Rugklachten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizoan

Re: Rugklachten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 06:33

Met mijn rugklachten is paardrijden not done, helaas.
Niet dat ik me eraan hou ;) liever kwaliteit in mijn leven :P
Als je weer gaat beginnen kan je misschien hulp vragen aan iemand die je kan helpen met je houding en zit en de genoeg medische kennis in huis heeft om je te begeleiden naar een juiste pijnvrije zit ;)

cgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:26

stap aub niet op je paard met (ernstige rugklachten). Zoals de mensen voor mij ook al schreven het is neit goed voor jezelf en ook niet voor je paard.
De aanpak bij rugpijn bestaat uit of ontlasten of gecontroleerd belasten. In beide gevallen is het wenselijk om met een arts of fysio te praten. Uiteraard hebben we het dan niet over een tijdelijk pijntje dat na 1 a 2 dagen weer verdwenen is.

_deempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:42

soms is beweging alleen maar goed voor je heb er ook al een tijdje last van
maar vaak als je gaat rijden denk je er ook niet meer aan dus voel je het niet,

ik zou het gewoon proberen als ik jou was gaat het niet stop je gewoon weer

xx

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:47

Wat voor een rugklachten heb je? Is het in je bovenrug of onderrug?

Ikzelf heb een wervel scheef (geen hernia) in m'n onderrug en heb 6 jaar bij een fysiotherapeut gelopen.
Voor mij helpt bewegen (vooral lopen) en paardrijden me goed, omdat de houding waarmee ik op het paard zit (rechte rug, bekken licht gekanteld) 'goed' is voor mijn rugprobleem.

Ik zeg: het is het proberen waard, maar overleg of bespreek dit wel met je dokter/fysiotherapeut.

poematutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:24

Ik heb zelf ook altijd erg veel rugklachten.
Dit heb ik gekregen van het turnen wat ik vroeger deed.
(een stuk kraagbeen tussen mijn ruggewervels is erg beschadigd.)
Sinds ik weer paardrij is de pijn veel minder!
Vaak voel ik er zelfs niks meer van!
Wanner ik langer dan n week niet gereden heb, begint mn rug weer op te spelen.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 07:49

Je moet idd zelf weten wat je doet, ik weet niet of je een ziekte hebt in je rug?(Dat is namelijk bij mij wel het geval!)
Ik zal eens naar een dokter gaan en vragen, of nog beter gezegd je eerst laten nakijken en dan het eerst heel rustig vragen.
In sommige ruggevallen werkt paardrijden therapeutisch, maar ik denk niet dat dat hier het geval is.

Mvg, xDarkness.

XRoowtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:12

ik denk dat je het best kan proberen en dan langzaam weer oppakke

Nicci_2O1O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:47

Zelf heb ik ook rugklachten. Maar kijk zelf wat je aan kan, tot hoeverre je kan gaan. Paardrijden wil best, maar je moet op je eigen gevoel af gaan!

Miriam76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:35

Martine74 schreef:
Hallo,
Ik heb regelmatig rugklachten.
Ik wil weer gaan paardrijden.
Zou dat gaan met die rugklachten of raden jullie mij dat af.
Ik heb wel weer zin om weer te beginnen, en dan neem ik die rugklachten wel voor lief.

Graag hoor ik wat van jullie

Groeten Martine

Je rugspieren versterken met oefeningen, niet belasten!!!
Goed je bekken kantelen met rijden en je schouders in ontspannen houden.

Fleurlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:10

Damber schreef:
Hier nog een persoon met rugklachten. Een tijd terug hiervoor ook bij de manuele therapeut gelopen. Die raadde mij juist aan om te gaan paardrijden. Uiteraard wel op een braaf paard, want bokkensprongen zijn dan weer net niet bevoordelijk voor je rug. Door paardrijden worden je spieren namelijk aangesterkt (getraind) en gemasseerd. Mocht je echt een dag niet overeind kunnen komen en het zelfs uitstraald naar je benen, dan moet je het niet doen...

