voeren tussen 2 lussen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:24

Nina_rex schreef:
Oké, we hebben geen zeis, dus geen ervaring met gezeisd gras! :D

Een bosmaaier is ook goed, zoalng het maar in lange halmen blijft en niet verhakseld wordt zoals bij een klassieke grasmaaier.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:58

Nog even een stukje toelichting uit dit interessante stuk over hooi en voordroog:

Wanneer gras wordt gemaaid wordt de sapstroom vanuit de onderliggende delen afgebroken. Als reactie hierop zal de plant de huidmondjes vrijwel direct sluiten. Door het waslaagje op het blad en de gesloten opperhuid is daardoor de verdamping in eerste instantie minimaal. Na verloop van tijd gaat het gewas echter afsterven en ontstaan er scheuren in de opperhuid, waar waterdamp door kan ontsnappen.
    Wanneer gras gemaaid is zal ondanks dat de huidmondjes worden gesloten de ademhaling doorgaan, zij het op een laag niveau. Bij ademhaling (waarbij suikers worden verbrand) komt zoals gezegd warmte vrij. Wanneer deze warmte moeilijk kan worden afgevoerd doordat het gras na het maaien in meer of mindere mate gestapeld ligt zal de temperatuur van het materiaal oplopen. Dit kan dan leiden tot een verdere snelheidstoename van de omzettingsreacties. Het proces versterkt zichzelf op deze manier.

Er staat alleen helaas niet hoelang "in eerste instantie" en "Na verloop van tijd" duren :D : een uur, een dag?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:53

Kan je dan ook nog bedenken hoe dat heette Nina, of was dat bij een plaatselijke boer? Als ik ze hier haal zijn de kleinste toch echt rond de 30 kg, in vaal groen of zwart, die Haymix zat in doorzichtig plastic met opdruk verpakt, maar dat is dus wel zo'n 15 jaar geleden.

Ik weet wel dat het kon gaan broeien als het wat langer lag, maar als je het dan keerde en keerde, dus weer blootstelde aan frisse lucht, was het weer oké.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:14

Als er geen paddock gemaakt kan worden (waar gras in staat) geef ik hooi. Steeds krijgen ze een ketel bietenpulp tussen de lussen in en na de wedstrijd. Zo hebben ze extra vocht binnen. Indien nodig, kan je daar een energy booster of electrolyten inmengen want dat smaakt anders maar vies.

SFCAP

Re: voeren tussen 2 lussen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 21:18

Hoeveel geven jullie eigenlijk van die mash en mix tussen 2 lussen in? (ik bedoel gewoon gewicht voer vooralleer het te vermengen met water)?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 07:27

Zoveel hij wil, ik doe meestal van alles twee scheppen in de bak en een soort op is krijgt hij bij.

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 07:44

is dat dan geen probleem als hij net of een half uurtje na zijn eten weer aan de slag moet voor nog een lus van 30 km?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:21

Jet schreef:
Kan je dan ook nog bedenken hoe dat heette Nina, of was dat bij een plaatselijke boer? Als ik ze hier haal zijn de kleinste toch echt rond de 30 kg, in vaal groen of zwart, die Haymix zat in doorzichtig plastic met opdruk verpakt, maar dat is dus wel zo'n 15 jaar geleden.

Ik wist het niet meer, maar gisteren op Horse Event kwam ik toevallig langs een stand van dat spul! :)* Ik heb een foldertje meegenomen, het heet Horse Dinner en het wordt gemaakt door Hippofan (http://www.hippofan.com , de contactpersoon voor Nederland is Anton Van Omme 06-653695082, info@vanomme.eu ). Het zijn pakjes van 20 kg. En het rook net zo heerlijk als ik me herinnerde. :9

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:24

Ik bied mijn paard ook van alles aan in de vetgate. 2 soorten muesli, brok, lucerne, mengsel van geweekte bietenpulp en grasbrok en daarnaast hooi. Aan muesli en brok ed max 1kg per vetgate. Hij mag zelf kiezen en hij kiest meestal de muesli die ik speciaal voor wedstrijden heb (krijgt hij dus thuis nooit) en wat brok + het bietenpulp mengsel.

