbenen, dus is het een Dunalino. Heel veel nakomelingen van hem hebben de Dun kleur, ook als ze uit bruine en voskleurige merries geboren worden. Dat Dun gen moet toch ergens vandaan komen? Dun is dominant, dus als een paard het heeft, laat hij het ook zien. Dun kan wel opgelicht worden door een cremegen. De kleur Dunalino komt wel vaker voor (staat alleen niet officieel als kleur bij de AQHA vermeldt) Hollywood Gold is ook een hele bekende Dunalino.

Misstexas hier op bokt heeft een nakomeling van Waitin on Dunit, deze is gewoon palomino.

[ITP] Foto's van mijn kanjer !!

Foto's van een dunalino:

Afbeelding

Afbeelding

En voor meer informatie over Dunalino's:
http://www.enloequarterhorses.com/Inform3.htm

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 16:23

Ik ben wel nieuwsgierig naar die foto's van sanwood die xono erop gezet heeft, maar ik zie alleen kruisjes. Ligt dat aan mijn computer?

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 16:48

De AQHA is gebeld met de vraag hoe het nou precies zat met gevroren KI en KI. De AQHA heeft inderdaad de regel aangepast en sperma gevroren van hengsten die worden geruind of sterven kan gewoon bewaard blijven zolang de voorraad strekt (dus niet tot 31-12 huidige jaar).

Zo kan het dus zijn dat een hengst wordt geruind maar dat sperma gewoon via KI beschikbaar blijft.

Groetjes, Gisela

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:15

Doc's Golden Partner Een super dekhengst staat als het goed is ook in de Hengstenspecial van de quarter. ik kan de eigenaaresse en haar zoontje zit er ook vaak op. Er staan ook vaak merrie's naast DOC en daar geeft ie niks om. Ik geloof wel dat ze KI dekt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 23:44

Kijk Chantalleke, je was me net voor...Ik heb een veulen van Docs Golden Partner, en het is een schat. Kan deze hengst ten allen tijde aanbevelen. Hij ligt zo rond de 1.55m qua maat...

Foto van Docs Golden Partner:

Afbeelding

Op trainingsstal Starnmeer staan er ook nog twee palomino hengsten ter dekking: de donkere palominohengst Hesa Triangle Chex, en een nakomeling van MR BH Jack. De eerste veulens van Hesa Triangle Chex zijn dit jaar geboren, en alledrie palomino. Hele mooie veulens om te zien, en heel vriendelijk en nieuwsgierig naar mensen toe...

Mocht je meer info of foto's willen hebben moet je me maar een PB-tje sturen...

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 11:56

Cassidy"]
[quote="Desiree schreef:
En jack overdun it dan? dat is volgens mij ook een palomino, of een valk. In ieder geval fokt hij ook palomino's. die van Jolande en Adrienne is ook nog eens geen kleintje.

Jack Over Dunit staat in Oostenrijk...beetje ver weg voor een dekking...
[/quote]
Als hij nog in Oostenrijk staat, want laatst zag ik op de site van die eigenaar dat Jodi daar niet meer bij de dekhengsten staat. Dus ik denk dat hij weer verkocht is.
Desiree, zo groot is onze Holly nou ook weer niet! Gelukkig lijkt ze nu wat minder in de hoogte te gaan.
Maar Jodi heeft allerlei kleuren nakomelingen en geeft dus niet specifieker palomino of buckskin door.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 11:58

Ik dacht dat JODI in Italië stond?