Vind het heel grappig (raar maar waar) om dit te lezen,
ik zelf rij recreatief en maar 1 keer in de 2 weken.

Heb vroeger meer gereden. Maar heb afgelopen jaar een ongeluk gehad met de auto en had toen last van mijn onderrug.
Nu kwam dit in september weer terug en dacht eerst dat het een koudje was totdat ik in okt.nov meer last kreeg... De osteopaat kreeg ik niet meer vergoed, dus naar de huisarts. Moest maar 5 dagen ff paracetemol slikken.. Na 2 dagen was ik het zat en ben dus maar naar de manueel fysiotherapeut gegaan. Mocht en moest juist in beweging blijven maar niet meer zwaar tillen. Mocht gelukkig wel paardrijden. En raar maar waar, met/tijdens paardrijden totaal geen last van niets!!!

Maar de pijn bleef aanhouden en heb dus van de fysio een doorverwijzing gekregen voor de rugpoli. Vorige week mri gemaakt en morgen de uitslag. Het kan volgens de fysio te maken hebben met het autoongeluk of met heupdysplasie van vroeger.
Hoop dat het niet ernstig is, en gewoon mag blijven paardrijden.

Mijn baas snapt niet waarom paardrijden dan wel kan, en zitten moeilijk/pijnlijk etc is.

Maar volgens mij heeft dit met de houding op het paard te maken, waardoor het dan niet pijnlijk is?

Iemand antwoord daarop?

Ik zal morgen reactie geven over de uitslag van de mri...

JufMarja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:41

Hoi!
Even een kleine tip of aanvulling. Sommige mensen gebruiken een rugband om zo je rug te versterken. Werkt misschien wel fijn maar je spieren in je rug worden er alleen maar slapper door. Ik heb zelf ook veel last van mijn rug door de reuma maar ik probeer het nog zonder rugband.
Ik neem meestal een pijnstiller in voor het rijden. Dan heb ik er wat minder last van.
Groetjes Marja

Vere_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:59

Rustig opbouwen,
Eerst gewoon in een manege 1/2 keer de week.
Daarna (als je dat wilt he ;) ) een verzorgpony
En daarna een eigen paard (als je dat wil mag)

Als Het biet gaat rust je gewoon nog even en probeer je later opnieuw ;)

DaphneLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:07

je kan de rugklachten verminderen door met een speciaal zadel te rijden, op maneges hebben ze die meestal njiet, dus dat word je eigen zadel kopen, wel duuur, maar als je eht heel graag wilt moert je het ervoor over hebben, en natuurlijk alleen doen als het goed gaat... gezondheid is het belangrijkst

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:54

Ik vind de informatie van TS erg vaag. Rugklachten is een heel breed begrip. De ene kan klachten hebben doordat ie zich verdraaid heeft of zwakke spieren en bij de ander kunnen het wel hernia's zijn of een scoliose met slijtage.

En dan is kunnen paardrijden ook nog per persoon verschillend. Er zijn mensen met 1 hernia die absoluut niks meer kunnen en de ander heeft nergens last van en doet alles weer.

Ik denk dat het eerst belangrijk is vasttestellen wat de oorzaak is van je klachten. Paardrijden kan soms helpen maar soms ook heel fout zijn.
Dan heb je ook nog het soort paard waar je op stapt en wat voor zadel je erop hebt. Ik vind een dressuur zadel bv echt heel beroerd zitten en heb een Torsion terwijl anderen dat weer vreselijk vinden met hun rugproblemen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:57

ik heb dus een lichte scoliose en bij mij helpt het paardrijden juist tegen mijn rugpijn...nu ik helaas maar de mogelijkheid heb tot 1 - 2 keer in de week paardrijden merk ik pas hoeveel of het helpt...
eerder reed ik 6 dagen per week en had ik zelden last van mijn rug...en nu heb ik er meer last van en verdwijnt de pijn zodra ik heb gereden...