In Laag Soeren hadden we voor het eerst 2 vetgates en merkte ik dat hij in de 1e vetgate voor krachtvoer(muesli dus) koos en in de 2e vetgate vooral voor hooi met daarbij wat hapjes muesli.

Van een dip of last van volle maag heb ik nog nooit wat gemerkt. Maar ik geef dan dus ook nooit meer dan 1 kg krachtvoer per vetgate. Ruwvoer zoveel hij wil.

Nina, is dat zoiets als de compact gras van Hartog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:34

Horsedinner is een soort kuil,ik vermoed dat er wat melasse door zit het is nogal plakkerig en ruikt zoet.
Mijn paard was fel vermagert toen ze uit de kliniek kwam en met het voeren van horsedinner als extra is ze weer prachtig in haar vel gekomen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:09

Ik heb ook nooit problemen gehad na het voeren.
Paarden hebben maar een piepklein maagje, het eten is daar heel snel doorheen.

En je moet wel, want op een 160 heb je steeds maar 30 tot 50 minuten om je paard vol te stoppen met eten.
Als je na gaat dat een paard normaal zo'n 20 uur per dag eet en dan ook nog niet eens een grote prestatie hoeft te leveren.

Maar er zijn idd paarden die je een beetje moet helpen omdat ze anders alleen eten wat ze lekker vinden en niet wat ze op dat moment nodig hebben.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:55

Grasmix heb ik ook gezien, maar die is volgens mij droger, lijkt wat meer op lucerne of niet..?

silvana schreef:
Horsedinner is een soort kuil,ik vermoed dat er wat melasse door zit het is nogal plakkerig en ruikt zoet.
Mijn paard was fel vermagert toen ze uit de kliniek kwam en met het voeren van horsedinner als extra is ze weer prachtig in haar vel gekomen.

Er zit juist geen melasse in staat op de site, maar het is inderdaad een soort kuil. Heel mooie lange, grove stengels en relatief droog, tot 70% droge stof volgens de folder. Maar wel stofvrij en héél smakelijk!

Als we volgende keer op wedstrijd gaan hebben we onze eigen kuil al aangebroken, maar voor volgende zomer ga ik dit product weer eens meenemen op wedstrijd denk ik. Even kijken waar ze het hier in de buurt nu verkopen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:15

Nina, net even de site bekeken, ziet er inderdaad goed uit! Dit jaar inderdaad niet meer nodig, maar voor volgend jaar zomer zeker een onthouder, dus opgeslagen bij mijn favorieten!!!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:43

Het is alleen jammer dat de leveranciers niet op de site staan (toch?), maar dat kun je denk ik zo navragen.

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:51

SFCAP schreef:
is dat dan geen probleem als hij net of een half uurtje na zijn eten weer aan de slag moet voor nog een lus van 30 km?

Ik vrees dat je problemen krijgt als je paard geen eten krijgt tussen de lussen in. De darmen moeten actief blijven.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:32

Het is wel zo dat het vooral het ruwvoer is dat de darm(geluid)en op gang houdt, en dat het vocht goed vasthoudt in de darmen. SFCAP duidt natuurlijk op het nadeel van krachtvoer dat het zwaar op de maag valt en dat paarden een bepaalde tijd na het eten ervan zelfs een energiedip (after-dinner-dip :)* ) kunnen krijgen vanwege de extra zuurstof die de maag vraagt voor vertering.
En een km of 60, misschien wel 80, kan het paard prima lopen zonder dat krachtvoer tussendoor echt nodig is voor de energievoorziening, dan zou ruwvoer dus volstaan.

Maar ik zou er zelf toch voor kiezen het paard er meteen aan te wennen om te eten in de vetgate, en hier niet pas met 100 km mee te beginnen. Bij geregelde niet te grote hoeveelheden valt het ook wel mee met het zwaar op de maag liggen en de energiedip.