Ik rij overigens met een dressuurzadel (rossner amerika die door divoza voor jana op maat is gemaakt)...

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:19

Dit topic loopt al een aantal maanden zie ik, en net zoals de meeste van jullie heb ik dus ook rugklachten vanwege diverse versletenwervels in m'n onderrug. Ook ik merk dat juist paardrijden de pijn verminderd.

Maar waar ik nu wel benieuwd naar ben is of Martine, die de topic is gestart, intussen begonnen is met paardrijden en of dit nu wel of niet bevallen is?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:41

Tja het hangt af van de soort rug klachten denk ik.
Ik had ook last van m'n rug, mijn wervels gleden an elkaar af.
Bij mij is wel gebleken dat het aangeboren was. Maar doordat ik altijd paard had gereden heb ik daar toen nooit last van gehad. Later toen ik zwanger werdt heb ik ca 3.5 jr niet meer gereden.... Maar ging wel meer klachten krijgen die ik daarvoor niet had. Op advies van de fysio weer gaan rijden tot ik zwanger werdt van m'n meissie maar ik was wel klachten vrij..... Weer gestopt met rijden....En ja hoor kreeg steeds meer klachten....... toen kwamen ze er pas achter wat de oorzaak was. Op advies van orthopeet niet meer gaan paardrijden. Het rijden was niet het probleem, maar er per ongeluk afvallen wel. Grote kans op een dwarslaesi dus maar niet gedaan.
Ben afgelopen aug. en sept geopereerd aan m'n rug. Ze hebben de boel vast gezet...
En als alles goed is vast gegroeid mag ik gewoon weer rijden. En ga het ook zeker weer proberen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 20:46

hahahanneke schreef:
Dit topic loopt al een aantal maanden zie ik, en net zoals de meeste van jullie heb ik dus ook rugklachten vanwege diverse versletenwervels in m'n onderrug. Ook ik merk dat juist paardrijden de pijn verminderd.

Maar waar ik nu wel benieuwd naar ben is of Martine, die de topic is gestart, intussen begonnen is met paardrijden en of dit nu wel of niet bevallen is?

volgens haar berichten rijdt ze nu paard op een manege in veenendaal...
mijn vraag aan martine: de dragonder manege of blauwendraad?

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 21:02

lammie2701 schreef:
hahahanneke schreef:

volgens haar berichten rijdt ze nu paard op een manege in veenendaal...
mijn vraag aan martine: de dragonder manege of blauwendraad?

Super! :)

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 13:37

Ik zou het even proberen, dit verschilt namelijk heel erg per persoon en per klacht..
Ik zelf heb namelijk ook rugklachten maar bij mij gaat het juist beter door het paardrijden!
Gewoon even testen zou ik zeggen :D

lovehorses4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:15

Voor de een is het heel pijnlijk en voor de ander is het juist prettig. Ik heb zelf ook veel last van rugpijn. Mijn manuele therapeut zegt dat het erg gunstig voor mij is om te gaan paardrijden. Zo kan ik mijn houding verbeteren en wordt mijn rug soepeler.

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:11

Ik heb zelf ook rugklachten gehad en soms nog last van. Mee naar de dokter gegaan. Maar die zij dat het juist goed was paardrijden wand dan zit je recht :)

Liaz26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:24

Gewoon proberen als het niet gaat merk je dat vanzelf :+

KaminaSama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 15:35

regel een Fysiotherapeut of masseur?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:55

Ik heb zelf ook zware rugproblemen, ik kan geen rugzak dragen (zelfs een handtas is soms te zwaar). Bij mij is het het probleem dat mijn spieren niet vanzelf ontspannen, en ik moet van de dokter dus sporten maar niet overdrijven. Dus ik rij nog steeds, maar maximum 2 keer per week, met het paardrijden komen mijn spieren los, maar ik mag niet overdrijven en te lang of te veel rijden. Probeer, wacht het af, doet het pijn => afstappen